Gjest vest Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Vår skjønne pus venter kattunger når tid som helst Magen bare vokser og vokser, og hun ligger inne og døser mesteparten av dagen;) Dette er første gang hun får kattunger, så vi har ingen erfaring med dette. Er det noe vi bør tilrettelegge for henne før hun skal føde? Bør vi lage til en myk og god plass? Hun pleier være like mye ute som hun er inne, men vi ønsker at ungene skal være inne i begynnelsen slik at de blir tamme og renslige. Stemmer det at kattemor selv lærer ungene sine å gå på sandkasse, og gjør hun også det i de tilfellene hvor hun selv ikke bruker sandkasse?
Champagne Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 (endret) Ja hun lærer dem å gå på kasse. Jeg mistenker egentlig at de skjønner det selv om mor tisser/bæsjer i kassen, også lukter de at her skal man gjøre business. Ellers vil jeg anbefale deg å anskaffe en kattunge-kasse, en som har veldig lave kanter sånn at kattungene kommer oppi selvom de er små og nesten ikke kan gå. Sett den ikke så langt fra kurven dems, så er det større sannsynlighet for at de fatter poenget. Edit: trykkleif Endret 11. mai 2010 av Champagne
Gjest Feline. Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Gratulerer, det er så koselig med kattunger! Når du merker at det begynner å nærme seg fødsel bør du holde katten innendørs, slik at hun ikke plutselig får ungene ute et tilfeldig sted. Lag til en kurv til henne med gamle håndklær, hvor hun kan både føde og ha som seng etter at ungene er født. Lurt å ha en del gamle/billige håndklær slik at man kan skifte ofte, og bare kaste de som er brukt. Under fødselen blir det mye blod og slim på dem, og senere blir det vond lukt av dem slik at de me skiftes ofte. Lag til en sandkasse som har lav kant ihvertfall på den ene siden, slik at også kattungene kan komme seg inn og ut. Kattemoren lærer ungene å bruke den, det er nesten litt rart men det skjer helt av seg selv Og når kattemoren må være en del inne så bruker hun den selv også, selv om hun er vant til å være ute. Ellers kan det være greit å kjøpe slikt kattefor for kattunger..
Gjest vest Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Tusen takk for svar Da skal vi lage til et "rede" til kattemor. Er spent på hvor lenge det går til hun skal føde, er ei god stund siden vi oppdaga pattene hennes, og nå er hun skikkelig brei over magen. Gleder oss til nøstene kommer
Britt Banditt Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 Husk at kattunger ikke burde være ute før ved 6 måneders alder (tidligst) pga at de ikke har utviklet god nok stedsans.
Champagne Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 Jeg tror de kan være alene ute før de er seks måneder gamle, men sørg for at de er kastrerte først
Gjest ThatWoodcut Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 (endret) Vår katt har hatt en del kull og alle gangene ha vi brukt en pappeske som seng, fordi kantene er såpass høye at kattungene ikke kan krabbe ut før de er klare for det og det er bare å skjære en inngang til dem når det passer. I tillegg koster den ingenting. Jeg anbefaler å bruke ett mykt teppe underst med et håndkle på toppen, det fungerer kjempefint. Bare pass på at esken er såpass stor at mamma kan ligge litt for seg selv innimellom. Våre kattunger tok vi med ut omtrent på samme tid som de begynte å drikke vann og så vidt snuse borti tørrforet. Da bare satte vi kassen ut og lot dem utforske litt(under oppsyn selvfølgelig) før vi tok dem med inn igjen. Etter det lot vi døren stå oppe sånn at de kunne ordne seg som de ville=) Bare pass på å kose masse, den ene kattungen vår ble vill etter hvert og vi måtte desverre avlive den... Edit: mamma går vekk hvis kattungene blir for plagsomme, men noen ganger ligger hun i kassen selv om ungene ikke skal ha mat og da er det greit med litt alburom Endret 11. mai 2010 av ThatWoodcut
MissMas Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Jeg anbefaler å bruke ett mykt teppe underst med et håndkle på toppen, det fungerer kjempefint. Det ville jeg ikke anbefalt, det er bedre å bruke f.eks sengetøy. Kattunger kan lett sette fast klørne i håndklær o.l, og brekke bena.
MissMas Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 Vår skjønne pus venter kattunger når tid som helst Magen bare vokser og vokser, og hun ligger inne og døser mesteparten av dagen;) Dette er første gang hun får kattunger, så vi har ingen erfaring med dette. Er det noe vi bør tilrettelegge for henne før hun skal føde? Bør vi lage til en myk og god plass? Hun pleier være like mye ute som hun er inne, men vi ønsker at ungene skal være inne i begynnelsen slik at de blir tamme og renslige. Stemmer det at kattemor selv lærer ungene sine å gå på sandkasse, og gjør hun også det i de tilfellene hvor hun selv ikke bruker sandkasse? Gratulerer! Er det huskatt? Jeg håper du kastrerer kattepusen din etter dette da, hvis du ikke avler på rasekatt (etter ungene er gamle nok og ikke trenger melk mer). Du kan legge sengetøy i en pappeske, og håpe at hun vil bruke det som "rede". Du kan godt kjøpe Royal Canin Babycat til kattemor (og unger etterhvert). Det tørrforet trenger hun nå, det er slitsomt å være gravid og få babyer Ja, du må nok ha ungene inne en god stund før de kan slippes ut. Det er sant at det tar en stund før kattungene utvikler stedssansen sin. Hvis du slipper dem ut for tidlig, kan de lett gå seg bort. Da vi hadde kattunger, lærte kattungene seg å gå i sandkasse helt selv, uten hjelp fra mor. De hadde en egen sandkasse med sand som ikke klumper seg. Det er veldig viktig at du kjøper sand som ikke klumper seg, ellers kan kattungene få det i seg og så kan sanden klumpe seg i magen, og så kan det gå galt.. De kattungene våres fant etterhvert ut at de skulle gjøre fra seg i sanden. Men det var en stund der de bare gjorde fra seg overalt, så det må du nok regne med. Lykke til med fødsel og alt!
Gjest vest Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 Gratulerer! Er det huskatt? Jeg håper du kastrerer kattepusen din etter dette da, hvis du ikke avler på rasekatt (etter ungene er gamle nok og ikke trenger melk mer). Planen er å kastrere katten etterpå, ja. Vi syns det skal bli koselig med kattunger i huset, men ser jo at det nok følger endel ekstra med det også. Da vi fikk katten for ca ett år siden, lovte vi ungene våre at hun skulle få unger en gang, men at vi skal kastrere henne etterpå. Har heldigvis allerede nå flere som ønsker å ha kattungene når den tid kommer Håper ungene får moren sitt lynne, roligere og snillere katt har jeg aldri opplevd før!
Gjest vest Skrevet 12. mai 2010 #11 Skrevet 12. mai 2010 Tusen takk for alle nyttige tips, forresten Det er så greit å få gode råd fra dere med erfaring, vi vil jo bare det beste for kattemor og ungene hennes
MissMas Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 Vet dere hvem kattefaren er, eller er det bare tilfeldig? For hvis dere vet hvem foreldrene er, kan dere gjøre dere opp et bilde av hvordan kattene antakeligvis kommer til å bli. Det er gøy å ha kattunger de første 3 ukene, så blir det bare skummelt De lærer seg å gjøre farlige ting. Jeg hadde 3 kattunger, og i løpet av den tiden de bodde hos meg, klarte 2 av dem å ploppe i do et par ganger. Da var de vel rundt 3-4 måneder. Viktig å passe på etterhvert som de lærer å gå osv Det er bra at du allerede har noen som kanskje vil ha pusekattene. For det kan være vanskelig å bli kvitt katter, har jeg erfart. Ta gjerne 300 kr for hver kattunge
MissMas Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 (endret) Postet dobbelt! Endret 12. mai 2010 av MissMas
Gjest Feline. Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Ja, lukk do-lokket og ikke la vaskebøtta med vann stå uvoktet på gulvet! Er noen kattunger som har hatt seg et par dukkerter
Gjest ThatWoodcut Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Blomster og potteplanter får gjerne gjennomgå de også. Den ene stakkarslige blomsten jeg hadde på rommet mitt ble veltet og dratt i, lekt med og kastet rundt. Kattungene hadde det i hvert fall morsomt Og lekakuler...heter det det? De små porøse steinaktige kulene man har i store potter... De er i hvert fall en hit, fordi de får egentlig ikke lov til å leke med dem. Og tro meg, når du har sagt ifra vet kattungene godt hva de får lov til og hva som er forbudt.
Troyamin Skrevet 12. mai 2010 #16 Skrevet 12. mai 2010 Gratulerer! Er det huskatt? Jeg håper du kastrerer kattepusen din etter dette da, hvis du ikke avler på rasekatt (etter ungene er gamle nok og ikke trenger melk mer). Planen er å kastrere katten etterpå, ja. Vi syns det skal bli koselig med kattunger i huset, men ser jo at det nok følger endel ekstra med det også. Da vi fikk katten for ca ett år siden, lovte vi ungene våre at hun skulle få unger en gang, men at vi skal kastrere henne etterpå. Har heldigvis allerede nå flere som ønsker å ha kattungene når den tid kommer Håper ungene får moren sitt lynne, roligere og snillere katt har jeg aldri opplevd før! I dag så vet så og si ALLE om hvor mange uøsnkede kattunger som avles frem. Likevel så skal du ha kull?! Hvorfor ikke kastrere FØR det skjer? Gi ungene lekekamerater er bare forkastelig og kvalmt! I tillegg så får du kattunger like før sommerferien. Man er ikke garantert å få gitt bort kullet til seriøse mennesker! Du er heller ikke garantert at kattungene avler morens lynne. Skal man avle, så velg rasekatter. Ikke produser flere blandingskatter. Det blir nok av disse å finne hos dyrebeskyttelsen i løpet av sommeren....
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #18 Skrevet 13. mai 2010 Troyamin folk får slutte å lage unger også, tenkt på alle barna der ute som ikke har en mor eller far
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #19 Skrevet 13. mai 2010 Troyamin folk får slutte å lage unger også, tenkt på alle barna der ute som ikke har en mor eller far Det var jo veldig saklig. Kan ikke huske jeg har sett løsunger (her i Norge hvertfall) noensinne. Løskatter derimot er dessverre vanlig. Håper det blir mye strengere med katteavl. Altfor mange useriøse katteeiere rundt omkring. Å love barna at katten skal få et kull vitner jo bare om uvitenhet. Det er tross alt snakk om liv, ikke leker. Det er ikke en selvfølge at kattunger får et nytt hjem, og hvertfall ikke et trygt og godt hjem. At det finnes over 50 000 hjemløse katter i Norge i dag (i følge Kattens Vern), er vel bevis nok. Team Troyamin!
Gjest ThatWoodcut Skrevet 13. mai 2010 #20 Skrevet 13. mai 2010 Det er så morsomt at uansett hva slags emne det er så er det alltid noen som bare må få sagt sin mening istedenfor å svare på spørsmålet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå