Gå til innhold

Billige tortilla/wraps lefser?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Santa Maria har doblet prisen på sine tortilla lefser, fra 11kr til ~20kr. KJIPT!

Er det noen som vet om billige tortilla lefser? (utenom FirstPrice)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Landlord (Rema 1000) sine er greie syns jeg. Husker ikke hvor mye de koster, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Landlord på Rema har noen. De smaker egentlig helt likt Santa Maria sine synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker first price sine bedre enn landlord, jeg liker ikke størrelsen på landlord sine. De har har to typer, den ene pakken inneholder knøttsmå lefser, den andre altfor store. First price sine er sånn midt i mellom, og ligger på samme pris. For billig krydder og salsa kan du kjøpe en sånn pakke fra enten landlord, first price eller euroshopper (jeg tror sistnevnte har billige tortillalefser i passende størrelse også, men det er ikke alle rimi-butikker som har dem) til rundt en tier. Salsaen er ikke like god, og den er mild tror jeg, men har du oppi litt finhakket løk, litt chili osv blir den helt ok. Passer veldig fint for en studentlommebok. Og når vi først snakker om taco, kyllingkjøttdeig er mye billigere enn kjøttdeig. (21,90 på prix blant annet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Lag tortillaene selv. Et kilo hvetemel koster under 7 kr om du kjøper en to-kilos pakke. De kan fryses.

Krydderblanding er også unødvendig dyrt. Kjøp krydder i en innvandrerbutikk, og bland selv. Dyrere første gang om du må kjøpe alt på en gang, men mye billigere på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter å lage eget krydder!!

Men lefser, jeg kjøper First Price. Jeg mener å huske at en gang jeg kjøpte Ica så ble de ikke spist opp pga jeg syntes de var så mye "tørrere". First Price er isåfall bedre. Men dette er nok kanskje 1,5 år siden for de lefsene hadde jeg glemt ut at fantes..

COOP har ikke noe eget der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop har også egne, men jeg mener å huske at de også er veldig store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag tortillaene selv. Et kilo hvetemel koster under 7 kr om du kjøper en to-kilos pakke. De kan fryses.

Krydderblanding er også unødvendig dyrt. Kjøp krydder i en innvandrerbutikk, og bland selv. Dyrere første gang om du må kjøpe alt på en gang, men mye billigere på sikt.

Hvordan lager du de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bake tortillas er enkelt. Deilig lages med mel, salt, smør/smult, bakepulver og lunkent vann. De stekes på takke eller i tørr panne. Men det tar tid og det krever en god teknikk for at de skal bli gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg liker first price sine bedre enn landlord, jeg liker ikke størrelsen på landlord sine. De har har to typer, den ene pakken inneholder knøttsmå lefser, den andre altfor store. First price sine er sånn midt i mellom, og ligger på samme pris. For billig krydder og salsa kan du kjøpe en sånn pakke fra enten landlord, first price eller euroshopper (jeg tror sistnevnte har billige tortillalefser i passende størrelse også, men det er ikke alle rimi-butikker som har dem) til rundt en tier. Salsaen er ikke like god, og den er mild tror jeg, men har du oppi litt finhakket løk, litt chili osv blir den helt ok. Passer veldig fint for en studentlommebok. Og når vi først snakker om taco, kyllingkjøttdeig er mye billigere enn kjøttdeig. (21,90 på prix blant annet.)

Angående å kjøpe billig salsa og gjøre den bedre, så er det faktisk billigere å lage sin egen da. 1 boks med hakket tomat, 1-2 fedd hvitløk (kan faktisk sløyfes også), 1 chili, 1 liten løk, 1 lime og masse koriander er alt som skal til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å kjøpe billig salsa og gjøre den bedre, så er det faktisk billigere å lage sin egen da. 1 boks med hakket tomat, 1-2 fedd hvitløk (kan faktisk sløyfes også), 1 chili, 1 liten løk, 1 lime og masse koriander er alt som skal til ;)

Bedre - ja, men ikke billigere :) Du får jo både krydder, salsa og skjell for 10 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Bedre - ja, men ikke billigere :) Du får jo både krydder, salsa og skjell for 10 kroner.

Åja, så ikke at du mente en sånn pakke :) Da er jeg enig med deg om prisen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg prøvde Landlord sine tortillas, og la meg si det slik: NEVER AGAIN. De var ikke noe gode og alt for store.

Jeg er interessert i å lage dem selv. Er det noen som har gjort det? Evt peke til en oppskrift som _virker_?

Thanks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

De beste tortillalefsene får du når du bruker et spesielt maismel.

Det i linken nedenfor selger de i mange innvandrerbutikker. Om de ikke har den gule posen, men en oransje pose, kan du bruke den også. Ikke bruk vanlig maismel eller maisstivelse! Oppskrift står på posen.

http://www.brazamerica.com/images/products/thumb/533363828_5e0aca829c_t.jpg

Klipp opp en eller to plastposer og kjevle deigen mellom den, ellers setter den seg fast i kjevla eller i underlaget.

Hvetetortilla:

600 gr hvetemel

150 ml solsikkeolje

1 ts salt

250 ml lunkent vann

Kna deigen i fem minutter og la den hvile godt tildekket i 15 min. Den må ikke bli tørr, så dekk den med plast.

Kjevles ut til tynne tortillalefser og stekes i tørr stekepanne eller på takke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...