Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #1 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg får så utrolig magesmerter etter å ha spist mat. Generelt sett har jeg nok mye luft i magen, men smertene er intense rett etter matinntak. Er det noen som har vært borti det samme og kan anbefale noe (annet enn å spise med åpen munn og innta for mye luft :haha: ) Eventuelt noe reseptfritt på apotek? Tok en rask tur innom i går, men betjeningen var så opptatt så fikk ikke spurt og ikke fant jeg noe heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 20. mai 2010 #2 Del Skrevet 20. mai 2010 Mosjon. Gå i trapper eller terreng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolly-Betty Skrevet 20. mai 2010 #3 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Det kan jo tenkes at du har en matallergi. Kanskje du ikke tåler mel, melk eller annet? Prøv å spise andre ting enn du pleier og gjennomgå hva du spiser for å finne ut hva det eventuelt kan være. Endret 20. mai 2010 av Dolly-Betty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #4 Del Skrevet 20. mai 2010 Hadde jeg vært deg så hadde jeg skrevet opp en liste der jeg førte inn hva jeg spiste og om jeg fikk luftsmerter og problemer. JEg hadde en slik periode for et par år siden, HVER eneste dag etter lunchtider var det så vondt og mye luft at jeg klarte ikke å fungere på jobb. Flere ganger på do, ingenting kom, og var mye hos lege. Testet med slikt kamera opp i endetarmen, i tillegg til en sonde de sendte opp, men fant ikke noe galt, ikke noe med allergi heller. Jeg tok meg pause fra kaffe, for jeg trodde det kanskje kom av det. Kaffe er jo som kjent sterkt for magen. Jeg følte meg bedre... Etter 6-8 mnd begynte jeg med kaffe igjen, og har aldri opplevd disse smertene igjen. Det man kan gjøre er å teste. Fra dag til dag, følge med på hva man spiser og drikker. Lykke til =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sukker Skrevet 20. mai 2010 #5 Del Skrevet 20. mai 2010 For meg hjalp det å kutte ut hvetemel, selv om jeg ikke har fått utslag på glutenallergi. Hjelper også og ikke vente til du blir skrubbsulten før du spiser, men spise sunn mat med jevne mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest TS Skrevet 20. mai 2010 #6 Del Skrevet 20. mai 2010 Men dersom det feks er kaffe (noe som jeg har begynt å drikke i det siste) så er det jo dager uten kaffe hvor smertene også oppstår. Det burdte jo komme i sammenheng med inntaket.? jeg har også tenkt på mel osv, melk drikker jeg ikke..Men det er flere dager med inntakt av mel hvor smerene ikke er der. Er lissom litt av og på med smertene. og det kjennes ut som luft smerter...Kan prompe i vei lissom. flaut men sant..... Ja det blir faktisk verre når man er kjempe sulten, går jeg over lengre tid uten mat kommer det også. Spesielt kommer de etter frokost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumulus Skrevet 20. mai 2010 #7 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg får magesmerter hvis jeg er skrubbsulten, hiver innpå maten og legger meg direkte på sofaen etterpå. Derfor unngår jeg som oftest å gjøre nettopp dette. Men av og til....... ikke til å unngå. For meg hjelper det å ligge horisontalt og massere magen kraftig. Jeg kjenner faktisk hvordan luften beveger seg i tarmene. Etter en stund slipper jeg noen herlige fjerter og så er jeg fit for fight igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #8 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg var den som skrev om kaffe. Jeg hadde også mye problemer med luft hvis det gikk for lang tid, og jeg rakk å bli sulten. Da var det gjerne full konsert..selv om det ikke alltid går. Når jeg er ute , f.eks på universitetet så har jeg alltid laget mye niste, slik at jeg kan spise før jeg blir sulten, og unngår det iallefall. Prøv litt av hvert! Det var det første legen sa til meg også.. at man må alltid prøve å ekskludere ting for å se om det er et mønster, og disse undersøkelsene jeg kom til var helt på slutten, da hadde jeg altså testet i flere måneder allerede for å se om jeg kunne finne ut hva det var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2010 #9 Del Skrevet 20. mai 2010 jeg var plaget med mye luft i magen og hadde de grusomste egg-prompene, forpestet hele nabolaget :rødme: men jeg fant etter hvert ut at jeg hadde cøliaki, så jeg tåler ikke gluten eller melk. men vet det er mange som har hveteintoleranse som også er plaget med luft, så det å ta en pille tror jeg ikke hjelper, når det er mat som forårsaker luft. spiser du mye kokt kål og erter kan det føre til mye luft... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 20. mai 2010 #10 Del Skrevet 20. mai 2010 Om man har kolikk som barn, er det noe som kan være grunn til å gi luftsmerter senere i livet også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #11 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg hadde kolikk, og jeg har hatt mye luftsmerter. Men det kan jo være tilfeldig=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 21. mai 2010 #12 Del Skrevet 21. mai 2010 Høres mer ut som en intoleranse, for vanlig mat skal ikke gi slike symptomer. Du kan oppleve løs mage og mye luft (samt mye romling) hvis du plutselig begynner å spise veldig fiberrike matvarer, men det skal avta etter en stund når tarmen har vent seg til å jobbe mer og utnytte de ufordøyelige stoffenen bedre. Mel og melkeprodukter er det som oftest gir de symptomene du beskriver. Jeg hadde det akkurat likt i et par år før jeg forstod at jeg ble gradvis mer og mer laktoseintolerant. Når det ikke produseres nok laktaseensym i tynntarmen, så passerer laktosen ufordøyd til tykktarm. Bakteriekoloniene i tykktarmen (der fermentering foregår, men ikke næringsopptak) oppfatter laktosen som toksisk, og reaksjoner som unormalt mye tarmgass, diare, forstoppelse og mageknip oppstår. Ved full laktoseintoleranse så kan smertene vare i flere adger, mens hos de som har en lav grad av intoleranse reagerer med oppblåsthet, noe diare/og eller forstoppelse og generell utilpasshet. Selv om du ikke drikker melk, så er det melk i uhorvelig mange matvarer, og det verste er melkepulver. Dette er svært søtt og gir god smak fordi laktosekonsentrasjonen er høy. Det skal ikke mye til før dette gir meg flere dager i forsterstilling, og sørge for kontant nærhet til et toalett. Det samme gjelder glutenintoleranse; det finnes forskjellieg grader og det er ofte vanskelig å se sammenhengene mellom matvarer og reaksjon. Cøliaki er en alvorlig sykdom (ikke intoleranse, men allergi dvs pasienten tåler null gluten), og kostholdet må ofte legges om drastisk for at man skal klare å utelukek alle varer som inneholder gluten. Ikke alltid en lett oppgave i vestlige samfunn. Jeg ville ha oppsøkt noen profesjonelle som kan undersøke og teste deghvis dette vedvarer, og du ikke blir bedre av å prøve en eliminasjonsdiett. En slik diett vil kutte ut de aller vanligste triggerne og allergenene, og begynner gjerne med å basere maten på rent, lyst kjøtt, ris, salater, noe frukt og grønt og kun vann. Hvis du bedres av dette og blir stabil, så introduseres andre matvarer sakte og hver for seg. Slik blir det enklere å se om en vare gir utslag. Kan uansett være en god ide å få i deg probiotika i tablettform, ikek i melkeform (biola, ypghurt etc). Det høres ikke ut som om du har de beste forholdene for at tarmbakterier skal trives og for at de rette koloniene, som sørger for effektiv fermentering og bulking av fæces, skal vokse i rette proporsjoner. Håper det ordner seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå