MissMas Skrevet 10. mai 2010 #1 Del Skrevet 10. mai 2010 Hei! Jeg har hatt et lite "problem" de siste ukene. Jeg må oftere og oftere på do. Altså for å urinere. Det er i hverfall det jeg føler. Jeg er rett og slett mer tissatrengt enn det jeg var før. Drikker ikke ekstremt mye egentlig, og når jeg er inne på det, hvor mye er det vanlig å drikke? Hvor ofte er det vanlig å gå på do? Hvor mange minutter/timer går det mellom hver gang man må på do? Merker bare at jeg må oftere på do nå enn før. Jeg gikk kanskje på do veldig skjeldent før. Kanskje 3 ganger om dagen. Kan ikke være graviditet, for menstruasjonen er akkurat som den skal være, og det er ikke lenge siden jeg hadde menstruasjon. (OK, det finnes folk som har hatt mens og vært gravide selvom, men det er lite trolig. Går på pillen i tillegg) Når jeg går på do, kommer det ikke lite heller egentlig.. Noen som har noen ideer om hva det kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #2 Del Skrevet 10. mai 2010 Urinveisinfeksjon? Diabetes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 10. mai 2010 Urinveisinfeksjon? Diabetes? Svir det ikke når man tisser når man har urinveisinfeksjon da? Har ikke vondt eller noe. Ikke skrem meg med diabetes da :o Er det andre symptomer man kan se etter da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi Skrevet 10. mai 2010 #4 Del Skrevet 10. mai 2010 Dette er som om jeg skulle skrevet det selv.. Jeg søkte opp sympomer på diabetes og fant dett: Symptomer på diabetes er mer uttalte dersom det er type 1-diabetes du har. Symptomene har en tendens til å bli mer vage ved type 2-diabetes, og man kan derfor gå med type 2-diabetes i flere år uten å vite det. Når blodets innhold av sukker stiger, kommer det sukker i urinen. Dette fører til økt urinmengde og hyppig vannlating. Kroppen svarer på dette med tørste. Sukkerutskillelsen i urinen betyr et kaloritap og fører ofte til at man går ned i vekt. Urinveisinfeksjoner og kløe i skrittet kan også være et symptom på diabetes. Uten behandling kan det oppstå syreforgiftning med dyp, tung pust som lukter aceton, magesmerter, brekninger og bevisstløshet (diabetisk koma, tidligere kalt sukkerslag). Hos mange som får diabetes går denne prosessen langsomt slik at en ikke registerer symptomene. Etterhvert vil imidlertid forandringene i stoffskiftet påvirke alle kroppsfunksjoner slik at man blir slapp, trøtt og nedstemt. Dette er de vanligste plagene når sykdommen oppstår i godt voksen alder (type 2-diabetes). Det vi kaller type 2-diabetes (av mange også kalt diabetes 2)er en sykdom hvor sukkerinnholdet i blodet er høyere enn normalt. Dette skyldes at kroppen ikke klarer å lage nok insulin. Insulin er et hormon som hjelper til med å transportere karbohydratene, som omdannes til sukker i kroppen, inn i cellene hvor det lagres til vi trenger det. De som får type 2-diabetes har som regel også insulinresistens, det vil si at de trenger mer insulin enn de fleste. Type 2-diabetes gir symptomer som rikelig vannlating, tørste, kløe nedentil hos kvinner, men kan også gi en følelse av tretthet og nedsatt allmenntilstand. Hvis man oppdager diabetes og får behandling tidlig, vil sykdommen få et gunstigere forløp, og det er lettere å unngå komplikasjonene. Hvem er særlig utsatt for å få type 2-diabetes? De som har nære slektninger med sykdommen. Diabetes er vanligere hos dem som har høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdom (angina pektoris (hjertekrampe), har hatt hjerteinfarkt eller hjerneslag), hos røykere, hos overvektige og hos dem som beveger seg lite. Innvandrere fra det indiske subkontinent (India, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh), Midtøsten, Tyrkia, Afrika og Latin-Amerika er også mer utsatt. For alle gjelder det at risikoen for å få diabetes stiger med alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #5 Del Skrevet 11. mai 2010 Svir det ikke når man tisser når man har urinveisinfeksjon da? Har ikke vondt eller noe. Ikke skrem meg med diabetes da :o Er det andre symptomer man kan se etter da? Det trenger ikke nødvendigvis å svi nei Det er vel som med de fleste sykdommer - noen har alle symptomene, mens andre har knapt noen nevneverdige symptomer Mente ikke skremme deg Tror ikke du skal henge deg FOR masse opp i det, men om du drar til legen og f.eks tester for urinveisinfeksjon, så kan du jo høre om du kan måle blodsukkeret samtidig -AB1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 11. mai 2010 Tror nok ikke det er diabetes, har omtrent ingen av de symptomene. Klør ikke i skrittet og er ikke plaget med noen smerter.. Jeg er sånn som venter til jeg har ordentlig vondt før jeg drar til legen, så vi får se.. Takk for svar i allefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #7 Del Skrevet 11. mai 2010 Drikker du mye også, er du tørst? For hvis du tisser mye og ikke drikker like mye så vil du jo bli dehydrert etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 11. mai 2010 Drikker du mye også, er du tørst? For hvis du tisser mye og ikke drikker like mye så vil du jo bli dehydrert etter hvert. Vet ikke..hehe.. derfor jeg lurte på hvor mye det er vanlig å drikke. I dag har jeg drukket et glass med milkshake bare! Pleier ikke å drikke mye. Tror det er mange som drikker mer enn meg. Og er ikke slik at jeg går på do hvert 30.minutt, men bare mer enn før.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Lady Skrevet 11. mai 2010 #9 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg kan ha noen sånne perioder hvor jeg må oftere på do. Går alltid på do rett før jeg legger meg, men i disse periodene må jeg opp hvertfall en gang om natten for tisse. Og det kommer mye. Drikker ikke noe mer eller mindre i disse periodene. Men plutselig går det bare over igjen. Merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg kan ha noen sånne perioder hvor jeg må oftere på do. Går alltid på do rett før jeg legger meg, men i disse periodene må jeg opp hvertfall en gang om natten for tisse. Og det kommer mye. Drikker ikke noe mer eller mindre i disse periodene. Men plutselig går det bare over igjen. Merkelig. Hmm, kanskje jeg kan ha det samme? Merkelig da. Har ikke fått i meg noe vanndrivende heller. Jeg står aldri opp for å tisse, men selvom jeg tisser før jeg legger meg, er jeg skikkelig tissatrengt når jeg våkner. Har ikke pleid å være slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi Skrevet 11. mai 2010 #11 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg kan ha noen sånne perioder hvor jeg må oftere på do. Går alltid på do rett før jeg legger meg, men i disse periodene må jeg opp hvertfall en gang om natten for tisse. Og det kommer mye. Drikker ikke noe mer eller mindre i disse periodene. Men plutselig går det bare over igjen. Merkelig. Sånn er det hos meg også. Jeg har også hatt perioder tidligere hvor jeg må tisse heeele tiden, føles som om jeg skal tisse på meg, og når jeg går på do så kommer det to dråper. Jeg har derfor tenkt uvi, men før jeg har kommet så langt som å dra til legen å levere en urinprøve så har det gått over. Det varer liksom i bare to dager, så går det over av seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 11. mai 2010 #12 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) kan være mye rart (ikke farlige som oftest) alt fra uvi,nyrebekkenbetennelse ( ikke alle får vondt eller feber) diabetes,noe som ligger inntil blæra og trykker på denne (tarmen muligens?)graviditet eller rett og slett nervøs blære Ta en tur til legen Endret 11. mai 2010 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2010 #13 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg er en periodetisser. Runde EL, tisser jeg titt og ofte, og ellers kan det ligge på 3-4 ganger til dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #14 Del Skrevet 11. mai 2010 Man "skal" drikke ca 2 liter om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 11. mai 2010 #15 Del Skrevet 11. mai 2010 Hei! Jeg har hatt et lite "problem" de siste ukene. Jeg må oftere og oftere på do. Altså for å urinere. Det er i hverfall det jeg føler. Jeg er rett og slett mer tissatrengt enn det jeg var før. Drikker ikke ekstremt mye egentlig, og når jeg er inne på det, hvor mye er det vanlig å drikke? Hvor ofte er det vanlig å gå på do? Hvor mange minutter/timer går det mellom hver gang man må på do? Merker bare at jeg må oftere på do nå enn før. Jeg gikk kanskje på do veldig skjeldent før. Kanskje 3 ganger om dagen. Kan ikke være graviditet, for menstruasjonen er akkurat som den skal være, og det er ikke lenge siden jeg hadde menstruasjon. (OK, det finnes folk som har hatt mens og vært gravide selvom, men det er lite trolig. Går på pillen i tillegg) Når jeg går på do, kommer det ikke lite heller egentlig.. Noen som har noen ideer om hva det kan være? Gå til legen og få tatt en urinstix, så finner du ut om du har urinveisinfeksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #16 Del Skrevet 11. mai 2010 Takk for svar, alle sammen! Hvis jeg føler det blir ekstremt plagsomt, skal jeg komme meg til legen. Men for nå, ser jeg det litt an, og håper på at det går over. Det første jeg tenkte på var at noe kunne trykket på blæren. Og da tenker man jo det verste som kreft o.l. Har heldigvis ikke særlig vondt i magen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå