Gå til innhold

Ordet "dog".

Rumohra

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes ordet "dog", det norske ordet, er utrolig gammeldags og dødkjedelig ord å bruke?

Med en gang jeg ser noen bruke det får jeg følelsen av at det er en person som prøver å få seg selv til å virke så fryktelig intelligent og velformulert. Egentlig synes jeg ordet mest er forhistorisk og egentlig ikke passer inn i dagens språk!

Mulig jeg er ung og dum og lite belest, men får virkelig fordommer av det ordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ordet dog stadig vekk, både muntlig og skriftlig, rett og slett fordi jeg føler at vi ikke har noe ord som passer vel så bra. Joda, jeg kan selvsagt bruke "likevel"/"allikevel" eller "ikke desto mindre"/"like fullt", men for meg (rent personlig) så faller "dog" mer naturlig i enkelte sammenhenger. Jeg har i grunn ikke tenkt over at folk oppfatter meg som kunstig av den grunn, men det kan godt hende at de gjør det.

På den annen side; jeg sier også "ham" i objektsform, til manges store forundring. Kanskje det er jeg som snakker "for gammeldags"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Frøken Smilla, jeg vet ikke helt hvilket ord jeg skal bruke i stedet.. Men jeg bruker det mest skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også dog. Så får folk bare synes at jeg er gammeldags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hehe, ja. Jeg synes også det er et fjollete ord. Blir litt flau om jeg hører noen si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har observert at en del bruker "dog" på samme måte som engelsk "though", det er feil bruk av ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg bruker også dette ordet, regelmessig. Men så er jeg jo også halvgammel.

For meg er det et enklere ord enn de lange synonymene. Jeg bruker det mest muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg bruker det mye, men bare skriftlig tror jeg.

Har også hørt andre klage over at det er gammeldags/snobbete, selv så har jeg ikke tenkt over det engang. Synes bare det er et fint lite ord som passer i mange setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Haha! Etter å ha lest diverse tråder her på forumet begynner jeg å lure på hvordan jeg blir oppfattet. For ikke lenge siden ble ordet "vitterlig" diskutert, som er et ord jeg kan finne på å bruke.

"Dog" bruker jeg óg "hele tiden". (Men så er det mange dansker i omgangskretsen min, og jeg blir påvirket.:))

Jeg tror jeg kan konkludere med at jeg er en gammeldags, snobbete "besserwisser". :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har observert at en del bruker "dog" på samme måte som engelsk "though", det er feil bruk av ordet.

Det danske ordet "dog" (det er vell fra dansk vi har fått ordet?) blir oversatt til engelsk med bl.a. "though".

dog adverbuim

Oversættelser

though

- I know he was there, but I did not see him, though (Jeg ved han var der, men jeg så ham dog ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg bruker ordet ganske så ofte, dog så forbeholder jeg TS sin rett til å mene hva TS vil. Så lenge TS finner adekvate erstatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hæ, er "vitterlig" gammeldags? :klø:

Nei, det ble oppfattet som bedrevitende og nedlatende av noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble oppfattet som bedrevitende og nedlatende av noen.

Det er det da vitterlig ikke! :jolie:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg bruker dog her og der, når jeg synes det er det alternativet som passer best. Det blir jo litt for variasjonens del. Det å ha et stort ordforråd og forhåpentligvis være velformulert (gjerne intelligent også) er i mine øyne og ører ikke noe negativt, og ikke noe man "prøver hardt" å være - selv om det selvsagt finnes noen som bare prøver. Men de avsløres vel av hele sammenhengen, ikke av enkeltord.

Vitterlig bruker jeg også av og til, men ofte humoristisk - eller for å "slå fast" at noen tar feil om fakta. "Men du kan da ikke si ditt eller datt, det er jo vitterlig slik at av 10...". Og da kan det jo virke litt bastant og kanskje nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg kan konkludere med at jeg er en gammeldags, snobbete "besserwisser". :sukk:

Kult! Jeg og. Svært fornøyd med det, syns ikke ung og hipp kler meg like godt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg bruker ordet titt og ofte, og det er ikke et ord jeg anser brukt for å "virke så fryktelig intelligent og velformulert".

Men så får jeg heller ikke fordommer mot mennesker pga. ordvalg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Velformulert er ikke akkurat det jeg tenker når jeg hører noen bruke ordet dog. Det å putte gammeldagse og spesielle ord inn i språket gjør språket vanskeligere å forstå og absolutt ikke lettere. Det er ikke hvor mange ord man kan og bruker som forteller hvor intelligent du er, men hvor god du klarer å fomidle ditt budskap. Jo enklere språket er jo bedre mener jeg. Man trenger ikke kompliserte ord for å forklare enkle ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...