Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Lurer rett og slett på hva jeg kan forvente meg på UL i uke 20. Hva kan de se, og hva ser de etter? Er ikke uke 20 litt sent? Trodde 18 var vanlig.
miss_universum Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Jeg var til ultralyd når jeg var 20 uker (viste ikke selv hvor mange uker jeg var, bare ca.) Vi fikk se en fin liten baby som lå å rørte på seg, kunne faktisk se det på skjermen, var veldig fint og kult! =D Vi fikk se hjertet som banket, de små føttene og hendene, ansiktet, hvilket kjønn det var (etter vi hadde spurt selvfølgelig, de sier det ikke med mindre du spør) Damen gikk gjennom hele babyen fra topp til tå, sjekket alle organer, viste oss hva alt var og forklarte alt hun gjorde underveis. Det er jo en kontroll for å sjekke at babyen er frisk, så hun sjekket at alt var som det skulle være.
Hedda-78 Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Neida, 20 er ikke sent. Det aller første de ser etter, er om det er mer enn 1 baby, og om hjertet slår. De ser etter en haug med ting, og det er ganske detaljert.Dreier seg mye om indre organer. Hjertet: er det riktig plassert og riktig størrelse, antall kammer, virker klaffene som de skal, hvordan er blodgjennomstrømmingen, er blodårene riktig plassert og med riktig gjennomstrømming. Når de ser på gjennomstrømmingen, får de fram en masse farger på skjermen, jeg skjønte ikke hva det betydde, men hun studerte det nøye i allefall. Ryggrad: ser etter prolapser, brokk, skjevheter eller andre unormaliteter. Hjerne: Ser at det er to hjernehalvdeler, riktig størrelse og riktig plassert, ser på lillehjernen (jeg fikk høre at "når lillehjernen ser slik ut, er det svært lite sannsynlig at det er noe galt med ryggraden". De ser vel etter at hode og hjerne passer sammen, at det er passelig med hjernevæske og slikt også. Indre organer: to lunger i riktig størrelse, to nyrer, nyrebekken, at magesekken er riktig plassert og at den inneholder litt fostervann. (Hvis magesekken ikke inneholder fostervann, betyr det at ungen ikke svelger fostervann slik han skal, dermed kan det være noe galt med svelg/spiserør osv), lever, tarmer, mellomgulvet... masse ting De ser også på hodet og ansiktet, at barnet har to øyne. På min gutt konstaterte de at han hadde linser i begge øynene, slik han skal, så de kan se veldig detaljert! Nese, evt leppe/ganespalte, bihuler, munn og svelg, Skjelettet: at babyen har to ben i leggene og i underarmene, at han ca 10 fingre og tær (ikke så lett å telle dem, men man ser sånn ca...), hofter og skuldre. De måler lengden på lårbenet, diameteren på hodet (fra øre til øre) og noen steder til som jeg ikke husker. Utifra disse målene beregner de termin. De ser også på navlestrengen, den skal ha tre blodårer i passe størrelse. Og de ser på morkaken, at den fungerer som den skal og hvor den er plassert. Mengden fostervann blir også vurdert. Er det for lite fostervann rundt babyen, men mye forstervann i magesekken, kan det tyde på at noe er galt med fordøyelsessystemet til babyen, nyrene, urinveiene og sånt. Helt til slutt vil du nok bli spurt om dere har lyst til å vite kjønnet. På det tidspunkt vet nok jordmoren allerede hvilket kjønn det er, hvis hun har "sveipet" over området tidligere ila undersøkelsen. Men det er ikke alltid så lett å se heller. Min gutt lå med rumpa langt ned i bekkenet mitt, og med ryggen sin mot magen min. Så det gikk rett og slett ikke å få sett kjønnet, for skambenet mitt var i veien og det gikk ikke an å komme "rundt" for å se heller. På andremann var jordmor sikker på at det er en gutt, men jeg synes fortsatt at det lignet på navlestrengen.. Det får vise seg om noen dager! Den som utfører UL på deg kommer nok til å prate litt underveis, her ser du ditt og her ser du datt, men i perioder er han/hun nok stille. Ikke fordi det er noe galt, men fordi han må konsentrere seg om detaljer som ikke nødvendigvis er så lette å forklare for oss "uvitende", f.eks. måling av blodgjennomstrømmingen i hjertet. Du vil nok se en baby som beveger seg en del, du vil kanskje se at han svelger fostervann, vinker til deg eller snur seg rundt. Underveis blir det nok tatt noen "stillbilder", som de printer ut og du får med deg hjem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå