Gå til innhold

Rett til arbeisavklaringspenger

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei

Jeg er en dame på 36 år som nylig har blitt diagnostisert med psoriasisartropati og sliter med mye smerter og stivhet i kroppen. Jeg er halvt sykmeldt fra jobben min på 3.måned nå, og kan ikke se at det vil være mulig for meg å komme tilbake i full stilling.

Jeg er yrkesskoleutdannet til et typisk "stå, gå og løft-yrke" og det er i tillegg svært vanskelig å få til noe tilrettelegging her pga arbeidets karakter.

Min revmatolog har bedt meg skifte job, men det er ikke så lett... Uten noe mer enn yrkesskole og en helt spesifikk linje på merittlisten så stiller jeg svært kort i det meste. De jobbene som er ledige for "oss uten høyskole/universitet" er typisk butikk/lager/salg. Stå og gå jobber.

Så jeg ser tiden renne fra meg nå. Halv sykmelding er jo bare i ett år og deretter mister jeg både oppsigelsesvern og kommer over i NAV-systemet.

Men er ikke det her at jeg kan få hjelp til omskolering? Er det ikke dette som nå er arbeidsavklaringspenger? I et mer stillestittende yrke enn jeg har nå så vil jeg ha en langt større sjans til å jobbe 100% og ha en meningsfull arbeidshverdag enn den jeg har nå.

Hva er kriteriene for å komme inn i yrkesrettet attføring? Kan noen fortelle meg om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marlo

Kriteriene er jo i praksis litt varierende og vage.

På papiret står det vel at man har krav på AAP dersom man pga sykdom/lidelser har kraftig nedsatt mulighet til å arbeide (noe i den duren iallefall)

Jeg kan bare si noe om mitt hendelsesforløp.

Jeg jobbet, klarte ikke pga smerter og sluttet i jobben (ja jeg burde egentlig bare sykemeldt meg, men jeg var ung og dum). Det gikk lange perioder hvor jeg ikke klarte å jobbe, gikk på dagpenger i disse periodene.

Jeg ble sammen med en som ikke klarte å bare sitte å se på at jeg slet med smerter og ikke klarte å jobbe - og han fikk meg til å gå til lege og så få søkt om yrkesrettet attføring.

Fikk avslag på første søknad, søkte igjen og fikk ya.

På den tiden hadde jeg ingen diagnose enda, så egentlig er det et under at jeg fikk det.

Nå har jeg hatt YA, nå kallt AAP, i snart 4 år. Fikk egentlig beskjed av lege å søke om uføretrygd, men siden Tidsbegrenset uføretrygd, yrkesrettet attføring og rehabiliteringspenger nå har blitt slått sammen, så fikk jeg bare beskjed av NAV om å trekke søknaden min tilbake igjen. Varig uføretrygd er veldig vanskelig å få, så det vil evnt ta flere år før jeg får det gjennom.

Uansett, jeg hadde jo "krav" på omskolering. Man kan ikke få omskolere seg til hva som helst - det må være gode muligheter for at man skal klare å gjennomføre det nye yrket og det skal også være stor sjanse for å få en varig jobb innenfor det yrket.

Så ... det første du burde gjøre er å ta en prat med legen din, få han/henne til å skrive en skikkelig lege erklæring til NAV samtidig som du sender inn en søknad. At du får avslag må du nesten regne med...veldig mange får det på første søknad, men ikke gi deg, søk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har ikke NAV hatt dialog med din arbeidsplass og hatt møte der sammen med deg? Trodde de var pliktige til det under noen nye regler som trådte i kraft 1.1. Min arbeidsplass fikk brev om møte etter ca 2 mnd sykemelding, der vi alle innfant oss, på arbeidsplassen. Etter det hadde jeg en person å forholde meg til ved eventuelle spørsmål hos NAV. Videre ble jeg innkalt til møte hos NAV da jeg hadde vært sykemeldt i ca 8-9 mnd, og ble da forklart om alt det du spør om. Fikk da også et egenmeldingsskjema som jeg må fylle ut før neste innkallelse som jeg venter kommer snart 11-12 sykemeldingsmåned, der jeg skal fylle inn deriblant allslags informasjon om hva jeg eventuelt kan / ikke kan jobbe med. Så er spørsmålet da om en trenger omskolering for å kunne arbeide.

Synes du skal kontakte NAV og be om et møte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...