Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #21 Skrevet 13. mai 2010 Det er så morsomt at uansett hva slags emne det er så er det alltid noen som bare må få sagt sin mening istedenfor å svare på spørsmålet. Noen må jo få vett i skallen på folk
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #22 Skrevet 13. mai 2010 Det var jo veldig saklig. Kan ikke huske jeg har sett løsunger (her i Norge hvertfall) noensinne. Løskatter derimot er dessverre vanlig. Håper det blir mye strengere med katteavl. Altfor mange useriøse katteeiere rundt omkring. Å love barna at katten skal få et kull vitner jo bare om uvitenhet. Det er tross alt snakk om liv, ikke leker. Det er ikke en selvfølge at kattunger får et nytt hjem, og hvertfall ikke et trygt og godt hjem. At det finnes over 50 000 hjemløse katter i Norge i dag (i følge Kattens Vern), er vel bevis nok. Team Troyamin! Finnes nok av foreldreløse barn i andre land. Så jo det er sakelig
MissMas Skrevet 13. mai 2010 #23 Skrevet 13. mai 2010 Det var jo veldig saklig. Kan ikke huske jeg har sett løsunger (her i Norge hvertfall) noensinne. Løskatter derimot er dessverre vanlig. Håper det blir mye strengere med katteavl. Altfor mange useriøse katteeiere rundt omkring. Å love barna at katten skal få et kull vitner jo bare om uvitenhet. Det er tross alt snakk om liv, ikke leker. Det er ikke en selvfølge at kattunger får et nytt hjem, og hvertfall ikke et trygt og godt hjem. At det finnes over 50 000 hjemløse katter i Norge i dag (i følge Kattens Vern), er vel bevis nok. Team Troyamin! Jeg er forsåvidt enig, men det nytter ikke å si det i ettertid. Og jeg vil si at det er "løsunger" i Norge. Unger foreldrene ikke bryr seg om, eller ikke har kontroll på. De hadde sikkert hatt godt av å få seg et nytt hjem, men det er en annen diskusjon..
Endlessly Skrevet 13. mai 2010 #24 Skrevet 13. mai 2010 Løskatter derimot er dessverre vanlig. Håper det blir mye strengere med katteavl. Altfor mange useriøse katteeiere rundt omkring. Å love barna at katten skal få et kull vitner jo bare om uvitenhet. Det er tross alt snakk om liv, ikke leker. Det er ikke en selvfølge at kattunger får et nytt hjem, og hvertfall ikke et trygt og godt hjem. At det finnes over 50 000 hjemløse katter i Norge i dag (i følge Kattens Vern), er vel bevis nok. Team Troyamin! Enig, blir ikke mye imponert når jeg hører om at man setter kull på katten fordi det er jo så søtt. Spesielt når man vet at det er kø av eierløse katter til omplasseringssentre for katt her i Norge. Synes også det er på sin plass å nevne dette i tråder som omhandler kattunger og gravide huskatter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #25 Skrevet 13. mai 2010 Husk at kattemor bør få kattunge fôr nå og fram til kattungene slutter å die. Kattunger skal også være hos moren sin fram til 12 ukers alder (og IKKE GIS VEKK ved 8 uker...)
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #26 Skrevet 17. mai 2010 Vår skjønne pus venter kattunger når tid som helst Magen bare vokser og vokser, og hun ligger inne og døser mesteparten av dagen;) Dette er første gang hun får kattunger, så vi har ingen erfaring med dette. Er det noe vi bør tilrettelegge for henne før hun skal føde? Bør vi lage til en myk og god plass? Hun pleier være like mye ute som hun er inne, men vi ønsker at ungene skal være inne i begynnelsen slik at de blir tamme og renslige. Stemmer det at kattemor selv lærer ungene sine å gå på sandkasse, og gjør hun også det i de tilfellene hvor hun selv ikke bruker sandkasse? Og hvorfor skal katten din ha kattunger? Fordi du ikke har giddet å få henne sterilisert? Fordi du ønsker at nok et kattungekull skal settes til verden, for å bli gjenstand for folks bruk og kast-mentalitet? Fordi du ikke vet at det allerede kryr av katter og at katters verdi på grunn av dette er så lav at folk flest nærmest anser de som leketøy? Hvis du er så ufornuftig og følelsesstyrt at du avler på katter fordi du "lovte barna" dine, er du strengt talt ikke egnet til å ha dyr. Sentimentale høner som deg burde kanalisere de patetiske morsinstinktene sine på kosedyr og andre objekter i stedet for å la de gå ut over levende vesener.
