Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #1 Del Skrevet 4. mai 2010 Deltar barna våre i mange (organiserte) fritidsaktiviteter? Trodde helst selv de deltok i få, men fikk virkelig inntrykk på søndag av et annet ektepar syntes det... Barna deltar i følgende: Eldsteguttene: Ungdomsgruppe (hver andre lørdag kl 1830 – 2100), speider (hver andre fredag kl 1800 – 2000 + et par turer), sangkor (hver andre fredag kl 1800 – 200). Alt i regi av forsamlingen vi tilhører. I tillegg i sjakkgruppe (på skolen) en tirsdag pr mnd kl 1730 – 1900 og svømming en torsdag pr mnd kl 1800 – 2000. I vinter har de hatt leseropplæring («konfirmasjonstimer») hver torsdag kl 1800 – 1930, så da har jo svømminga blitt sløyfet. Eldste jente: Sangkor, speider og sjakkgruppe som guttene. I tillegg ei «barnegruppe» («sy- og misjonsgruppe») på seks – sju jenter i alderen 5. - 7. klasse, hun var med og stiftet denne da hun gikk i 5. klasse. Yngste jente: Sangkor, speider, sjakkgruppe som storesøster (ikke så veldig ivrig på sjakkgruppa, går her bare når hun har lyst). Ellers ei «spille- og tegnegruppe» hun + tre venner har organisert. Har også i vinter deltatt på et tegnekurs ved skolen (holdt i privat regi, skolen var bare lokalet). Yngste: Ingenting. Ellers deltar de tre yngste i ei barnebibelgruppe hver andre lørdag kl 1630 – 1745. Denne er vi selv ledere for, og den holdes hjemme hos oss. De to eldste deltar ikke helt regelmessig her, og de er jo mye mer «hjelpeledere» enn deltakere (gruppa er beregnet på barn fra fem til tolv). De har også laget ei «gymnastikkgruppe» for barn «inntil sjette klasse» hvor de selv + bestevennen (+ etter hvert litt eldste jente) er ledere. Her det møte hver andre mandag kl 1700 – 1800 i vinterhalvåret, og lokalet er låven vår... Dagene ellers brukes til lek (ikke særlig av det for de to eldste, da) hjemme (har en stor eiendom på 13 mål, så lett å få andre barn til å komme hit) og hos venner, lekser for alle unntatt minstegutten, lesing, fisking, roing (har robåt, denne ligger fortøyd 15 – 20 min å gå hjemmefra, alle barn kan låne den når de ønsker etter at de har bevist svømmedyktighet på 500 m + evne til å ilandføre en person 200 m, og forutsatt at de er to (svømme-/livredningsdyktige) sammen), tegning, barnepass (særlig jentene), arbeid hjemme (ubetalt), og (for de tre eldste, betalt) i bedriften, snekring + «plukking» i maskiner/tekniske innretninger (særlig guttene) etc. En sjelden gang er eldsteguttene + jentene å finne foran PCen med et spill (har fem; sjakk, et mastermindlignende, et «racerbilspill», et ferdighetsspill som går rundt å slukke branner, et simulatorspill med båter som seiles rundt i Europa (husker dette heter Microsoft Ship Simulator), all programvare ligger på server – PCene er sperret for installasjon/kjøring av exe-filer fra CD/DVD – her kan bare vi logge oss på, så vi vet nøyaktig hvilken programvare som finnes) eller er opptatt med å redigere foto/lage fotoshow. Kan til slutt si at alle aktiviteter er selvvalgte. Barna vet at de kan bruke X kr på fritidsaktiviteter, at vi har ei kort «nei-liste» for aktiviteter vi ikke ønsker de skal delta i, ellers er det fritt valg selv, men vi anbefaler/anbefaler ikke før de starter. Kjører imidlertid ett prinsipp knallhardt: Man deltar som gjest ved noe et sted en – to ganger, melder man seg da på er det krav om full innsats her til medlemsperioden på et semester/et skoleår/et kalenderår er ute, da avgjør man fritt videre (men det skal sies fra i god tid på forhånd om man vet man vil slutte, slik at leder kan planlegge best mulig). Elles setter jo «lita bygd» og «kjøremulighet når aktivitet Y foregår andre steder?» sine begrensninger. Hva tenker dere andre om barnas fritid og fritidsaktiviteter? Eller våre holdninger rundt dette, for den del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #2 Del Skrevet 4. mai 2010 Hjelp-e-meg, du virker militær. Blir svett bare av å lese innleggene dine, jo. Er du like systemtisk og pertentlig irl? Du bekrefter liksom alle fordommene jeg har mot frimenigheter. Fascinerende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2010 #3 Del Skrevet 4. mai 2010 De fire eldste barna dine har, slik jeg leser det, ca 3 faste aktiviteter per uke. Korriger meg hvis jeg tar feil her: Det ville vært lettere for meg å få med meg alt hvis du hadde satt det opp punktvis fra mandag til fredag for hvert barn. I tillegg har de en mengde muligheter til mer fri aktivitet. Dette kan være mye for noen barn og passe for andre. Så lenge det ikke går ut over skolearbeidet og barna trives med de aktivitetene de driver med, ser jeg ingen grunn til å begrense aktivitetene for barnas skyld. Det kommer mer an på logistikken for dere voksne... At dere har enkelte begrensninger for hva de får lov å delta i, er etter min oppfatning, i orden. Jeg synes heller ikke det er urimelig å sette visse grenser for hvilke typer spill som aksepteres. Etter mitt syn, bør barns fritidsaktiviteter være lystbetont, i alle fall bør barna få slippe å gå årevis på aktiviteter de mistrives med som følge av foreldrenes ambisjoner. Jeg mener ikke å si at dere gjør det, men det er viktig å si til barna at de selv kan velge om de vil fortsette med aktivitetene sine. (Husker fra barndommen enkelte tonedøve venner som ble påtvunget fiolintimer i flere år, og andre som ble tvunget avgårde på fotballtrening selvom de var kjempeklossete og uten ballfølelse eller spillforståelse...) Derfor er jeg også på linje med deg når det gjelder "gjestedeltakelse", men samtidig å holde perioden/året/semesteret ut. Det jeg reagerer litt på, er at dere i tillegg til nei-listen også går inn og anbefaler/fraråder aktiviteter for barna. Det innskrenker valgfriheten betydelig. Nei-listen burde derfor holde i så måte. (Med visse innlysende unntak, selvsagt. Hvis barnet ønsker en aktivitet som krever svært lang reiseveg, eller en aktivitet som det av en eller annen grunn virkelig ikke har fysiske forutsetninger for, er det jo naturlig å fraråde at barnet starter med dette. Det samme gjelder selvfølgelig med "nye" tilbud som dere ikke har tatt stilling til ennå.) Forslag til aktiviteter kan dere selvsagt gi, men direkte frarådinger ville jeg frarådet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2010 #4 Del Skrevet 4. mai 2010 Si meg, får dine barn i det hele tatt være barn. Virker som om ditt ord er lov, og her protesterer ingen. Får de lov å ha egne menininger, når de ikke er det samme som dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #5 Del Skrevet 4. mai 2010 oj oj oj....her var det mye på en gang. anbefaller deg å være forsiktig med å ha lat for mye aktivitetet på en gang for de yngre. da jeg var ung ble jeg veldig fort lei av ting når det ble så mye på en gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 4. mai 2010 #6 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg synes du får mye ufortjent kritikk i mange av trådene dine av folk som ikke våger å stå fram med brukernavn... Det er verken galt å sette grenser for barnas aktiviteter eller ha en strukturert hverdag, slik jeg forstår at dere har. Med fem barn er det sikkert en hel del organisering! Jeg hadde litt problemer med å henge med i svingene med alle aktivitetene, men kom fram til 3-4 ting per uke per barn. Stemmer det? Selv hadde jeg omtrent dette aktivitetsnivået fram til jeg var ferdig på ungdomsskolen (for mange år siden). Det passet meg bra, og jeg hadde gode resultater på skolen. På videregående ble skolearbeidet litt mer arbeidskrevende, og antall fritidsaktiviteter ble redusert tilsvarende. Så lenge barna liker det de driver med, ikke blir rastløse eller utslitte, og resultatene på skolen er gode, er det ingen ting som tilsier at dere overdriver. Noen barn er kompetente til å styre aktivitetsnivået sitt selv, mens andre trenger veiledning. Dere kjenner deres egne barn best, så hva som er riktig for dem bør nesten avgjøres utfra det jeg nevner i avsnittet ovenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #7 Del Skrevet 4. mai 2010 Si meg, får dine barn i det hele tatt være barn. Virker som om ditt ord er lov, og her protesterer ingen. Får de lov å ha egne menininger, når de ikke er det samme som dine? Fikk du med deg denne i HI, Gjest? "Kan til slutt si at alle aktiviteter er selvvalgte." Eller var den for forstyrrende for dine fordommer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #8 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg synes du får mye ufortjent kritikk i mange av trådene dine av folk som ikke våger å stå fram med brukernavn... syntes virkelig folk skal få velge å være anonyme hvis de vil