Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, representer deg selv sier nå jeg.

Å skjemmes over kropp eller kulturell bakgrunn er det lite vits med.

Jeg synes det er helt latterlig å se på. Michael Jackson-syndrom heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hvorfor bare det norske samfunnet? Hvorfor ikke det samiske samfunnet?

Hvorfor går så mange av dere med bunad i stedet for samedrakt?

Og la meg gjette; Du er en av de der trangsynte konforme, som tror at alle norske er sånn og sånn og gjør sånn og sånn i god Kamikatzestil? :duskedame:"

Angående samdrakt: Er det virkelig så vanskelig å forstå? Hadde jeg hatt en tilknytning til same-kulturen ville og vurderte en bunad/samdrak, så ja, da ville jeg gått i samdrakt. Som nevnt så er jeg oppvokst i Oslo og har tilknytning til Telemark.

Litt saklig må du også være.

Antar det var meg du refererte til angående fordømmelse av norske jenter. Isåfall leser du kun det ønsker for å fremme et antatt intrykk av meg.

Jeg er langt fra fordømmende. Jeg føler meg norsk, ter meg på samme måte som mine norske venninner. Du tok uansett setningen ut av kontekst.

Føler man seg norsk, har bodd i Norge hele livet og har en tilknytning til et område i Norge, så synes jeg faktisk at man har lov til å gå med det man vil.

Heldigvis så er det ikke lovstridig å gå med bunad uansett hvor lite norsk andre måtte mene man er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, representer deg selv sier nå jeg.

Å skjemmes over kropp eller kulturell bakgrunn er det lite vits med.

Jeg synes det er helt latterlig å se på. Michael Jackson-syndrom heter det. "

Og det er kanskje nettopp det man gjør når man velger å gå i bunad. Man representerer seg selv som norsk fordi man har norsk statsborgerskap, har bodd i Norge hele livet og føler seg norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man føler seg hjemme her og som en del av samfunnet mener du vel?

Føler man seg norsk,

Og hva vil det si 'å føle seg norsk'? :roll:

Er det en slags glorifisering av en formalitet (statsborgerskap) eller nordmenn?

Som nevnt så er jeg oppvokst i Oslo og har tilknytning til Telemark.

Det bor veldig mange samer i Oslo!

Føler du deg ikke slik som dem? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Jeg står på mitt, synes det er teit og generaliserende. Akkurat som når mennesker med penis 'føler seg som kvinne' og knytter de litt feminine egenskapene sine og ønsket om å gå med sminke etc til det reproduktive systemet.

Angst for biologien preger visttnok denne sosialiststaten.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg om tilknytning til en bestemt bunad. Det bor mange pakistanere i Oslo også, skal jeg føle meg pakistansk av den grunn?

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å belyse med å trekke inn samer. Jeg nevnte at jeg følte en tilknytning til Oslo fordi jeg er oppvokst i Oslo, men opprinngelig fra et annet land.

At jeg skal måtte forsvare min identitsfølelse i en bunad-debatt blir for dumt for meg.

Men for all del, vil du ha minoritetene i samdrakt er det bare å kjøre promotering på det : )

Og ti slutt: du har din mening, jeg har min. Heldigvis er det flere her inne som ikke føler seg støtt over at noen har på set den norske bunaden selv om man ikke har forfedre som har bygget opp landet.

17.mai er nasjonaldagen og den feires av de fleste som bor i Norge. Hva er å være norsk eller føle seg norsk om jeg får spørre deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare klikk litt tilbake i tråden så får du svaret.

Jeg skal nå la lesbiske kvinner få være Mohammed på ramadan...det skal jo være et innkluderende samfunn! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Det synes jeg er helt ok. Bunad er et fenomen hovedsakelig fra 1930-tallet og fremover, der man kler seg opp som "liksom-bønder" i (ofte stygge) nasjonalistiske kostymer. De fleste "bunader" har ingen ting med tradisjonelle drakter i Norge å gjøre, men er 30-talls-konstruksjoner. Vil folk gå i disse teite kostymene, så dem om det.

Bunadene er heller ikke spesielle for Norge, man fant stort sett de samme kostymene ellers i Europa. Forskjellen er at i andre land gikk man lei av nasjonalromantikken og liksom-nasjonale symboler etter 1940-tallet.

Det pinlige er jo at mange nordmenn går rundt og tror de stygge "Oslobunadene" deres er autentiske historiske klesdrakter, når dette i virkeligheten er en klesdrakt fra 1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innlegg men synes det er bare greit at de får bruke bunad om de har lyst til det... er selv utlending og kunne aldri tenkt meg å ha en på men synes det er bare koselig å se andre bruke det... eneste jeg lurer på er hvordan de får velge hva slags bunad de skal ha? he he...

synes det viser tilhørighet og stolthet, er det ikke det en ønsker av utlendlinger?!?! :gjeiper:

Uansett, er det bedre enn folk som kjøper/har kjøpt bunad som ble laget i/er fra Kina (var det ikke nyheter som nevnet det for et par år siden?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er nå det blir vanskelig for oss med ikke-norsk bakrgunn å velge hva en skal ha.

Selv er jeg født og oppvokst i Kongsberg med foreldre fra Sør-amerika. Har aldri bodd noen andre steder enn Kongsberg så min tilhørighet blir her.

Har lest litt rundt og ser at det er noen tradisjoner som følger hvilke slags bunad det er. Har aldri hatt det fordi jeg alltid hørte at jeg egentlig ikke burde gå med det siden jeg ikke er norsk. Nå ser jeg jo at det er helt feil, for norsk er jeg egentlig. Til og med utsendemessig med lys hud og lyse øyne.

Så for meg blir det spesielt hvis jeg en dag velger å skaffe meg en bunad. Hvilke skal man gå for da? Kongsberg har ikke sin egen bunad, og jeg har ikke noen på mor sin side som er norske eller som har bodd noen andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Folk får gå med akkurat det de vil for min del, men jeg syns det ser veldig rart ut med hijab til bunad. Det er ingen som går med nisselue til bunad, så hvorfor hijab? Like ille hadde det vært med hullete dongeri nederst, og bunad på resten.

Til de fleste (alle?) bunader fins det tilhørende hodeplagg, så argumentet med å dekke hodet er ikke gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden dukker opp hvert år, ser det ut til.

Min mening er denne: Man kan ikke se på et menneske hvor det kommer fra, og man kan ikke vite om vedkommende som har bunad er norsk eller ikke. Selv har jeg en far fra Norge og en mor fra Sør-Amerika, har bodd her hele mitt liv, og snakker ikke spansk. Jeg ser ikke norsk ut, selv om jeg ER norsk. Mer norsk enn noe annet. Og jeg går med bunaden min fordi jeg er norsk og fordi det er en del av min kultur. Så får andre sende så mange stygge blikk de vil. Jeg vet bedre enn dere om min grunn til å bruke bunad er legitim nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg blir det spesielt hvis jeg en dag velger å skaffe meg en bunad. Hvilke skal man gå for da? Kongsberg har ikke sin egen bunad, og jeg har ikke noen på mor sin side som er norske eller som har bodd noen andre steder i landet.

Kongsberg har ikke egen bunad, men Buskerud har jo flere. Ringeriksbunaden er jo veldig fin :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bestemor

Ser ikke noe galt i at innflyttere fra andre land går i norske bunader, men det er vel et sjeldent syn.De kan gå i sari for min del. Forarget blir jeg bare når folk kommer i joggebukse på 17. mai. Man skal pynte seg 17. mai. Flagget derimot skal være det norske fordi det er Norges nasjonaldag. Vi går da ikke og vifter med norsk flagg når andre land feirer sin nasjonaldag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan hende mange av disse som dere TROR er utenlandske, er faktisk NORSKE.

Hva vet vi? kanskje de har en afrikansk far eller filipinsk mor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Ja så en del av de,men hvordan vet du at de ikke er Norske?

Hva med de som er adopterte? mange av de ser ikke Norsk ut?

Så på tv også..."utenlandske med hijab og bunad,men jeg vet ikke om de er norske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når folk tar på hunden sin en bunad ser jeg ikke helt logikken i at de velger ut hvilke mennesker som ikke skal få gå med det.

Dette handler da ikke lenger om bunadtradisjon, men om å ville stenge ute visse mennesker fra å gå i norske klær. (Men hunder kan gå i de samme klærne, siden det bare er søtt.)

En debatt om innflyttere kan få ha på bunad sier veldig mye om hvordan nordmenn er opptatt av å holde innflyttere utenfor, og spesiellt på nasjonaldagen. Det viktige blir med andre ord ikke at man markerer tilhørighet til Norge og det norske samfunnet, men at enkelte (nordmenn) ønsker å dra en grense for hvem som får lov å bli inkludert og tillate seg å føle seg intergrert.

Det handler om de nordmenn som ser rødt når de ser at innflyttere tar seg den frihet å tro at man kan få bli en legitim del av det norske samfunnet. Sånt vil enkelte norske ha seg frabedt.

Derfor lager de "bunadregler" for hvem som skal kunne gå i et plagg som de uten videre syr om og trer på sin egen hund...

Hipp hurra. :krangle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skeptisk

Det har vært mange stygge og nedrige kommentarer i denne tråden mot de som synes at utlendinger i bunad ikke passer helt sammen.

Det har blitt nevnt f.eks. at flere bruker hijab og bunad sammen. Dere som synes at dette er o.k., tenker dere på at disse kvinnene ikke vil eller har lov til å gifte seg med en etnisk norsk pga. at de tilhører forskjellige kulturer og religioner?

Men hvis nordmenn da synes det er rart at disse bruker norsk bunad, blir det bråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest teraft NTT

Til dere som seier at det med å bruker bunad er ein tegn på at folk "vil integrere seg"

Er det å bli integrert? Kle på seg med ein nasjonaldrak som ikkje er din?

For meg det er noko anna.

Kjenner folk som snakkar dårlig norsk, går på trygd, kritiserer nordmenn osv men brukar bunad...er dei integrert da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...