Gå til innhold

Organdonasjon - et valg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lekebøll

Jeg sier ja til å donere bort organer når jeg dør.

Jeg har ikke tenkt så mye over det før, men diskuterte det med søsteren min nettopp - hun tipsa meg om å få tak i dette donorkortet.

Det skal jeg gjøre.

Men, det jeg synes er litt merkelig, er at det i det hele tatt er et spørsmål.

Altså - hvorfor ikke bare ta det man trenger fra en død kropp?

Det er tross alt en stein død kropp - jeg ser over hodet ikke problemet.

Gjør du?

I tilfelle så kunne kanskje du opplyse meg om hvorfor du synes vi skal ha et valg i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt donorkort i lommeboka i 1,5 år, og mine nærmeste er også informert om at jeg gjerne donerer bort det som kan brukes.

Skjønner ikke de som absolutt skal ha med seg alle innvollene sine i grava. HVA skal man med dem når man er død ?

Det må da være mye bedre å kunne redde en annen stakkar ?

Men det er mitt syn.....

Også syns jeg det er synd det ikke finnes et donor-register....

Da slipper man evt problemet med at de pårørende nekter legen å ta organene likevel. da har de det svart på hvitt at her er det bare å forsyne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bruk for reservedeler i grava. Familie er informert om at alt brukbart er "up for grabs".

:enig: samme her! Hvis noe er brukandes er det bare å forsyne seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt donorkort i lommeboken i 3 år, og mine nærmeste er også informert! For meg er ihvertfall dette en selvfølge!

"Verver" også ivrig venner og kjente til å gjøre det samme... Dette er en viktig sak å ta standpunkt til!

Dina :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror heller det er familien som sitter igjen som sier nei. Det er gjerne et vanskelig spørsmål å få i en sånn situasjon.

Men jeg er enig i at legen burde kunne tatt det de trengte uten å spørre.

Så kan kanskje noen andre få nytt liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man skal få bestemme det selv mener jeg, men det er egentlig dårlig gjort å la valget være opp til de påørende. En tung ting å tenke på i en vanskelig periode. Ofte er det jo relativt unge mennesker som dør en tragisk død som blir brukt som donorer.

Synes heller det burde vært sånn at man kunne brukes som donor med mindre man selv skriftlig hadde erklært at man ikke ville det. Da hadde man fått mange flere donorer (folk er sløve), og familien hadde sluppet påkjenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt klart ifra at jeg ønsker å donere bort mine organer hvis det skulle bli aktuellt. Har også skaffa meg donorkort.

Men hvorfor er det slik at man absolutt skal bestemme dette selv' date=' da?[/quote']

Dette bør man bestemme selv! Min kropp er min og bare min. Og alle bør ha rett til å bestemme over sin egen kropp. Derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Synes Ragnhilds forslag er godt.

RidderReddik, jeg synes dette "min kropp er min"-argumentet er litt smålig.

Ja - i aller høyeste grad så lenge du lever - men jeg mener det er noe helt annet når du faktisk er død.

Det er måte på hvor langt selvrealiseringen skal gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Ragnhilds forslag er godt.

RidderReddik, jeg synes dette "min kropp er min"-argumentet er litt smålig.

Ja - i aller høyeste grad så lenge du lever - men jeg mener det er noe helt annet når du faktisk er død.

Det er måte på hvor langt selvrealiseringen skal gå...

Smålig?

Som sagt, jeg ønsker å donere. Håper selvfølgelig at flest mulig vil gjøre det samme. Og kanskje bør man jobbe mer aktivt med å "rekruttere" flere donorer.

Men å gjøre dette til tvang, er å gå for langt. Hvor skal det ende, da?

Det er en menneskerett å få bestemme over seg selv og sin egen kropp, både før og etter døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten legge til at jeg også liker Ragnhilds forslag.

Da kan de som absolutt ikke ønsker å donere, slippe. Men jeg tror faktisk de fleste ønsker det.

Lar man alt være opp til de pårørende, blir det vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et såpass ømtålig tema, at folk bør få lov til å bestemme selv, i alle fall så lenge vi ikke har en stoooor donor-krise og alle andre metoder (for eksempel mitt forslag) er prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Joda, jeg skjønner tankegangen - men jeg tenker slik;

ville vi reagert, dersom saken ikke var så opp-hypet?

Altså, jeg føler absolutt ingen sperrer for å gjøre dette til "standard prosedyre":

en kropp dør, vi bruker den til de som trenger det.

Ikke noe ekkelt, ikke noe nedverdigende, bare naturlig.

Noen som skjønner tanken?

Er det ikke dette som er det mest naturlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er noen donor-krise, Ragnhild?

Jeg har selv hatt en av mine nærmeste i donor-kø for noen år siden og opplevd at veldig mange dør mens de venter. Egentlig så er det noe som kan ramme oss alle, og jeg mener at en sånn avgjørelse nesten burde vært obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg støtter Ragnhilds forslag fullt ut. La de som ikke vil donere få mulighet til å reservere seg, mens det blir standard prosedyre å bruke organer fra de som ikke har reservert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donorkris er vel å dra det litt langt.... skjønt ikke for desom står årevis i donorkø. For donorer trengs!

Skjønner heller ikke problemet med å gi fra seg en del her og der når man ikke trenger den selv. Men dette er etiske grenser som kan føre med seg ting vi ikke helt har kontrollen over... for hvor skal grensen da gå?

Men Ragnhilds forslag er godt - men kommer neppe til å skje.

Så klem deg ut og hente donorkort på apoteket - i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er noen donor-krise, Ragnhild?

Jeg mente ikke å si at det ikke er noen donorkrise. Om det ikke er krise, så er det i alle fall stor mangel på organer, og alt for mange lider unødvendig eller dør i kø.

Det jeg mener er at det eneste tilfelle en burde bli tvunget til å være donor i, er dersom det er stor krise og alt annet er prøvd for å løse krisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Det jeg mener er at det eneste tilfelle en burde bli tvunget til å være donor i' date=' er dersom det er stor krise og alt annet er prøvd for å løse krisa.[/quote']

Er det ikke vanligvis det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...