Gå til innhold

Må jeg flytte til et anent land?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

I dag skulle jeg på mat butikken men jeg ble så dårlig av og være der at jeg måtte skynde meg hjem uten og få kjøpt det jeg skulle.

Naboen skal kjøpe mat til meg :rødme:

Pollen allergien min har plutselig blitt mye vere siden i fjor.

Nå går jeg dagelig på 2 aerius tabelletter 1 kestine 1 loratedin og 1 telfast(beklager om jeg har stavet feil).

Jeg blir ofte så dårlig at jeg må ta adredalin sprøyte.

Pollen sesongen nesten ikke begynt her det er veldig lite pollen i luften her i forhold til hva det kommer til å bli.

Jeg skal ta eksamen om tre uker jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Til opplysning har jeg alt fått de sterkeste medisinene en kan få mot allergi og vell så det..

Jeg har nylig fylt 25 år og for 2 år siden var jeg ikke allergisk mot noen ting.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre studerer for tiden i norge og har noen år igjen av studiene mine i Norge i hvertfall var det planen.

Jeg lurer på om jeg skal flytte til Spania men har egentlig ikke lyst dit :tristbla:

Hvilke rettigheter har jeg. Har jeg rett til økonomisk støtte til å flytte ut av norge til Spania feks? Jeg vil tro det også er dyrt og ha meg i Norge med alle sykehusoppholdene...

Til opplysning så er jeg veldig allergisk mot gress timontei burot or hassel selje osv(husker ikke allt. Men poenget er at det er ikke bare nå når det er bjørke pollen sesong jeg sliter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor god effekten er for så sterk allergi som du tydeligvis har, men det er mulig å "vaksineres" mot enkelte allergier. Det innebærer at du får en sprøyte med jevne mellomrom (hver 8. uke?) over lengre tid.

Om du får noe økonomisk støtte til dette vet jeg ikke, jeg er bare "middels allergisk" og fikk beskjed om at dersom jeg ønsket å vaksineres måtte jeg betale alt selv. (som ikke ble noe av siden de ikke vaksinerer mot det jeg reagerer på, men en del vanlige allergener som veps og pollen finnes det vaksine for) Snakk med legen din kanskje? H*n burde vite mer, og kan eventuelt sende deg til et sted hvor de kan hjelpe. Jeg hadde rett og slett en legetime som endte opp med at en søknad ble sendt til St. Olavs i Trondheim, og etter noen måneder (ja, det tar litt tid) ble jeg innkalt til test for å finne ut om de faktisk kunne hjelpe. Veldig greit, men det kommer nok ikke til å være til hjelp for deg denne pollensesongen, tar lengre tid enn som så.

Endret av Estë
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 aerius tabelletter 1 kestine 1 loratedin og 1 telfast samtidig???

Hvilken legetype går du til da?

Har selv kraftig astma og pollenallergi,går i dag på 1stk. allergi tablett,har prednisolon ved siden av til de ekstreme periodene OG kenacort-t sprøyter som taes ved bedov opp til 3 ganger i året.

Selv med dette får jeg da anfall og får da adrenalinsprøyte og nødvending legehjelp på akutten/sykehus.

Har et stort forstøver apparat og et bærbart.

Adrenalin sprøyter får du kun hos lege ved livstruendes anfall.Har du fått utdelt epi-pen du da ?

Merklig sammensetning av medikamenter synes jeg,håper ikke du selvmedisinerer deg.

Hva med pollenmasken til NAAF som kom ut i år?

Du vil ved påvist allergi/astma få igen en del om ikke hele beløpet av NAV om du sender inn kvitteringer på kjøp av masken om jeg husker helt rett.

Har du pollenfilter på alle vinduer ?

Ved eksamen kan du bare legge frem attest fra din allergi lege og du har da krav på ekstra tid.

Har du nebulisator hjemme??

Du må nesten kontakte NAV ang om du har rettigheter om du skulle flytte ut av Norge.

Du kan som Estë nevner få vaksiner en gang i uken ,som for mange har hjulpet en del mot pollenplager. Hørt alt fra 3 år til 5års vaksinasjons tid. Hør med legen om dette ja

Selv får jeg en deilig pause når jeg er på Kanariøyene.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

2 aerius tabelletter 1 kestine 1 loratedin og 1 telfast samtidig???

Hvilken legetype går du til da?

Har selv kraftig astma og pollenallergi,går i dag på 1stk. allergi tablett,har prednisolon ved siden av til de ekstreme periodene OG kenacort-t sprøyter som taes ved bedov opp til 3 ganger i året.

Selv med dette får jeg da anfall og får da adrenalinsprøyte og nødvending legehjelp på akutten/sykehus.

Har et stort forstøver apparat og et bærbart.

Adrenalin sprøyter får du kun hos lege ved livstruendes anfall.Har du fått utdelt epi-pen du da ?

Merklig sammensetning av medikamenter synes jeg,håper ikke du selvmedisinerer deg.

Hva med pollenmasken til NAAF som kom ut i år?

Du vil ved påvist allergi/astma få igen en del om ikke hele beløpet av NAV om du sender inn kvitteringer på kjøp av masken om jeg husker helt rett.

Har du pollenfilter på alle vinduer ?

Ved eksamen kan du bare legge frem attest fra din allergi lege og du har da krav på ekstra tid.

Har du nebulisator hjemme??

Du må nesten kontakte NAV ang om du har rettigheter om du skulle flytte ut av Norge.

Du kan som Estë nevner få vaksiner en gang i uken ,som for mange har hjulpet en del mot pollenplager. Hørt alt fra 3 år til 5års vaksinasjons tid. Hør med legen om dette ja

Selv får jeg en deilig pause når jeg er på Kanariøyene.

Jeg har blit henvist til en et sykehus i et annet fylke og skal begynne på allergi vaksinasjon der. Men det tar jo noen år før en (forhåpentligvis) blir bedre.

Legen min sier ikke at jeg skal ta så mye medisner, men hun vet at jeg tar altfor mange. Jeg vet veldig godt at en egentlig ikke skal ta så mange tabeletter. Men jeg blir så sliten at jeg omtrent faller om og så sliten at jeg glemmer og puste. Vanskelig og forklare. Men blir veldig dårlig så tenker jeg huff jeg vil ikke på sykhus eller legevakt i dag også.

Legen sin tanke bak og gi meg ulike medisiner var at jeg feks kunne ta en aerius og en kestine i lag og at kombinasjonen av det skulle virke bedre enn flere tabeletter av samme merke.

Så var jeg ikke fornøyd og fikk andre kombinasjoner men hun sa aldri at jeg skulle ta så mange tabeleltter eller kombinasjoner.

Jeg har også fått astma medisn pulmikort og ventolin.

Pulmikort bruker jeg to doser av morgen og kveld slik som legen sa jeg skulle.

Ventolin sa legen jeg skulle ta hver gang jeg merket jeg ble litt tungpustet. Jeg blir verre før jeg blir bedre av ventolinen jeg kan plutselig få veldig store puste problemer like etter jeg har tatt den. Etter at jeg har tatt ventolin har jeg ofte fått så mye slim i halsen store puste problemer og kastet opp. Jeg har også havnet rett på sykehus etter og tatt ventolin halvparten av gangene jeg har tatt ventolin.

Igjen, jeg vet velig godt at det ikke er bra og ta så mange tabeltter. Men det er ikke så bra og bli skikkelig dårlig og havne akutt på sykehuset heller. Bor et stykke fra sykehuset nå også så det blir på en måte et slags dilemma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Bor du i et hjem hvor det tidligere har vært vannlekkasje, bor du i en sokkel/kjellerleilighet?

Muggsporer kan forverre allergier, så om du mistenker at det kan finnes muggvekst der du bor bør du få sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Bor du i et hjem hvor det tidligere har vært vannlekkasje, bor du i en sokkel/kjellerleilighet?

Muggsporer kan forverre allergier, så om du mistenker at det kan finnes muggvekst der du bor bør du få sjekket det.

Har nylig vært vann lekarse i huset er et hull i veggen på soverommet mitt enda. (blir vel tettet om et par uker)

Men det er pollen allergi jeg er plaget av.

Men du mente kanskje at pollen allergien ble verre om det var vannlekarsje eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Har nylig vært vann lekarse i huset er et hull i veggen på soverommet mitt enda. (blir vel tettet om et par uker)

Men det er pollen allergi jeg er plaget av.

Men du mente kanskje at pollen allergien ble verre om det var vannlekarsje eller?

Ja, hwer på denne siden står det litt informasjon om muggsopp, og det kan godt være at plagene dine forverres av soppsporer. Du kan jo forsøke å flytte for en periode om det er mulig?

fra denne siden:

Allergikere reagerer mer på muggsopp enn andre, selv om de ikke er allergiske mot muggsopp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blit henvist til en et sykehus i et annet fylke og skal begynne på allergi vaksinasjon der. Men det tar jo noen år før en (forhåpentligvis) blir bedre.

Legen min sier ikke at jeg skal ta så mye medisner, men hun vet at jeg tar altfor mange. Jeg vet veldig godt at en egentlig ikke skal ta så mange tabeletter. Men jeg blir så sliten at jeg omtrent faller om og så sliten at jeg glemmer og puste. Vanskelig og forklare. Men blir veldig dårlig så tenker jeg huff jeg vil ikke på sykhus eller legevakt i dag også.

