Duracella Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Jeg synes det er helt forjæ**** de sirkusene som bruker dyr (som både Arnardo og Merano gjør) ! Det er grusomt at dyr skal være tvungne til å underholde, og leve livet i et miljø som er så langt fra deres naturlige miljø. Jeg ser IKKE underholdningen i dyr på sirkus. Helt forferdelig. Her en en link til NOAH- kampanje mot dyr i sirkus. Er så mye trist å lese på disse sidene... http://www.sirkus.info/ Endret 16. mai 2010 av Duracella
Champagne Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Jeg synes det er helt grusomt. Har av den grunn aldri vært på sirkus, hverken som barn eller voksen. Mine fremtidige barn skal heller ikke bli tatt med på sirkus av meg.
Gjest Huffsa Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Sirkus UTEN dyr: Bra, sikkert morsomt for de som liker sånt, og underholdene. Sirkus MED dyr: Uaktuelt å dra på og noe jeg OVERHODE ikke støtter, liker eller syntes er riktig. Dyreplageri med stor D
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Jeg liker ikke sirkus. Men det er ikke pga. "dyreplageri". Jeg skulle tro at mange av sirkusdyrene faktisk trivdes og ble godt tatt vare på. Det er jo mange dyr som liker å få oppgaver og "opptre", og jeg tror de som håndterer dyrene faktisk er glad i dem. Selvsagt er det ikke det samme livet som i det fri, men det er det ikke på bondegårder eller i dyreparker/hager heller. Nå tenker jeg på norske sirkus, ikke utenlandske der det sikkert er mye rart som foregår.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Det er mange dyr som har det vondere enn sirkusdyr. Å betale 5-600 kr for å se på en slik type underholdning er vel suspekt, men det finnes mye annet man kan ta tak i. Ville ikke dratt barna mine med på sirkus med "fakirer" som hang i kroker etter huden heller...
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Uten dyr: Hver sin smak. Med dyr: Hårreisende og grusomt! De som virkelig tror dyrene trives i en sånn situasjon mangler noe vesentlig oppe i hodet sitt. Skjønner heller ikke hvorfor noen tror "norske" dyr tas sååå mye bedre vare på enn "utenlandske"... Har ingen respekt for foreldre som tar med barna sine på sirkus med dyr, og lærer dem at dette er helt normalt og greit.
crispy Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Jeg må innrømme at da jeg var mindre, ville jeg alltid dra på sirkus! Var så misunnelig på de andre venninnene som fikk lov til å dra. Men når jeg ser hvordan disse stakkars dyrene blir behandlet, så synes jeg at det var like greit å ikke dra på sirkus. Hvorfor skal jeg betale for å se på dyr som er trent opp i forferdelige kår? Blir skikelig sinna når jeg leser om hvordan de har det! Synes ikke noe om sirkus.De kan holde forestillingene sine uten dyr!
Mermaid Blues Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Sirkus uten dyr kan være stilig, men med dyr synes jeg er helt forkastelig. Da jeg var i Skottland nylig prata jeg endel med en fyr som jobber som dyrepasser i dyreparken i Edinburgh, og han fortalte om en jaguarfrøken de hadde reddet fra et sirkus. Jaguaren hadde fått alle klørne revet ut og hjørnetennene slipt ned slik at hun ikke skulle være farlig for sirkusfolkene, og da hun ble beslaglagt og sendt til dyreparken var hun ca 20kg overvektig og i en forferdelig mental tilstand. Hun var rett og slett blitt en tamkatt som ikke viste noen tegn på naturlig atferd. Etter en stund i dyreparken har hun nå blitt normalvektig og endelig mer "vill" av seg. Hun vil aldri kunne settes ut i sitt naturlige habitat, men i det minste er hun sunn og frisk, og har et digert område å bevege seg på og mulighet til å selv velge om hun vil se mennesker eller ei. Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til dyreparker også, men ser også på en måte verdien av avlsarbeid i fangenskap for å berge truede dyrearter mens habitatet deres i utsatte områder gjenopprettes. Mennesket er dessverre den største naturkatastrofen i historien :/
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Nå er det rimelig strenge krav for dyrehold hos sirkus og de som driver med dyr på sirkus er like glade i dyrene som vi er i våre. Jeg tror ikke de har det ille i det hele tatt. Ikke idag. For 10-20 år siden var det nok helt annerledes ja. Og nei det jeg så da likte jeg IKKE men verden forandrer seg og dyrevelferd er heldigvis på rett vei - sakte men sikkert. Jeg liker å lese om "sirkusprinsessen" hos Zorba. Hun skriver og forteller om sin hest og hvordan de trener og reiser. Den hesten lider ikke ihvertfall. Den har det bedre enn mange av de hestene jeg kjenner til. Les selv: http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=7227 Ronja sin egen blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=5044
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Hva med elefanter og andre ville dyr? Uansett om de får kongelig behandling er det IKKE en naturlig situasjon for dem i det hele tatt, og ingenting kan forsvare det å reise rundt med dyrene og bruke dem til underholdning.
