Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #1 Del Skrevet 7. mai 2010 Dersom man har vært singel sen stund, og treffer en ny, men stadig snakker om og refererer til eksen- hva vil dere legge i dette? Jeg har vært singel i rundt et år, og har sjelden behov/grunn til å snakke om min eks- spesielt ikke til "ukjente". Grunnen er selvfølgelig at jeg er ferdig med eksen min, og han interesserer meg rett og slett ikke noe særlig. Jeg føler vel derfor at en person som stadig snakker om sin eks sannsynligvis ikke er helt ferdig med ham/henne. Hva mener andre om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 7. mai 2010 #2 Del Skrevet 7. mai 2010 Dersom man har vært singel sen stund, og treffer en ny, men stadig snakker om og refererer til eksen- hva vil dere legge i dette? Jeg har vært singel i rundt et år, og har sjelden behov/grunn til å snakke om min eks- spesielt ikke til "ukjente". Grunnen er selvfølgelig at jeg er ferdig med eksen min, og han interesserer meg rett og slett ikke noe særlig. Jeg føler vel derfor at en person som stadig snakker om sin eks sannsynligvis ikke er helt ferdig med ham/henne. Hva mener andre om dette? Det er sannsynlig at h*n ikke er ferdig med eksen ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #3 Del Skrevet 7. mai 2010 Enten at personen ikke er over denne eksen, eller at h*n mangler sosial intelligens (eller begge deler). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jita Skrevet 7. mai 2010 #4 Del Skrevet 7. mai 2010 Ja jeg hadde trodd det samme. man har jo ikke noe grunn til å snakke om eksen når man virkelig har kommet over dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #5 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg snakker dessverre ofte om mine ekser jeg, om det faller seg naturlig. Og det gjør det nok ofte....har fått en del bemerkninger på det. Kan jo skjønne enkelte reagerer på det, men for meg er det mere slik at jo mere ferdig jeg er med de jo mere prater jeg om de. Føler overhodet ikke noe for de, men har jo opplevd en del ting med de og mye man kan trekke eksempler fra...Ofte handler det også om deres negative sider da. Hadde jeg derimot savnet de hadde jeg nok ikke pratet om de, for å ikke røpe meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delilah :-) Skrevet 7. mai 2010 #6 Del Skrevet 7. mai 2010 For noen faller det bare naturlig, uten at det betyr noe som helst. De var en del av livet, av og til er det bare naturlig å nevne dem. Jeg synes det blir mer krampeaktig å hele tiden skulle passe på å IKKE nevne eksempler fra tiden med en eks, det har jo vært mange år av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 7. mai 2010 #7 Del Skrevet 7. mai 2010 For noen faller det bare naturlig, uten at det betyr noe som helst. De var en del av livet, av og til er det bare naturlig å nevne dem. Jeg synes det blir mer krampeaktig å hele tiden skulle passe på å IKKE nevne eksempler fra tiden med en eks, det har jo vært mange år av livet. Å nevne en eks der det er naturlig er jo noe helt annet enn å snakke om eksen til stadighet? Jeg var sammen med min eks i mange år, jeg nevner han av og til, jeg passer meg ikke for å IKKE snakke om han. Han er bare ikke i tankene mine så veldig ofte. Jeg har jo barn med min eks, så jeg snakker jo med barna om han. Vi har mange gode minner, og jeg deler gjerne dem med ungene våre. Men det er likevel noe annet å snakke ofte om eksen til alle og enhver, og særlig til ny partner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optimist40 Skrevet 7. mai 2010 #8 Del Skrevet 7. mai 2010 Handeler vel mer om hvordan man gjør det og i hvilken setting. Men mange går for rask inn i et nytt forhold før de har bearbeidet det forrige. Men samtidig, hvilken del av livet skal man egentlig prate om ? Når man var singel som 17åring? Har man et forhold bak seg på 13? 16 ? eller kanske 20 år. barn osv .. ja da er det vanskelig å ikke nevne eksen innimellom. Er tross alt en del av deg og ditt liv. Mn for all del, hoved emne skal det ikke være. Fokuset må jo være å bli kjent min sin nye kjæreste :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delilah :-) Skrevet 7. mai 2010 #9 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Javel Illiya, nå vet jeg ikke om du er TS, men da må du nesten fortelle hva du mener med til støtt og stadighet for at andre skal forstå hva du mener med det. Det kan jo være mange episoder eller andre hendelser i løpet av et liv som involverer ekser, og for noen så kan de nok dukke opp i samtaler uten at det betyr at man har følelser for dem, som sagt har de vært en del av et liv på godt og vondt. Selv opplever jeg at dette med å snakke om eks er en naturlig ting ofte fra begge sider, det forteller litt om livet man har levd, kanskje hvordan man ikke vil ha det igjen osv, og noen av oss er jo også fortsatt venn med en eller flere ekser, og enten kan man holde det skjult, eller man kan være ærlig og si at man fortsatt er venner, og da vil man jo også nevne eksen fordi vedkommende er en venn. Og noen nevner selvfølgelig eksen fordi de ikke er over vedkommende, slik vel det jo alltid være for noen. Mange nyanser ute å går her.... Endret 7. mai 2010 av Delilah :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 7. mai 2010 #10 Del Skrevet 7. mai 2010 Javel Illiya, nå vet jeg ikke om du er TS, men da må du nesten fortelle hva du mener med til støtt og stadighet for at andre skal forstå hva du mener med det. Det kan jo være mange episoder eller andre hendelser i løpet av et liv som involverer ekser, og for noen så kan de nok dukke opp i samtaler uten at det betyr at man har følelser for dem, som sagt har de vært en del av et liv på godt og vondt. Selv opplever jeg at dette med å snakke om eks er en naturlig ting ofte fra begge sider, det forteller litt om livet man har levd, kanskje hvordan man ikke vil ha det igjen osv, og noen av oss er jo også fortsatt venn med en eller flere ekser, og enten kan man holde det skjult, eller man kan være ærlig og si at man fortsatt er venner, og da vil man jo også nevne eksen fordi vedkommende er en venn. Og noen nevner selvfølgelig eksen fordi de ikke er over vedkommende, slik vel det jo alltid være for noen. Mange nyanser ute å går her.... Nei, jeg er ikke ts. Med støtt og stadig mener jeg at det skjer ofte, mange ganger i uka, såpass ofte at det er påfallende. Det kan sikkert variere. Jeg nevner ikke min eks såpass ofte engang, men nå er ikke jeg i et nytt forhold, og eksen er kommet ganske på avstand. Hvis jeg var i et nytt forhold, og nevnte eksempler på hva eksen og jeg gjorde sammen, eller hva eksen gjorde/likte/mente hver gang muligheten var der, så ville det jo vært litt mye. Og jeg ville reagert på det om min nye partner snakket mye om eksen sin også på den måten også. Men det var også sånn at eksene kom mer opp i samtalene før enn nå. F.eks som du sier at man forteller om livet man har levd og om hvordan man vil/ikke vil ha det osv. Likevel merker man fort om partneren er ferdig med sin eks eller ikke. Jeg har vært sammen med en mann som ikke var ferdig med eksen sin, og jeg merket fort at han brukte meg litt som trøsteklut for det. Det er derfor jeg sier at om man snakker MYE om eksen, så er man ikke ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hapzen Skrevet 7. mai 2010 #11 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg irriterer meg sånn over den type tankegang som TS beskriver i første innlegg. Da jeg ble sammen med min nåværende kjæreste hadde jeg brutt ut av et samboerskap over 2 år bare 2 mnd tidligere. Jeg brukte de siste 6 mnd av vårt liv sammen til å miste følelsene for han, han var åpenlyst mer opptatt av en annen dame og jeg skjønte det og prøvde derfor jobbe mye med meg selv og følelsene mine, da jeg endelig gikk fra han var jeg OVER han, 110%.... men det ble alikevel naturlig for meg å snakke om han med min nye kjæreste (spesielt siden min nye faktisk kjenner x'n). Besteveninna mi sa til meg hele tiden "Herregud, du må ikke snakke om x'n din til den nye" og "Er du ikke over mr.x siden du snakker om han hele tiden?" Hun konkluderte til slutt med at jeg fortsatt var forelsket i min x noe som jeg VET at ikke stemmer med hånden på hjertet. Det irriterer meg fortsatt den dag i dag at hun bare ANTOK det fordi jeg ikke kunne bare kutte ut å snakke om de 2 siste årene av mitt liv... det fungerer jo ikke slik! Dessuten nevnte jeg eksen som et eksempel på hvor mye bedre kjæresten min var enn han. Per i dag er jeg fortsatt lykkelig sammen med min kjære og jeg snakker fortsatt om xn (vi vanker i samme miljø) men min kjære har sagt det ikke plager han og han vet at det er han jeg elsker... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 7. mai 2010 #12 Del Skrevet 7. mai 2010 Hos meg går grensen når han prater om exs`n daglig og stadig klarer å putte inn en historie om exsen enten der er noe de to har gjort sammen eller noe eksen en gang opplevde...som den gangen jeg skulle fortelle om en ulykke som hadde skjedd meg og som satte dype følelsesmessige spor,-og vips så dro han frem en historie om eksen som hadde fått en utrykning til to ulykker samtidig (hun var lege)..hyggelig..han presterte også å vise meg (og da mener jeg bevisst VISE meg) bilder av eksen og hennes familie. Fikk hele historien servert, hvor de jobbet, var født osv osv. Trenger vel kanskje ikke nevne at jeg gjorde det slutt ganske kjapt da. 3 er en for mye i et forhold, men selvfølgelig finnes det ting det er helt legitimt å snakke om når det gjelder ekser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 8. mai 2010 #13 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg synes det er en uting å snakke om eks, med mindre begge parter synes det er greit. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanya Skrevet 8. mai 2010 #14 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Tja, eksene mine har vært en stor del av livet mitt over en del år, så hvis jeg skulle unnlatt å nevne dem konsekvent, ville det virket kunstig. Må legge til at jeg aldri rosemaler dem, da. Jeg er ikke spesielt glad i noen av dem, og det er kjæresten veldig klar over Endret 8. mai 2010 av Vanya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 8. mai 2010 #15 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg følte lenge at jeg snakket for mye om min eks (dette var før jeg fikk meg ny kjæreste), men det hadde rett og slett ingenting med at jeg ikke var over ham å gjøre. Det vr jo rett og slett fordi han hadde vært min nærmeste i åtte år, nesten alle mine historier og opplevelser fra de åtte årene deler jeg med ham, og jeg kjenner godt hans private "morsomme historier". Og jeg kan da ikke slette åtte år fra mitt liv bare fordi vi ikke er sammen lenger, og bare fortelle om ting jeg har opplevd før jeg ble 16 eller det siste året? Det jeg derimot er litt obs på er at jeg ikke alltid forteller at det er eks jeg snakker om, refererer ofte til ham som "en venn" eller "en jeg kjenner" når jeg forteller historier der det ikke er noen vits i å nevne at det var eksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "Kari" Skrevet 2. juli 2012 #16 Del Skrevet 2. juli 2012 Hos meg går grensen når han prater om exs`n daglig og stadig klarer å putte inn en historie om exsen enten der er noe de to har gjort sammen eller noe eksen en gang opplevde...som den gangen jeg skulle fortelle om en ulykke som hadde skjedd meg og som satte dype følelsesmessige spor,-og vips så dro han frem en historie om eksen som hadde fått en utrykning til to ulykker samtidig (hun var lege)..hyggelig..han presterte også å vise meg (og da mener jeg bevisst VISE meg) bilder av eksen og hennes familie. Fikk hele historien servert, hvor de jobbet, var født osv osv. Trenger vel kanskje ikke nevne at jeg gjorde det slutt ganske kjapt da. 3 er en for mye i et forhold, men selvfølgelig finnes det ting det er helt legitimt å snakke om når det gjelder ekser. Utrolig! Han VISTE deg eksen sitt bilde??? Jeg har kjæreste som ofte begynner en setning med "(eks sitt navn) og jeg reiste ..." eller "XXX og jeg gjorde ..." osv. I begynnelse tenkte jeg at dette var noe jeg må tåle å høre og hadde prøvd å være tolmodig å ikke si noe til han. Men da han foreslo å vise meg en video av han og eks sitt bryllupp, ble jeg nesten opprørt. Jeg vil be han at han ikke nevne hennes navn unødvendig hver gang han snakker om fortid. Jeg er faktisk bekymret om han vil kalle meg hennes navn i stedet for mitt navn hvis han har fått demen siden han nevner hennes navn SÅÅÅÅÅÅ ofte og han sier sjelden mitt navn. Samtidig er det nesten umulig å unngå å høre om eks hvis man har vært sammen med eksen sin i mange år, og man må på en måte tåle. Jeg synes det er viktig å kommunisere hverandre uten klangle. Man må få vite hva kjæresten sin føler samtidig må han vite hvordan hun føler. En god kommunikasjon hjelper for å redde forhold! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gossip_girl Skrevet 2. juli 2012 #17 Del Skrevet 2. juli 2012 Tenker at det kommer helt an på hvor seriøst det tidligere forholdet var. Hadde dem vært sammen i flere år, er jo denne personen vært med på ganske mye av livet til hverandre, og det hadde vært unaturlig å la være å snakke om dem. Da mener jeg med å komme med eksempler, eller når det faller naturlig. Jeg hadde vel reagert dersom min nye kjæreste hadde sammenliknet meg med den gamle, eller snakket om eksen, som om hun var en engel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #18 Del Skrevet 2. juli 2012 Dessuten nevnte jeg eksen som et eksempel på hvor mye bedre kjæresten min var enn han.Hm, høres ikke helt bra ut.. Nå vet ikke jeg din situasjon, men generelt. Folk som rakker ned på eksen sin sier samtidig utrolig mye om seg selv, som valgte å være sammen med vedkommende... Jeg og typen snakket om den tiden vi gikk på skole sammen årevis før vi ble sammen, og jeg nevnte ene eksen hans. Bare "Du var vel sammen med **** på den tiden". Så sa han "Jah.. Det er det verste forholdet jeg noen gang har vært i." Da begynte jeg å lure på hvordan det ligger an med dømmekraften hans. Hvorfor var han i et dårlig forhold. Hvis det var det verste, hva var hans beste forhold? Rett før vi ble sammen sa han at han syntes det var rart at ikke jeg hadde type nå, som jeg var i langvarig forhold med. Da nevnte jeg at det ble slutt med en for et år siden som jeg var sammen med i 4 år. Da nevnte han sitt siste forhold. Han spurte hvorfor det ble slutt mellom meg og eksen. Jeg svarte (på en måte som gjorde det klart at det ikke er følelser mellom meg og eksen nå, selv om vi heller ikke er uvenner), og spurte hvorfor det ble slutt mellom han og eksen. Da sa han "hun var for umoden". Det er noen år siden de var sammen, så hun er jo helt blitt moden nå. Da ble jeg litt redd for at han kanskje ikke var helt over henne. Var umodenhet det eneste som ødela for dem? osv. Typen min sa tidlig at han ikke vil vite noe som helst om mine ekser, han vil helst ikke tenke på at jeg har vært med andre før vi ble sammen. Dermed var ikke det så mye mer å snakke om, selv om jeg tenker litt annerledes. Jeg synes det er greit å vite litt om hverandres tidligere forhold, erfaringer man har lært noe av. Føler jeg må passe på å ikke nevne en av mine ekser for han. Jeg var f.eks på et sted typen helt sikkert hadde likt å høre om, for han er interessert i slike steder, men jeg var der med eksen og tør ikke nevne noe som helst. Og så er det endel ting eksen dro meg med på, som jeg ikke hadde funnet på å gjøre alene. Typen kan spørre om hva jeg gjorde der, hvordan jeg fant på å gjøre ditt og datt osv, så snakker jeg det litt bort ("Njæ.. Det bare ble sånn.. Men du! Skal vi begynne å lage middag nå?" for å ikke si "Jeg var der med eksen. Det var hans forslag å gjøre det." Det er litt omvent og, og det er ikke noen fasit. Noen snakker om eksen fordi de ikke er over han, andre er over han og synes derfor det er ok å snakke om han. Noen er vant til å snakke om ting de har gjort med andre folk. Like naturlig å nevne ting man har gjort med kjærester som med venner og familie. Man bør bli enige om hvor mye eks-info som er greit. Jeg tror typen min hadde syntes det var helt greit å høre endel ting, men at han ikke vil høre i tilfelle han da plutselig får høre noe han absolutt ikke ville høre. Man kan jo lure på om typen fortsatt ikke er over eksen hvis han absolutt ikke vil snakke om eks-greier i det heletatt også... Jeg velger, selv om jeg har lurt litt av og til, å tro at typen min er over eksene sine og at det kun er meg han vil ha. Kan et forhold funke særlig lenge uten den troen..? Anonym poster: a708921a7db7d5cd8031b3527bf17187 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elizia Skrevet 2. juli 2012 #19 Del Skrevet 2. juli 2012 Jeg er nok en som snakker litt for mye om min eks. Vi har små barn sammen, jobber på samme arbeidssted og hadde et ukomplisert brudd. Dvs ingen kjærestefølelser lengre fra begge sider, kun et vennskap. Han betyr fremdeles mye for meg og har stillt opp for meg når jeg har trengt hjelp til praktiske ting. Vi spiser også middag sammen en gang i uka. Jeg forstår at akkurat det ikke kan fortsette dersom det blir seriøst med han jeg dater nå, men for meg er han en naturlig del av mitt liv, som en av mine beste venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå