Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg vurderer å gå til optiker for å få linser, men er usikker på om jeg har dårlig nok syn. Jeg har hørt at man får linser som er 0,5 svakere enn styrken man har på brillene. Jeg fikk briller for ett år siden og hadde styrken -0.75 og -0.25. På lyse dager ser jeg veldig bra, men når skumringen kommer og om jeg er inne i litt dunkelt lys merker jeg at jeg ikke kjenner igjen folk jeg går forbi etc. Er det noen som har erfaring med dette og vet om det er mulig å få linser selv om man ikke er så veldig nærsynt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 10. mai 2010 #2 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg hadde -1.5 på ene øyet og -0.75 på det andre (husker ikke detaljene helt, men det var iallfall noe deromkring), og styrken på linsene jeg fikk var midt mellom (-1). Så det er ingen regel som sier at linestyrken skal være 0.5 svakere (kan være optikerne har forskjellig syn på dette da, jeg vet bare at de jeg fikk funket bra ) Forøvrig tror jeg det er ganske vanlig at styrken forandrer seg i begynnelsen når man begynner med briller, så om du hadde for "bra" syn for et år siden kan det hende du kan få linser nå (men jeg har ikke peiling på om -0.25 er for lite for å få linser altså ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 10. mai 2010 #3 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg bruker linser som er -6 og -5,25 og har briller som er -7 og -6,25. Antakelig er denne praksisen forskjellig fra optiker til optiker, og hvordan en opplever det selv. Når du er så lite nærsynt tenker jeg at det kommer an på om du fungerer uten å korrigere synet, og bruker briller om du skal lese, se på tv osv. Dersom du gjør det, ser jeg ingen grunn til å bruke masse penger på linser. Jeg erfarte at jeg ble mer nærsynt ettersom årene gikk. Da jeg fikk briller for 13-14 år siden var synet mitt på rundt -2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asteria Skrevet 10. mai 2010 #4 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg har -1,0 og -0,75 og bruker ikke linser, men jeg har briller som jeg har på da jeg kjører.. Men jeg vurderer å få meg linser, for jeg ser jo egentlig litt dårlig :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 10. mai 2010 #5 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg erfarte at jeg ble mer nærsynt ettersom årene gikk. Da jeg fikk briller for 13-14 år siden var synet mitt på rundt -2. Det er vel det som er vanlig? De nærsynte får verre og verre syn helt til det stabiliserer seg i 20-30 årene. Selv hadde jeg -0,75 for 20 år siden, men nå har jeg -2,5 og det har holdt seg der i mange år nå. Til TS: Ikke for å være frekk, men du har vel egentlig ikke behov for linser når du ser såpass godt? Da jeg hadde -0.75 var det bare snakk om å bruke briller unntaksvis, jeg skulle ikke ha de på hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 10. mai 2010 #6 Del Skrevet 10. mai 2010 Det er vel det som er vanlig? De nærsynte får verre og verre syn helt til det stabiliserer seg i 20-30 årene. Selv hadde jeg -0,75 for 20 år siden, men nå har jeg -2,5 og det har holdt seg der i mange år nå. Det var ment som en fortsettelse og bekreftelse på svaret til mias. Jeg venter fortsatt på at synet skal stabilisere seg. Er så dyrt å bytte brilleglass ofte, er jo oppe i 1200 kr per glass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 10. mai 2010 #7 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Det finnes linser i -0,25 styrke, så da skulle det jo ikke være noe i veien for å bruke linser selvom man ikke er så veldig svaksynt, selvom dette kanskje først og fremst er viktig for de som driver med ting som krever svært høy grad av presisjon (skyttere og slikt). Første gang jeg fikk linser hadde jeg vel -0,75 og -1. Hvor sterke linser du trenger får du testet hos optiker, og optikeren vil også kunne si om linser er noe for nettopp deg og ditt syn. Det er ikke bestandig slik at en har svakere linser enn briller. I dag er faktisk linsene mine en kvart grad sterkere enn brillene for å kompensere for litt skjeve hornhinner. (Det finnes linser mot dette også, men da optiker og jeg prøvde oss fram gav "vanlige" linser best resultat.) Endret 10. mai 2010 av Spinell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #8 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg fungerer bra uten briller. Men jeg merker stor forskjell på om jeg har dem på eller ikke. Jeg liker ikke å gå med briller, men ting er utrolig mye klarere og renere. Og det hadde vært en fordel å kjenne folk igjen på gata;) Men hvis det ikke er vanlig å bruke linser når man ser såpass bra så får jeg heller vente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 10. mai 2010 #9 Del Skrevet 10. mai 2010 Hvis det er ett år siden synet ditt ble testet, ville jeg bestilt en time til optiker igjen. Da kan du få klarhet i eventuelle linsespørsmål med det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #10 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg ville fått meg linser om jeg var deg! På vgs hadde jeg -0,25 på det ene øyet og -0,5 på det andre. Jeg måtte myse for å se tavlen klart, og hadde problemer med å kjenne igjen folk på litt avstand. Og så er det generelt irriterende å ikke se glassklart! Jeg fikk altså linser, ettersom jeg ikke ville bruke briller. Kan ikke huske at det var noe som helst problem. Nå har jeg økt til -1 og -1,25, og det er helt grusomt å gå uten linser. Ta deg en tur til optiker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina_ Skrevet 10. mai 2010 #11 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg har identisk styrke på briller og linser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå