Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenker på å flytte til en annen kommune.ca 3,5 time unna med bil.har et barn.bor alene.

kan barnefaren nekte meg å flytte?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg tenker på å flytte til en annen kommune.ca 3,5 time unna med bil.har et barn.bor alene.

kan barnefaren nekte meg å flytte?

Er på vei ut av et forhold med barn selv nå. Og har gjort undersøkelser om dette.

Første gangen du flytter med barnet, uten faren, da må du ha hans signatur på flyttemeldingen. Men etter å ha bodd på den plassen i ett år så er du fri til å flytte hvor du vil sammen med barnet, bortsett fra utenlands

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

han kan ikke nekte deg å flytte. men han kan kreve mer samvær med barnet, eller samvær i en form som ikke fungerer viss du flytter så langt bort. i verste fall kan det da ende med rettsak. det lureste er nok å avklare ting med barnefaren og komme til en enighet med han viss det er mulig :)

har en vennine som sliter med akkuratt det samme nå.

Skrevet

Er på vei ut av et forhold med barn selv nå. Og har gjort undersøkelser om dette.

Første gangen du flytter med barnet, uten faren, da må du ha hans signatur på flyttemeldingen. Men etter å ha bodd på den plassen i ett år så er du fri til å flytte hvor du vil sammen med barnet, bortsett fra utenlands

hmm...ja for jeg ringte å snakket med han i dag å han nevnte at det var nye regler, å at jeg ikke kunne flytte vist han ikke var med på dette.han har barnet nå 1 uke å jeg 1 uke å han 1 uke osv.. dette fungerer fint, å vil gjerne fortsette med dette..

vi bor i dag i samme kommune, å jeg har bodd her hele tiden mens det har vært slutt..men kan han ikke nekte meg da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hmm...ja for jeg ringte å snakket med han i dag å han nevnte at det var nye regler, å at jeg ikke kunne flytte vist han ikke var med på dette.han har barnet nå 1 uke å jeg 1 uke å han 1 uke osv.. dette fungerer fint, å vil gjerne fortsette med dette..

vi bor i dag i samme kommune, å jeg har bodd her hele tiden mens det har vært slutt..men kan han ikke nekte meg da?

Siden dere har barnet så har dere vel delt omsorg da? da kan det påvirke ting litt jaa..

men dersom han skrev under på den første flyttemeldingen, og det ikke er skrevet avtale om delt samvær,så ser jeg ikke noe i veien for at du kan flytte nå. Men dere kan jo fremdeles ha delt omsorg slik som nå, selv om du bor 3,5 timer unna. Problemet dukker opp når/ hvis ungen går på skole. Da må han seff gå på kun en skole, så da må i såfall den ene av dere få hovedomsorgen.

Skrevet

Siden dere har barnet så har dere vel delt omsorg da? da kan det påvirke ting litt jaa..

men dersom han skrev under på den første flyttemeldingen, og det ikke er skrevet avtale om delt samvær,så ser jeg ikke noe i veien for at du kan flytte nå. Men dere kan jo fremdeles ha delt omsorg slik som nå, selv om du bor 3,5 timer unna. Problemet dukker opp når/ hvis ungen går på skole. Da må han seff gå på kun en skole, så da må i såfall den ene av dere få hovedomsorgen.

vi har ikke delt omsorg på papiret.

Skrevet

har dette vært en "regel" tidligere?

Gjest Hanna
Skrevet

Du kan flytte hvor du vil, men det er usikkert om du kan ta barnet med deg på flyttingen.

De nye reglene går ut på at den som er samværsforelder skal ha beskjed 6 uker før flytting, dette for å kunne forberede seg og lage en god avtale, gå til mekling hvis de ønsker, og for å kunne gå til sak hvis vedkommende ikke mener at en flytting er til barnets beste.

Men dere ser ut til å praktisere delt bosted, da mener jeg at dere skal bestemme sammen, det vil si at far må være enig i en flytting, hvis han ikke er det må du gå rettens vei for å gjennomføre det, der kan du selvfølgelig tape.

Hvis du er aleneforsørger, og far har 50% samvær, så er det 6 ukersregelen som gjelder, og han må gå til sak for å nekte deg å ta barnet med.

Hvis du tenker at dere skal fortsette 1 uke hos hver, så vil jeg råde deg til å lese litteratur og forskning og hva som anbefales ved en 50-50 ordning. Personlig tror jeg det vil bli en stor påkjenning for barnet når avstanden er så stor, ellers er jeg veldig positiv til 50-50 når man bor i nærheten av hverandre.

Skrevet

Du kan flytte hvor du vil, men det er usikkert om du kan ta barnet med deg på flyttingen.

De nye reglene går ut på at den som er samværsforelder skal ha beskjed 6 uker før flytting, dette for å kunne forberede seg og lage en god avtale, gå til mekling hvis de ønsker, og for å kunne gå til sak hvis vedkommende ikke mener at en flytting er til barnets beste.

Men dere ser ut til å praktisere delt bosted, da mener jeg at dere skal bestemme sammen, det vil si at far må være enig i en flytting, hvis han ikke er det må du gå rettens vei for å gjennomføre det, der kan du selvfølgelig tape.

