Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest mari kontrari

For min del er det bare fint at alle som ønsker det kan bruke bunad, det bidrar til å holde bunadstradisjonen i live. Er bittelitt snobbete på at jeg ikke er så begeistret for det jeg skal være så frekk å kalle "spar kjøp-drakten", men forstår godt at man velger dette til barn som jo skal vokse. Egentlig er det jo dumt at man må ha god råd for å kunne gå i bunad, og jeg ville aldri sagt noe på det til noen som hadde en slik, for dette er jo bare snobberi fra min side. Men samtidig er det en liten del av meg som er glad i å vite at det ligger en (riktignok skapt i nyere tid) tradisjon eller historie bak drakten. Jeg syns nok også at det er morsomst om folk velger bunad enten ut fra hvor de er fra (helt greit om du flyttet hit i går), eller har arvet/valgt fra et sted slekten har tilhørighet til. Men dette er bare fordi det er morsomt å kunne se på/snakke med folk om hvor de har bunaden fra, og det er jo en fin tradisjon. Men syns i grunnen ikke det er så mye bedre om man går tre ledd tilbake for å finne fjern slekt knyttet til bunaden man vil ha.

Men som sagt, først og fremst syns jeg alle som ønsker bunad skal kunne ha det, enten de nettopp er flyttet til Norge eller kan spore slekten tilbake til Hårfagre som noen sa. Det bidrar til å holde håndverket aktuelt, og det er da bare fint at folk vil ta del i feiringen og interesserer seg for lokale tradisjoner.

At noen skal bli støtt over at innvandrere bruker bunad er for meg like tåpelig som at enkelte mener at deres ekteskap blir mindre verdt av at også homofile får gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja den er jo nyydelig!! Jeg likte den godt pga at himmelblå fargen skiller seg litt ut siden de fleste bunader er i mørke toner. :Nikke:

Da skal jeg begynne å spare slik at jeg får gå med en til neste år:)

Men håper ikke jeg får stygge blikk på 17 mai, det vil være en nedtur:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg begynne å spare slik at jeg får gå med en til neste år:)

Men håper ikke jeg får stygge blikk på 17 mai, det vil være en nedtur:(

ikke bry deg om de som kaster stygge blikk. det vill alltid være noen som er misfornøyd og sjalu. vær heller glad for at du har funnet noe som du liker ! lykke til med sparinga til neste år og god 17. mai imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme planene har jeg, sparer til en Gudbrandsdal bunad til neste 17 mai, den ser slik ut: http://gfx.dagbladet.no/magasinet/2002/05/16/c_harina2.jpg

Gleder meg masse til å kjøpe den! :)

Jeg synes at du kan overse stygge blikk, og holde hode høyt og humøret oppe! Og hvis noen ser ekstra stygt eller glaner lenge på deg så kan du se stygt på dem og gestere "er det no!?" blikk.

Det gjelder vel både nordmenn og utlendinger, og de fleste kommer til å se på deg fordi det er noe nytt og spennende å se at en utlending bruker deres nasjonaldrakt. Og kanskje noen til å med begynner å snakke med deg og spør deg om hvorfor du bruker bunad, og da kan du si at du føler deg norsk nok til å bruke bunad. Og du bruker Oslo bunad pga at du føler det er hjemstedet ditt, selv om du er 1 generasjons innvandrer. :5: (Det er jeg og) :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at man skal gå i bunaden til den plassen man hører til, eller nasjonaldrakten. Det betyr at en 2-3 generasjons innvandrer passer med bunad, mens en første generasjons kanskje ikke passer. Og dette er selvsagt helt uten hensyntagen til hudfarge.

Jeg signerer denne.

Jeg ville jo absolutt ikke valgt noen annen bunad enn fra fylket jeg er fra, om jeg hadde vært fra Oslo og hatt foreldre utenbys fra så ville jeg nok valgt bunad fra en av disses hjemsteder eller en Oslobunad/festdrakten til Oslo. Det samme bør gjelde utlendinger. Jeg har ingen problemer med å se en indisk eller afrikansk person i bunad, men jeg synes det er viktig å ta hensyn til geografien når man velger. At man enten bor og har tilknytning til stedet der man velger bunad fra, eller at man faktisk er derfra.

At folk velger bunad fra en plass de ikke har tilhørighet til, blir feil for min del. Da er det nok av andre plagg å velge mellom om man ikke har "rett" til å bruke bunaden. Mange tenker nok annerledes enn meg og det skal de få lov til, men jeg synes det blir poengløst å bruke bunad på "velg og vrak"-måten. Da blir mye av vitsen med bunad borte og litt av stasen med å bruke bunad fra mitt hjemsted, blir jo litt satt på prøve i og med at "alle og enhver" bruker den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jaha men når de som faktisk kan sy dør, så må man betale dobbelt så mye for å få en norsk sydd bunad i framtiden og da er det ingen som får råd men heller kjøper en som er made in china.

