Gå til innhold

Hvilke erfaringer har dere med legevakta?

Jane jane

Anbefalte innlegg

Hei jeg var på legevakta i dag. Fordi jeg besvimte og falt ned hele trappa..

Jeg er veldig sliten puster dårlig har hjerterytme forstyrrelser og er svimmel har feber og hodepine og har så store dotter i ørene at jeg omtrent ikke hører noe. Alt dette sannsynligvis pga pollen allergi.

Jeg har tatt altfor mye allergi medisner i det siste jeg har tatt både aerius, kestine og telfast. Ikke en av vær men flere. Jeg har også tatt trippel dose pulmikort fast morgen og kveld.

På legevakta måtte jeg vente lenge før jeg fikk komme inn. Jeg ble mye dårliger pga at jeg måtte sitte på venterommet og det var mange bjørketrær utenfor og folk kom og gikk.

Da jeg endelig fikk komme inn til legen fikk jeg selvsagt beskjed om å ikke ta så mange allergi tabbeletter. Men jeg fikk beskjed om å ta Predisolon selv om jeg alt har tatt alle de andre tabbelettene...

Jeg skulle puste i en maskin husker ikke hva det het men det skulle hjelpe mot min astma.

Men pusten er likevel mye dårligere nå enn da jeg reiste til legevakta pga at jeg måtte sitte på venterommet så lenge. Jeg fikk resept på Predisolon på legevakta.

Jeg skjønner faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre fordi jeg er redd for å ta Predisolon i siden jeg alt har tatt så mange tabeletter. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg på bare 1 allergitabbelett i morgen i tilegg til Predisolon.

Jeg er redd for å bli kveles eller få anefalystisk sjokk. For meg er frykten reel da jeg har havnet på sykehuset akutt på sykehuset pga min allergi en del ganger før. Nå bor jeg derimot alene... På legevakta sa de at jeg skulle kontakte dem om jeg ikke fikk puste. Ja men da får jeg jo ikke til å ringe sa jeg. Da sa de at jeg skulle ringe om jeg ble i nærheten av så dårlig som jeg har vært like før jeg ikke har fått puste.

Jeg svarte at jeg alt var så dårlig.

Da fikk jeg til svar at de dessverre ikke kunne hjelpe meg og at jeg må kontakte fastlegen min på tirsdag. :sukk:

Hele situasjonen minner meg om da jeg var 12 år jeg dro til legen fordi jeg pustet dårlig, langt ifra så dårlig som nå, men jeg gikk til legen. Legen lyttet på meg og syntes pusten hørtes riktig fin ut. Jeg ble sendt hjem. Jeg kom ikke hjem en gang for 10 minutt etter fikk jeg ikke puste i hele tatt. Jeg fikk virkelig ikke puste og jeg måtte akutt på sykehuset og sove der i 3 døgn sånn i tilfelle.

Problemet om jeg plutselig blir så dårlig at jeg virkelig trenger akutt hjelp så er jeg ikke såpass at jeg kan hjelpe meg selv. Jeg er da heller ikke såpass at jeg kan ringe sykehus eller ta kontakt med noen andre heller...

Jeg tok kontakt med legevakta fordi jeg plutselig hadde besvimt og falt ned trappa når jeg måtte gå fra legevakta følte jeg meg mye dårligere en da jeg besvimte for å si det sånn.

Jeg hadde også problemer når jeg var inne hos legen med at hørselen falt ut nå og da, jeg forklarte dette til legen at jeg ikke klarte å høre hva han sa. Det virket bare som han ble irritert..

Jeg håper på råd og kommentarer, og forslag til hva jeg burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ingen du kan ringe til, og som kan være sammen med deg i helgen? Jeg hadde ihvertfall sørget for å ikke være alene, enten at jeg var hos noen, eller fikk noen til å komme å bo hos meg for noen dager.

Hvis du sa ifra om akkirat hvor mye du hadde tatt, og de fortsatt sa det var greit med prednisolon, burde det ikke være noe problem. Evt ring ned for å dobbeltsjekke hva de sier? Om de ikke skulle være behjelpelige, kanskje det går an å ringe giftinformasjonen Vet ikke om det er helt slike ting de er beregnet på, men de kan nok kanskje hjelpe, i hvertfall i forhold til om det er farlig eller ei å ta mer medisin.