Hvis du er aleneforsørger, og far har 50% samvær, så er det 6 ukersregelen som gjelder, og han må gå til sak for å nekte deg å ta barnet med.

Hvis du tenker at dere skal fortsette 1 uke hos hver, så vil jeg råde deg til å lese litteratur og forskning og hva som anbefales ved en 50-50 ordning. Personlig tror jeg det vil bli en stor påkjenning for barnet når avstanden er så stor, ellers er jeg veldig positiv til 50-50 når man bor i nærheten av hverandre.

jeg vil selvfølgelig ha med barnet når jeg flytter, å det er ikke en så stor avstand.Det er andre folk som bor der jeg skal flytte som har barna delt å den andre partner`n bor der jeg bor nå.Å det fungerer fint.Tror ikke det blir så stort problem.Men det vill da si at jeg kan si fra til han om at jeg skal flytte å da må han gå til sak i tilfelle mot meg, vist han ikke vil dette?

Skrevet

jeg vil selvfølgelig ha med barnet når jeg flytter, å det er ikke en så stor avstand.Det er andre folk som bor der jeg skal flytte som har barna delt å den andre partner`n bor der jeg bor nå.Å det fungerer fint.Tror ikke det blir så stort problem.Men det vill da si at jeg kan si fra til han om at jeg skal flytte å da må han gå til sak i tilfelle mot meg, vist han ikke vil dette?

Om det skulle gå greit å flytte, tror jeg det blir du som blir ansvarlig for bringe/hente barnet til/fra far, siden du velger å flytte vekk?!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg støtter langt på vei dette innlegget.

Far (eller mor) har med de nye reglene krav på å få beskjed minimum 6 uker før flytting slik at det kan gjennomføres mekling mht omsorgsløsningen og samvær. Jeg antar at det også medfører at forelderen som blir boende også MIDLERTIDIG kan kreve at flyttingen av barnet stoppes frem til det er avklart om flytingen er "barnets beste". Barnepsykologer, etc vil også kunne bli involvert for å avgjøre hva som er barnets beste mht flytting alternativt at far får omsorgsovertagelse. Dette er en ny regel som ble banket gjennom i Stortinget i våres (mars/april) og som skal sikre at barnets beste blir ivaretatt ved flytting over så lange avstander som det er snakk onm i dette tilfellet.

Når det praktiseres 50/50 (uavhengig av hva samværsavtalen tilsier) tror jeg det som oftest vil bli veldig vanskelig å flytte barnet så langt bort. Far kan imidlertid ikke nekte deg å flytte uten barnet.

Jeg tror faktisk far kunne kreve dette tidligere også, men ettersom det ikke var nedskrevet i lovverket har det vært veldig få fedre som har benyttet seg av denne muligheten.

Skrevet

Men hva vil du gjøre ifht skole/barnehage?? Dere kan jo ikke ha delt omsorg da?

Gjest "gjest"
Skrevet

Far kan ikke bestemme en skit her, bare flytt du.

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

Solide kilder du tok med, gitt.

Endret av nobilian
Skrevet

Det kommer nye regelr første juli. Da må samværsforelder vasles misnt 6 uker før flytting slik at samværsforelder har tid til å fremme sak om de ønsker det.

Gjest "gjest"
Skrevet

Nå er det ingen lover her i landet som sier at man kan hindre sin X's geografiske handlingsrom. Med barn eller ikke barn.

Gjest Heksa
Skrevet

Barnet er en uke hos hver, uansett om barnet har fast bosted hos mor, så har far noe han skulle sagt.

Barnelovens §46 sier at "Den som har samværsrett med barnet, skal så langt råd er, få uttale seg før den som har foreldreansvaret tar avgjørelser som vil gjøre det umulig eller vesentlig vanskeligere å utøve samværsretten."

Slik jeg tolker dette så skal far høres, det kan bli problemer med å fortsette annenhver uke samvær.

I tillegg vil det være moralsk riktig å diskutere med barnets far om dette er til barnas beste, især siden barna er like mye hos far, han kjenner dem like godt. 6 ukers regelen som inntrer i Juli er et følge av at fast-bostedsforeldre bare tar seg til rette uten å involvere den andre forelderen. Det er ikke bra, det skaper konflikt og det går ut over barna!

Gjest "gjest"
Skrevet

Uttale seg ja, men det er ikke det samme som å kunne hindre noen i å flytte.

Gjest nobilian
Skrevet

Uttale seg ja, men det er ikke det samme som å kunne hindre noen i å flytte.

Saken stiller seg ikke annerledes når de har 50-50, mener du? Selv om det ikke finnes noe papir på det, vil far etter alt å dømme kunne føre bevis for at det har vært tilfelle.

Da skulle jo faktisk far kunne ta med ungen og flytte?

Gjest "gjest"
Skrevet

Er det ingen papirer der så kan hun bare le ham opp i trynet. Når han har vært så lat og ikke sikre sine rettigheter mht sitt barn, så kan han bare ha det så godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...