CamStatic Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 Jeg støtter ikke ville og eksotiske dyr på sirkus. Elefanter spesielt burde aldri vært i en sirkusring. Jeg syns de alle ser fryktelig deprimerte og triste ut. Men dyr som f.eks hunder tror jeg nok har det fint på sirkus, de har nok å bryne seg på, får masse oppmerksomhet og hodebry.
Duracella Skrevet 17. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 17. mai 2010 Hvordan kan man tro at sirkusdyrene har det fint, og dem som jobber med dem er glade i dem som sine egne dyr? Om man er så glade i dyrene sine, så har dem de ikke på flyttefot mesteparten av året, og man lenker dem heller ikke fast hele dagen heller! Dessuten så har NOAH et par videoer og annen dokumentasjon om at både Arnardo og Merano har slått (o.l.) dyrene sine! Men OM det nå var sånn at sirkusfolka var veldig snille med dyrene sine, så er det misshandling uansett å ha med seg dyrene på flyttefot som det de gjør, og stå i bur, lenket fast, og ikke noe naturlig habitat.
Duracella Skrevet 17. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 17. mai 2010 Jeg må innrømme at da jeg var mindre, ville jeg alltid dra på sirkus! Ja, slik var det jo med meg også, før jeg ble så stor at foreldrene mine begynte å ta opp alvoret..
Atdetvar Skrevet 17. mai 2010 #15 Skrevet 17. mai 2010 Likte aldri sirkus, men det har lite med "the plight of the animals".
Hoppetaujenta Skrevet 17. mai 2010 #16 Skrevet 17. mai 2010 Kommer aldri til å sette mine ben innenfor teltdørene så lenge de har organisert plageri av dyr. Man kan si hva man vil om at dyrene er godt tatt vare på etc. Fangenskap er det, og totalt unaturlige krumspring blir de tvunget til å gjøre. Nix; jeg liker ikke sirkustradisjonen.
Atdetvar Skrevet 17. mai 2010 #17 Skrevet 17. mai 2010 Hehe. Sirkus er fæælt, men å spise en grillet kylling - helt ok. <3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. mai 2010 #18 Skrevet 17. mai 2010 Kan dere ikke heller se hva som er dårlig sirkus og hva som er bra? Jeg mener nå fortsatt at Zorba er ett bra sirkus. Og man kan lese tydelig i bloggen at dyrene der har det fint. Så får man heller boikotte de dårlige sirkusene. Forresten så har flere konkuransehester flere reisedøgn i året enn sirkushestene. Og de hestene er ikke stressa eller misstrives med dette. De lærer seg til å slappe av på nye steder og finner roen fort. Men trives de ikke med å reise klarer de heller ikke å prestere. Ergo vil de ikke bli brukt til slikt.
Miss Puddel Skrevet 17. mai 2010 #19 Skrevet 17. mai 2010 Nå er det rimelig strenge krav for dyrehold hos sirkus og de som driver med dyr på sirkus er like glade i dyrene som vi er i våre. Jeg tror ikke de har det ille i det hele tatt. Ikke idag. For 10-20 år siden var det nok helt annerledes ja. Og nei det jeg så da likte jeg IKKE men verden forandrer seg og dyrevelferd er heldigvis på rett vei - sakte men sikkert. Jeg liker å lese om "sirkusprinsessen" hos Zorba. Hun skriver og forteller om sin hest og hvordan de trener og reiser. Den hesten lider ikke ihvertfall. Den har det bedre enn mange av de hestene jeg kjenner til. Les selv: http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=7227 Ronja sin egen blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=5044 jeg må bare skrive under på denne ja. Og jeg har ingen tro på at sirkusfolk ikke er like glad i sine hunder og hester som det folk som konkurerer i dressurridning eller agility, eller at de er så mye mere grusomt anlagt. Og det med at de er på reisefot hele tiden? de reiser som regel ikke mer enn en time av gangen, og det er da mange som bor i campingvogn hele sommerhalvåret, uten at det er synd på dyrene deres?