Hvorfor har du ikke gått til legen for å ordne opp i dette før? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan også ringe apoteket og høre med de hvor mye og hva du bør ta av medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Hvis du er tung i pusten, og det ikke hjelper med medisiner, burde du vel legges inn på sykehuset?

Synes du skal ringe legevakta en gang til. Kanskje det har vært vaktskifte og det er en annen lege der nå?

Jeg har selv opplevd at sønnen min ble sendt hjem fra legevakta. Da vi dro tilbake et par timer etter på var det en ny lege der. Da ble han lagt inn med en gang.

(Hvis du ikke får den hjelpen du trenger på legevakta synes jeg du skal ringe 113. Da får du AMK til å vurdere det.)

Håper du får hjelp, og at du snart føler deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen du kan ringe til, og som kan være sammen med deg i helgen? Jeg hadde ihvertfall sørget for å ikke være alene, enten at jeg var hos noen, eller fikk noen til å komme å bo hos meg for noen dager.

Hvis du sa ifra om akkirat hvor mye du hadde tatt, og de fortsatt sa det var greit med prednisolon, burde det ikke være noe problem. Evt ring ned for å dobbeltsjekke hva de sier? Om de ikke skulle være behjelpelige, kanskje det går an å ringe giftinformasjonen Vet ikke om det er helt slike ting de er beregnet på, men de kan nok kanskje hjelpe, i hvertfall i forhold til om det er farlig eller ei å ta mer medisin.

Hvorfor har du ikke gått til legen for å ordne opp i dette før? :klø:

Jeg har ikke gått til legen for å ordne opp id ette før fordi jeg ble mye dårligere denne uka.. Pollen allergien var ikke så gale i fjor. Prøvde å få meg legetime på onsdag torsdag samt ringte jeg på fredag men jeg fikk ikke time.

Nei de jeg kjenner i nærheten av der jeg bor har har reist bort fordi det er en del fridager nå..

Jeg er veldig usikker på om legen fikk med seg det jeg sa. Legen måtte plutselig gå fordi hannes vakt var over. Følte ikke jeg fikk så mye svar på det jeg spurte om heller. Så følte jeg at han ikke viste så mye om den allergimedisenen jeg alt går på. Spurte også i resepsjonen når jeg skulle betale, men de sa bare at jeg burde spurt legen, og så sa de at legen var flink...

Jeg var jo også såpass svimel og dårlig at jeg forklarte kanskje legen litt rotete, så det er sikkert litt min egen feil også. Men samtidig så sa jeg jo at han måtte forklare meg ting litt sakte og tydelig fordi ejg var sliten og svimmel. Men jo flere ganger jeg sa at han måtte snakek tydelig jo fortere snakekt han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg er selv plaget med pollenallergi for øyeblikket, og her i gården så slår det ut på astma, samt at jeg i tillegg får skikkelig irriterte bronkier og hoster til jeg spyr. Jeg skjønner plagene dine.

Jeg vil uansett anbefale deg å droppe å knaske så innmari mye allergipiller og heller holde deg til det legen anbefalte. Dersom den dosen din ikke fungerer, så er det ikke noe poeng å fortsette med dem.

Og prøv med Predison, for det kan faktisk hende at den vil hjelpe deg. Og ikke tenkt på at du kun skal klare deg med en tablett. Tenk på at alle de andre ikke har fungert, men at det ikke er bra å ta altfor mye av dem.

Og kontakt for all del legevakten før du føler at du blir kvalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Prednisolon kan tas i tillegg til de andre tablettene, det er veldig vanlig å gi dette til mennesker med pustevansker som bli innlagt på sykehus (og som ikke lenger har effekt av egne medisiner), nettopp fordi det har rask effekt og gjør underverker for de fleste. Jeg syns ikke du kan sitte her og klage over at du er dålig i pusten uten å ta de tablettene legen har foreskrevet som behandling. Ingen her kan lytte på deg eller observere respirasjonene din, go da syns jeg du skal gjøre som legen har sagt, nemlig å ta tablettene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta Prednisolon som du fikk foreskrevet på legevakta! Du kan ikke si at de ikke virker når du ikke har prøvd de.. Det er et kortisonpreperat og virker betennelsesdempende, og vil få ned de hevelsene du har i luftveiene; ergo vil du puste lettere...

Hvis det da ikke hjelper, bør du kontakte legevakta på nytt. Men det er ikke vits å kontakte legevakta når du ikke har gjort et forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...