det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 4. mai 2010 #9 Del Skrevet 4. mai 2010 syntes virkelig folk skal få velge å være anonyme hvis de vil det! klart man vil være anonym hvis man skal komme med kritikk man ikke vil bli tatt på i etterkant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #10 Del Skrevet 4. mai 2010 .. Hva tenker dere andre om barnas fritid og fritidsaktiviteter? Eller våre holdninger rundt dette, for den del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zizzi Skrevet 4. mai 2010 #11 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Den oversikten din ts var litt for rotete til at man kan få fullstendig oversikt, men jeg syntes at det ser ut til at barna dine har mange aktiviteter, og de er alle i regi av menigheten. En ting jeg legger merke til i alle dine innlegg er at det virker som om menigheten og religionen din/ deres er hele livet. Det virker for meg som om dere lever i deres eget lille samfunn i samfunnet. Lurer på om barna deres går i barnehage og skole i regi av menigheten, å lever dere av å jobbe for menigheten? Hvis det, så er ikke barna til ts vant til noe anet liv enn menigheten, å det er dermed ikke så rart at de velger bort gaver til seg selv, velger kristne aktiviteter osv. De vet jo ikke om noe annet. De fleste av oss ville vel kalt det hjernevasking. Endret 4. mai 2010 av Zizzi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #12 Del Skrevet 4. mai 2010 .. Hva tenker dere andre om barnas fritid og fritidsaktiviteter? Eller våre holdninger rundt dette, for den del. Husk at her har du spurt om hva andre tenker om barnas fritid og deres holdninger, og folk tenker så mangt. Da får du jo visse typer svar. Jeg synes det er flott at barna får bestemme selv og får ha så mange spennende aktiviteter! Men jeg mener også at det bør være rom for å kunne velge å slutte med en aktivitet uten å få dårlig samvittighet for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #13 Del Skrevet 4. mai 2010 ...Mitt barn på 13 år går nå i sitt 6 år i korps. Det er trening/ øvelse 2 dager i uken + korpsarrangemanger og konkurranser. Til tider er det ekstra travelt - som nå i mai. .... Hørte VELDIG travelt ut. Korpset her øver en gang i uka. Er barnet med i det som her kalles (det ligger ikke noe negativt i ordet) "elitekorps"? Hvor målet er mer "høyest mulig nivå" enn "avslappet, avslappet men greit nok tonefølge til 17. mai og lignende dager"? Men at mai - og særlig 17. mai - er travel tid for en korpsmusikant? Fortell meg (og andre) heller noe jeg (vi) ikke vet. . Eldstejenta vår gikk i korpset (sluttet i vår fordi hun følte seg "plaget ut" av dirigenten da hun stilte med egenkjøpt kornett) og vi har visse erfaringer med programmet for 17. mai for en korpsmusikant. Og vi kjenner det fra et lite korps og bygd med kortere "17.mai-dag" enn enn i en by hvor det er aktiviteter fra morgen til midnatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 4. mai 2010 #14 Del Skrevet 4. mai 2010 Eldstejenta vår gikk i korpset (sluttet i vår fordi hun følte seg "plaget ut" av dirigenten da hun stilte med egenkjøpt kornett) og vi har visse erfaringer med programmet for 17. mai for en korpsmusikant. Og vi kjenner det fra et lite korps og bygd med kortere "17.mai-dag" enn enn i en by hvor det er aktiviteter fra morgen til midnatt! Så synd at hun fikk denne erfaringen med korps! Voksne korpsledere burde ha mer vett enn som så *grrr* Som korpsmusiker kjenner jeg at jeg blir ekstra engasjert nå, fordi det er en hobby jeg har hatt veldig stor glede av hele livet. Korpset har gjort det lett å få nye venner på nye steder uansett hvor jeg har befunnet meg, og er en aktivitet med stor grad av fellesskap på tvers av allslags andre forskjeller vi måtte ha. Maidagene er lange og slitsomme, men fine likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #15 Del Skrevet 4. mai 2010 Det blir litt for dumt å klage over at folk skriver anonymt (ser forøvrig at du ikke akkurat er ivrig etter å svare de som ikke er anonyme, selv om det er mye kritikk derfra også, så tror dette med at du ikke svarer anonyme bare er et hendig påskudd). Så lenge det faktisk er lov å være anonym her blir det for teit å klage over at folk benytter seg av den muligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zizzi Skrevet 4. mai 2010 #16 Del