Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest pastablasta

Tror jeg har lest/hørt at bunaden egentlig ikke er helt norsk. Både svensker, tyskere og noen andre ikke vestlige land har drakter fra gamle dager som ligner ekstremt mye på bunaden.

Syns det er positivt at nye landsmenn velger å gå med bunand ja! Viser at de ønsker å bli integrert i samfunnet. Noe annet hadde vel også vært kritikk verdig ikke sant? Siden alle klager over at de nye landsmenn/damer ikke gidder å lære seg norsk, eller at de går rundt i burka, sari eller hva det nå måtte være:P Et eller annet må man jo være fornøyd med eller hva??

Hvor stor er sannsynligheten for at ett menneske som bor i Norge, men som ikke har lært seg norsk eller går i burka, vil bruke x antall tusen på en bunad?

Du konstruerer en problemstilling som ikke finnes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor stor er sannsynligheten for at ett menneske som bor i Norge, men som ikke har lært seg norsk eller går i burka, vil bruke x antall tusen på en bunad?

Du konstruerer en problemstilling som ikke finnes..

Tror du misforstår, poenget er jo nettopp at å gå i bunad viser velvilje til integrering, og sannsynligvis henger sammen med å lære seg språket, jobbe og andre ting vi synes er positivt at utlendinger gjør, og derfor er det dumt å klage på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bunader er oppkonstruerte drakter , laget på 60 og 70 tallet . For min del kan hvem som helst gå med hvilken bunad de vil .

jeg har selv bunad, men "bunadpoliti" er noe av det teiteste jeg vet .

Om noen har lyst til å gå i bare understakk så værsågod ...

Og om en innvandrer har lyst til å støtte husfliden med tusenvis av kroner så har ikke jeg noe med hva han har på seg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Ser ikke problemet. Er de norske statsborgere så er de pr definisjon ikke utenlandske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstår, poenget er jo nettopp at å gå i bunad viser velvilje til integrering

Jeg trodde poenget med bunad var at folk likte å pynte seg, og leke karneval.

Dessuten trenger voksne mennesker fantasiene sine. Se på hva slags forhold amerikanere har til et jævla flagg...

Denne tråden eksemplifiserer hvordan nasjonalisme og symbolisme virker avgrensende, ekskluderende.

Så akkurat et program på TV hvor noen forskere hevdet at vår evne til å samarbeide var det som fikk oss til å overleve på bekostning av neandertalerene. Flokktankegang er dypt innprentet i oss. Det å være lemming er bra. Bare du har grønt hår, og tar deg godt ut i bunad, slik lemminger ofte gjør. Så kan alle innvandrere dra til hælvete, samt alle som er for tynne til å ta seg bra ut i disse budeie-greiene.

Hilsen ikke-nasjonalist, som dessverre må erkjenne at det er en rasjonell logikk bak både konformitet og nasjonalisme. Bæææææ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde poenget med bunad var at folk likte å pynte seg, og leke karneval.

Det er jo ikke tilfellet. Det handler om historie og tradisjoner, og det er ikke et tilfeldig plagg man hiver på seg.

Jeg er selv ikke så veldig opptatt av bunad, men det er jo en del av norsk identitet. Trenger ikke være nasjonalist for å skjønne det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke tilfellet. Det handler om historie og tradisjoner, og det er ikke et tilfeldig plagg man hiver på seg.

Det er ikke et tilfeldig plagg, men historie og tradisjoner er bare unnskyldningen, utseendet er grunnen. Bunadshistorien er vel heller ganske grunn. Et konstruert plagg, i nasjonalromantisk tradisjon. Verdimessig søppel. Ser ikke akkurat folk sprade rundt i vikingkostymer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke tilfellet. Det handler om historie og tradisjoner, og det er ikke et tilfeldig plagg man hiver på seg.

De fleste bunadene ble laget på 50-tallet og utover, så dette er en ny konstruksjon, som ikke har noe med historie og gamle tradisjoner å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest rob waliser

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Hvis de er født og oppvokst i Norge, hvordan KAN de være "Utenlandske personer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er født og oppvokst i Norge, hvordan KAN de være "Utenlandske personer"?

Hvis de truer søstrene sine om de blir sammen med en norsk mann, vil jeg si at de ikke er norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er innvandring sjølv og meiner at integreging er ikkje det saman enn assimilering.

Vi som utlandinger skal fungere godt og respektere det norske samfunnet som vi bestemte sjølv til å leve i, men vi er utlendinger og det skal vi vare heile tida, uansett kor mykje penge bruker nokre på bunaden og sånne ting. For meg det er berre latterlig.

Det er merkelig at dei som bruker det mest er dei som kan lite norsk og er veldig annerledes.

Det hjelpe ikkje med integrering å bruke bunad. Å lære seg norsk, å jobbe, å slutte å få penge fra NAV,å respektere den norske måte å leve og ikkje å vente at de skal forandre samfunnet deira for vår skyld(kjønnsdelt undervisning på skule, osv), det er som vi må gjerast.

Beklager skrivefeil, håp at det blir forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er fint på hvem som helst så lenge de har alt som tilhører bunaden.

Og ikke bruker feil sko osv. Samme for meg hvilken farge bæreren har :klemmer:

Om de ikke vil bruke vår nationaldrakt kunne jeg elsket å sett dem i sin egene nationaldrakt. Det blir riktig for meg med utgangspunkt i at de feirer som vi gjør i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må få starte med å si at jeg er veldig overrasket over reaksjonene til de som viser seg å ha en så sterk tilknytning til bunaden. Da snakker jeg om de som reagerer på at en førstegenerasjonsinnvandrer bruker plagget på 17-mai.

