Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Del Skrevet 10. mai 2010 Hei.. Jeg er en 19 år gammel jente som lurer på hva som er galt med meg. Foreløpig har ikke legen funnet noe. Jeg skal fortelle det som plager meg, og hvis noen har en peiling eller forslag til hva det kan være så er jeg svært takknemlig. Håper noen gjenkjenner noe. Jeg orker ikke å ha det sånn som dette her lenger Først av alt er jeg ufattelig sliten!! Jeg som før løp 5 dager i uka orker knapt reise meg fra sofaen. Jeg går på skole, men de siste månedene har jeg gått hjem etter bare noen timer flere dager i uka. Jeg sliter med å sovne, men sovner etterhvert, og sover gjerne 5-6 timer hver natt. Jeg sover også ofte 2-3 timer hver dag, jeg bare sovner på sofaen. Selv når jeg sover hele natten, og i helgene, gjerne 8-9 timer, så er jeg bare utmattet når jeg våkner. Jeg har ikke følt meg opplagt på ett år. Noen som f.eks vet noen stoffer jeg kan ha mangel på, som ikke slår så lett ut på blodprøver, eller noe? har ikke peiling jeg... I tillegg blir jeg utrolig fort irritert og sinna. prøver å svelge irritasjonen, og tårene står i øynene på meg. Føler dette er mer enn bare vanlige fjortisshormoner. Humørsvingningene er enorme, men samtidig kjenner jeg meg så å si aldri engasjert eller glad. Jeg har mye vondt i hodet og nakken, støl og verken. Jeg er ofte kvalm, og jeg er sjelden sulten. Vi har faste måltider i hjemmet vårt, så jeg spiser det som blir satt foran meg. Jeg sliter med å konsentrere meg på skolen, før hadde jeg et snitt på 5,5...Nå føler jeg at hver øving til en prøve er en kamp, og lite av det henger igjen. Jeg har svært liten sexlyst..ikke at det trenger være så veldig sært, men kjæresten min legger jo merke til det; jeg gidder liksom ikke. Og selv om jeg gidder er jeg fjern og det er ikke noe jeg ser frem til. De siste ukene har jeg også fått ekstermt mye kviser, og kløende utslett flere steder på kroppen. Kløen varer bare noen timer, maks en dag eller to. Jeg trodde jeg var forbi det verste av kvisealder, for et par tre år siden, men de siste ukene har det eksplodert. Jeg har ikke spist noe spesielt. det er ufattelig slitsomt, og jeg bør vel komme meg til lege igjen. Det går utover både skolen og helgejobbene mine. Kjenner at jeg gruer meg til sommerjobb med denne helsa her! Noen som kjenner igjen noe, eller har noen tips? kan det være noe jeg har for lite av, eller noe jeg ikke tåler? Utrolig takknemlig for alle saklige svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumê Skrevet 10. mai 2010 #2 Del Skrevet 10. mai 2010 Om du noen gang får svar på det så må du legge det ut her, for du beskrev nettopp min hverdag. Jeg har Morbus Crohn, men i det siste har jeg hatt det akkurat som deg. Blodprøver viser ikke noe galt, og i følge prøvene er sykdommen i ro, ergo er det noe annet. Føler med det, det er ufattelig slitsomt å være så sliten uten å kunne gjøre noe med det. Nå sover jeg mer enn deg da, sover let 14-16 timer i løpet av et døgn. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amore Skrevet 10. mai 2010 #3 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Jeg vet jo ikke, men det kan hende du har en utmattelses syndrom, eller noe mer bekreftende som ME. Jeg tror at det kan være verdt å lese om for å se om symptomene passer deg, eller snakke med legen din om det. Du kan prøve alternativ medisin som Healing eller lysbehandling, hvis du er en skeptiker og har prøvd det legene sier uten resultater så har du ingenting å tape på alternativ medisin. Det sies at mennesker som lever et overaktivt eller stressende liv vil før eller senere bryte sammen, og da er symptomene vanligvis tretthet, du er ikke livsglad, konsentrasjonen minker osv. Jeg vet ikke, lufter bare min mening. Uansett så lykke til! http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom Endret 10. mai 2010 av Amore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 10. mai 2010 #4 Del Skrevet 10. mai 2010 Syns ikke det høres som TS har ME, det er langt flere symptomer enn "sliten" som skal til. En fastlege sjekker svært lite, be om å bli sendt til spesialist for utvidede blodprøver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2010 #5 Del Skrevet 10. mai 2010 Bivikning av hormonprevensjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #6 Del Skrevet 10. mai 2010 Bivikning av hormonprevensjon? Bruker kun kondom. mvh TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #7 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg går ut fra at stoffskiftehormonverdiene dine har blitt sjekket? TSG, fT4, fT3 og anti-TPO... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2010 #8 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg hadde det slik som deg da jeg hadde en form for depresjon. Jeg fikk det som bivirkning av noen tabletter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #9 Del Skrevet 10. mai 2010 Har du sjekket om du mangler folat, b12vitamin og jern? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå