Gå til innhold

Møbler i stua

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to
Skrevet (endret)

Vi skal pusse opp huset resten av året. Utvendig arbeid (etterisolering/ny kledning/nye vinduer og dører) begynner snekkeren med om et par uker, etter det går det slag i slag. «Finalen» før jul blir ferdiggjøring av stua.

Det er alt avgjort at golvet her blir heltre furu med relativt smale golvbord, dette blir oljet, evt med tilsatt fargepigment. Veggene bli panel (Krokskog-profil for kyndige). Behandlingen av dette er ikke avgjort ennå, her er vi gjerne åpne for tips. Vinduer/vinduskarmer blir oljet (jatoba)mahogny, en ganske rødfarget mahognytype.

Kan ellers si at stua er liten (21 kvm), familien helst stor (sju personer) og gjestene mange, så vi må tenke plassutnyttelse. Vi vurderer nå følgende møbelløsning:

Tre sofaer av litt spesiell Chesterfield-type (se bilde en, fargen blir som bildet), med plass til hhv fire, fire og tre personer. Mellom disse et bord av type som bilde to, men i heltre oljet mahogny i str 90 x 160 cm, med to tilhørende hjørnebord i størrelse 80 x 80 cm. Ved pipevegg blir falsk vegg og peis i engelsk stil, denne får rettvinklet, kraftig omramming i mahogny og overhylle av grønnlig marmor. Over denne tre bokhyller i samme stil som bordet, hver hylle blir tre meter lang. Til slutt et lite skrivebord i størrelse ca 110 x 55 cm av type som salongbordet, samt en stol som salongen. Vi ser ellers for oss lange blomstergardiner i engelsk stil (tre vinduer, gardinfargen er fløtegul bunn og blomster i rosa/rødt/hvitt/grønt/gult), uplightlampe + to lampetter + lysekrone (fem pærer) + taklys (tre pærer) av Tiffany-typen med rektangulære glassfelt i fløtegult/ravgult/mørk/grønn Ved skrivebordet blir det skrivebordlampe av tradisjonell amerikansk «banktype».

Ellers åtte – ti foto (egne) i A5-format i enkle rammer (ca A4) i svart eller svart med gullstripe, ofte også passepartout i svart, fire tusjtegninger (sort/hvitt, A4) i samme type rammer, samt to større malerier (ca 50 x 75 cm og 60 x 90 cm), med enkle, kraftige trerammer, ett i mørkt rødbrunt, ett i gull. For ordens skyld: Det blir ikke TV i stua, vi har ikke det(! - det kommer ikke av annet enn at vi aldri har savnet det, den dagen vi gjør det, kjøper vi), derimot blir det en dominerende PC-skjerm (24 tommer) i sort på skrivebordet.

Hva tenker dere andre, passer dette sammen? Vi synes det selv, men medgir jo at det ikke akkurat er vanligste kombinasjon...

Dessuten lurer vi litt på om møbleringen blir litt FOR råflott. Kan si at peiskassett/-omramming/-hylle/møbler/lamper som skissert + et golvteppe vi ønsker oss, i den skinnkvaliteten vi ønsker på møblene (den med «50 – 100 års slitestyrke», slik gode Chesterfield-møbler skal ha) kommer på mellom 70 000 og 75 000 kr med dagens valutakurser. Da er bokhylle og alle bord bygget selv av ferdige elementer, disse + peisomramming/-hylle + sofaer/skrivebordsstol + lamper + teppe er hentet selv i Storbritannia. (Har et arbeidsoppdrag et sted i «Fastlands-Europa» tidlig i høst, reiser i så fall etter dette over til Storbritannia for å hente møbler.) I prisen jeg gav har jeg regnet med ekstrautgiftene ved henteturen (ferje + ekstrakjøring), samt ekstrautgiftene på ferja mellom Norge og fastlands-Europa pga at vi da bruker stor og høy pickup når vi reiser + ekstrakostnadene ved å kjøre unødvendig stor bil i forhold til behovet for arbeidet (riktignok skal vi ha med 100 – 125 kg yrkesmateriell + bagasje for ti – tolv dager, men vi trenger ikke pickup med nær tre meter lasteplan til det :) ) gjennom Europa. Kan si at drøyt 60 000 kr står klar nå, 15 000 kr til innen da er går greitt å ordne, så økonomisk er det helt uproblematisk, men det er jo både noe som heter «fine vaner» og noe som heter «kost/nytte» likevel...

Hva tenker dere andre her?

Bestemmer vi oss for å handle, blir nok avgjørelsen tatt i løpet av ei ukes tid eller vel det. Fabrikken er god, og bestillingstida på møbler tolv – fjorten uker når det er sommerferie involvert.

Bilder fjernet iht. reglene. Skya (mod)

Endret av Skya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir helt anpusten av å lese dette, hva var egentlig spørsmålet. Om det er for råflott? Nei.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes bordet passet særdeles dårlig til stol/sofa-typen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri hatt Chesterfield-møbler i en så liten stue, de tar mye "plass" visuelt sett. Synes heller ikke de passer sammen med bordet. Ikke råflott, men uegnet, liksom.

Du er over gjennomsnittet opptatt av mål og tall, jobber dere i justérvesenet? :)

Skrevet

Jeg klarer heller ikke å se for meg at de to skal passe sammen. I tillegg så må denne typen sofa bli veldig massiv i en såpass liten stue, spesielt hvis fargen er som på bildet?

(jeg synes heller ikke Chesterfield-sofaer er behagelige å sitte i, men regner med du har prøvesittet den før du kjøper :) )

Skrevet

Har du tenkt på toll og slikt til norge?

Som reisende til Norge kan man hver innføre varer kjøpt i utlandet toll- og avgiftsfritt til en samlet verdi av inntil 6.000 korner når man har vært utenfor landet i mer enn 24 timer. Møbler, nye eller brukte, kan fritt tas med innenfor verdigrensen. Overstiges verdigrensen, plikter man å deklarere varene i rød sone ved ankomst norsk grense hvor det vil bli beregnet 25 % moms.

Utfyllende informasjon om reisendebestemmelsene finnes i denne brosjyra: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO

Jeg er enig med de andre om at det høres ut som veldig (visuellt) store og mørke møbler til en så liten stue, spesielt med det bordet til. Men det kommer jo an på hvilken stil du har ellers i huset.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde chesterfiled møbler (3 seter , 2 stoler) i en stue på 35 kwm. De ble veldig store og dominerende. Ble solgt fordi de var elendige å sitte i. Men når det er sagt er møblene i seg selv flott, men ikke ik en stue på 21 kwm. Trodde du sa at dere måtte tenke plassutnyttelse??? Bare armlennene til sofan og stolene er nok til å fylle ut den lille stua ;-).

Skrevet

Chesterfield kan fungere i en stor stue, men i en 22 kvm stue vil dere få pusteproblemer.

Bordene passet usedvanlig dårlig til resten av møblementet. Skal dere kjøre engelsk herregårdstil, nytter det ikke å blande inn skandinavisk design.

Min mening er at i en så liten stue, passer det best med en enkel stil uten for mye fiksfakserier. Kikk litt på skandianvisk design. For den prisen du har satt, kan dere få gode kvalitetsdesign møbler.

Vi har også en liten stue, og stor familie, og vi kjører enkel stil med skinnmøblement og ingen gardiner. Hvit farge på vegger for å forstørre mest mulig. Noen få bilder, men ikke noe ruvende.

Skrevet

Råflott? Nei.

Feil for en så liten stue? Ja.

Skrevet

Ikke syns jeg chesterfield er fint, og ikke passet bordet til sofaen heller. Jeg syns ikke akkurat det var råflott. Jeg tror snart alle innleggene til Vito er oppspinn. Men det må jo være til en person som har utrolig god tid med alle disse detaljene.

Skrevet

Ikke syns jeg chesterfield er fint, og ikke passet bordet til sofaen heller. Jeg syns ikke akkurat det var råflott. Jeg tror snart alle innleggene til Vito er oppspinn. Men det må jo være til en person som har utrolig god tid med alle disse detaljene.

Enig. Og ganske så kreativ i tillegg.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Som folk tidlegare har skrevet, så trur eg detta var "trangt", sidan da er tunge møbler, så treng dei mykje luft, og da vil berre sjå dumt og rotete ut i ei lita stova.

Ljuse møblar trur eg vil sjå betre ut i stova, enkle farger, gjerne skandinavisk design eller liknande.

Gjest Distiller
Skrevet

Synes verken det er råflott eller passer sammen.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Jeg synes dette ikke hørtes særlig fint ut, for å være helt ærlig. I utgangspunktet er jeg ikke særlig begeistret for chesterfieldmøbler, og når det endatil skal måkes inn i en liten stue tror jeg det blir rart.

Ellers enig med flere andre; dette hørtes ikke råflott ut overhodet, bare rart og trangt.

Endret av Elastica
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har sansen for chesterfieldmøbler, men møblene er veldig plasskrevende, og derfor finest i store rom. Så mye chesterfield i en så liten stue høres nesten ut som en fysisk umulighet.

Er det råflott? Vel, møblene er laget for å vare livet ut, så dere slipper å kjøpe nye sofaer noensinne. Det er derfor ikke økonomien og hva andre eventuelt synes om prisen på møblene som er viktig, men plassen de krever.

Skrevet

Med mindre du er i biobliotekbaren på hotel Bristol, bør man la være Chesterfield. Synes jeg da. (Siden du spør)

Men jeg liker ikke Chesterfield. Altså. Bevare meg vel. Det er mange som synes det er toppen av hva man kan kjøpe i sofasjangeren. Jeg synes de er for råflotte. De ser veldig sånn "nyrike" ut. Ikke at det er noe galt i å være nyrik. (Noen av oss er ikke rike engang) Men de ser ut som om man har et stort behov for å vise at man har råd til ting.

Skal man først ha de må man bo i et gammelt hus, og holde stilen ellers også.

Synes heller ikke at de passer sammen med bordet du viste.

Beklager

Skrevet

Med mindre du er i biobliotekbaren på hotel Bristol, bør man la være Chesterfield. Synes jeg da. (Siden du spør)

Men jeg liker ikke Chesterfield. Altså. Bevare meg vel. Det er mange som synes det er toppen av hva man kan kjøpe i sofasjangeren. Jeg synes de er for råflotte. De ser veldig sånn "nyrike" ut. Ikke at det er noe galt i å være nyrik. (Noen av oss er ikke rike engang) Men de ser ut som om man har et stort behov for å vise at man har råd til ting.

Skal man først ha de må man bo i et gammelt hus, og holde stilen ellers også.

Synes heller ikke at de passer sammen med bordet du viste.

Beklager

Signerer denne.

Jeg synes Chesterfield blir for klumpete og gammeldags, særlig i en så liten stue.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres veldig dystert og overmøblert ut. Og hvis jeg hadde kommet inn i en stue og sett et bord og en stol av typen som er avbildet over stående sammen, hadde jeg gjort meg noen tanker om beboernes mentale helse. For å være ærlig...

Skrevet

Jeg må si meg enige i at møbene blir for store til den lille stua. Ikke passe bordet sammen med Chesterfieldmøblene heler.

Når jeg leser beskrivelsen av stua klarer je ikke helt å se for meg at det er plass til alt.

Skrevet

Den kombinasjonen der var alt annet enn heldig (eller råflott, om du vil). Og med en så liten stue vil det være idioti å dra inn møbler på den størrelsen. Personlig ville jeg fått klaus av å komme inn i et så overmøblert lite rom.

Men jeg bare lurer på; hvorfor nevnes alltid pris i innleggene til denne brukeren? Er det virkelig relevant for oss å vite prisen på møblene for å svare om de passer sammen? Det er ikke alltid slik at dyre ting er automatisk finere enn billigere ting. Eller er det bare for å skryte av at de har god økonomi? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...