Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest nyskjerrig
Skrevet (endret)

Dersom noen skriver at en voksen person fortjener å få seg en på trynet etter å ha slått/dasket til et barn så ser jeg ikke på det som f.eks oppfordring til lovbrudd.Det minner mere om rettferdig harme.

Endret av Ms. Raggsokk
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke overrasket over at enkelte tyr til vold når de føler de har tapt - synd og skam egentlig - og jeg syns man godt kan komme med en bemerkning om man ser det..

Jeg så en gang en mor som tok øret til en gutt inne på et kjøpesenter, hun nesten løftet han etter øret hvorpå en mann gikk resolutt bort og tok tak i morens øre på samme måte og slapp ikke før moren slapp gutten :fnise: priceless!!!

• Liker 3
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Spørsmål vedr. moderering tas på PM til den aktuelle moderator.

Ms. Raggsokk/mod.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Disse metodene er forlatt i mange land og det er bra. Barn skal ikke ha ris.

Samtidig er det ganske mange mennesker i Norge som har fått ris. Jeg tenker ikke på en dask på baken med ordenlig ris på rumpa som gjør vondt, altså mange dask etter hverandre. Dette var helt alminnelig i Norge før i tiden.

Ikke plasser alle oss som har fått ris i en "ødelagt" kategori for det er vi ikke. De aller fleste av oss lever like normale liv i dag som om vi ikke hadde fått ris. Og de aller fleste foreldre som riste barna sine gjorde det fordi det var vanlig på den tiden de levde. De kan egentlig ikke kritiseres for det i ettertid.

Skrevet

Jeg kan forsikre alle om at dersom en lærer slår til et barn vil hun/han ikke sitte lenge med sin jobb.

I all pedagogisk og psykologisk forskning viser det at alle former for fysisk avstraffelse fungerer svært dårlig. Det kan ha ulike effekter og mange barn klarer seg helt fint selv om de har fått et klaps på rompa. MEN... det finnes ingen forskningsrapporter som viser at det skal ha noen som helst positiv effekt.

Jeg er enig i at en del barn som oppfører seg dårlig bør få konsekvenser for sine handlinger. Nå finnes det mange andre konsekvenser å bruke enn å bruke fysisk avstraffelse som fungerer mye bedre.

Min erfaring er at nettop de unge som sliter i dagens samfunn er en del av de som opplever hard fysisk avstraffelse hjemme.

Vi må ikke lære være barn å behandle andre med vold. Vi må vi vise respekt og medmenneskelighet, men sammtidig sette grenser (fornuftige) for våre barn.

Jeg ble selv riset som barn et par ganger (ikke hardt, men slik noen her synes er helt ok). Jeg følte skam, og hat... mot den som gjorde det mot meg. Følte en voldsom fornedrelse. Jeg skammet meg ikke så mye over det jeg hadde gjort som over den personen som gjorde dette mot meg. Jeg var også kjempe redd for at andre skulle få vite det for da var jeg redd for at jeg ikke skulle få være hjemme hos mine foreldre. Jeg viste og følte at det var galt. Dette ødela faktisk ganske mye av forholdet til en av mine omsorgspersoner. Jeg vil aldri slå mine egne barn. Hverken daske dem eller noe annet.

I det daglige har jeg ansvar for skoleklasser på opp til 28 barn og ungdommer. Jeg har jobbet i flere år som lærer. Jeg har tre egne barn. Jeg kan love dere at det går kjempe fint å drive med oppdragelse og grensesetting uten å ty til virkemidler som vi heldigvis har sluttet med. En av gunnene til at det er forbudt er jo nettopp hva forskning har vist... slik jeg skrev innledningsvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...