Selv kom jeg til Norge da jeg var ett år. Jeg snakker begge språk og har tilknytning til to kulturer. Hver 17. mai har jeg gått i tog og jeg har kledd meg pent.

Har jeg mindre tilknytning til Oslo enn noen andre som har foreldre fra Norge? Neppe. Jeg har vokst opp i de samme gatene som alle andre. Tatt lik utdanning og har i like stor grad en tilknytning til den norske kulturen. Forskjellen er bare at jeg er heldig som i tillegg til den norske også bærer på en annen kultur.

Skal man reagere på norske kvinner som reiser til India og kommer hjem med Sahri? Eller hva med afrika-frelste norske kvinner som kler seg i ulike drakter og pryder seg med ulike tresmykker. Andre må kanskje svare med at det er hverdagsantrekk eller trender. Men jeg vil heller påstå at de land har en større tilknytning til sine nasjonalplagg da de bærer plaggene til daglig. Igjen vil du kanskje svare og si at bunaden er så spesiell nettopp fordi den dras ut av klesskapet kun ved høytidelige sammenkomster, men alt kan motsies. For noen vil det være et statussymbol. Bunaden er kostbar og man liker å smykke seg med det dyreste plagget man har. Andre har kankje arvet av mormor eller rett og slett bare er stolt av å være fra Norge.

Poenget er at det er ganske oppsiktsvekkende at samtidig som man snakker om å integrere innvandrere, mener at "det er rart" å se en innvandrer i bunad. For meg er det en ganske grunn påstand. Det går på øyet som ser. Selv er jeg fra et Europeisk land og dersom jeg hadde gått i bunad ville ingen reagert.

Ved flere anledninger har jeg gått i min nasjonaldrakt og flere har kommet bort til meg og spurt hvilket fylke min bunad er fra. Nasjonaldrakter bygger ofte på samme prinsipp. Og hva med en adoptert jente fra Afrika som bærer bunad på 17.mai. Kan tenke meg at de som reagerer vil kaste et ekstra blikk og tenkte: Nei, det der så ikke helt riktig ut. Det samme kan man si om norske jenter med et tonn sminke og altfor mye brunkrem. Det passer seg aldri i noens øyne.

Jeg avslutter med at bund i sannhet er et praktfullt plagg og når jeg gifter meg er planen at min svigermor fra Telemark vil sy en bunad til meg. Og jeg skal bære den stolt.

Hvis man først blir bedt om å kommentere et sånt innlegg, så synes jeg man i det minste bør klare å ha begrepene litt klart for seg, og ikke minst se litt mer nyansert.

Det er ikke enkelt for jenter med innvandrerbakgrunn som hele tiden får høre at man må tilpasse seg det norske samfunnet. De kommentarene jeg har lest motstrider det kravet vi hele tiden blir møtt med. Og at det i tillegg handler om et plagg som går for å være en del av Norge, men som vi ikke skal få bære.

Håper noen forstår budskapet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønnner ærlig talt ikke problemet. Er man norsk, uansett om man er etnisk norsk eller ikke så må man få lov til å gå i bunad. Når de som ikke er etnisk norske ikke pynter seg på 17. mai er det galt, men pynter de seg er det galt også. Så hva mener dere de skal gjøre da? :filer: Men det med flagg så mener jeg at man bare skal ha det samiske flagget eller det norske, for det er jo Norges nasjonaldag, ikke frankrikes.

Endret av Caylee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som med neger i samedrakt, morsom...men seriøst? LOL! :ler:

Hva? Får ikke samer adoptere lengre, eller?

Åja! Du er en av de der trangsynte konforme, som tror at alle samer bor i gamme på vidda og gnafser på tørka reinsdyrpeis? :duskedame:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det er jeg ikke, men jeg er nei til hysterisk fornektelse.

Det er ikke enkelt for jenter med innvandrerbakgrunn som hele tiden får høre at man må tilpasse seg det norske samfunnet.

Hvorfor bare det norske samfunnet? Hvorfor ikke det samiske samfunnet?

Hvorfor går så mange av dere med bunad i stedet for samedrakt?

Og la meg gjette; Du er en av de der trangsynte konforme, som tror at alle norske er sånn og sånn og gjør sånn og sånn i god Kamikatzestil? :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Nei det er jeg ikke, men jeg er nei til hysterisk fornektelse.

Hvorfor bare det norske samfunnet? Hvorfor ikke det samiske samfunnet?

Hvorfor går så mange av dere med bunad i stedet for samedrakt?

Og la meg gjette; Du er en av de der trangsynte konforme, som tror at alle norske er sånn og sånn og gjør sånn og sånn i god Kamikatzestil? :duskedame:

Nok en gang: det norske samfunnet inkluderer ikke bare etniske nordmenn av germansk avstamning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang: det norske samfunnet inkluderer ikke bare etniske nordmenn av germansk avstamning.

SLUTT Å TREKK OPPMERKSOMHETEN BORT FRA SPØRSMÅLET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

SLUTT Å TREKK OPPMERKSOMHETEN BORT FRA SPØRSMÅLET!

Vel, jeg går med bunad fordi jeg arvet den av farmor. Og jeg har blitt sett stygt på for det, siden ingen kan se at min farmor er norsk. Jeg har ikke samedrakt, men det er det da flust med "Innvanderer" som har, som er integrert i et samfunn der samisk kultur står høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...