Gå til innhold

Barne TV - før og nå....

monja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er helt enig med deg jeg, jeg savner gammel barne tv jeg og, alt skal være så mye vold og slikt i no, savner port veien og labbetuss jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammel at mine favoritter var Colargol og Professor Baltazar....

8)  

Husker også Den Hvite Stenen og Sommeren på Mirabelløya, det var thrillere det.

Å nei, pliiiis ikke kall deg gammel! For jeg husker også disse veldig godt...... *krampa tar meg snart* :-?

Syns ikke barnetv på NRK er så halvgærent, jeg. Barna liker det, og jeg føler det trygt nok til at jeg ikke trenger å følge med argusøyne hva de ser der. Men Foxkids!!! :evil: Da er mor kjapp med av-knappen!

Teletubbies kan jeg nesten ikke tenke på en gang uten at det vrenger seg i meg! Maken til hjernedødt søppel! "Passer for 1-2 åringer", sier dere. Hva i alle dager skal 1-2 åringer med TV? Kjenner en som faktisk satt babyen sin foran teletubbies en time hver dag fordi "hun likte det så godt og ble så rolig"! Overstimulert og apatisk, heter det. Barn under 2 år klarer ikke å absorbere alle fargene, bevegelsene og inntrykkene fra Teletubbies, og man gjør barna en stor bjørnetjeneste ved å la de se dette. Hva med å aktivisere dem selv? Eller gi dem noe annet enn en tv?

*Grrrrr* (Sorry folks, men Tubbiesene provoserer meg virkelig, altså!!!! Tror jeg må tenke litt på Leikestove isteden jeg) *roer meg ned nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Husker "Jeg og du og kaktusen"  hehe...mimre mimre

Leste for en stund tilbake at mange voksne er så opphengt i alle de "flotte" barnesangene og de gode gamle barne-tv som virkelig var noe...

Men det vi ikke forstår er at ting går framover og videreutvikles.

Og barna liker det og det er jo det som er hovedsaken.

Det er det samme med moter og klær. Fordi om bestemor synes gamle klær var så flott, så har moten forandret seg og vi yngre liker moderne klær best.... :wink:  

Synes det er så korselig å høre på gamle barnesanger og se glimt av gamle barne-tv programmer, men barna liker det egentlig ikke så mye. En del sanger liker de, men ikke så mye som nåtiden....

Men en ting er sikkert, dette spøkelsessprøytet de sender på fredager liker verken jeg eller barna!!

du og jeg og kaktus episodene har jeg alle av..Min mor tok de opp på video,og nå ser mine barn på det.Kjempegøy!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner virkelig det vi fikk se på... Lokomotivet Thomas, Fraglene... Vi hadde mye gøy vi.. Nå er all barnetv'en masseprodusert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min lille jente på snart fire synes mye NRK barne TV er bra. Jeg ser endel sammen med henne og ser hvordan hun reagerer. Noen ganger bare går hun og sier at det er kjedelig eller ikke ordentlig barne tv. Men særlig små morsomme tegnefilmer som f. eks "Binka" og "Eddy og bjørnen" er topp. Barne -TV vertene er bra. Han fyren fra Tromsø er jo utrolig god tydeligvis, særlig når han har med seg en gutt. Det er ikke lenge siden de sendte Portveien 2. Det var ok det og.

Da jeg var barn var det mye kjedelig. Langtekkelige stillbilde-opplesninger på nynorsk (jeg syntes det var stygt å høre på, husker jeg). "Pompel og Pilt" og "Pernille" var jo skumle, ihvertfall i svart hvitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også språkbruken i barneprogrammene sklir ut.

Ordene som idiot,hold munn,dumming,dust,tulling.

Også skal vi forsøke å få ungene våre til å oppføre seg i gata.

Ja jeg synes at barne tv for 20 år siden var mye mer myntet på barn,mer barnevennlig.

I dag skal alt være så overpedagogisert at målet blir borte underveis.

Så syntes jeg at det er et fryktelig bråkete og støyete barbe tv vi har i dag.

Hvor er kosen hen?

Syntes det var flere barn som var med på å lage barne tv før,nå er det voksen som leker barn.

Jeg tror at barn lærer å kjenne seg bedre igjen i andre barn enn at voksen skal leke barn. det blir absolutt ikke narurlig.

Og det er vel naturlige barn vi vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg rett og slett steingammel :ler: Tøydukke-Anna gikk som Barne-TV da min eldste sønn var liten - hva som sendes i Barne-TV nå følger jeg imidlertid ikke med på.

Følte meg imidlertid hjemme sammen med Morgan:

Åååå skjelve....jo takk,jeg husker alt det rølpet dem sendte,hehe!En del minner selvsagt-Vi på Saltkråkan og Eeeeeemil fra Lønneberget og en hel del andre.

Men jeg minnes jo "Lekestue"....pedagogisk lære-fjernsyn for alle pengene..."I dag skal vi ut gjennom det ruuuuuuunde vinduet,dere"....

Puh!Jeg minnes alt det dølle de sendte,da var det MYE gøyere å sitte oppe lenge og se Helgenen,Muppetshow og masse detektimer!Det var kult det!

Hehe,og Finsk Fjernsynsteater hver Tirsdag...Trim for eldre....Olsenbanden-filmene...Halvsju....Derrick!

Halt!Der Kriminalpolizei!!

I tillegg så husker jeg Daktari, Huset på prærien, Skippy, Flipper, Ante og sikkert mye annet som jeg har glemt i farten. Jeg husker at disse seriene samlet hele familien foran TV - tror faktisk mor og far koste seg like mye som oss.

Så husker jeg endel "voksnere" serier som Onedin Linjen, Benoni og Rosa, Mot alle vindar ... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel egentlig at barna liker det da.. Vi får trøste oss med at de skal sende skomakergata til Jul i år. Koseligere blir det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvsagt diskutere hvorfor så små barn trenger å se tv i det hele tatt...

Det undrar jag också...

Jag minns när jag var liten, då var det bara en halvtimme om dagen för barnen - och ofta missade vi den för vi var ute och lekte. Nu är det morgonprogram, förmiddags och eftermiddags-TV innan barnTV börjar.

Också är de FOX Kids och Cartoon Network och säkert en hel drös kanaler till som alltid visar en massa tecknat.

Hur mycket behöver barnen se på TV?

jag såg en dokumentär av en schweitzisk filmare som blivit skrämd av hur svårt det var att få kontakt med sin lilla dotter när hon fastnat framför TVn, hur arg den lilla tjejen blev när de stängde av TVn eller nekade henne att titta på Video.

Han undrade vad som händer i hjärnan när vi bara sitter passivt och tittar- Det gör jag också. Jag tucker själv att det kan vara beroendeframkallande att titta påTV, svårt att stänga av, lätt att zappa mellan dåliga program i stället för att läsa en bok, städa, ta en promenad eller bara umgås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...