Jada. Alle som kan sy kommer plutslig til å dø samtidig, av et mystisk virus.

Eller tenkte du på at det er kun gamle som kan sy? Beklager å måtte skuffe deg.

Selv er jeg 24 år og kan sy. Når jeg blir ferdig med studiene, kommer jeg garantert til å melde meg på et bunadskurs.

Jeg kjenner forøvrig flere som er på min alder som har sydd deler av bunaden sin selv.

Hvor bunaden er laget er forøvrig på siden av denne debatten. Men kunne helt sikkert vært sin egen debatt.

Når det gjelder om utenlandske kan bruke bunad, så er vel det opp til hver enkelt. Dog, det bør da være den bunaden fra det stedet der de bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Norge for  nordm

Bunader er stedsbetinget, har ingenting med utlendinger å gjøre. De har sine drakter, vi våre. Noe annet er spotting mot vårt land. Det er VÅR tradisjon, de har sin tradisjon. Slutt å ta alle inn i "varmen", får nå være måte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Det blir i alle fall ganske dumt å reagere på det bare fordi de kan se ut som de kommer fra en annen plass. Man vet jo ikke om personen er født her, har innslag av andre kulturer i familien osv. Snakker litt av egen erfaring her, jeg ser nemlig litt mer latino ut enn norsk, siden mamma er fra latinamerika. Jeg har jo bodd her hele livet, og jeg har bunaden fra den plassen bestemoren min er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting til:

min bunad er brodert, sydd og montert her i landet, til og med i hjemfylket mitt. Tilbehøret er også fra hjemplassen min.

OG: jeg synes ikke det er snobbete å holde bunadtradisjonene i hevd...

Herregud å denne tråden har eskalert i rasismeanklager, fordommer og nasjonalistanklager...sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer denne.

Jeg ville jo absolutt ikke valgt noen annen bunad enn fra fylket jeg er fra, om jeg hadde vært fra Oslo og hatt foreldre utenbys fra så ville jeg nok valgt bunad fra en av disses hjemsteder eller en Oslobunad/festdrakten til Oslo. Det samme bør gjelde utlendinger. Jeg har ingen problemer med å se en indisk eller afrikansk person i bunad, men jeg synes det er viktig å ta hensyn til geografien når man velger. At man enten bor og har tilknytning til stedet der man velger bunad fra, eller at man faktisk er derfra.

At folk velger bunad fra en plass de ikke har tilhørighet til, blir feil for min del. Da er det nok av andre plagg å velge mellom om man ikke har "rett" til å bruke bunaden. Mange tenker nok annerledes enn meg og det skal de få lov til, men jeg synes det blir poengløst å bruke bunad på "velg og vrak"-måten. Da blir mye av vitsen med bunad borte og litt av stasen med å bruke bunad fra mitt hjemsted, blir jo litt satt på prøve i og med at "alle og enhver" bruker den...

Men tenk det her:

Hva hvis en førstegenerasjons innvandrer kom til Norge når vedkommende er under 5 år for eksempel, hun går på norsk barneskole ungdomskole, videregående, blir russ, har norske kjærester, tar utdanning med norske, blir forlovet med norsk gutt og gifter seg, får flere barn, begynner å jobbe med norske. Kan ikke dette mennesket som har bodd i Norge i 30 år ha på seg bunad fordi hun ikke er født i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke bunadspolit

Det er morsomt å lese mange av svarene her.

Tradisjonelt sett, tok man ofte draktradisjonen til bygda man flyttet til, det er først i nyere tid at drakten (bunaden) skal vise hvor man kommer fra.

Tradisjonelt sett skal det derfor være greit at tilflyttere/innflyttere bruker stedets bunad dersom de har tilhørighet til bygda/kommunen/fylket.

Så de som hyler opp om "bunadstradisjoner" som et argument mot at innvandrere skal kunne bruke bunad synes kanskje ikke denne tradisjonen er den viktigste å beholde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maija

Nei, jeg mener de som er adoptert er noe helt annet enn innvandrer og er man 2.generasjon så er man jo født i Norge, så argumentet ditt er helt bak mål!

Man kjøper en bunad og eier den fullt og helt. Man kan i prinsippet gjøre hva man vil med den. Bruke den på vrangen, sammen med andre plagg, i butikken på 18. mai...Selvoppnevnt bundadspoliti er bare komisk.

Vi bør være glade for at en festklestradisjon står sterkt i folket - det samler oss. Så må vi evne å ta inn at folk er mye mer forskjellige nå enn tidligere, fordi nordmenn rett og slett har mange ulike hudfarger og tilber ulike guder, og bærer tradisjoner og kultur i seg fra hele jordkloden. Hvis vi ikke evner å la bunaden og 17. mai feringen gjenspeile det nye Norge og nordmenns forskjellighet, er vi i gang med begynnelsen på slutten av feiringen vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tenk det her:

Hva hvis en førstegenerasjons innvandrer kom til Norge når vedkommende er under 5 år for eksempel, hun går på norsk barneskole ungdomskole, videregående, blir russ, har norske kjærester, tar utdanning med norske, blir forlovet med norsk gutt og gifter seg, får flere barn, begynner å jobbe med norske. Kan ikke dette mennesket som har bodd i Norge i 30 år ha på seg bunad fordi hun ikke er født i Norge?

Kjør på for min del, mitt hovedpoeng er uansett at man bør føle tilhørighet til den plassen man velger bunad fra, tolk det som du vil. Men jeg er likevel delvis enig i hun jeg siterte, mest fordi jeg lurer på hva slags tradisjoner førstegenerasjons innvandrere ser i bunadbruken, ikke fordi jeg mener at de ikke får lov.

Jeg synes diskusjonen mister litt fokus her, det er ikke snakk om å hindre utlendinger i å bruke bunad, men jeg lurer litt på hva slags forhold de faktisk HAR til bunader. Dette ER jo et tradisjonsplagg, samme hva folk skal ha det til.

Er det deg selv du sikter til forresten? Det var så detaljert beskrivelse av den tenkte personen.

Bruk gjerne bunad for min del, jeg skal ikke bli sinna for det!

Men for guds skyld, bruk en bunad som er fra hjemplassen din/byen/bygda du bor i, ikke en fra andre kanten av landet, om du ikke har slekt derfra/bor der...

Jeg har forsåvidt heller ikke sagt at man ikke kan bruke bunad om man ikke er født i Norge...det er mange rare tolkninger av det folk skriver her... Har man bodd i Norge i 30 år, så har man vel en tilknytning til Norge?

Jøss :o......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som til og med innvandrere er imot.

Men forslaget får ikke støtte av hverken Bushra Ishaq, Mah-Rukh Ali eller Camilla Rudrud i Bunad- og folkedraktrådet.

- Å lage en ny drakt, med trekk fra både Norge og andre land blir en fantasidrakt uten tilknytning og uten tradisjon fra noe sted, og dermed uten verdi. Ta heller vare på de flotte drakttradisjonene vi har, enten de er fra Pakistan eller Norge, poengterer Rudrud i Bunadsrådet.

Enten kler man seg i en norsk bunad, en folkedrakt fra der de kommer fra eller rett og slett annet pentøy. En slags multikulturell kvasidrakt er bare tåpelig, i hvert fall hvis det skal brukes som antrekk til 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker
- Å lage en ny drakt, med trekk fra både Norge og andre land blir en fantasidrakt uten tilknytning og uten tradisjon fra noe sted, og dermed uten verdi.

Nå er alle bunader i utgangspunktet fantasidrakter da, uten at jeg vil si at det forringer verdien av dem. Hvis noen har lyst må de gjerne kombinere, men det virker jo utfra artikkelen som at de fleste innvandrere bruker bunad for å markere tilknytning til Norge, og dermed er kanskje ikke det ønsket stort nok til at det utgjør noe marked å snakke om.

La ellers merke til at representanten fra bunadsrådet er enig med meg angående det å ta bunaden fra det stedet man flytter til:

- I eldre tid var det helt vanlig at «fremmede» som flyttet til bygda, tok til seg bygdas draktskikk, og det mener vi at innvandrere også gjerne må gjøre. Hvis en innvandrerfamilie har bosatt seg i Stavanger, kan det være naturlig at de bruker Rogalandsbunad, dersom de ønsker det, mener Camilla Rudrud.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Jeg bryr meg ikke om hva folk går med på 17. mai, bare så lenge det er fint, og bunad er noe av det fineste jeg vet. Synes det er topp med alle som vil ha på seg bunad på nasjonaldagen.

:flagg: :flagg: :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott med våre nye landsmenn i bunad, det viser jo at de tar til seg og følger norsk tradisjon. Det er jo det vi normenn vil, at de integreres i det norske samfunnet med våre verdier og tradisjoner?! Da synes jeg det er positivt at de tar på seg bunad på 17 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...