Gå til innhold

Hva synes du om sirkus?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men kjære deg, det er vel ikke hundene vi er redde for at har det bra?? At hunder er husdyr som trives med psykisk stimuli samt å reise rundt med "eier" er jeg veldig enig i. Sirkus med hunder kunne jeg lett godtatt.

Men; elefanter, løver, hester etc som bor i en tilhenger, og har et par kvm innhegning å "løpe" på- det kaller jeg dyreplageri. Dette er ikke dyr som trenger psykisk stimuli i form av å lære å stå på to føtter og som digger å reise rundt i en tilhenger. Dette er dyr som i naturen ferdes over store avstander og som trenger å få løpe og være frie. Det får de ikke vært på sirkus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kjære deg, det er vel ikke hundene vi er redde for at har det bra?? At hunder er husdyr som trives med psykisk stimuli samt å reise rundt med "eier" er jeg veldig enig i. Sirkus med hunder kunne jeg lett godtatt.

Men; elefanter, løver, hester etc som bor i en tilhenger, og har et par kvm innhegning å "løpe" på- det kaller jeg dyreplageri. Dette er ikke dyr som trenger psykisk stimuli i form av å lære å stå på to føtter og som digger å reise rundt i en tilhenger. Dette er dyr som i naturen ferdes over store avstander og som trenger å få løpe og være frie. Det får de ikke vært på sirkus.

Men kjære deg ;)

Hvis du leste det første jeg skrev, så ville du fått med deg hva jeg skrev om det også.

Og jeg ser bare masse "sirkus UTEN dyr!!" Og ingen "Sirkus uten eksotiske villdyr!" og da tolker jeg det slik at dere ikke vil se hest, hund, katt, whatever der også. "Dyr på sirkus er mishandlet, punktum".

Det å diskutere frem og tilbake hvorvidt elefanter trives på sirkus eller ei er jo nesten unødvendig. Streifedyr som ikke får gjort noe som er naturlig for dem = ulykkelige dyr. Jeg trenger hverken NOAH/dyrebeskyttelsen bilder eller fæle filmer av elefanter som blir direkte mishandlet av eierne sine for å kunne forstå det.

Skrevet

Jeg boikotter sirkus med dyr, og har også vært med på en demonstrasjon utenfor et sirkus. Sirkus med dyr er avskyelig, og jeg håper det går mot et generelt forbud.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å bruke både hunder og hester f.eks, som begge er dyr som ofte elsker å utfordre seg selv og gjøre eieren (og andre) fornøyd. Så lenge de trenes riktig, på deres egne premisser, med positiv forsterkning og gjerne triks som er basert på det de allerede kan, så ser jeg ikke noe galt i å ta med disse dyrene på reisefot med et sirkus.

Det er selvølgelig ønskelig med enda strengere kontroller, og dette vil jeg tro at de seriøse aktørene i bransjen også ønsker, da det vil være med å "renvaske" dem.

Eksotiske dyr har etter min mening ingenting på sirkus å gjøre, og vi kan godt forby elefanter f.eks i Norge.

Og jeg tror det er bedre å være sirkus hest/hund med en aktiv, variert og spennende hverdag, med en trener som kan faget sitt. Enn å ha en 12-år gammel eier som har mistet heste-interessen for lenge siden og derfor blir hesten stående alene på jordet hele dagen, da det ikke er noe mattilsyn som kommer på besøk og krever at lover og regler opprettholdes.

Og ja, jeg tror norske sirkus er bedre enn mange utenlandske...

Skrevet

Jeg misliker alle former for dyr i sirkus, fordi jeg mistenker de tilbringer svært mye tid i bur under transport og reising, samt i bur (eller bånd) mens de rigger opp og ned teltene. Resten av tiden blir vel brukt til trening og show. Jeg synes ikke det virker som et bra liv for noe dyr.

Skrevet (endret)

Veldig enig med deg, Nalla.

Jeg misliker alle former for dyr i sirkus, fordi jeg mistenker de tilbringer svært mye tid i bur under transport og reising, samt i bur (eller bånd) mens de rigger opp og ned teltene. Resten av tiden blir vel brukt til trening og show. Jeg synes ikke det virker som et bra liv for noe dyr.

Så bare fordi du mistenker noe, så har du gått såpass på bakbeina at du misliker alle form for dyrehold på sirkus?

Hva med å kanskje sette seg litt inn i saken om man skal gjøre opp noen bastante meninger for det? VET du at dyrene står bindt store deler av livet, eller er dette noe du TROR? Og for å se på det på en annen måte - hvor mange hunder er vel ikke bindt store deler av livet sitt, UTEN å få noen hjernetrim eller mosjon?

Er det noen her som i det hele tatt ser poenget jeg prøver å få frem?

Endret av CamStatic
Skrevet (endret)

dobbelpost...

Endret av CamStatic
Skrevet

Så bare fordi du mistenker noe, så har du gått såpass på bakbeina at du misliker alle form for dyrehold på sirkus?

Hva med å kanskje sette seg litt inn i saken om man skal gjøre opp noen bastante meninger for det? VET du at dyrene står bindt store deler av livet, eller er dette noe du TROR? Og for å se på det på en annen måte - hvor mange hunder er vel ikke bindt store deler av livet sitt, UTEN å få noen hjernetrim eller mosjon?

Basert på mine mistanker, som igjen er basert på hva jeg har lest og observert om emnet, så er jeg generelt sett mot dyr i sirkus, ja. Ingenting er bedre enn om jeg tar feil, og at dyrene får masse aktivitet, frihet og mosjon i hverdagen, men jeg har mine tvil. Ja, det finnes hunder som lever mesteparten av sine liv i bånd utenfor et hus også, jeg kan ikke se at et dårlig dyrehold skal kunne forsvare et annet dårlig dyrehold.

Skrevet

Det hadde igrunn vært veldig interessant å gjort en skikkelig observasjon over hva som er f.eks en vanlig uke på et sirkus for dyra. Finnes det ingen artikler om sånt, bortsett fra bloggen til hun hestejenta?

Skrevet

Jeg avskyr det! Ønsker totalforbud mot å bruke dyr i sirkus. Sirkus uten dyr er ok.

Skrevet

Sterk motstander av sirkus. Hadde vært SÅ mye festligere uten dyr!

Skrevet (endret)

Vil du henvise til hva i rapporten som gjør at du ikke anser den som ordentlig? At den er produsert av NOAH er absolutt noe man bør ha i bakhodet, men å avfeie den så fullstendig som du gjør er temmelig usaklig. Hvis du ikke stoler på NOAH, så kan du jo ta en titt på kildene de har brukt, og gå direkte til dem.

Jeg lurer også på hvorfor du kaller dem hysteriske, og hvorfor du setter ordet "dyrevernere" i anførselstegn?

Endret av Tabris
Skrevet (endret)

Vil du henvise til hva i rapporten som gjør at du ikke anser den som ordentlig? At den er produsert av NOAH er absolutt noe man bør ha i bakhodet, men å avfeie den så fullstendig som du gjør er temmelig usaklig. Hvis du ikke stoler på NOAH, så kan du jo ta en titt på kildene de har brukt, og gå direkte til dem.

Jeg lurer også på hvorfor du kaller dem hysteriske, og hvorfor du setter ordet "dyrevernere" i anførselstegn?

Dette er et så stort og tidskrevende tema at en egen tråd passer bedre til det.

Men hvis du ser på måten artikkelen er laget, så er den av samme type produkt som pels-rapportene fra PETA er, f.eks. "Grusomme" bilder hvor fokuset er hvor JÆVLIG dyrene har det, llamaer som er bindt stramt! og hester som krybbebiter! Ta en tur i en helt vanlig allminnelig stall, så skal man se at de fleste stalldører ofte er oppspist.

NOAH tjener på å vise verden hvor jævlig dyr har det, enkelt og greit. NOAH plantet flere skadde rever ved sist pelsfarm-skrik bare for å fremme saken sin og skade bondens rykte. Er dette virkelig mennesker man kan ta alvorlig?

Jeg tar ikke hysteriske folk seriøst, uansett hva saken gjelder. Jeg vet det finnes fler sider av en sak. På samme måte som jeg vet at ikke alle som slakter kjøtt slår dyra sine.

Og, så strenge som Mattilsynet er, så har jeg ingen tro på at de ville latt åpenbar dyremishandling på et så stort tema som sirkus vært gående. Jeg velger å gi Mattilsynet litt mer credit enn som så.

