Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #121 Del Skrevet 5. mai 2010 Likevel uttaler du deg jo gang på gang - gjerne i fobindelse med at du har sagt du ikke vet noe. Ja, og da forstår du at jeg teoretiserer. Ja det finnes mange ulike typer mennesker - det finnes normalt ego folk, det finnes manipulatorer og det finnes psykopater. Så langt er det da ingen som har vært uenige med deg, så hvorfor gjentar du det hele tiden? Å gradere psykopati etter vold-ikke vold har du vel alt sett er meningsløst utfra andre svar, håper jeg? (jfr anonym bruker lenger opp) Å bli utsatt for en psykopat er en fryktelig opplevelse - fysik vold eller ikke. Å få sjelen sin slått istykker er også fryktelig vondt og ødeleggende og krever mange år med reparasjon. Ja, jeg tviler ikke på at psykisk vold er ødeleggende. Men som sagt, vi er alle ansvarlige for vårt eget liv og velvære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 5. mai 2010 #122 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg vet ikke om du er klar over at det finnes tilfeller der mannen sier til dama at hvis du går, så dreper jeg deg? Sammenliknet med slike, så vil det være en stor fordel med de som ikke slår og utøver vold. Da har du i hvert fall muligheten til å ta ansvaret for ditt eget liv, og gå din vei. Selv om man blir dårlig behandlet av et annet menneske, så er det altså vårt eget ansvar å sørge for at det ikke får pågå. Øh, nei, har man blitt manipulert av en psykopat lenge nok så er usikkerheten rundt hvor vidt han slår, om han dreper seg eller deg om du går, hva han gjør med omdømmet ditt vel så alvorlig som om han slår deg fysisk. I tillegg får det deg til å bli. Man tør ikke gå, det er ikke ansvar for eget liv lenger. Man tenker ikke klart nettvermet ditt har han slått sønder i sammen og INGEN er på dit lag. I tillegg mener de fleste forskere at ikke-fysisk-vold er like skadelig som fysisk vold, om ikke mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikken Skrevet 5. mai 2010 #123 Del Skrevet 5. mai 2010 De fleste forskere mener psykisk vold er betraktelig mer skadelig enn fysisk vold. Fysiske skader leger kroppen av seg selv, psykiske skader kan hemme et menneskets liv helt fram til dets død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #124 Del Skrevet 5. mai 2010 Helt enig! Jeg synes også det er uakseptabelt at noen snyter på skatten eller kaster tyggegummipapir på gata. Forbanna psykopater! I forrige uke gikk sønnen min fra middagsbordet, uten å si takk for maten først. Da kan jeg love deg at han fikk høre hvilken psykopat han er! Han kunne visst være litt kjip, ja. Men jeg arbeider for tiden med en teori om at det kan være en forskjell mellom medisinske diagnoser og vanlige adjektiv. Tror du den teorien kan ha noe for seg? Har du i så fall noen anelse om hva forskjellen går ut på? Er du like sprø som du gir inntrykket av her eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #125 Del Skrevet 5. mai 2010 Øh, nei, har man blitt manipulert av en psykopat lenge nok så er usikkerheten rundt hvor vidt han slår, om han dreper seg eller deg om du går, hva han gjør med omdømmet ditt vel så alvorlig som om han slår deg fysisk. I tillegg får det deg til å bli. Man tør ikke gå, det er ikke ansvar for eget liv lenger. Man tenker ikke klart nettvermet ditt har han slått sønder i sammen og INGEN er på dit lag. I tillegg mener de fleste forskere at ikke-fysisk-vold er like skadelig som fysisk vold, om ikke mer. Vanligvis vil psykisk mishandling medføre større og mer permanente skader desto yngre man er. Og jeg har aldri sagt at psykisk mishandling ikke er skadelig - tvert imot. Men jeg ser også en klar sammenheng mellom fysisk vold og psykiske skader. Sjelens bolig er tross alt kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #126 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) De fleste forskere mener psykisk vold er betraktelig mer skadelig enn fysisk vold. Fysiske skader leger kroppen av seg selv, psykiske skader kan hemme et menneskets liv helt fram til dets død. For det første er det ikke alle fysiske skader som leges, og for det andre så får man ofte psykiske skader av fysisk vold. Spesielt i situasjoner der man er klart svakere. Mobbing f.eks. Endret 5. mai 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #127 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg fant ikke noe annet emne som handler om psykopat foreldre så jeg håper dere bærer over med at jeg skriver her Broren min og jeg har forskjellig far, og moren har lenge hatt mistanke om at faren til broren min er psykopat. Hvor "alvorlig" det er vet jeg ikke, men på denne http://www.klikk.no/helse/allmenn/article410984.ece sjekklisten passer inn med 2 poeng på 16 kjennetegn og 1 poeng på 2 kjennetegn. Det er da bare to kjennetegn han ikke passer inn i... Poenget er at broren min tenker på å bo hos faren sin når han begynner på vgs, til høsten og vi(mamma og jeg) lurer på hvordan farens innflytelse vil påvirke han. Jeg kan legge til at broren min har vært hos faren sin fra torsdag til mandag annenhver uke siden samlivsbruddet(broren min var ca. 2 år da) og annenhver småferie og 4 uker i sommerferien. Broren min vet ikke noe om mistankene våre, faren hans er ikke slem mot han på noen måte og broren min har samme syn på faren sin som de fleste gutter har(litt helt, superman-aktig) Faren hans har mistet jobben mange ganger på grunn av problemer med jobben(innenfor den økonomiske delen). Det er altså ikke farens oppførsel mot broren min som er problemet, men hvordan broren min lærer av måten faren hans oppfører seg mot andre. Ettersom broren din er såpass gammel og har bodd hos faren lenge tidligere, så tror jeg nesten dere må la han få gjøre som han vil, og dermed finne ut på den måten hva han vil. Hjelper ikke å bekymre seg. Men du kan jo prate med ham. Bare du ikke kaller faren hans for psykopat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. mai 2010 #128 Del Skrevet 5. mai 2010 Ja, jeg tviler ikke på at psykisk vold er ødeleggende. Men som sagt, vi er alle ansvarlige for vårt eget liv og velvære. Hva mener du med slike utsagn som dette egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #129 Del Skrevet 5. mai 2010 Hva mener du med slike utsagn som dette egentlig? Jeg mener at når man har blitt voksen, så er det vårt eget ansvar og vår egen oppgave, å komme oss ut av et usunt forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. mai 2010 #130 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg mener at når man har blitt voksen, så er det vårt eget ansvar og vår egen oppgave, å komme oss ut av et usunt forhold. Og hvorfor mener du dette er relevant å opplyse om når vi diskuterer psykopater? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #131 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Og hvorfor mener du dette er relevant å opplyse om når vi diskuterer psykopater? Det er relevant å ha det i bakhodet. En psykopat, eller manipulator, har ingen makt over et annet menneske (under normale omstendigheter) hvis ikke makta blir gitt denne av "offeret". Barn blir selvfølgelig spesielt. Endret 5. mai 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. mai 2010 #132 Del Skrevet 5. mai 2010 Det er relevant å ha det i bakhodet. En psykopat, eller manipulator, har ingen makt over et annet menneske (under normale omstendigheter) hvis ikke makta blir gitt denne av "offeret". Ha i bakhodet? I hvilken sammenheng og for hvem? Hva legger du i: "...har ingen makt over et annet menneske (under normale omstendigheter) hvis ikke makta blir gitt denne av "offeret"." :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #133 Del Skrevet 5. mai 2010 Ha i bakhodet? I hvilken sammenheng og for hvem? Hva legger du i: "...har ingen makt over et annet menneske (under normale omstendigheter) hvis ikke makta blir gitt denne av "offeret"." :klø: Poenget er at man som voksen i et normalt samfunn, faktisk bestemmer selv hvem som skal ha makt over en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. mai 2010 #134 Del Skrevet 5. mai 2010 Poenget er at man som voksen i et normalt samfunn, faktisk bestemmer selv hvem som skal ha makt over en selv. Jaha...? Og jeg ser fremdeles ikke relevansen i forhold til debatten vi har vært inne i en stund - om du da ikke forsøker å si at de som har vært i forhold med en psykopat er skyld i det selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #135 Del Skrevet 5. mai 2010 Jaha...? Og jeg ser fremdeles ikke relevansen i forhold til debatten vi har vært inne i en stund - om du da ikke forsøker å si at de som har vært i forhold med en psykopat er skyld i det selv? Som regel vil jeg tro at man blir lurt inn i et forhold med en psykopat. Men da er det altså opp til individet selv å sørge for å komme seg ut av det igjen. Selv om jeg forstår at dette sikkert ikke er så lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 5. mai 2010 #136 Del Skrevet 5. mai 2010 Jaha...? Og jeg ser fremdeles ikke relevansen i forhold til debatten vi har vært inne i en stund - om du da ikke forsøker å si at de som har vært i forhold med en psykopat er skyld i det selv? Det er vel egentlig akkurat det han sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 5. mai 2010 #137 Del Skrevet 5. mai 2010 Som regel vil jeg tro at man blir lurt inn i et forhold med en psykopat. Men da er det altså opp til individet selv å sørge for å komme seg ut av det igjen. Selv om jeg forstår at dette sikkert ikke er så lett. Unnskyld, men: Hvor mange hjerneceller har du, Steinar? Tre? Hvordan er det mulig å prestere et så hjernedødt innlegg som dette? Og du er over 40 år? Jeg vet ikke helt om jeg tror deg. En gjennomsnittlig attenåring har uendelig mye mer livsvisdom enn deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. mai 2010 #138 Del Skrevet 5. mai 2010 Som regel vil jeg tro at man blir lurt inn i et forhold med en psykopat. Men da er det altså opp til individet selv å sørge for å komme seg ut av det igjen. Selv om jeg forstår at dette sikkert ikke er så lett. Men hva er poenget med å opplyse noe så selvsagt? Du lirer jo av deg uante mengder med svada istedet for å faktisk diskutere - ja det er vanskelig å komme seg ut av et slikt forhold og hvorfor det: Jo fordi h*n er en psykopat Det ligger i sakens natur. Jeg antar du har sett at de som refererer til erfaringer med psykopater her i tråden ikke er i forhold til disse nå, så jeg skjønner ikke helt hva det er du vil frem til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. mai 2010 #139 Del Skrevet 5. mai 2010 Jaha...? Og jeg ser fremdeles ikke relevansen i forhold til debatten vi har vært inne i en stund - om du da ikke forsøker å si at de som har vært i forhold med en psykopat er skyld i det selv? Det er vel egentlig akkurat det han sier. Ja det var igrunnen slik jeg oppfattet det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. mai 2010 #140 Del Skrevet 5. mai 2010 Som regel vil jeg tro at man blir lurt inn i et forhold med en psykopat. Som regel...? Hva skjer i de andre tilfellene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå