Gå til innhold

Kjønnsroller

Steinar40

Anbefalte innlegg

Du skulle nok levd i en annen tid du, Steinar, i en tid hvor mannen var enerådende og kunne denge kone og barn hvis de våget seg til å opponere.

På en måte var det enklere den gangen.

Begge visste hvem som bestemte. Selv om det selvfølgelig fantes unntak i tidligere tider også. Såkalte "dotter" har alltid funnes.

Men når det er gitt hvem som bestemmer, så var det ikke nødvendig å krangle om dette.

Men jeg innser selvfølgelig at langt ifra alle menn passer til å bestemme enerådende.

Men det er jaggu ikke perfekt i dag heller.

Barneoppdragelsen har f.eks gått rett vest i mange tilfeller.

Bortskjemte og egoistiske foreldre som skal realisere seg selv, i kombinasjon med en umoralsk (amerikanisert) kultur i samfunnet, er hovedårsakene, tenker jeg.

Men jeg innbiller meg faktisk at det finnes like mange menn som "denger" (fysisk eller psykisk) partner i dag som tidligere. Kanskje gjør tilogmed flere det i dag ettersom hvem som bestemmer i forholdet ikke er avklart. Dette vil fort skape konfliktsituasjoner, og en mann med temperament vil da kunne reagere. Men dette er rene spekulasjoner fra min side.

Uansett, ei egoistisk og lite fornuftig dame er jævla irriterende - akkurat det er ikke spekulasjon.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som er egoistiske og med lite fornuft er jævlig irriterende - uansett kjønn.

Ellers greit å få bekreftet at du egentlig ønsker at vi fortsatt hadde det slik at mannen var familiens overhode. Da er det bare å forsøke å finne en kvinne som ønsker å leve slik, under de strenge bestemmelser du setter. Kan være det finnes noen som vil trives med et slikt forhold også.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Begge visste hvem som bestemte. Selv om det selvfølgelig fantes unntak i tidligere tider også. Såkalte "dotter" har alltid funnes.

Men når det er gitt hvem som bestemmer, så var det ikke nødvendig å krangle om dette.

Men jeg innser selvfølgelig at langt ifra alle menn passer til å bestemme enerådende.

Men det er jaggu ikke perfekt i dag heller.

Barneoppdragelsen har f.eks gått rett vest i mange tilfeller.

Bortskjemte og egoistiske foreldre som skal realisere seg selv, i kombinasjon med en umoralsk (amerikanisert) kultur i samfunnet, er hovedårsakene, tenker jeg.

Men jeg innbiller meg faktisk at det finnes like mange menn som "denger" (fysisk eller psykisk) partner i dag som tidligere. Kanskje gjør tilogmed flere det i dag ettersom hvem som bestemmer i forholdet ikke er avklart. Dette vil fort skape konfliktsituasjoner, og en mann med temperament vil da kunne reagere. Men dette er rene spekulasjoner fra min side.

Uansett, ei egoistisk og lite fornuftig dame er jævla irriterende - akkurat det er ikke spekulasjon.

jaha så du påstår at det er EN som bestemmer i et forhold og at det er mannen??? Hvis du mener det så er du en tulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers greit å få bekreftet at du egentlig ønsker at vi fortsatt hadde det slik at mannen var familiens overhode. Da er det bare å forsøke å finne en kvinne som ønsker å leve slik, under de strenge bestemmelser du setter. Kan være det finnes noen som vil trives med et slikt forhold også.

Hvor fikk du den konklusjonen ifra?

Det jeg vil ha er ei dame som er lett å samarbeide med - noe som betyr at hun har sunn fornuft og godt vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Hvor fikk du den konklusjonen ifra?

Det jeg vil ha er ei dame som er lett å samarbeide med - noe som betyr at hun har sunn fornuft og godt vett.

Du sa at den gangen var det klart hvem som bestemte. Og den gangen var det mannen som bestemte, så når du sier slik så sier det seg selv hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vil du definere sunn fornuft og godt vett, da Steinar?

At hun kler seg tekkelig, ikke har mannlige venner, ikke har en for krevende jobb, ikke har en for krevende fritidsinteresse, ikke reiser bort på turer med venninner, ikke bryr det søte, lille hodet sitt om hans interesser, ikke har for gode venninner og generelt sett oppfører seg på en slik måte at det ikke blir nødvendig for Steinar å kontrollere henne. KateW, da, dette burde du ha fått med deg til nå!

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa at den gangen var det klart hvem som bestemte. Og den gangen var det mannen som bestemte, så når du sier slik så sier det seg selv hva du mener.

Ikke nødvendigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du definere sunn fornuft og godt vett, da Steinar?

Sunn fornuft og godt vett betyr at hun IKKE er totalt ego, at hun har omtanke og respekt for sin partner, og at hun gjør sitt absolutt beste for å samarbeide til felles beste.

Ja, og så at hun har god moral selvfølgelig.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft og godt vett betyr at hun IKKE er totalt ego, at hun har omtanke og respekt for sin partner, og at hun gjør sitt absolutt beste for å samarbeide til felles beste.

Greia er at HUN ikke skal være totalt ego, HUN må ha omtanke og respekt for sin partner, osv. Mens du kan bare ture fram.. Å herre.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Hm, jeg ville sagt at sunn fornuft innebærer at man ikke går over veien foran en bil, ikke legger hånda på en varm kokeplate, ikke pisser på strømgjerde og den type ting som er helt naturlig at man ikke gjør.

Godt vett er for meg noe annet enn å være intellektuell. Det handler om litt av det samme som over.

Men for meg har ikke dette med forhold å gjøre. Det har med å gjøre ting som sier seg selv, eller å ikke gjøre dem.

Som at man ikke puler andre når man er i forhold. Det sier seg selv.

Å ha god moral vet ikke jeg helt hva betyr, jeg mente man enten hadde høy, lav eller dobbel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at HUN ikke skal være totalt ego, HUN må ha omtanke og respekt for sin partner, osv. Mens du kan bare ture fram.. Å herre.. :roll:

At jeg bare kan ture fram har jeg jo da ikke sagt noe om!

Gjensidighet er en forutsetning selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg ville sagt at sunn fornuft innebærer at man ikke går over veien foran en bil, ikke legger hånda på en varm kokeplate, ikke pisser på strømgjerde og den type ting som er helt naturlig at man ikke gjør.

Godt vett er for meg noe annet enn å være intellektuell. Det handler om litt av det samme som over.

Men for meg har ikke dette med forhold å gjøre. Det har med å gjøre ting som sier seg selv, eller å ikke gjøre dem.

Som at man ikke puler andre når man er i forhold. Det sier seg selv.

Å ha god moral vet ikke jeg helt hva betyr, jeg mente man enten hadde høy, lav eller dobbel....

Det er mye som sier seg selv egentlig, men problemet er at folk har så ulik bakgrunn og så ulik oppdragelse at det IKKE sier seg selv allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At jeg bare kan ture fram har jeg jo da ikke sagt noe om!

Jo, det har du. Hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jo, det har du. Hele tiden.

Nei, for å ture frem på Steinar-språk betyr å reke rundt med venner etc. Steinar turer dermed ikke frem han, å overkjøre partner med urimelige krav er helt greit så lenge han synes det er helt greit. Han har jo ingen venninner, så han har jo allerede tatt hensyn han. Gjensidighet vil si at han har satt premissene for hva som er å ta hensyn, og så må dama føye seg etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Måten du skriver på sier meg at for deg er menn som ikke klarer å være den som bestemmer i et forhold "dotter", og at det er mest naturlig at mannen bestemmer. Hvis det ikke er det du mener så bør du nesten begynne å tenke på hvordan du uttrykker deg.

Ja, det er rene spekulasjoner. I dag er det ikke sånn at det er en i forholdet som skal bestemme, man bestemmer sammen. Og er de ikke enige så diskuterer de seg fram til en løsning, og løsningen kan være at begge svelger en kamel, også kalt å inngå kompromisser. En person med for stort temperament og som ikke takler at den andre ikke ser ting på samme måte som en selv har et problem som vedkommende må jobbe med.

En egoistisk, lite fornuftig person er jævla irriterende å leve med, sant nok - og de kommer i begge kjønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mann som lar dama bestemme alt i forholdet, er en "dott".

Jeg syns det er naturlig at kvinne og mann har ulike ansvarsområder. Det betyr ikke nødvendigvis at man da skal gjøre alt sammen alene, men at en har ansvaret for at det som skal gjøres blir gjort.

Jeg syns da at de tradisjonelle ansvarsområdene er fornuftige, da kjønnene ofte har sine styrker og interesser innenfor de tradisjonelle kjønnsrollene. Det har ikke blitt og vært sånn siden urminnes tider for ingenting. Naturlig nok.

Jeg har ingen tro på at tidligere tiders menn har tvunget kvinnene inn i disse rollene. Dette er utvilsomt biologisk betinget.

Men det går sikkert an å tilpasse seg også, der det allikevel ikke passer så godt på individnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rene spekulasjoner. I dag er det ikke sånn at det er en i forholdet som skal bestemme, man bestemmer sammen. Og er de ikke enige så diskuterer de seg fram til en løsning, og løsningen kan være at begge svelger en kamel, også kalt å inngå kompromisser. En person med for stort temperament og som ikke takler at den andre ikke ser ting på samme måte som en selv har et problem som vedkommende må jobbe med.

Jada, dette høres bra ut i teorien, men du vet selvfølgelig at det ikke alltid funker sånn i virkeligheten og i praksis?

Folk er egoister, og langt ifra perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann som lar dama bestemme alt i forholdet, er en "dott".

Hva er en kvinne som lar en mann bestemme alt i forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Hva er en kvinne som lar en mann bestemme alt i forholdet?

Kvinner er alltid dotter, dette er biologisk betinget. Synd med den likestillingen river oss ut fra den naturlige tilstanden som dott og forvirrer oss alle, spesielt Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...