Legen sin tanke bak og gi meg ulike medisiner var at jeg feks kunne ta en aerius og en kestine i lag og at kombinasjonen av det skulle virke bedre enn flere tabeletter av samme merke.

Så var jeg ikke fornøyd og fikk andre kombinasjoner men hun sa aldri at jeg skulle ta så mange tabeleltter eller kombinasjoner.

Jeg har også fått astma medisn pulmikort og ventolin.

Pulmikort bruker jeg to doser av morgen og kveld slik som legen sa jeg skulle.

Ventolin sa legen jeg skulle ta hver gang jeg merket jeg ble litt tungpustet. Jeg blir verre før jeg blir bedre av ventolinen jeg kan plutselig få veldig store puste problemer like etter jeg har tatt den. Etter at jeg har tatt ventolin har jeg ofte fått så mye slim i halsen store puste problemer og kastet opp. Jeg har også havnet rett på sykehus etter og tatt ventolin halvparten av gangene jeg har tatt ventolin.

Igjen, jeg vet velig godt at det ikke er bra og ta så mange tabeltter. Men det er ikke så bra og bli skikkelig dårlig og havne akutt på sykehuset heller. Bor et stykke fra sykehuset nå også så det blir på en måte et slags dilemma..

For det første, du er feilmedisinert.Mange allergi medisiner gir trøtthet som en bivirkning.At legen din vet at du gjør dette og IKKE reagerer fatter jeg ikke.Det er sykt! Denne legen er dette en som er kvalifisert lunge/astma/allergi lege???

Du med andre ord gjør deg selv sykere enn det du "trenger" å bli.Du sier at du blir så sliten at du omtrent faller sammen.Ikke rart,for av allergi blir kroppen sliten da imunforsvaret er i høygir hele tiden.Tabletter gjør deg trøtt,dessuten har du tatt litt ekstra her og der.

Kestine forresten får en pr.i dag bare på blåresept OM du har prøvd alle andre typer medisiner og disse ikke har gitt særlig virkning.

Kestine ville jeg kun ha tatt og latt resten være.OM du ikke synes Kestine virker etter ca 4-5 dager,kutt den ut og bytt til en annen allergi medisin.DU SKAL IKKE BLANDE DISSE MED MINDRE LEGEN GIR BESKJED OM DET.

Ventolin er det ekstremt få som reagerer på,slim er bare FLOTT at du får opp,spytt og host ut. Hvordan du kan havne på sykehus pga slim alene fatter jeg ikke helt.Du får noe som heter Bisolvon (tablettkur) på apoteket som er resept fritt og funker godt på slim.

Men om du blir syk av ventoline,hvorfor i alle dager har du ikke fått andre medisiner av legen? Hva med atrovent f.eks?

Det finnes mange flere typer astma medisiner,så om ventoline ikke fungerer .........

Hva slags problemer gir din allergi deg forresten

Har du tatt tester,slike "prikk tester" eller innhalasjons test? Og har du fått epi-penn?

Helt klart at muggsopper kan være en årsak,selv blir jeg veldig dårlig i pusten etter kun noen minutter inne i hus/leiligheter med slik skiit.

Hmmm hele historien din høres rar ut, noe som ikke stemmer her. Sier ikke at du lyver men noe skurrer helt klart.Mulig det er fordi du sier en ting,så senere sier at legen gav deg beskjed eller at jeg blander..

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva slags problemer gir din allergi deg forresten

Har du tatt tester,slike "prikk tester" eller innhalasjons test? Og har du fått epi-penn?

Helt klart at muggsopper kan være en årsak,selv blir jeg veldig dårlig i pusten etter kun noen minutter inne i hus/leiligheter med slik skiit.

Hmmm hele historien din høres rar ut, noe som ikke stemmer her. Sier ikke at du lyver men noe skurrer helt klart.Mulig det er fordi du sier en ting,så senere sier at legen gav deg beskjed eller at jeg blander..

Jeg er plaget av blotrykksfall hjertet begynner og slå fortere fordi blodårene utvider seg(slik jeg har fått det forklart).

Jeg er ikke nevneverdig plaget i øyne nese. Men jeg får lettere bihule betennelse om jeg først blir forkjølt fordi jeg også er allergisk. Nyser kanskje 4-5 ganger i løpet av en dag i pollen sesongen.

Jeg har også astma og får av og til problemer med pusten.

Får lett vondt i halsen om jeg stikker hodet utenfor døren.

Det er de hjerterytmeforstyrelsene som virkelig plager meg. Hjertet kan plutselig begynne og summe innimellom eller slå veldig fort eller veldig hardt og jeg blir så sliten når det skjer blir veldig glemsk og fungerer ikke i det hele tatt.

Har tatt prikk tester og innhalasjontester. Har epi-penn (adrenalin sprøyte)(da jeg fikk det var det fordi jeg har matallergi(nøtter, skaldyr)(brukte opp adrenalin sprøyta pga pollen og fikk ei ny). Har også tatt blod prøver.

Grunnen til at du føler noe ikke stemmer tror jeg er fordi jeg har skrevet rotete og at jeg prøvde og unngå at første innlegget mitt ble langt. Jeg burde sikkert nevnt alle medisnene i første innlegget.

Jeg skrev også omtrent feil på hvilke tabeletter jeg tar i åpningsinlegget.Det ville blitt mere riktig om det hadde stått at de to siste ukene har tabelettbruken blitt ca sånn i løpet av en dag.

I åningsinnlegget mitt høres det kanskje ut som jeg står opp hver dag og tar denne mengden med tabeletter. Men det er i løpet av en dag at mengden tabeletter blir ca lik det som står i åpningsinnlegget. I begynnelsen på dagen så tar jeg en tabelett og håper det holder, så blir det som regel til at jeg må ta ny tabellett kl 11 12 13 og utover dagen. Jeg pleier og notere ned hvilke tabeletter jeg tar slik at jeg har oversikten :jepp:

Planen er og ta det med til den legen som gir allegivaksinasjon når jeg skal dit, om jeg ikke skammer meg for mye da :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er plaget av blotrykksfall hjertet begynner og slå fortere fordi blodårene utvider seg(slik jeg har fått det forklart).

Jeg er ikke nevneverdig plaget i øyne nese. Men jeg får lettere bihule betennelse om jeg først blir forkjølt fordi jeg også er allergisk. Nyser kanskje 4-5 ganger i løpet av en dag i pollen sesongen.

Jeg har også astma og får av og til problemer med pusten.

Får lett vondt i halsen om jeg stikker hodet utenfor døren.

Det er de hjerterytmeforstyrelsene som virkelig plager meg. Hjertet kan plutselig begynne og summe innimellom eller slå veldig fort eller veldig hardt og jeg blir så sliten når det skjer blir veldig glemsk og fungerer ikke i det hele tatt.

Har tatt prikk tester og innhalasjontester. Har epi-penn (adrenalin sprøyte)(da jeg fikk det var det fordi jeg har matallergi(nøtter, skaldyr)(brukte opp adrenalin sprøyta pga pollen og fikk ei ny). Har også tatt blod prøver.

Grunnen til at du føler noe ikke stemmer tror jeg er fordi jeg har skrevet rotete og at jeg prøvde og unngå at første innlegget mitt ble langt. Jeg burde sikkert nevnt alle medisnene i første innlegget.

Jeg skrev også omtrent feil på hvilke tabeletter jeg tar i åpningsinlegget.Det ville blitt mere riktig om det hadde stått at de to siste ukene har tabelettbruken blitt ca sånn i løpet av en dag.

I åningsinnlegget mitt høres det kanskje ut som jeg står opp hver dag og tar denne mengden med tabeletter. Men det er i løpet av en dag at mengden tabeletter blir ca lik det som står i åpningsinnlegget. I begynnelsen på dagen så tar jeg en tabelett og håper det holder, så blir det som regel til at jeg må ta ny tabellett kl 11 12 13 og utover dagen. Jeg pleier og notere ned hvilke tabeletter jeg tar slik at jeg har oversikten :jepp:

Planen er og ta det med til den legen som gir allegivaksinasjon når jeg skal dit, om jeg ikke skammer meg for mye da :rødme:

Ikke rart jeg ble forvirra da .

Blodtrykksfall ved allergi kjenner jeg til da som anafylaktisk reaksjon (men det kan også komme av andre ting inkl.overmedisinering )

Og alle tablettene du har /blander gjorde meg lettere sjokkert faktisk.For å blande 4 forskjellige allergitabletter/antihistaminer høres helt bort i natta ut.

Får vondt i halsen når du stikker ut hodet? hm ehm

jeg er veldig allergisk og får anfall, men ikke vondt i halsen -

Er det at du hovner opp du mener som ved en anafylaktisk reaksjon?

Disse "hjerterytmeforstyrelsene" som du beskriver,har du blitt utredet for det ? Eller er dette noe som har kommet i den siste tiden? Tenker da på siste som mulig overdosering av allergimedikamenter.

Går du til lungespesialist/ allergi spesialist (privat eller sykehus) og har nevt slim dannelse?

Det finnes innhalatorer som skal motvirke økt slimdannelse,dessuten tablett form ved siden av.

Tenker ang ventoline du mente gav økt slimdannelse?

Finner mye her som er merklig, du burde i alle fall starte med en solid legeundersøkelse hos spesialist ved tanke på endring av medisinering/medikamenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...