Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Cecilia Brækhus vant i går sitt tredje tittelbelte i Danmark: En stor prestasjon!

Ikke det at jeg er en stor fan, men det er da fryktelig dårlig at norske aviser

bare gir det hele en liten notis langt bak i avisa/nettavisa?

Da Bjørn Dæhlie hadde sin storhetstid var det ikke plass til NOE annet på forsidene!! Kanskje det hadde vært bedre om hun hadde vært mann??

Eller er det slik at det kun er vintersport som gjelder her i lille Norge?

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10006423

http://www.dagbladet.no/2010/05/15/sport/boksing/cecilia_brekhus/11735985/

Endret av Thomasine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det. Avisene prioriterer det som folk er mest interessert i. Stort sett er det fotball som avisene fokuserer på nå, og snart sykling og Hushovd.

Kjempeflott at Brækhus vant! Gratulerer til henne.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er ingen liten notis i Bergens Tidende, og også i BA er dette et forside oppslag på nettsiden.

Skrevet

Dette er vel ganske typisk for hvordan norske medier, med sine mannsdominerte sporstsredaksjoner, behandler kvinnelige idrettsprestasjoner. Daniel Francks seier i den norske idrettsreality'en "Mesternes mester" får mer spalteplass og kommer høyere opp på avisenes nettsider enn Brækhus' fantastiske prestasjon i internasjonal idrett.

Skrevet

Boksing er ikke noen publikumssport her i landet, og aviser og TV rapporterer om det folk er interessert i. Det er vel så enkelt som det. Vi er ikke så keene på sandvolleyball, undervannsrugby eller kickboxing, heller. Har fint lite med "mannsdominerte" redaksjoner, og alt med seertall, å gjøre.

Skrevet

Boksing er ikke noen publikumssport her i landet, og aviser og TV rapporterer om det folk er interessert i. Det er vel så enkelt som det. Vi er ikke så keene på sandvolleyball, undervannsrugby eller kickboxing, heller. Har fint lite med "mannsdominerte" redaksjoner, og alt med seertall, å gjøre.

Boksing er ingen publikumssport, men hva med langrenn, skiskyting? Alt tisier at selv innen idrett som har stor interesse blant den norske befolkning, nedprioriteres dekkingen av større kvinnelige prestasjoner "til fordel for" mer dagligdagse sportsnyheter hvor utøverne er menn.

Skrevet

Boksing er ingen publikumssport, men hva med langrenn, skiskyting? Alt tisier at selv innen idrett som har stor interesse blant den norske befolkning, nedprioriteres dekkingen av større kvinnelige prestasjoner "til fordel for" mer dagligdagse sportsnyheter hvor utøverne er menn.

Det er ikke mitt inntrykk, akkurat. Men sånn er det med inntrykk. Man får gjerne bekreftet alle sine fordommer når man ser etter eksempler på dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er vel ganske typisk for hvordan norske medier, med sine mannsdominerte sporstsredaksjoner, behandler kvinnelige idrettsprestasjoner. Daniel Francks seier i den norske idrettsreality'en "Mesternes mester" får mer spalteplass og kommer høyere opp på avisenes nettsider enn Brækhus' fantastiske prestasjon i internasjonal idrett.

Det er bare tull at dette skjer fordi hun er kvinne.

Grunnen til at det får mindre oppmerksomhet er at boksing og andre fighting-sporter generelt får lite oppmerksomhet i Norge

Et glitrende eksempel på dette er Hellboy Hansen, som er en MMA-utøver i verdensklasse, og veldig godt kjent i utlandet. har du engang hørt om ham?

Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk, akkurat. Men sånn er det med inntrykk. Man får gjerne bekreftet alle sine fordommer når man ser etter eksempler på dem.

Det er bra du presisiserer at du har et inntrykk. Inntrykk er ikke det samme som kunnskap.

Skrevet

Det er bare tull at dette skjer fordi hun er kvinne.

Og dette vet du fordi?

Grunnen til at det får mindre oppmerksomhet er at boksing og andre fighting-sporter generelt får lite oppmerksomhet i Norge

Man kan ikke uten videre hevde at dette er hele historien. Hva er grunnen til at dameidrett generelt får mindre oppmerksomhet i media enn enn herreidrett?

Et glitrende eksempel på dette er Hellboy Hansen, som er en MMA-utøver i verdensklasse, og veldig godt kjent i utlandet. har du engang hørt om ham?