Gjest ThatWoodcut Skrevet 17. mai 2010 #27 Skrevet 17. mai 2010 Og hvorfor skal katten din ha kattunger? Fordi du ikke har giddet å få henne sterilisert? Fordi du ønsker at nok et kattungekull skal settes til verden, for å bli gjenstand for folks bruk og kast-mentalitet? Fordi du ikke vet at det allerede kryr av katter og at katters verdi på grunn av dette er så lav at folk flest nærmest anser de som leketøy? Hvis du er så ufornuftig og følelsesstyrt at du avler på katter fordi du "lovte barna" dine, er du strengt talt ikke egnet til å ha dyr. Sentimentale høner som deg burde kanalisere de patetiske morsinstinktene sine på kosedyr og andre objekter i stedet for å la de gå ut over levende vesener. Jess veldig bra! Let it out! Det er ikke sunt å holde følelsene inne! Og skal vi nå slutte å terrorisere denne stakkaren som startet tråden i et forsøk på å gjøre alt riktig for kattungene? Kanskje man heller kan gå rundt og sterilisere kattene til naboene istedenfor siden katter tydeligvis er et så stort problem?
Plutseliten Skrevet 18. mai 2010 #28 Skrevet 18. mai 2010 Ønsker deg lykke til med de små nøstene som kommer snart! Fikk selv kattunger her i huset for en drøy uke siden, skal bli en spennende sommer - må vel hente noen kattunger ned fra gardiner og ut av blomsterpotter, hehe. Vi skal også sterilisere vår katt nå, det kan man gjøre allerede nå, kort tid etter fødsel. Man er ikke dårlige mennesker og ikke egnet til å ha dyr bare for at man vil la katten ha et kull, og vil det beste for henne og ungene. Finner man gode hjem til de små, og tar ansvar for å sterilisere katten i ettertid så ser jeg ikke problemet. Legg ut et innlegg når fødselen er overstått og fortell hvordan det gikk og hva resultatet ble, da! Ønsker deg som sagt lykke til og kos deg masse med dem så lenge du har dem!
MissMas Skrevet 18. mai 2010 #29 Skrevet 18. mai 2010 Vi skal også sterilisere vår katt nå, det kan man gjøre allerede nå, kort tid etter fødsel. Vennligst ikke kastrer din katt så lenge kattungene trenger melk..
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #30 Skrevet 18. mai 2010 Det er faktisk et diskusjonsforum her ThatWoodCut, og man kan ikke alltid regne med at det holder seg innenfor tema. Jeg er sikker på at det ikke er første gang du erfarer det. Er enig med Troyamin. Så mange katter som hvert eneste år blir kastet ut pga folk skal på ferie, men skaffet seg katt på våren.. Men oi..Kan ikke ta med kattungen på turen nei. Ingen som kan passe på den ? Nei gidder ikke betale kennel for det heller. I vinter var det 6 kattunger dumpet i en pappeske i en container her.. En dame som gikk forbi hørte de stakkars mjauene. De overlevde med nød og neppe. Nei, steriliser, kastrer alt av dyr sier jeg! Vi må tenke lenger enn vår egen nesetipp med at det er så "koselig" og at "har lovt barna det". Det er ikke en lekebil, en bamse... det er et dyr.