Endret av CamStatic
Skrevet

1. Bildene er jo dokumentasjon på hvordan dyrene har det

2. At det er mye krybbebiting i vanlige staller kan ikke forsvare krybbebiting i sirkus. Two wrongs don't make a right.

3. Det er vel, så vidt jeg vet, ord mot ord når det gjelder pelsfarm-saken, så det er ikke endelig avgjort når det gjelder "planting av dyr".

4. At du gir Mattilsynet så mye cred synes jeg er synd. Har du sett hvordan kyllinger og burhøns har det i Norge? Har du lest alle sakene som har vært oppe om hvor ille tilstander det har vært både der og i pelsdyrfarmene? Mattilsynet prioriterer ikke dyrevelferd noe særlig, det har de ikke ressurser til.

5. Om du ikke vil ta rapporten (det er en rapport, forresten. Ikke en artikkel) seriøst, så kan du selv sjekke kildene de har lagt ved for å se om påstandene deres holder vann. Eller lukket du filen så fort du så to bilder, uten å lese teksten og se litt på kildene? Det er ikke særlig seriøst å avfeie en rapport som hysterisk og feil uten å kildesjekke den.

Skrevet

Hvordan kan man tro at sirkusdyrene har det fint, og dem som jobber med dem er glade i dem som sine egne dyr? Om man er så glade i dyrene sine, så har dem de ikke på flyttefot mesteparten av året, og man lenker dem heller ikke fast hele dagen heller! Dessuten så har NOAH et par videoer og annen dokumentasjon om at både Arnardo og Merano har slått (o.l.) dyrene sine!

Men OM det nå var sånn at sirkusfolka var veldig snille med dyrene sine, så er det misshandling uansett å ha med seg dyrene på flyttefot som det de gjør, og stå i bur, lenket fast, og ikke noe naturlig habitat.

Hei jeg var på et sirkus da jeg var 12 år det var fantastisk bra selv om de hadde dyr. De hadde noen hester og hunder samt noen dyr som lignet marsvin bortsett fra at de var mye større og så hadde de en katt(vanlig huskatt altså).

Selv om dette sirkuset var bra ville jeg ikke dratt på et vanlig sirkus den dag i dag. Fordi en rett og slett ikke vet hva en støtter. En trenger ikke være glad i dyr for og jobbe med dyr. Og det er sykt hva mennesker kan få seg til og gjøre for penger.

Selv gikk jeg på en rideskole for ca 10 år siden der hadde ikke hestene det bra og flere av de som jobbet der slo de uten grunn. Hestene fikk ikke være med andre hester og de sto der med sal og hodelag på til alle døgnets tider. Dette var en stor rideskole midt i byen også.

Det er vanskelig og vite hvordan dyrene blir behandlet når en ikke er der. Husk at til og med de mest uhyggelige mennesker kan klare og sette opp en koselig og hyggelig fasade.

Sirkus vil jo også være vanskelig og kontrolere da de reiser rundt:sukk:

Gjest Badabing
Skrevet

Er det noen her som i det hele tatt ser poenget jeg prøver å få frem?

Det er bevist at dyr på sirkus får altfor lite mosjon og hjernetrim. Og hvorfor rettferdiggjør du sirkus ved å sammenligne med at enkelte hunder også har det vondt? Da er det liksom greit? Min hund har det bra. Jeg boikotter sirkus, og jeg ser faktisk ned på dem som går på sirkus.

Skrevet

Først og fremst - NOAH er en organisasjon som er på mange måter lik PETA. De er full av propaganda, og de velger det VERSTE av det VERSTE, og i mange tilfeller så "planter" de syke dyr på steder bare for å få tatt bilder av hvor "grusomt" de har det. Man er dum i hue om man går fem på alt NOAH og andre ekstreme "dyrevern"grupper gjør og sier. De jobber for en verden hvor hund og katt er utdødd fordi de er forbudt å ha som kjæledyr, og en verden hvor det er forbudt å spise kjøtt.

For det andre - hvis det var mitt innlegg du siktet til - så vil jeg si at JA, hunder og hester og dyr som er igjennom generasjoner vandt med å bo sammen med mennesker har det FINT på sirkus! Og da snakker jeg om sirkus som er FLINKE med dyra sine, og ikke det lille prosentantallet som behandler dyra som dritt. (ergo, burde vært mye strengere kontroller på hvordan dyra har det på sirkus, OM det virkelig er så mye dyreplageri gående der. Jeg tviler.)

Hunder på sirkus får oppgaver og blir trent daglig. De får brukt hodet, får utfordringer og får i tillegg masse belønning og oppmerksomhet. Hunder DIGGER å være aktive og ute blant folk, så hvordan kan man i det hele tatt tenke tanken at hunder mistrives på et skikkelig sirkus? Jeg vet om MANGE hunder i privat eie som har det langt "jævligere" enn sirkushunder, nettopp pga at folk ikke bruker hunden til noe annet enn "kompis" og "sofasliter". Det er ikke noe hundeliv! Et godt dyrehold av en aktiv art eller rase, er et liv hvor dyra får BRUKT hodet og kroppen!

og det å være på flyttefot, så skader det nok neppe hundene. Hunder er lykkelige så lenge de får være med flokken sin! Om det betyr 1-3 timers bilkjøring nå og da så har det ingenting å si.

Men isåfall, vil det si at du syns nomader er fæle mot dyra sine, da? De drar jo med seg sauer og geiter og hunder og kyr og bor aldri fast på et sted over lengre periode. Så klart skjer ikke dette med bil, men hey - domestiserte dyr er ufattelig flinke til å tilpasse seg. Dyr som er vandt med fra første stund å reise mye rundt, har heller ikke noe i mot det.

Jeg syns det er FRYKTELIG mye synsing og lite innhold i innlegg der hvor folk skal "forsvare" dyra. Sirkus med dyr har blitt tabu nettopp pga hva disse "dyrevern-organisasjonene" har foret oss med.

Åhh giid, de slo hesten? Herre, jeg har jobbet og vært på haugevis av normale staller hvor småjenter lett gir en klaps på hesten sin når den ikke oppfører seg. Vi får legge ned stallene da, og avlive hestene, for folk er jo tydeligvis helt forferdelige mot disse gigantiske dyrene (som mest trolig tåler en god klaps eller to!!!)

Jeg støtter forøvrig ikke vold mot dyr, tvert imot, men nå må man også være realistisk. Hestene er langt mer hardhendte mot hverandre, så en liten klaps i ny og ne når den trenger en liten skjerpings har den nok overhode ikke noe vondt av, hverken fysisk eller psykisk. (og jeg snakker ikke om å BANKE hesten med never og what not - men rett og slett en liten klaps - slik som det var i den "groteske" filmen fra NOAH.... -_- )

For å virkelig forstå hvordan domestiserte dyr takler sirkusliv, så syns jeg dere bør lese noen bøker om dyreatferd og historie, og spesielt bøker om hvordan ville dyr ble gjort om til domestiserte dyr for tusenvis av år siden. Det er lærerikt og fryktelig spennende, og forteller om en verden hvor dyr var utsatt for LANGT mer drastiske vendinger i livet sitt enn flyttefot på et sirkusliv - men som de taklet helt fantastisk.

Jeg skulle ønske det var en sånn knapp for "liker" eller "takk" funksjon på dette forumet, for det du skrev her var veldig bra! Jeg kan bare legge til at jeg har for det første fulgt bloggene til Ronja Gujord siden hun var begynte å blogge, og hun har et reflektert og godt hestehold i mine øyne. Jeg har selv en hest som er en skikkelig showhest, han ELSKER publikum og tilskuere, han er aldri så lykkelig som når han går med stasvognen i 17 maitoget eller lignende, da topper han ørene, krummer på halsen, og sier så tydelig han bare kan at : SE på meg! jeg er flott jeg... Han hadde antagelig blomstret på et sirkus, og som noen sier her, hunder og hester er flokkdyr, som knytter seg sterkt til menneskene sine, jeg tror at for eksempel hestene på cirkus Zorba har det langt bedre en enkelte rideskolehester som har en mye mer monoton hverdag, eller som også nevnes, ponnien til hun som vokste fra interessen og som blir gående på et gjorde... Jeg er enig i at eksotiske dyr kan vi la være å ha på sirkus i Norge, men dyr som vi normalt omgås likevel mener jeg godt kan være med på sirkus. Jeg mener heller at NOAH og andre organisasjoner burde jobbe for at de enkelte trenerne legger om sine innlæringsmetoder om de mener at det foregår på så feil måte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...