Skrevet 4. mai 2010 Hørte VELDIG travelt ut. Korpset her øver en gang i uka. Er barnet med i det som her kalles (det ligger ikke noe negativt i ordet) "elitekorps"? Hvor målet er mer "høyest mulig nivå" enn "avslappet, avslappet men greit nok tonefølge til 17. mai og lignende dager"? Men at mai - og særlig 17. mai - er travel tid for en korpsmusikant? Fortell meg (og andre) heller noe jeg (vi) ikke vet. . Eldstejenta vår gikk i korpset (sluttet i vår fordi hun følte seg "plaget ut" av dirigenten da hun stilte med egenkjøpt kornett) og vi har visse erfaringer med programmet for 17. mai for en korpsmusikant. Og vi kjenner det fra et lite korps og bygd med kortere "17.mai-dag" enn enn i en by hvor det er aktiviteter fra morgen til midnatt! Hun går i vanlig skolekorps, men driller og er med på endel konkurranser i den forbindelse. Tror ikke det er hverken mer travelt eller mer dugnader i korps enn det det er i håndball og fotball. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #17 Del Skrevet 4. mai 2010 Det blir litt for dumt å klage over at folk skriver anonymt (ser forøvrig at du ikke akkurat er ivrig etter å svare de som ikke er anonyme, selv om det er mye kritikk derfra også, så tror dette med at du ikke svarer anonyme bare er et hendig påskudd). Så lenge det faktisk er lov å være anonym her blir det for teit å klage over at folk benytter seg av den muligheten. Din mening, som du har full rett til å ha. Jeg deler den overhodet ikke, og det forventer jeg at du respekterer! Med mindre målet ditt er å drive meningssensur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #18 Del Skrevet 4. mai 2010 Den oversikten din ts var litt for rotete til at man kan få fullstendig oversikt, men jeg syntes at det ser ut til at barna dine har mange aktiviteter, og de er alle i regi av menigheten. En ting jeg legger merke til i alle dine innlegg er at det virker som om menigheten og religionen din/ deres er hele livet. Det virker for meg som om dere lever i deres eget lille samfunn i samfunnet. Lurer på om barna deres går i barnehage og skole i regi av menigheten, å lever dere av å jobbe for menigheten? Hvis det, så er ikke barna til ts vant til noe anet liv enn menigheten, å det er dermed ikke så rart at de velger bort gaver til seg selv, velger kristne aktiviteter osv. De vet jo ikke om noe annet. De fleste av oss ville vel kalt det hjernevasking. Ser du har redigert ditt forrige innlegg, var det noen grunn til det? Bare en tilfeldighet at jeg oppdaget det, slik at jeg fikk mulighet til å svare... Menigheten er slett ikke hele livet, men selvsagt en viktig del av det. Som for absolutt enhver troende, uansett meninghet man tilhører. Man kan nemlig ikke skille, har man kristen tro, vil det preget dagliglivet. Jeg har svart vedr skole i en annen tråd, men gjentar gjerne. Barna går i en liten kommunal skole. Yngste går ellers ikke i barnehage. Hva skal han der når vår arbeidsplass er 40 meter fra inngangsdøra vår? Etter vårt syn er barnehager for dem som enten ikke har noe valg fordi de selv må skaffe inntekt til livets nødvendigheter og derfor må velge det nest beste, eller som faktisk ikke GIDDER oppdra sine egne barn. Av forrige avsnitt vil du også forstå at vi ikke verken "lever av" eller "jobber for" (i hvert fall lønnet, litt dugnadsarbeid gjør vi jo - er ledere i et par sammenhenger, bidrar i møter, bidrar med praktiske ting som vask/kjøkkenarbeid, etc) i forsamlingen. Du så kanskje i HI at barna våre har også andre interesser? Men det er vel rimelig at man heller velger forsamlingens speiderarbeid enn et verdslig, og ganske særlig når vi mener miljøet i den lokale verdslige speidergruppa er heller usunt? Derfor har barna våre fått klart råd om hva de bør velge. Men valget er altså til slutt deres, ikke vårt. For heller ikke den verdslige speidergruppa står på "nei-lista". Nei, tror absolutt ikke barna våre lever i noen spesiell "kuvøse" hvor de ikke kjenner et liv utenfor "huset". Men det er faktisk ganske vanlig å være med i kristent arbeid i bygda her, og det preger nok dagliglivet - langt utenfor dem som tilhører forsamlingene. Ellers virker det som om du enten har misforstått ordet "hjernevask" eller forsamlingens arbeidsmåte. Det er ikke mer snakk om "hjernevask" her enn enn i f eks DNK ("statskirken"). Man er faktisk ikke engang "medlem" av meningheten, fordi det finnes ingen medlemsprotokoll - et av forsamlingens særtrekk (som vi for øvrig deler med f eks DFEF, ofte kalt "frie venner", som ellers har en lære tilsvarende pinsebevegelsen). Og jeg minner om hva hjernevask egentlig er (sitert fra Store Norske leksikon, www.snl.no) "... Ved «hjernevasking» brytes personligheten og personens integritet og selvrespekt først systematisk ned ved hjelp av en kombinasjon av psykologiske metoder hvor isolasjon fra andre er regelen, og oftest kombinert med frarøvelse av søvn (søvndeprivasjon). Noen ganger brukes også føderestriksjon, vold og medikamenter. Det skapes et psykologisk og følelsesmessig vakuum hvor personen føler seg tom, ensom, usikker, hjelpeløs og forlatt. Dette erstattes gradvis med «vennlighet», «støtte» og «hjelp» etter hvert som offeret gir slipp på sine egne oppfatninger og aksepterer voldsutøvernes oppfatninger, forklaringer og politiske verdier som sine egne. ..." Tror neppe noen har opplevd verken integritet eller selvrespekt nedbrutt i vår forsamling... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reveal Skrevet 4. mai 2010 #19 Del Skrevet 4. mai 2010 Synes ikke nødvendigvis at de har FOR mange aktiviteter, så lenge skolearbeidet blir prioritert og barna ikke er slitne. Men jeg stopper opp å tenker over etpar punkter. Fysisk aktivitet (eneste treningen jeg ser er svømming to timer pr mnd)? Jeg stusser også litt på at alt av organisert aktivitet er i forbindelse med forsamlingen. Nå vet jo ikke jeg hvordan det er i bygda dere bor, kanskje er "samtlige" innbyggere med, men jeg ville kanskje tenkt litt på sosialiseringen. Jeg hadde to elever i en tidligere klasse, som kun var med på aktivitet via menigheten. Fælt å si det, men disse ble "sære", hadde problemer med å sosialisere seg med andre, ble gående mye alene ettersom de ikke fungerte i mulitisamfunnet... Trist. Jeg ser det desverre på nabobarnet her også- ei herlig og søt jente, men som ikke ha noen besøkende hjemme fra skolen- kun fra menigheten- noe som har medført at hun (i følge mitt barn som går på samme skole) ikke har noen venner i friminuttene. (Jeg sier overhode ikke at det er slik hos dere, men nevner hva jeg har sett hos "tilsvarende). Stusser litt på så strenge regler rundt databruk. Det er greit å ha grenser og regler for hva man har lov og ikke lov til, og evt "barnefilter"- men samtidig tror jeg jo at det er nødvendig å lære barna å bruke bl.a internett på en riktig måte (nettvett). Kankskje litt slemt av meg å si- men måten du som forelder utleverer barna dine her på Kvinneguiden viser meg at det kanskje ikke er gjort helt gjennomtenkte tanker i forhold til nettopp nettvett. (Vi vet alder på barna, antall barn, liten bygd, at dere er ganske religiøse etc. gjør dere ganske lett gjenkjennelige og utsatte for bygdesnakk og lignende (vi vet jo også at barna snart skal være alene hjemme....). Til slutt er jeg bare nysgjerrig da, så jeg spør; hvilke fritidssysler står på nei-lista? Når all denne "kritikken" er gitt, så vil jeg også passe på å takke deg for at du bidrar og er her på KG. Selvom vi to er VELDIG ulike på de aller fleste måter, så synes jeg det er kjempespennende å lese og lære om hvordan andre er og lever:-) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yojo Skrevet 4. mai 2010 #20 Del Skrevet 4. mai 2010 Den oversikten din ts var litt for rotete til at man kan få fullstendig oversikt, men jeg syntes at det ser ut til at barna dine har mange aktiviteter, og de er alle i regi av menigheten. En ting jeg legger merke til i alle dine innlegg er at det virker som om menigheten og religionen din/ deres er hele livet. Det virker for meg som om dere lever i deres eget lille samfunn i samfunnet. Lurer på om barna deres går i barnehage og skole i regi av menigheten, å lever dere av å jobbe for menigheten? Hvis det, så er ikke barna til ts vant til noe anet liv enn menigheten, å det er dermed ikke så rart at de velger bort gaver til seg selv, velger kristne aktiviteter osv. De vet jo ikke om noe annet. De fleste av oss ville vel kalt det hjernevasking. Minus hjernevasking, så er jeg noe enig. Synes at det ble for mye "fra menigheten" hos dere. Hvorfor velger de ingen aktiviteter sammen med andre barn, utenfor menigheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå