Gå til innhold

kyssesyken

lerken

Anbefalte innlegg

Det er nå ca ett år siden jeg hadde kyssesyken, men sliter fortsatt med en del plager...

Lurer på om noen av dere sliter med det samme?!

og hvor lenge er det siden du hadde kyssesyken? ble du kvitt disse plagene? :sukk:

Jeg blir til tider ekstremt trøtt, sånn at hele kroppen skriker etter hvile, og det er jo ikke alltid det passer å legge seg rett ned.. :gjeiper:

Fryser veldig lett, og får jo aldri varmen i meg igjen..

Trenger mye mer søvn, fungerer dårlig uten minst 8 timer på puta..

hovne mandler

et slags belegg i munnen (kan skyldes mandlene..?)

til tider feberfølelse

generelt sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kyssesyken for ca. 1 og et halvt år siden. Først nå merker jeg at jeg føler meg bra igjen. Jeg har masse energi, våkner til vanlig tid, og alt er bra.

Selve sykdomsperioden var kort men grusom. Var oppe i 43 i feber, kunne bare sove, drikke vann, og tok av meg 7 kg på 14 dager. Hovne mandler hadde jeg bare i et par måneder. Dårlig ånde hadde jeg i ett år :s Og ellers hadde jeg det slik som du beskriver - sliten, trøtt og feberfølelse i ca. 1 år etterpå. Der og da trodde jeg det var normalt, hehe. Men nå er det over heldigvis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå er det snart 10 år siden jeg hadde det, men var utrolig sliten i lange tider etter. Mye søvn, gjerne etter skolen, og hele natta. Var veldig aktiv før jeg fikk det, men det slo meg rett ut og etter det orket jeg ikke bygge opp kondisjonen igjen.

En venninne av meg er fremdeles også dårlig og trøtt, sliten, og må sove mye 1 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel 5 år siden jeg fikk kyssesyken, og jeg har ikke merket noe særlig bedring. Jeg ligger ikke rett ut slik som jeg gjorde da jeg først ble syk, men har fortsatt stort søvnbehov, konstant hovne kjertler i halsen, feber, veldig lite styrke osv.

To år etter jeg fikk kyssesyken testet jeg fortsatt svakt positivt ved ny blodprøve. Når man får kyssesyken i voksen alder er det mye større sjanse både for at man blir svært dårlig der og da, og at det henger igjen lenge etterpå. I verste fall kan det utvikle seg til ME. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men at det sitter i kroppen i ett år er ihvertfall ikke unormalt. Det er bare hos små barn det kan komme og gå så fort at man ofte ikke legger merke til det engang. Der er det som regel snakk om et par dager med feber, også ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg hadde det nå, men merker at powernap'en må til fortsatt... Altså en liten ettermiddagslur :) Det gjorde jeg aldri før... Men det var værst de første fem årene etter friskmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire år siden jeg hadde det, og jeg er aldri helt kommet over slitenhets-fasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Idzi-bidzi

Kjæresten min ble friskmeldt for 3 mnd siden, da hadde han hatt det i ca 7 mnd. Han kaldsvetter fortsatt om natten og har dårligere imunforsvar, så han blir fort syk og er ofte veldig sliten :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!

Veldig godt å høre at det også er andre som sliter litt i ettertid..

Syns det er litt vanskelig siden legen min gir meg inntrykk av at det ikke er normalt at det henger så lenge i.

Er forresten 27 år, så jeg fikk det i voksen alder ja.

Gikk lenge syk uten at de fant ut at det var kyssesyken, så det har vel gjort at det henger enda lenger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter og, er vel 3 år siden jeg var syk. Legen min sa at om jeg hadde funnet ut der og da at det var kyssesyken, og tatt livet litt med ro mens jeg var syk, hadde det gått over mye fortere. Jeg levde turbo-liv mens jeg var syk og i ett år etterpå, da sa det til slutt stopp. Begynner å bli flink til å ta det med ro nå, og kjenner at det hjelper. Er blitt flink til å lytte til kroppens signaler, og ikke overdrive. Det er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt frisk, men var veldig lett rammet. Jeg visste ikke at jeg hadde hatt det før etter en vanlig blodprøve. Var visst perioden jeg var på skolen annenhver dag i to uker som var mitt sykdomsforløp... Fikk det vel når jeg var 14-15, det har sikkert også noe å si for hvor lite alvorlig jeg ble rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...