Takk for den, det var et glitrende eksempel på hva jeg forsøker få frem. Et kjapt google-søk på Joachim Hellboy Hansen gir hele 275 000 treff, mens Cecilia Brækhus gir 38000 treff. Så sannsynligvis har langt flere hørt om denne Hellboy Hansen enn Cecilia Brækhus.

Skrevet

Det er bra du presisiserer at du har et inntrykk. Inntrykk er ikke det samme som kunnskap.

Det var egentlig myntet på ditt utsagn om de mannsdominerte redaksjonene og de stakkars kvinnene som ikke blir lagt merke til fordi de er kvinner.

Skrevet

Takk for den, det var et glitrende eksempel på hva jeg forsøker få frem. Et kjapt google-søk på Joachim Hellboy Hansen gir hele 275 000 treff, mens Cecilia Brækhus gir 38000 treff. Så sannsynligvis har langt flere hørt om denne Hellboy Hansen enn Cecilia Brækhus.

Men hertillands er han ikke videre kjent. Jeg har aldri hørt navnet hans. Og hvorfor det? Han driver en sport som i seg selv ikke dekkes hertillands. Det sier seg jo selv at en som er godt kjent i utlandet vil ha mange treff på google fra utenlandske media.

Dersom du skulle ha noe hold i psåtanden din om kvinner som får uforholdsmessig lite deknign, så burde du ta for deg en gren hvor både kvinner og menn deltar, søke på google, og telle opp antall individuelle treff, og deretter sammenhold det med kjønnsfordelingen til utøverne.

Men google er selvsagt ikke noen pålitelig markør i og for seg selv, siden slike sider som dette her, også teller med. Det kan jo være at mister Hansen, f.eks har et par fanclubber der folk diskuterer Hellboy`s gjøren og laden, og da tikker telleverket, vet du.

Gjest sardintroll
Skrevet

Yessss! Dette var gledelig lesning! :D

Gjest Gjest
Skrevet

Men hertillands er han ikke videre kjent. Jeg har aldri hørt navnet hans. Og hvorfor det? Han driver en sport som i seg selv ikke dekkes hertillands. Det sier seg jo selv at en som er godt kjent i utlandet vil ha mange treff på google fra utenlandske media.

Ja, nå har du egentlig fått fram poenget mitt før jeg rakk å svare Omega, men jeg vil bare legge til at Cecilia Brækhus har faktisk vært i media nylig, hun blir skrevet om i aviser og hun blir av og til intervjuet foran kamera.

Da synes jeg det skurrer litt når Joachim Hansen (som har flere treff på google, og stadig blir rangert blandt top 10 MMA-utøvere i verden i klassen lettvekt.) ikke får mer, eller en gang like mye oppmerksomhet av norsk media.

Gjest Lizzette
Skrevet (endret)

Et av bladene jeg jobber for har faktisk portrettintervjuet henne, så det er ikke -alle- medier som fortjener et spark i baken. Er derimot helt enig i at tabloidavisene burde se litt bredere når det gjelder omtale av idrettsprestasjoner.

Endret av Lizzette
Gjest heisann
Skrevet

Mediene skriver vel om de leserne ønsker å lese om.

Selv fikk jeg som mann med meg at CB vant allerede da kampen gikk. Jeg fikk også med meg at hun ble verdensmester i kickboxing. Sågar fikk jeg med meg at både en norsk mann og en norsk kvinne ble profesjonelle verdensmestere i kickboxing 8. mai. Hvis det var hold i diskrimineringen så antar jeg at flere av dere fikk med seg hvem denne mannen var enn kvinnen. Men jeg tipper dog at ingen av dere fikk med dere noe som helst. Av den enkle grunn at folk flest ikke er så interessert i kampsport.

Ellers er vel CB vår mest profilerte bokser for tiden. Selv om vi har flere (iallfall to) menn som gjør det bra for tiden. Men de gjør det ikke like bra som henne, og derfor har dere ikke hørt så mye om dem.

Skrevet

Det var egentlig myntet på ditt utsagn om de mannsdominerte redaksjonene og de stakkars kvinnene som ikke blir lagt merke til fordi de er kvinner.

I motsetning til deg baserte jeg ikke uttalelsen min på subjektive inntrykk, slik du innrømmer å gjøre.

