Gå til innhold

Varmt, velduftende og nybakt brød

Reina

Anbefalte innlegg

Det beste brødet jeg vet om er Bakehuset sitt grovbrød med sirup. Men uheldig som jeg er, så selger de ikke det brødet på det stedet jeg nå bor på hybel. Og jeg er en smule kresen når jeg skal spise brød. Butikkbrød er sjeldent gode (unntalet er nevnt over), i allefall ikke etter et par dager. Er det noen av dere som er flinke til å bake her? Jeg vil bli super-duper takknemmlig hvis dere vil dele en deilig brød-oppskrift med meg!

Klemmer fra Reina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen oppskrift på brød, bare "pøser på" med diverse godsaker og lager en deig ut av det.

Forskjellige kornsorter er bra. Gjerne litt krydder.

Gjorde suksess med mitt kanel-kardemumme-og-rosinbrød. Har også fått ros for urtebrødet mitt...

Bare pøs på med mel og væske til du får en fin deig. Olje, salt og gjær må du seff også huske på.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig bra, og holder seg ferskt lenge. Rekker til to brød eller ca 20 rundstykker:

1 pk gjær

7 dl lunkent vann

2 ts salt

2 ss oliven olje

1 stor, skrellet, grovreven potet

3-4 dl durum hvetemel

6-7 dl hvetemel (eller til den får passende konsistens)

Løs opp gjæren i vannet, tilsett salt, olje og grovrevet potet. Bland i melet litt ettet litt, til passende konistens. Hev på lunt sted i ca en time. Form til brød og etterhev i 30 min. Pensl med melk og stek i 20-30 min på 200 grader.

Det høres litt merkelig ut med potet, men det smakes ikke, men gjør brødet kjempe saftig og holbart.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Piglet :kysse:

Tar i mot flere oppskrifter med stor takk!! Jeg er nemlig skikkelig dårlig til å trylle fram en deig etter fantasien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt og saftig brød:

Havregrynsbrød

2 brød:

1 liter skummet melk

50 g gjær

3 ss soyaolje

2 ss mørk sirup

1 1/2 ts salt

400 g havregryn, store

400 g sammalt hvete, grov

ca 400 g hvetemel

evt små havregryn til pynt

Varm melken til 37 C. Smuldre gjæren i deigbollen. Rør den ut med litt av melken, og ha så resten av melken i. Tilsett soyaoljen, sirupen og saltet, og elt så inn havregrynene, den sammalte hveten, og mesteparten av hvetemelet. Elt i mel til deigen blir smidig og fin, men ikke fast. Jeg måtte bruke litt mer mel enn det som stod i oppskriften, men dette ser du når du har eltet inn det melet og havregrynene som står i oppskriften.

Dekk deigbollen med plast og klede og la deigen heve ca 40 min. Ta den på melet bakebord. Del deigen i to, elt eventuelt i litt mer mel, og form hvert emne til brød. Legg dem i godt smurte brødformer.

Etterhev brødene under et klede i ca. 30 minutter. Pensle lett med lunkent vann og dryss eventuelt på små havregryn til pynt. Stek brødene på nederste rille i ovnen ved 200 C i ca. 1 time. Avkjøl brødene på rist. Havregrynsbrødene bør helst stå til neste dag før de skjæres i. Dersom du bruker tørrgjær bør du blande gjæren med alt det tørre før du har i væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...