CamStatic Skrevet 17. mai 2010 #20 Skrevet 17. mai 2010 Hvordan kan man tro at sirkusdyrene har det fint, og dem som jobber med dem er glade i dem som sine egne dyr? Om man er så glade i dyrene sine, så har dem de ikke på flyttefot mesteparten av året, og man lenker dem heller ikke fast hele dagen heller! Dessuten så har NOAH et par videoer og annen dokumentasjon om at både Arnardo og Merano har slått (o.l.) dyrene sine! Men OM det nå var sånn at sirkusfolka var veldig snille med dyrene sine, så er det misshandling uansett å ha med seg dyrene på flyttefot som det de gjør, og stå i bur, lenket fast, og ikke noe naturlig habitat. Først og fremst - NOAH er en organisasjon som er på mange måter lik PETA. De er full av propaganda, og de velger det VERSTE av det VERSTE, og i mange tilfeller så "planter" de syke dyr på steder bare for å få tatt bilder av hvor "grusomt" de har det. Man er dum i hue om man går fem på alt NOAH og andre ekstreme "dyrevern"grupper gjør og sier. De jobber for en verden hvor hund og katt er utdødd fordi de er forbudt å ha som kjæledyr, og en verden hvor det er forbudt å spise kjøtt. For det andre - hvis det var mitt innlegg du siktet til - så vil jeg si at JA, hunder og hester og dyr som er igjennom generasjoner vandt med å bo sammen med mennesker har det FINT på sirkus! Og da snakker jeg om sirkus som er FLINKE med dyra sine, og ikke det lille prosentantallet som behandler dyra som dritt. (ergo, burde vært mye strengere kontroller på hvordan dyra har det på sirkus, OM det virkelig er så mye dyreplageri gående der. Jeg tviler.) Hunder på sirkus får oppgaver og blir trent daglig. De får brukt hodet, får utfordringer og får i tillegg masse belønning og oppmerksomhet. Hunder DIGGER å være aktive og ute blant folk, så hvordan kan man i det hele tatt tenke tanken at hunder mistrives på et skikkelig sirkus? Jeg vet om MANGE hunder i privat eie som har det langt "jævligere" enn sirkushunder, nettopp pga at folk ikke bruker hunden til noe annet enn "kompis" og "sofasliter". Det er ikke noe hundeliv! Et godt dyrehold av en aktiv art eller rase, er et liv hvor dyra får BRUKT hodet og kroppen! og det å være på flyttefot, så skader det nok neppe hundene. Hunder er lykkelige så lenge de får være med flokken sin! Om det betyr 1-3 timers bilkjøring nå og da så har det ingenting å si. Men isåfall, vil det si at du syns nomader er fæle mot dyra sine, da? De drar jo med seg sauer og geiter og hunder og kyr og bor aldri fast på et sted over lengre periode. Så klart skjer ikke dette med bil, men hey - domestiserte dyr er ufattelig flinke til å tilpasse seg. Dyr som er vandt med fra første stund å reise mye rundt, har heller ikke noe i mot det. Jeg syns det er FRYKTELIG mye synsing og lite innhold i innlegg der hvor folk skal "forsvare" dyra. Sirkus med dyr har blitt tabu nettopp pga hva disse "dyrevern-organisasjonene" har foret oss med. Åhh giid, de slo hesten? Herre, jeg har jobbet og vært på haugevis av normale staller hvor småjenter lett gir en klaps på hesten sin når den ikke oppfører seg. Vi får legge ned stallene da, og avlive hestene, for folk er jo tydeligvis helt forferdelige mot disse gigantiske dyrene (som mest trolig tåler en god klaps eller to!!!) Jeg støtter forøvrig ikke vold mot dyr, tvert imot, men nå må man også være realistisk. Hestene er langt mer hardhendte mot hverandre, så en liten klaps i ny og ne når den trenger en liten skjerpings har den nok overhode ikke noe vondt av, hverken fysisk eller psykisk. (og jeg snakker ikke om å BANKE hesten med never og what not - men rett og slett en liten klaps - slik som det var i den "groteske" filmen fra NOAH.... -_- ) For å virkelig forstå hvordan domestiserte dyr takler sirkusliv, så syns jeg dere bør lese noen bøker om dyreatferd og historie, og spesielt bøker om hvordan ville dyr ble gjort om til domestiserte dyr for tusenvis av år siden. Det er lærerikt og fryktelig spennende, og forteller om en verden hvor dyr var utsatt for LANGT mer drastiske vendinger i livet sitt enn flyttefot på et sirkusliv - men som de taklet helt fantastisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå