Gå til innhold

Til de som sliter med p-pillen!

Mina22

Anbefalte innlegg

Hva med å prøve p-sprøyten? Den har ingen påvisste følelsessmessige bivirkninger o.l.

Den tas første dag av mensen og da er man sikker. Den skal tas hver tredje måned. Og den koster ca 78kr, om jeg ikke husker feil.

Jeg mistet mensen allerede første dagen, og har ikke hatt det siden, mens noen har endel småblødninger en god stund, men så forsvinner mensen permanent hos de også.

Den skal tas intramuskulert; i en muskel. Derfor anbefales det å ta den i rompa. Du kan gjøre det hos legen eller evt selv om du tør. Typen har tatt den på meg de siste 2 gangene...

Det er sagt å være den nest beste prevensjonen... etter sterilisering.

Har 3 venninner som også bruker den, og de har ingen ting negativt å si.

Eneste er at det kan ta fra 3 mnd til 1 1/2 år fra man slutter med sprøyten til man er fruktbar igjen.

Så da må man nesten velge, om det er verdt å vente eller om man vil gå med depressive følelser hele tiden!

Jeg anbefaler den iallfall på det sterkeste!

Ennå ingen som har blitt gravid når de har brukt sprøyten!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært yngre hadde jeg sikkert tatt p-sprøyte, men det er et vesentlig minus med den -det kan ta stygglang tid før eggløsningene kommer tilbake. Når du er i en alder og livssituasjon der barn kan bli aktuelt om ikke altfor lang tid velger jeg p-pillene mine til tross for bivirkningene de bringer...

Dessuten er ikke alle leger tilhengere av p-sprøyta, deriblant min...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda. Jeg har lest at de klart har en påvisbar følelsesmessig bivirkning. Man bli like depressiv, nærtagen om nedstemt som ved p-piller...

Noen med annen erfaring?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk høre om bivirkninger da jeg begynte var at de ikke alltid samsvarte med p-pillers bivirkninger. Dvs. bivirkningene er de samme, men fordi doseringen og hormonene er litt forskjellige, så kan det få forskjellige utslag. Og er du uheldig, så *kan* du ha 3 mnd h€lvete foran deg! Men siden hormonnivået er stabilt hele tiden, i motsetning til med p-piller, så blir p-sprøyte kanskje mildere? Har ingen medisinsk dokumentasjon på akkurat dette!

Men at du tør å sette den selv, Mina22! Er kjæresten din sykepleier eller lege? OK, det er vel ikke så vanskelig, men jeg er skeptisk til å sette den selv, bare. Kanskje jeg bare er litt pysete. (Min kjære hadde heller aldri orket å sette en sprøyte på meg - han har altfor mye sprøyteskrekk selv. Og det føles litt feil å få min mor sykepleieren til å sette p-sprøyte på meg.) Har du fått beskjed om hvor han skal sette den, eller pekte du på det stedet der det ble gjort sist og sa "Stikk her"?

Catzy

- godt fornøyd med ingen mens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Catzy!

Jeg pekte faktisk bare på stedet hvor sykepleieren sist satte sprøyten og sa "stikk her".

Hehe, nå har det seg sånn at jeg har en søster som kan sette sprøyter og hun gjorde det engang på meg. Har også fulgt med på hvordan sykepleieren har gjort det. Sprøyta skal stikkes "sidelengs" om du forstår, ikke rett inn og da gjør det ikke så vondt egentlig. Kjæresten min driver med IT, så han hadde ingen erfaring nei.

Tror forresten moren din hadde vært stolt om du kom og ba henne om hjelp. Da ville hun sett hvilken ansvarsfull og fornuftig datter hun har oppdratt! icon_smile.gif

Og til Jewel66; kan godt hende det du sier er rett, men verken jeg eller noen av venninnene mine har opplevd noe av det... så sånn rent statistisk virker det jo mer lovende enn p-pillen.

Og man kommer ikke bort ifra at det er billigere og lettere å holde kontrollen med. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet om flere jenter som har begynt på p-sprøyta, og som får mensen sammenhengende i en 5-6 måneder.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og det nevnte jeg. 5-6 mnd synes jeg høres veldig drøyt ut men. Har hørt om 3 mnd med stadig småblødninger, men det går over. Eller man kan være heldig og miste det samme dagen som jeg gjorde. Det er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vurderte p-sprøyte, men jeg hater sprøyter.Og da jeg fikk vite om ei bekjent som fikk tvillinger selv om hun hadde p-sprøyte, tenkte jeg at det ble mye enklere me p-piller. Det eneste er det evige maset om å huske den fandens pilla hver kveld!:cry(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi her lurer på hvor gammel man må være for å ta den?

Og er det andre plasser å ta den?

Hvor?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ikke en aldersgrense... men du må vel være over seksuell lavalder...

Den kan sikkert settes andre steder også. Det her jeg ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

neineineineinei! hvis du har problemer med p-piller skal du iallefall ikke bruke p-sprøyte! (med mindre det eneste p-pilleproblemet ditt er at du glemmer pillene.) bivirkningene kan være sterkere, og i tillegg varer de mye lenger. p-piller kan du bare slutte å ta hvis bivirkningene plager deg, men med p-sprøyte har du ingen utvei, hormonene sitter igjen i kroppen i mange måneder. å anbefale p-sprøyte til dem som sliter med bivirkninger er helt sinnsvakt, spør legen din hvis du ikke tror meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ei jeg kjenner fikk ordentlige bivirkninger av p-sprøyte. Hun gikk opp så mye i vekt att huden sprakk så hun måtte på sykehus. Etter dette har hun også vært gravid et par ganger og abortert begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke p-piller på den måten at jeg får intens migrene hele tiden og blir kvalm og spyr konstant. Spurte legen om p-sprøyte og han sa at det ville ikke bli noe bedre, og da måtte jeg tåle reaksjonen til hormonene var ute av kroppen. Tok ikke sjangs på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg vil anbefale minipillen jeg dersom en er plaget med for mye hormoner i forbindelse med vanlig p-pille. Om en ikke tar de riktig så er sjansjen større for å bli gravid sies det. Viktig å ta den til samme tid hver dag.

Stort mer vet jeg egentlig ikke om de. Men har ei venninne som ble anbefalt av legen å ta de siden hun ble så hissig med vanlig p-piller.

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo.... Det fins da andre ting enn p-piller og -sprøyte (p-prevensjon)! Har selv motforestillinger mot disse remediene. Hvorfor skal jeg utsette min kropp og seksualitet for ubehagelige bivirkninger når partner kan bruke en gummidings som bare veldig sjelden gir noe ubehag?

Joda, jeg har også fått replikker som "nedsatt følsomhet", "spise sjokolade med papiret på", upraktisk etc. Mitt svar blir: ingen beskyttelse, ingen sex. P-prevensjon beskytter mot EN ting (barn). Når man vet at det er mulig å gå rundt med herpes 2, vortesmitte (for ikke å snakke om HIV) uten å være klar over det er hvertfall mitt valg klart. Jeg beskytter meg selv best ved å kreve at partner bruker kondom. (NEI, JEG HAR IKKE MANGE PARTNERE, har hatt 2). Er i forhold med trofast mann, er selv trofast. Insisterer på kondom likevel. Hvis han hadde kommet med "du stoler ikke på meg" eller "har du deg med andre?", hadde det vist at han ikke respekterer mine ønsker og grenser.

Kort sagt: DET FINNES ALTERNATIVER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om småblødninger i flere måneder: De første 3 kan være kjipe. Men hvis du setter sprøyte nr 2 etter 85 dager i stedet for 90, så skal småblødningene gå over. Sa legen min til meg, og jeg regner med at det stemmer.

Ang. kondom: Grunnen til at jeg ikke vil bruke kondom med mindre jeg må, er at JEG synes ikke det er like bra som uten. Man må enten være mye våtere eller bruke glidemiddel, ellers blir det altfor mye friksjon. Den positive siden med kondomer er at da er det han som får alt klinet, ikke jeg! icon_wink.gif

Om å få p-sprøyte av mamma... Jeg tror hun har skjønt hvor ansvarlig jeg er etter å ha hatt 2 lange forhold på p-pille, og fremdeles ikke har noen unger. icon_wink.gif Noen kan snakke med moren sin om de mere avanserte sidene av sex, jeg har ikke det forholdet til min mor. Jeg kan fortelle henne at jeg tar p-sprøyte, men det blir litt for intimt å få henne til å sette det.

Om å sette p-sprøyter andre steder enn i skinka: Nei, det går nok ikke. Den skal settes dypt i musklene, og stort tjukkere muskel-lag enn det du har på rumpa, har du ikke noe annet sted på kroppen.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har prøvd P-piller, mister helt lysten på sex... VELDIG preventivt!!! Har heldigvis en veldig regelmessig syklus, så eg bruker en blanding av å hoppe av i svingen og sikre perioder. Funker for meg. Har og brukt pessar, greitt nokk, men gir litt ubehag, når det skal sitte så lenge. Kondomer er HELT yt, det er virkelig som å spise karameller m papiret på. Vurderer den der Persona-tingen eller evt hormon-spiral. Hvordan er hormon-spiral i forhold til P-piller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker persona. Synes det fungerer kjempegreit! Blir jo noen dager hver måned man ikke kan ha sex -men det er jo mange måter å ha sex på, og da blir man kanksje ekstra kreativ, da -på de røde dagene? Hehe... icon_biggrin.gif

Jeg likte ikke tanken på å dytte i meg en masse hormoner (les: p-piller), defrfor kuttet jeg det ut. Prøvde spiral en kort periode, men det var et helvete. Vondt hele tiden, blødde osv. Var en lettelse å få den ut! P-sprøyte har jeg ikke engasjert meg noe særlig i, men leser her inne at det kan gå mange måneder før man får tilbake mensen etter at man har sluttet. Bare DET er nok til at jeg holder meg unna... Kondom er og blir dritkjipt, og pessar er for "fiklete". Så da ble det persona for meg icon_smile.gif

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...