Skrevet

I motsetning til deg baserte jeg ikke uttalelsen min på subjektive inntrykk, slik du innrømmer å gjøre.

Nei, du baserer dem på ideologi. Utdatert "kvinner er stakkars ofre for et mannsdominert samfunn"-ideologi. "Det er et glasstak som stopper meg"-ideologi.

"Stakkar meg, jeg kommer ikke noen vei for mennene er mot at kvinner skal klare det"-ideologi. Buhu.

Skrevet

Så hvorfor sammenligne dekningen Cecilia Brækhus får i Norge med dekningen av en representant for en idrett som ikke dekkes her på berget? Anonym Bruker stusset jo nettopp på hvorfor Cecilia Brækhus er mer kjent i Norge enn hva Hellboy Hansen muligens er, i relasjon til hva jeg skrev om manglende dekning av kvinneidrett kontra mannsidrett.

Dersom du skulle ha noe hold i psåtanden din om kvinner som får uforholdsmessig lite deknign, så burde du ta for deg en gren hvor både kvinner og menn deltar, søke på google, og telle opp antall individuelle treff, og deretter sammenhold det med kjønnsfordelingen til utøverne.

Men google er selvsagt ikke noen pålitelig markør i og for seg selv, siden slike sider som dette her, også teller med. Det kan jo være at mister Hansen, f.eks har et par fanclubber der folk diskuterer Hellboy`s gjøren og laden, og da tikker telleverket, vet du.

Det er nok ikke bare Google som bør brukes som kilde her. Dernest er det ikke tilstrekkelig å se på kjønnsfordelingen til utøverne, innenfor de ulike idrettene. Man må også se på hvordan prestasjonsnivået ligger innenfor hver kjønnsgruppe, dvs hvor bra kvinnene gjør det sammenlignet med andre kvinner innen en idrett, og vice versa for mennene. Når vi har profilerte utøvere av begge kjønn innen en idrett, f.eks langrenn og skiskyting, får herrenes prestasjoner bedre dekning enn damenes prestasjoner, når begge kjønn gjør det bra nok til å komme på pallen. Et eksempel var når Tora Berger tok gull nr 100. i OL, mens Emil Hegle Svendsen samme dag tok gull nr 101, hvor Hegles prestasjon ble slått større opp i VG, Dagbladet og Aftenposten. Et annet eksempel er fotball, hvordan det norske kvinnelandslaget blir nedprioritert i tv og annen media til fordel for det norske herrelandslaget. Dette til tross for at norsk kvinnefotball er i verdenseliten, mens det er lenge siden det norske herrelandslaget hadde sin glansperiode. Likevel: alt som handler om det norske herrelandslaget i fotball blir slått stort opp i media. Og ikke minst får de ulike herreligaene, norsk og engelsk, uutførlig dekning, mens man kanskje har èn kvinnefotballkamp pr helg på TV. Med tanke på at det er utrolig mange norske jenter som spiller fotball synes jeg dette er et respektløst signal til jentene.

Generelt er det blitt forsket mye på dette med hvordan kvinners idrettsprestasjoner frontes i media kontra mennenes prestasjoner. Oppsøker man denne forskningen er det lite som tyder på at kvinner _ikke_ får uforholdsvis lite dekning. F.eks er 40% av medlemmene i norsk idrettsforbund kvinner, mens bare 10% av sportssakene i media handler om kvinneidrett. Og det er ikke bare mangel på dekning som er et problem. Det er også forskjeller mht hvilke plassering på avissidene/nettstedene sakene får, hvor de mannlige prestasjonene slås større opp og får mer øyensynlig plass. Når kvinnelige utøvere omtales, refereres de ofte til som "jenter", mens de mannlige utøverne refereres oftest til som "menn". For ikke å snakke om at de kvinnelige utøverne får mye mer fokus på kropp og privatliv. Alt i alt er det mye kritikkverdig og stigmatiserende å sette fingeren på her.

Skrevet

Nei, du baserer dem på ideologi. Utdatert "kvinner er stakkars ofre for et mannsdominert samfunn"-ideologi. "Det er et glasstak som stopper meg"-ideologi.

"Stakkar meg, jeg kommer ikke noen vei for mennene er mot at kvinner skal klare det"-ideologi. Buhu.

Meningløs kommentar. Du vet åpenbart svært lite om dette temaet, og burde derfor holde deg for god til å komme med flere utspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...