schnuppah Skrevet 19. mai 2010 #1 Del Skrevet 19. mai 2010 skal ha prøvemuntlig i samfunnsfag, og må lage problemstillingen selv. men læreren blir aldri fornøyd, og jeg aner ikke hvordan jeg kan gjøre det bedre.. : ( noen som har noen forslag til problemstilling, og om hva jeg kan skrive om? Dette har jeg fra før: Problemstilling: Norge er i dag et av verdens rikeste land, og folk immigrerer ofte til Norge pga fattigdom og krig. Dette medfører at Norge får et mangfoldig samfunn. Hva er det som skaper kulturforskjeller og kulturkonflikter innad i Norge? Hvordan kan vi unngå slike kulturkonflikter? Og det har jeg skrevet ut i fra disse kompetansemålene: - Definere begrepet kultur og gi eksempel på at kultur varierer fra sted til sted og endrer seg over tid. - Forklare hvorfor fordommer oppstår og diskutere hvordan fremmedfrykt og rasisme kan motarbeides. - Gjøre greie for årsaker til at noen land er fattige og noen rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engel med sorte vinger Skrevet 19. mai 2010 #2 Del Skrevet 19. mai 2010 God aften må bare begynne med å si at det er en stund siden jeg gikk på skolen dahh..så kan godt hende jeg er heeelt på bærtur med dette her! Hvorfor skal du diskutere tiltak for å redusere fattigdom i verden, når hovedfokuset ditt er på kulturforskjeller i Norge? Ser den at ulikt syn på rikdom/penger/ressurser er med å skaper kulturforskjeller når mennesker fra andre land kommer til NOrge. Kanskje passe på så problemstillingen ikke blir for vid, men prøve å holde hovedfokuset på kulturforskjeller. Punkt 3 under problemstillingen din, hvordan unngå kulturkonflikter. Skal disse unngås for enhver pris? Kulturkonflikter kan føre til alt fra krig til at beboere i en bygård i Oslo får et annet syn på sine nye naboer. Ta med eksempler på ytterpunkter f.eks og diskuter fordeler og ulemper. Det var i hvertfall det første som falt meg inn dahh.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Konstantin Skrevet 19. mai 2010 #3 Del Skrevet 19. mai 2010 Synes første spørsmålet sier seg selv litt, det blir kulturmangfold osv fordi det er mye immigrasjon. Ikke så mye annet å si der. Du kan jo heller snakke litt om hvorfor det er så mange som immigrerer til akkurat Norge. Istedenfor å sammentrekke det i en linje. For det er sikkert mye mer å si om akkurat dette emnet. Du kan kanskje se litt på hvordan de intrigreres inn i samfunnet, og hvordan det norske samfunn har blitt påvirket av innvandrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå