Gå til innhold

fødselsangst..

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Yes, enda et tema om fødselsangst her. Jeg er så redd å føde, at jeg ikke tør å bli gravid!

Jeg føler at tiden å få barn nærmer seg med store skritt, hele livet mitt er ordnet og "barnevennlig" tilpasset, jobb, leilighet, jeg har en samboer, vi har vært sammen lenge, vi er i 30årene, og tenker på barn. Flere av våres venner har fått unger i det siste, så temaet om barn kommer opp ganske ofte. Men jeg utsetter det, og bruker alle mulige unnskyldinger. Jeg vil ha unger, men jeg tør rett og slett ikke, pga den fysiske delen. Jeg sliter med noen vonde opplevelser fra barndommen, som resulterte i at jeg har noe anstrengt forhold til mitt eget underliv, og er veldig redd smerter der. Men jeg vil påpeke at det ikke er snakk om voldtekt.. Har også hatt vaginisme og var plaget av det i to år, men det går bedre nå. Når vi har sex og jeg opplever det som smertefylt (det hender av og til, og uten spesielle grunner), jeg er glad at jeg kan si stopp, jeg må ha kontrollen, men det kan man ikke med fødselen. Det skremmer meg så pass at jeg har ofte et mareritt om at jeg er gravid og må gjennom fødselen.

Jeg har diskutert dette med samboeren, men han skjønner ikke helt problemet, alle kvinner føder jo, og jeg vil ikke forklare ham i detaljene om hva jeg tror som forårsaket denne angsten.

Jeg vil gjerne ha hjelp med mitt problem, kanskje snakke med noen, men er det sånn at jeg ikke får hjelp med fødselsangsten før jeg blir gravid? Sånn som det er nå, jeg tør ikke å bli gravid med det første.. Er det mulig å henvende seg til en privat psykolog kanskje? Føler det blir for dumt å spørre fastlegen om å hjelpe meg med fødselsangsten, når fødselen er ikke noe reell fare ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mille

jeg er mamma til 3 stykker ;)

måtte bare skrive det :)

men du kan dra på helsestasjonen, eller ringe jordmor.når jeg ble gravid me 3 mann, gruet jeg meg veldig, å vist du gjør det kan du snakke med helsestasjonen, jordmor å si at du vil ha keisersnitt, det var hverfall mulig til meg.Jeg kunne bestemme. men etter mange møter med en veldig dyktig jordmor ville jeg føde naturlig igjen.så lykke til å ikke la dette stoppe deg !! barn er helt herlige, å jeg skal ha fler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trulte

Det er helt naturlig å snakke med fastlegen sin om fødselsangst selv om man ikke er gravid (ennå). Gjør det! Og få han/ henne til å henvise deg videre.

Ring evt. helsestasjonen der du bor, og be om samtale med en jordmor.

Trist om dette skal hindre deg i å få barn. (som jo også er SÅ mye mer enn fødsel)

Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hei, jeg føler det samme som deg, jeg har skikkelig fødselsangst! Jeg begynte å få det da jeg var 19, tror jeg, og jeg begynte å gråte og ble helt ifra meg hver gang jeg leste eller hørte om eller så fødsler eller om gravide. jeg ble helt dårlig...

selv er jeg 29 år og går til psykiater, for jeg er livredd for å bli gravid. jeg er egentlig veldig redd for å bli sammen med noen også, siden det kan føre til graviditet...

men jeg er ikke sammen med noen, så jeg håper jeg kanskje blir kvitt angsten når jeg kommer i et forhold engang, uansett er det mange søte barn som trenger et godt hjem :kgbaby:

uansett, bare prat med fastlegen din, det er et veldig alvorlig problem du har, og prat med samboeren din, det er jo viktig å kunne prate med alt med den du bor med :romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her, takk for alle svarene! :)

så man kan ringe helsestasjonen/jordmor selv om man ikke er gravid? Det var godt å høre, kanskje jeg skal prøve det. Jordmor må jo vite massevis om sånt.

Tror ikke fastlegen min vil ta seg tid til dette, som sagt, det er jo ikke et reelt problem ennå, siden jeg ikke er gravid engang... Tror ikke jeg "kvalifiserer" meg til å få hjelp hos psykiater heller, har ingen store problemer i forbindelse med angst, jeg fungerer greit i det sosiale. Jeg blir engstelig av å se på filmer med vold og drap, så jeg nekter å se action-filmer og liknende, men det er jo heller ingen stor problem, bare en liten irritasjonsmoment..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...