MissMas Skrevet 19. mai 2010 #41 Skrevet 19. mai 2010 Jeg er enig med deg i det du skriver, men jeg synes at det er TS' eget ansvar å sørge for at kattungene hun gir fra seg er sterilisert. Det er mange som lover dyrt og hellig å sterilisere katten/gi den p-piller, men så blir katta drektig etter få måneder likevel. Det koster å sterilisere, men det er en kostnad man må være villig til å ta. Ja, jeg er helt enig. Når en anskaffer seg en katt som skal være ute, burde man ha vett nok til å kastrere den. Men man kan være uheldig! Innekatten som skal kastreres om noen uker kan plutselig fly ut (det skjedde meg). Det blir fryktelig dyrt for TS å kastrere alle kattungene, men moralsk sett er vel det det mest riktige. Og de kan kastreres i ganske ung alder. Jeg har kastrert mine 2 katter, og det kom på 4000 kr. Så hvis TS får 5 kattunger, kan det fort bli litt dyrt. Men slik er det, man kan jo velge å kastrere kattemor imens hun er gravid, da slipper man de utgiftene. Håper i allefall TS enten betaler kastrering av kattunger selv, bidrar til å betale hvis de nye eierne er skeptiske, eller lager en avtale der en av kravene til den nye dyreeieren er at h*n skal kastrere kattungen før den får være ute. (Jeg tror at det egentlig ikke er mulig å lage en slik avtale som er "godkjent" eller "lovlig" når det kommer til huskatter (?), men det er kanskje verdt et forsøk, i tilfelle kattungekjøperen ikke vet dette )
Champagne Skrevet 19. mai 2010 #42 Skrevet 19. mai 2010 Men man kan være uheldig! Innekatten som skal kastreres om noen uker kan plutselig fly ut (det skjedde meg). Selvom katten har vært ute på vift et par uker før kastrering, kan den fortsatt kastreres. Eventuelle kattunger vil bli abortert.
MissMas Skrevet 19. mai 2010 #43 Skrevet 19. mai 2010 Selvom katten har vært ute på vift et par uker før kastrering, kan den fortsatt kastreres. Eventuelle kattunger vil bli abortert. Ja, det kan den såklart! Men det kan være at man f.eks bor øde og er så "dum" og tenker: Nei, det er da ingen andre katter her i nærheten, så den er sikkert ikke gravid. Eller at man tenker at man ikke vil ta livet av dyr bare fordi man var så dum og lot katten slippe ut... Det er alltid en mulighet for å kunne gi kattungene et godt hjem. Enten hos seg selv, eller ved intens leting etter det perfekte drømmehjem.
Omega Skrevet 19. mai 2010 #44 Skrevet 19. mai 2010 Jeg er enig med deg i det du skriver, men jeg synes at det er TS' eget ansvar å sørge for at kattungene hun gir fra seg er sterilisert. Det er mange som lover dyrt og hellig å sterilisere katten/gi den p-piller, men så blir katta drektig etter få måneder likevel. Det koster å sterilisere, men det er en kostnad man må være villig til å ta. Enig med deg. Håper TS følger opp og kastrerer/steriliserer kattene hun gir fra seg. Nå er det vel mulig å kastrere hannkatter fra de er 16 uker (ideelt skal kattunger være hos kattemamma fram til de er 16 uker), og hunnkatter fra de er rundt 24 uker. Men det burde være mulig å følge opp dette for TS, enten ved å selv betale for inngrepet eller be om dokumentasjon fra de nye eierne om at de har fått utført inngrepet. Det viser bare at hun er ansvarlig ift det hun holder på med (dvs gi bort katter til andre mennesker).
