Gå til innhold

Hjemmsittere = for diktatur ?


Gjest Augustina

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av tråden om hjemmesittere...

Sakser inn mitt innlegg derfra som jeg ikke fikk noen respons på...De som ikke stemmer bør heller ikke klage!

Hva hadde dere sagt dersom dere ikke fikk lov å stemme?

Ville dere stillesittende funnet dere i det?

Eller ville det vært diktatur kanskje...?

Stemmerett er en gode vi har i dette landet.

Det var ikke slik før...

Da fikk ikke vi kvinner stemme om vi aldri så mye hadde

lyst eller hadde tungtveiende argumenter.

Synd at ikke flere gidder bry seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:enig_animasjon:

Fortsatt i dag blir mange mennesker drept hver eneste dag fordi de kjemper for retten til å stemme, for demokrati.

Å ikke bruke stemmeretten sin som vi har her i Norge er en hån mot alle disse, og det er en hån mot alle våre forfedre som kjempet for allmenn stemmerett i kongeriket og ofret mye for dette.

Skam dere, dere som ikke stemmer! :fy:

(jeg vet det er vanskelig å finne et parti som man er enig med alt i, men det er umulig å være enig med noen i alt! Poenget er å finne ut hvilke saker som betyr mest for deg, og så velge det partiet som samsvarer best med ditt eget syn på saken/ene. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg synes går litt i glemmeboken under kommune-fylkesting valg er at det er ikke Bondevik, Stoltenberg, Hagen og co vi stemmer for og i mot...

Men LOKALE saker som anngår oss der vi bor... :wink:

Sheba... :enig:

Men det var ikke særlig nytt tenker jeg... :ler:

Noen andre med synspunkter?

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt. Jeg synes alle bør og skal stemme. Det er din plikt og din rett.

Men vil bare poengtere en liten ting her. Fordi om noen velger å ikke stemme for at de er mot demokrati som samfunnsform betyr det ikke automatisk at de er for diktatur. Det finnes flere former vet du.... som fks. anarki....

P.S dette reflekterer ikke mitt politiske syn. Jeg stemte, og jeg stemte på et rimlig tradisjonelt og vanlig norsk parti :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tror at alle skjønner hva de mener når de sitter hjemme. Nei, det er det ingen som skjønner. Men å stemme blankt (ja, det finnes blanke stemmesedler) det gir et signal.

Og jeg er helt enig i at å ikke stemme gjør at du kan ikke klage på en eneste avgjørelse tatt i din kommune de neste fire år.

Og ja, du håner de som dør for å få samme retten som deg

Jeg sliter også med å forstå uttalelser som "nei, politikk interesserer meg ikke". Jeg kan forstå at man føler seg fjernt fra partilederdebattene og sånn. Men politikk er også om sykehuset ditt skal bestå og hvor mange lærere skolen skal ansette og om det skal gå motorvei i haven din.

Hvordan kan man ikke interessere seg for det som angår en så direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan kan man ikke interessere seg for det som angår en så direkte?

Ingenting av det som foregår i kommunen jeg bor i angår meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at å velge å ikke stemme er en del av demokratiet som er riktig og viktig at er der. Det gir bør gi et signal til politikerne at så mange velger å ikke stemme. Folk skal ikke bli tvunget til valgurnene. Jeg tror for øvrig at mange i Norge føler at de har det veldig bra og at det derfor betyr lite for dem hvem som sitter med makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

jeg sitter med spørsmålet om det psiller noen rolle å stemme?

Her i bergen var det Høyre som ble stemt frem, og velgerene viste at de vil ha et skifte :roll: Men hva spiller det for rolle når det ikke er sikkert de klarer å komme til enighet med noen av de andre partiene?

Det virker som det går mot AP igjen her i bergen, og det var ikke det folket ville, så hva er egentlig vitsen? Får vi det som vi vil?

må si at jeg stemmer hver gang uansett, for en kan jo alltids håpe at det blir bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir ihvertfall ikke bedre av at en ikke stemmer.

Stemmerett er ikke bare et gode men også en borgerplikt. Jeg synest flere burde sette seg ned og "studere" hva de forskjellige partiene står får. Og... er det absolutt ikke noe som angår en selv, så, ja da får en heller starte en politisk gruppe selv da... En får de ikke sånn en vil ved å sitte hjemme med hendene i fanget.

Hilsen

Røde-Brownie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om en eller annen kommune som fikk flertall pga. 2 stemmer.

2 stemmer folkens... :o

Viser kanskje at det nytter å stemme.

Nytter iallefall ikke å la være...

Jeg synes det trist at folk er så late at de ikke gidder å sitte seg inn i hva som skjer lokalt...

I Bergen f.eks...

* hvem er for og imot bybanen...

* hvem satser på skole - ungdom - eldre

* hvem har stemt for eller imot en sak som betydde noe for deg i de 4 årene som har gått...

* hvem har servert mest valgflesk siden sist osv...

Jeg jobber som institusjonskokk.

En sak som har opprørt meg er denne kjøkkenreformen.

Så de som stemte for den fikk ikke min stemme iallefall... :evil:

Jeg ser hvordan de eldre har det i hverdagen.

Jeg er gravid og ønsker et barnehagetilbud til mitt barn om litt over 1 år.

Jeg er mor til et skolebarn og ser tilbudet framtidens generasjon får.

Klart slike ting spiller en rolle for meg.

Da gjelder det å finne ut hva som spiller noen rolle for deg.

Å si at siden vi har demokrati er det en rett å ikke stemme - blir for lettvindt for meg...

Derfor spørsmålet...

Er det et fett om dere hadde mistet retten til å stemme...?

Uansett om det gjelder EU, monarkidebatten eller hva det skulle være...?

Jeg bare spør... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ble det ikke slik etter fin tellingen i Oslo etter personstemmer og finurlige formermler var utregnet at det skilte totalt 4 hele stemmer mellom rødt og blått.........

Det betyr 4 stemmer til til et rødt parti så hadde Oslo fått ny ordfører og byrådsleder........

Ikke si at det å stemme ikke er så viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at de som ikke gadd å stemme angrer kanskje bittelittegranne... :ler:

Men det er jo det som er poenget...

HVER STEMME TELLER... (på godt og vondt... :wink: )

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det kan være bittesmå marginer som utgjør veldig mye ved valg. Oslovalget er faktisk ennå ikke godkjent, og det snakkes om omvalg. Les om det i Aftenposten

Dette viser hvor viktig det er å stemme - din stemme betyr noe! Er det umulig å velge parti bør man likevel stemme det partiet man er minst uenig med.

Nå er det to år til neste gang (Oslo-velgerne får kanskje en mulighet til) Håper på mye høyere valgdeltakelse da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle
Hørte om en eller annen kommune som fikk flertall pga. 2 stemmer.

2 stemmer folkens... :o

Viser kanskje at det nytter å stemme.

Nytter iallefall ikke å la være...

Jeg synes det trist at folk er så late at de ikke gidder å sitte seg inn i hva som skjer lokalt...

I Bergen f.eks...

* hvem er for og imot bybanen...

* hvem satser på skole - ungdom - eldre

* hvem har stemt for eller imot en sak som betydde noe for deg i de 4 årene som har gått...

* hvem har servert mest valgflesk siden sist osv...

Mayamor

hva hjelper det om de som blir stemt frem ikke kommer til makten?

Flertallet i bergen vil ha et skifte, men det kan godt være at det ikke blir noe av, så hva har vi egentlig vært med å bestemme?

stemmer alltid uansett jeg, for jeg har oppfatningen at stemmer en ikke, da får en holde munnen sin igjen.

men stiller samtidig spørsmålet, hva er vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si det samme her som på "Aktuelle saker", jeg hater distriktet jeg bor i.

Kanskje du ved å stemme kunne bidra til å gjør distriktet mer attraktivt? Ved å stemme på et parti som kjemper for det du er opptatt av feks. Synes dette er en tynn unnskyldning for ikke å stemme, hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hva er da egentlig vitsen med å stemme blankt?

Er ingen vits i å stemme blankt (mener nå jeg da). Men i enkelte andre land teller de stemmene, og da fungerer de som en reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...