Gå til innhold

Tverrplattfot, plager?

Jente_20

Anbefalte innlegg

Jeg er tverrplattfot, og har en del plager med knuter i nakke/stiv rygg...Bruker ikke såler....Vet jeg burde - men det er ubehagelig!=S lurte egentlig på om noen andre her inne også er det, og hva dere gjør for å motvirke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Heisann!

Jeg er ikke selv tverrplattfot, men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med OCH Ortopedi (holder til i Oslo, men har samarbeidspartnere rundt i landet). Der kan du spørre om det er andre hjelpemidler enn såler (går ut fra at du mener fotsenger?) du kan bruke.

Om de du har er ubehagelige, er de kanskje feil tilpasset? Hvor lang tilvenningstid ga du degselv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,..Nei, gav det vel ikke så lenge i grunn.. Men takk, jeg skal sjekke det ut hvertfall!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elefanten

Jeg er plattfot. Og har ikke gjort noe spesielt for å rette på det inntil jeg fikk problemer med betennelse i et kne for noen år siden.

Da fikk jeg laget meg spesialsåler hos fysioterapeut. Etter dette ble jeg kvitt betennelsen og har stort sett vært god siden. Bruker sålene når jeg går tur/trener. Jeg har også fått laget et par såler hos Intersport, og det gjøres på samme måte som hos fyioen. Og dette er altså ikke fotsenger.

Du kan søke på forskjellige merker av slike spesialtilpassede såler, så kan du jo vurdere.

Merker: supersole, esoles og footbalance. Forhandlere finnes på internett. Du får også forskjellige tykkelser og typer, slik at du også kan ha såler i penskoene om du vil.

Fysioen sa til meg at det kunne bli litt ubehag i begynnelsen, men at de fleste ble vant til sålene i løpet av en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Takk for svar,..Nei, gav det vel ikke så lenge i grunn.. Men takk, jeg skal sjekke det ut hvertfall!:)

Da jeg fikk fotsengene mine sa de at jeg burde gi det et par uker, men hvis de fortsatt var ubehagelige etter én måned var de feil tilpasset. Hvor lang tid det tar å venne seg til dem kommer nok an på hvor plaget du er, og derfor hvor mye du må bruke dem. I mitt tilfelle bør jeg egentlig bruke dem bare jeg står på beina, så jeg tilvente meg dem iløpet av én uke.

Lykke til da, håper du finner ut av det! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå er jeg hulfot jeg da.

Har også fått fotsenger for noen år siden for disse plagen. Har myke såler som er bygd opp inni. Tok avstøpning av fotbladene før jeg fikk de.

Hadde mye smerter under bena og vondt i knær og hofter. Det føltes ut som jeg gikk skjevt på fotbladet.

Spesialisten sa jeg skulle ha de på en halvtime om dagen i starten men det gikk ikke. Føltes ut som jeg gikk på småstener og ble værre av det.

Så i starten la jeg de under fotbladet mens jeg satt med bena i gulvet så lenge jeg klarte (satt å så på tv).

Ble nok ikke mer en 5-10 minutter i starten, men etter vært gikk det bedre.

Tok veldig lang tid før jeg klarte venne meg til de og var inne og fikk justert, pusset på de flere ganger før de ikke var så vonde å gå med lengre.

Tok 3 mnd ca for min del.

Men nå er jeg nærmest avhengig av å ha de på meg både ute og inne. Har blidt vesentlig bedre både under bena, i knærne og hoften etter dette. Så det var værd å bruke tid på å venne seg til.

Hardt underlag er rene drepen for bena mine ennå, så der det er mulig går jeg gjærne utenom asfalt og slikt ennå.

Er også viktig å ha gode sko med tykk og myk såle slik som former seg etter fotbladet om en ikke får sålene i skoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...