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #45 Skrevet 19. mai 2010 (jeg har også hørt at de skal ha et kull før de kastreres, men da stemmer det kanskje ikke...?) Nei, dette stemmer ikke. Det er en myte som i aller høyeste grad er moden for avlivning. Hunnkatter behøver absolutt ikke å ha hatt kattunger for å bli flotte, avbalanserte katter. Det er rett og slett en myte. Det hunnkatter blir forstyrret av, er å få et kattungekull som så drepes eller tas fra henne for tidlig. Hormonene som dannes under graviditet og fødsel innstiller kattemoren på amming og på å ta vare på kattungene. Dersom hun ikke får gjøre dette, kan hun få betydelige atferdsvansker. Dyrebeskyttelsen Bergen
Endlessly Skrevet 20. mai 2010 #46 Skrevet 20. mai 2010 Jeg er enig med deg i det du skriver, men jeg synes at det er TS' eget ansvar å sørge for at kattungene hun gir fra seg er sterilisert. Det er mange som lover dyrt og hellig å sterilisere katten/gi den p-piller, men så blir katta drektig etter få måneder likevel. Det koster å sterilisere, men det er en kostnad man må være villig til å ta. Enig med deg
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #47 Skrevet 20. mai 2010 Hvis man setter kull på katten fordi man har "hørt det er bra for den å få et kull før den steriliseres", lider man av en mangel på sunn fornuft som er så graverende av man burde seriøst revurdere hvorvidt man er egnet til å ha ansvar for en katt. Ethvert oppegående mennesker må da stille seg kritisk til en påstand som er så åpenbart virkelighetsfjern!? Ringer det ingen bjeller som ber en undersøke hvorfor det eventuelt måtte være slik, i det minste?? Jess veldig bra! Let it out! Det er ikke sunt å holde følelsene inne! Og skal vi nå slutte å terrorisere denne stakkaren som startet tråden i et forsøk på å gjøre alt riktig for kattungene? Kanskje man heller kan gå rundt og sterilisere kattene til naboene istedenfor siden katter tydeligvis er et så stort problem? Hvordan det i det hele tatt kan være mulig å lure på dette er et mysterium, men for ordens skyld: Uønskede katter, deres lave status og konsekvensene av dette (vanskjøtsel, mishandling, dumping, avliving av friske katter, osv osv) er et problem, ja. Om du opplevder problemer med å sette deg inn i hvorfor, kan dette skyldes mangler på empatifronten. Kommentaren din om at utgiften med å sterilisere folks katter burde håndteres av det fåtallet av befolkningen som faktisk bryr seg, er så hjernedød at det ikke kan tolkes som annet enn et patetisk forsøk på spydigheter fra din side. Blir diskusjonen for voldsom for deg er det forøvrig helt lovlig å klikke seg vekk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #48 Skrevet 20. mai 2010 Hvis man setter kull på katten fordi man har "hørt det er bra for den å få et kull før den steriliseres", lider man av en mangel på sunn fornuft som er så graverende av man burde seriøst revurdere hvorvidt man er egnet til å ha ansvar for en katt. Ethvert oppegående mennesker må da stille seg kritisk til en påstand som er så åpenbart virkelighetsfjern!? Ringer det ingen bjeller som ber en undersøke hvorfor det eventuelt måtte være slik, i det minste?? Jess veldig bra! Let it out! Det er ikke sunt å holde følelsene inne! Og skal vi nå slutte å terrorisere denne stakkaren som startet tråden i et forsøk på å gjøre alt riktig for kattungene? Kanskje man heller kan gå rundt og sterilisere kattene til naboene istedenfor siden katter tydeligvis er et så stort problem? Hvordan det i det hele tatt kan være mulig å lure på dette er et mysterium, men for ordens skyld: Uønskede katter, deres lave status og konsekvensene av dette (vanskjøtsel, mishandling, dumping, avliving av friske katter, osv osv) er et problem, ja. Om du opplevder problemer med å sette deg inn i hvorfor, kan dette skyldes mangler på empatifronten. Kommentaren din om at utgiften med å sterilisere folks katter burde håndteres av det fåtallet av befolkningen som faktisk bryr seg, er så hjernedød at det ikke kan tolkes som annet enn et patetisk forsøk på spydigheter fra din side. Blir diskusjonen for voldsom for deg er det forøvrig helt lovlig å klikke seg vekk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #49 Skrevet 21. mai 2010 Så fantastisk bra at dere kritikere og forståsegpåere sitter med HELE vettet!!!!! Kjenner jeg blir kvalm....
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #50 Skrevet 21. mai 2010 Så fantastisk bra at dere kritikere og forståsegpåere sitter med HELE vettet!!!!! Kjenner jeg blir kvalm.... Det gjør deg altså ingenting at kattunger er bruk-og-kast vare, og at altfor mange ikke ønsker å ta kostnaden med å sterilisere katten sin? Nei vel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå