Gå til innhold

Soppinfeksjon:-(

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan man ha soppinfeksjon uten den spesielle kløen? Jeg har aldri hatt denne infeksjonen, men har nå alle tegn på den. Unntatt den ekstreme kløen som mange forteller om. Ufloden ligner Cottage Cheese, og jeg er rød inne i skjeden (rundt åpningen). Har vært på do og forsøkt å tisse siden tidligere i dag, og nå endelig har det begynt å roe seg.

Skal gjøre et forsøk på å skaffe meg stikkpille, Canesten, mot dette, og se om det hjelper. Blir det ikke bedre, så drar jeg tvert til legen.

Leste tidligere at soppinfeksjon kan komme av graviditet. Kanskje jeg er gravid?? :lol:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja det kan godt være soppinfeksjon selv om du ikke klør..enda :wink: På et tidlig stadium, klør ikke jeg heller, men utfloden blir sånn cottage cheese aktig, og jeg blir rød.

Ta en Canestenkur du. Håper du blir kvitt soppinfeksjonen kjapt :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Annbefales og ta en melksyretablettkur etter endt canestenkur for å rette balanse i skjeden, slik at sjansen for å få tilbake soppen blir mindre..

Skrevet

Jess, og ta gjerne en slik melkesyrekapsel-kur med jevne mellomrom - for eksempel en gang i måneden i et halvår. Da bygger du opp igjen bakteriefloraen i skjeden og blir mer motstandsdyktig mot senere infeksjoner.

Suz 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette høres ut som soppinfek. Har selv slitt med dette i mange år, men har det siste halve året hvert foruten. Mine teori på hvorfor jeg har vært det, er følgende.

1) Bruk "hotpantstruser"/damebokser i bomull istdet for string. String, uansett om det er syntetisk eller bomull, til daglige bruk er ikke å anbefale. Dette fordi det skaper et tett miljø og dermed øker det sjansen for ubalanse i det syre sjedemiljøet.

2) Bruk tamponger når du har mensen. Bind gir også et tett og fuktig miljø, som er grobunn for bakterier som ødelegger det sure miljøet. Bind kun på natterstid om du må.

3) Bruk stay-ups isdet for strøpebukser, når du må ha på det nylonstrømper.

4) Vask deg med doktor greves intimvask, asan, vivag eller olivensåpe i underlivet. Bruk helst minst mulig sterk såpe.

5) Skulle du være så uheldig å ha fått sopp, så kan du gjøre følgende for å "drepe" den: Bland alovera gel kan kjøpes på helsekost eller vita, (ren alovera) med tea tree olje. Dette fører jeg inn i sjeden med en stor sprøyte (uten spiss), som man kan kjøpe på apoteket. Gjør dette 4-5 kvelder etter hverandre og det pleier å bli borte rundt den 5 dagen. Sov helst uten noe neden til, slik at huden får luft og ikke så mye friksjon. Legg et ekstra laken under deg, hvis du er redd for flekker.

6) Smører meg med olje (jordnøttolje eller babyolje), slik at det ikke svir sånn fra sprekkene i huden. Min gyn. anbefalte forresten og vaske meg med babyolje neden til, når jeg dusjet slik at huden bevarer fuktigheten.

Håper du finner ut av det! Vet dessverre litt formye om dette :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Har aldri hatt sopp før, men i går kom kløen som kastet på meg.... :o Til morgen i dag var det gått over til en slik ømfintlighet for berøring, spesielt v klitoris (føler jeg går som en cowboy for at trusa ikke skal komme borti liksom.... :oops: ) også "kjenner" jeg liksom at underlivet mitt er der, det er rødt og følsomt. Fikk utflod først i dag, ikke som cottage cheese akkurat, men lys-farget mer som yoghurt nesten.... :x

Har nettopp vært hos gyn.spes og sjekket meg for alt av kjønnssykdommer, som jeg fikk bekreftet at jeg ikke har, men han lurte på om jeg klødde, for det var litt rødt, og det kunne være sopp. men jeg har aldri hatt sopp, og har aldri klødd der, så jeg svarte kjekt nei. Nå etter en måned kanskje, så kommer det kastet på over natta så godt som. ...

Dere som har hatt det fra før, kan dette være sopp? (iog med at jeg kan utelukke kjønnssykdommer mener jeg.)

Og i tilfelle, er det Canesten jeg bør bruke? stikkpille? salve? piller? dette vet jeg skrekkelig lite om, og nekter å gå til gyn igjen for noe jeg mener MÅ være sopp!!

HJEEELP??

Skrevet

Kjøp en Canesten kombinasjonspakke med stikkpille og krem på apoteket, den koster ca. 110 kroner. Ikke bruk stringtruser og unngå tettsittende bukser i syntetisk stoff.

Jeg har bare hatt sopp en gang for mange år siden men har en slik pakke liggende i medisinskapet for sikkerhets skyld.

Mae

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan nok tenkes at det er sopp du har fått ja Aline.

Stikk på apoteket og kjøp en pakke med Canestenkur. I den er det en stikkpille som du skal føre opp i skjeden. Det følger også med en krem som du skal smøre rundt åpningen.

Fort deg før det blir verre :wink:

Jeg vil som de andre her nevner anbefale deg å kjøpe en pakke med Vivag eller lignende. Jeg slet mye med sopp før, men så kjøpte jeg Vivag, og så fort jeg merket at noe var på gang, tok jeg noen sånne..Det er vel snart 2 år siden tror jeg, og jeg har ikke hatt sopp siden :D

Skrevet

Vivag melkesyrekapsler bruker jeg etter hver menstruasjon og de er ypperlige for å forebygge sopp!

Mae

Skrevet

Tusen takk for tips begge to, jeg skal løpe på apoteket som det første jeg gjør etter jobb idag og kjøpe canesten kombi-pakke og vivag-melkesyretabletter!

Mae, det med at jeg ikke skal bruke g-streng, er det akkurat under prosessen? jeg har brukt string daglig i maaaaange år uten å slite med sopp før nå, så jeg nekter å bruke annet til vanlig. Men klart, under medisinering kan jeg klare så mangt jeg!!

Trange, syntetiske bukser bruker jeg aldri, heller ikke syntetiske underbukser... så det er jo skrekkelig irriterende å få sopp da!! :x Hva kommer det av liksom?

Skrevet

Leste om det på internett, der kunne årsakene være stod det:

* Dårlig hygiene

* Tettsittende benklær

* Underlivsvask med sterk såpe

* Overvekt

var disse jeg kom på i farten, gammelt kjerringråd var å smøre seg nedentil med joghurt naturell, men tror det kan bli litt vel ekkelt, Canesten er nok bedre :ler:

Skrevet

* Dårlig hygiene

* Tettsittende benklær

* Underlivsvask med sterk såpe

* Overvekt

:o :o :o

Dusjer hver dag, vasker med Dr.Greve, så hygienen skal være ok.

Bruker så gods som aldri inntillsittende bukser engang, ikke som sitter inntill DER ihvertfall!!

Underlivsvask foregår som sagt med Dr.Greve.

Overvekt.. :o :o :o nope!! BMI sier midt på normalen, og sliter ikke med overvekt.

Hva er det da da?

Kjæresten sliter heller ikke med noen av overnevnte ting, bortsett fra at han kanskje ikke bruker Dr.Greve annet en når han er hos meg, tror han bruker vanlig såpe ellers. Men HAN har jo ikke kjent noe til sopp.....

Nei, dette er rett og slett bare urettferdig!!

Har også blitt fortalt at vi ikke kan ha sex uten kondom mens vi bruker canesten (at han skal bruke kremen en uke ca?) .... Er det noen som kjenner til det?

(ellers spør jeg bare på apoteket jeg, skal jo dit uansett da.)

Skrevet

Nå var ikke innlegget mitt ment som noen hets mot deg da, ser nesten ut som du tok dette personlig, du spurte hva det kan komme av og på internet svarte de at noen av årsakene var de jeg nevnte.

Men årsakene kan være mange, også at bakteriefloraen er litt ut av lage, derfor oppstår dette. Jeg har selv ikke vært plaget av dette på 20 år, men merkelig nok, så begynte soppen å plage meg i går, så vet ikke om det er noe smittsomt her på KG. :ler:

So no hard feelings please :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Leste at det kan komme av graviditet også.

Skrevet

Neida, tok det absolutt ikke som en hets jeg Quinden! bare måtte utelukke de, så det var bare min reaksjon på tanken på å ha fått det grunnet de grunner du nevnte.... :klø: ... :ler:

men at det er DU som har smittet meg med det... DET er værre!!!! :fy: Man skal ikke smitte flinke piker som prøver å ta vare på kjønnet sitt!!!

Og gravid er jeg ikke, heldigvis! :ler:

Kan det bare komme liksom? uten noen grunn? og hvorfor i helvete gjør det det da????? :evil: det er jo ubehagelig det her jo!!!

Pleier en sånn kombi-canesten-kur å ta knekken på det greit? og hvor lang tid må jeg regne med å bruke det før det er over?

Skrevet

Ja, skyld det på meg :oops:

Vet ikke hvorfor jeg har fått det heller, er heller ikke gravid (heldigvis), Canesten er som regel tingen, da forsvinner det nok etter en stund. Lykke til du også! :D

Skrevet
Jeg har selv ikke vært plaget av dette på 20 år, men merkelig nok, så begynte soppen å plage meg i går, så vet ikke om det er noe smittsomt her på KG. :ler:

So no hard feelings please :wink:

seeee... det var du som skyldte på deg!! :erter:

Jeg bare fortsatte å gi deg skylden jeg!! :sjarmor:

Hvor lang tid tror du det tar å bli kvitt dette da? en uke? to uker? en måned? to måneder? eller...

Skrevet

Jeg har i løpet av de siste tre årene hatt sopp sånn ca en gang i mnd. Da jeg var hos gynekolog fikk jeg beskjed om at det trolig skyldtes p-pillene jeg spiste (trionetta) siden jeg hadde prøvd ALT annet uten hell. Nå har jeg byttet til yasmin, og kun hatt det 1 gang på et halvt år. Altså kan p-piller være en grunn, da de forstyrrer miljøet i skjeden.

Det med dårlig renslighet vil jeg si er omvendt, for hvis man vasker for ofte fjerner man samtidig den naturlige bakteriefloraen i skjeden. De fleste får soppinfeksjon pga for hyppig vask (evnt m feil såpe). En gang om dagen er nok.

Jeg merker også at hvis jeg fjerner all hårvekst nedentil kommer soppen i løpet av en dag eller to. Dette også fordi da blir det lettere for andre bakterier å komme til og forstyrre balansen der nede. Tom om jeg bare klipper LITT for mye kommer soppen, så hos meg er det å klippe nedentil en avansert affære (kunne aldri tenkt meg å ha skog der nede).

Jeg har også hørt at det med bind og tamponger er omvendt, at tampongene skaper et tettere miljø der nede og fremmer soppvekst. Det høres også ganske fornuftig ut. Bind er heller ikke bra men bedre enn tamponger.

Som nevnt; bomullsundertøy puster best, og selvsagt truse/bokser fremfor string (noe jeg ikke makter, jeg fikser ikke truser og sverger til stringen). Dessuten sover jeg naken slik at det blir "luftet" der nede.

Sæd og mesblod har annen ph-verdi enn skjeden og noen reagerer også på dette. Jeg pleier å dusje meg nedentil etter sex og bruker vivag etter mensen.

Canesten funker i løpet av to dager, men det er viktig å ta kuren helt ut. Jeg ble etter tre års bruk overfølsom for canesten og begynnte å svi og blø ved bruk av pillene eller kremen. Da jeg var hos legen fikk jeg diflukan på resept, det er en pille man spiser og så forsvinner soppen i løpet av noen dager. Litt mer praktisk hvis man er mye plaget.

Det var mine synspunkter! Lest alt jeg har kommet over om temaet, og kan endelig si at jeg er soppfri!

Skrevet

Takk for enda ett godt innlegg som forklarer meg litt om sopp.

Jeg bruker Trionetta, men er så fornøyd med det at jeg ser an litt før jeg evt bytter. Det er jo første gang jeg har dette skitet!!

Var på apoteket i går, de hadde to forskjellige kombi-pakker nå, en med seks vaginatorer + krem (som skulle brukes over enten 3 eller 6 dager) og en med 1 vaginator + krem (500mg istedenfor 100 mg som det er i sekspakken) Dersom det ikke var forbedring innen tre dager, skal jeg kontakte lege står det, så nå forsvinner det vel snart håper jeg.

Jeg sverger også til string, men jeg må innrømme at akkurat nå så går det i inntilsittende boxere i bomull!! string er skikkelig ubehagelig når det er så følsomt som det er nå.

Lurer litt på i kveld da, skal egentlig ut å danse i kveld (MÅ dit, da jeg har er med å arrangerer, og har vakter i døra og greier), men er det lurt å danse en hel kveld med dette da? Man blir jo svett og varm, og selv med løse klær og bomullsundertøy vil det jo bli varmt......

Trener dere liksom som vanlig når dere har sopp? (muligens teit spørsmål, men JEG aner ikke hva som er bra og dårlig...)

Men det er ikke like ømt i dag, det klør litt fremdeles, og er en litt svakere brennende følelse. Men måtte velge bukse med omhu... en som sitter veeeeeldig løst og ikke er opptil skrittet annet en når jeg sitter... :(

Gleder meg til det er over jeg!!! Skal smøre kjærsten og vente med sex til dette er over også, så vi vet vi ikke smitter hverandre ihvertfall!!! :(

Til mandag vet jeg, om jeg ble kvitt det eller om jeg må til legen!! Ser frem til det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...