Amys Skrevet 18. mai 2010 #31 Skrevet 18. mai 2010 Det er faktisk et diskusjonsforum her ThatWoodCut, og man kan ikke alltid regne med at det holder seg innenfor tema. Jeg er sikker på at det ikke er første gang du erfarer det. Er enig med Troyamin. Så mange katter som hvert eneste år blir kastet ut pga folk skal på ferie, men skaffet seg katt på våren.. Men oi..Kan ikke ta med kattungen på turen nei. Ingen som kan passe på den ? Nei gidder ikke betale kennel for det heller. I vinter var det 6 kattunger dumpet i en pappeske i en container her.. En dame som gikk forbi hørte de stakkars mjauene. De overlevde med nød og neppe. Nei, steriliser, kastrer alt av dyr sier jeg! Vi må tenke lenger enn vår egen nesetipp med at det er så "koselig" og at "har lovt barna det". Det er ikke en lekebil, en bamse... det er et dyr. Jeg regner med du har sterilisert deg selv og adoptert en skokk med barn eller er fostermor/far? Det er jo ingen vits å få egne unger så lenge det er så mange som ikke har foreldre. Jeg synes det er dårlig gjort å sammenlikne TS med alle idiotene som ikke har vett nok til å ta seg av dyrene sine, hun postet jo innlegget for å sørge for å ta seg av kattungene på beste mulige måte.
Champagne Skrevet 18. mai 2010 #32 Skrevet 18. mai 2010 Vennligst ikke kastrer din katt så lenge kattungene trenger melk.. Sant! Dessuten er det ikke noe særlig for mor som har ømme, store melkekjertler å bli kastert (hele magen blir sprettet opp..) PS: om folk har veldig lyst på kattunger fordi de er så søte, har Dyrebeskyttelsen mange kull sommeren igjennom som trenger fosterhjem. Da er ungene allerede bragt til verden sånn at man ikke trenger å lage flere potensielle hjemløse katter
Hapzen Skrevet 18. mai 2010 #33 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har (hadde) to steriliserte hokatter (den ene ble nylig påkjørt). Ingen av de har hatt kull, men det har da virkelig ikke gjort de til noen dårligere kjæledyr av den grunn (sikter til kommentaren om at en katt BØR ha ett kull). Ellers så er jeg også en stor forkjemper mot fri avl på huskatter som flere andre her, men jeg synes dere tar det litt langt å angripe TS. Hun virker som de mer fornuftige som faktisk bare har tenkt å ha ETT kull før hun steriliserer.Det er ikke gale i det hele tatt med tanke på alle de andre som ikke engang gidder å tenke på sterilisering i løpet av de 14 årene de har katten (bare et eksempel). De får kanskje 20 kull på katten de.... Jeg merker jeg er litt misunnelig da, jeg skal være sånn flink jente som steriliserer kattene mine, men alle andre får oppleve å ha småkatter i hus. Virker litt urettferdig i grunn... Ts, jeg håper du gir informasjon til de nye eierne om sterilisering/kastrering, det er faktisk veldig viktig. Ellers lykke til med babyene, det blir nok kjempekjekt
Gjest vest Skrevet 19. mai 2010 #34 Skrevet 19. mai 2010 Takk til alle dere som har svart på spørsmålet mitt Jeg er helt enig i at det er for mange løskatter, og at mange katter desverre ikke har det godt. Dette liker jeg selvsagt ikke!!!! Når vi etterhvert skal gi vekk kattungene våre (som vi bare venter og venter på ), skal vi gi de til folk vi kjenner, dermed vet vi at de får det godt der de kommer. Å si at vi vil ha kattunger fordi ungene våre skal få lekekamerater, er utrolig usaklig... Ungene våre har fått klar beskjed fra dag 1 etter vi fikk katt i huset, at dyr IKKE er leketøy. Ved å ha kjæledyr i huset, lærer ungene seg hvordan de skal behandle dyr. Jeg synes det er litt trist at jeg skal være nødt til å forsvare meg bare fordi jeg spurte et ærlig spørsmål om hvordan katten vår og ungene hennes skal få det best... Jeg tar meg ikke nær av all pepper og usaklige komentarer jeg har fått, men kanskje andre her inne gjør det (dette skjer desverre rett som det er..) Man skal behandle dyr fint, men man skal også behandle sine medmennesker fint! Vi gleder oss iallefall veldig til nøstene kommer (jeg har også hørt at de skal ha et kull før de kastreres, men da stemmer det kanskje ikke...?), og vi VET at vi er skikket til å ha dyr
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #35 Skrevet 19. mai 2010 TS: jeg var en av de som ble revet med og ble ganske oppfart . Jeg beklager det. Jeg har latt meg påvirke av mange triste historier, og har omtrent sluttet å åpne nyhetssider i frykt for å høre om triste dyrehistorier. Jeg tar det såpass inn på meg og det var feil å skulle blåse slikt ut. Flott at du skal kastrere katten din, og FLOTT at du kun gir bort ungene til folk du er sikre på vil ta seg godt av dem. Det med barn er også viktig, at de får vite at dyr ikke er til å leke med på den måten, men det har du jo allerede tatt deg av. Igjen, beklager for min utblåsning..
Gjest vest Skrevet 19. mai 2010 #36 Skrevet 19. mai 2010 TS: jeg var en av de som ble revet med og ble ganske oppfart . Jeg beklager det. Jeg har latt meg påvirke av mange triste historier, og har omtrent sluttet å åpne nyhetssider i frykt for å høre om triste dyrehistorier. Jeg tar det såpass inn på meg og det var feil å skulle blåse slikt ut. Flott at du skal kastrere katten din, og FLOTT at du kun gir bort ungene til folk du er sikre på vil ta seg godt av dem. Det med barn er også viktig, at de får vite at dyr ikke er til å leke med på den måten, men det har du jo allerede tatt deg av. Igjen, beklager for min utblåsning.. Helt i orden! Du er tilgitt
Plutseliten Skrevet 19. mai 2010 #37 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Vennligst ikke kastrer din katt så lenge kattungene trenger melk.. Jeg skrev bare at det går an, for å si at man kan sterilisere katten kort tid etter fødsel. Er fullt klar over at det ikke er lurt. Skal ikke sterilisere katten så lenge hun er diegivende. Endret 19. mai 2010 av Plutseliten
Omega Skrevet 19. mai 2010 #38 Skrevet 19. mai 2010 Selv om det er vel og bra at det er folk som ønsker å overta kattungene når den tid kommer, så synes jeg heller at folk som ønsker seg kattunger burde oppsøke Dyrebeskyttelsen eller Foreningen for omplassering av dyr (FOD). De har alltid kattunger, ungkatter og trivelige voksne katter som trenger nye hjem. Jo flere katteeiere som "bare skal ha ett kattungekull før vi steriliserer hunnkatten"/"bare skal ha ett kull for å oppleve hvordan det er å ha kattunger"/"bare skal ha ett kull fordi ungene i huset maser så fælt og hadde hatt morro av å leke med kattunger", jo flere kattunger risikerer å havne hos useriøse eiere, og jo flere "private" kattunger legger beslag på hjem som kunne blitt hjem til kattunger fra Dyrebeskyttelsen eller FOD. Hvis folk absolutt skal ha seg kattunger eller voksne katter, vet de hvor de kan henvende seg. Kattunger burde ikke omsettes på det private markedet med mindre det er snakk om rasekatter. Hvis folk som ønsker seg huskatter primært får seg katt fra Dyrebeskyttelsen/FOD, får de en sterilisert/kastrert katt, og kattunge-problemet vil sakte men sikkert reduseres. Skaden er jo allerede skjedd, TS. Alle ansvarlige katteeiere burde ha visst bedre enn å få kattunger på en huskatt, for deretter å få de plassert i nye hjem. Men kos deg med kattungene når de kommer. Bare sørg for å informer de nye eierne om at de må sterilisere/kastrere kattene de får av deg.
MissMas Skrevet 19. mai 2010 #39 Skrevet 19. mai 2010 Jeg skrev bare at det går an, for å si at man kan sterilisere katten kort tid etter fødsel. Er fullt klar over at det ikke er lurt. Skal ikke sterilisere katten så lenge hun er diegivende. Vel, hvis du mener at 4 måneder etter fødsel er kort tid, så javel. Men da kan folk tro at du mener 2 uker/4 uker/ 8 uker etter fødsel. Min katt ga melk til kattungene til de var 3-4 måneder, det er en god stund etter fødsel. Hun ble kastrert ca 7 måneder etter fødselen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #40 Skrevet 19. mai 2010 Bare sørg for å informer de nye eierne om at de må sterilisere/kastrere kattene de får av deg. Jeg er enig med deg i det du skriver, men jeg synes at det er TS' eget ansvar å sørge for at kattungene hun gir fra seg er sterilisert. Det er mange som lover dyrt og hellig å sterilisere katten/gi den p-piller, men så blir katta drektig etter få måneder likevel. Det koster å sterilisere, men det er en kostnad man må være villig til å ta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå