Gå til innhold

Frukt og grønnsaker!

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Silje_, du kan da spise så mye du vil av frukt og grønt :o Jo mer, jo bedre, faktisk. Skjønte ikke helt hva du mente, der?

Det du bør redusere er animalsk fett! Spise magert kjøtt i stedet. Moderate mengder av vegetabilske oljer i maten kan du gjerne bruke, da dette er fettsyrer som kroppen har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt og grønt er vel alltid sunt... men kanskje du tenker på hva som er sunnere enn annet og forskjell på kalori-innhold?

Jeg har ikke mye peiling på dette, men har jo alltid hørt at f.eks. avocado inneholder masse kalorier. Agurk og melon f.eks. består jo nesten av bare vann.

Sikkert noen som har greie på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at frukt og grønnsaker er sunt alltid, men noen som også sier at man ikke skal spise for mye av den frukten og den og den...

Men vet dere hva? Jeg bryr meg egentlig ikke om det jeg når jeg tenker meg om!

Jeg spiser druene mine og tenker at det er hvertfall sunnere enn sjokolade!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er litt skeptisk til når det gjelder grønnsaker og frukt er utenlanske matvarer. Jeg reagerer allergisk på sprøytemidler, og får oftere "utslag" på import-matvarer... Særlig utenlanske poteter, gulrøtter og jordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan oversikt over alle næringsstoffer til frukt og grønt her:

http://www.frukt.no/home.cfm

Druer er selvfølgelig bedre enn sjokolade, men spiser man tre epler er man fort oppe i samme kaloriinnhold som en sjokolade. Sunnere er det, men spise hva man vil av frukt og grønt kan man ikke hvis man vil ned i vekt. Måtehold gjelder all mat; også frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer og bananer har vel flere kalorier enn stangselleri....??

Men frukt og grønt er jo uansett sunt, og definitivt bedre enn sjokoladen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleputt..

Tror ikke du skal bekymre deg så mye over hvilke frukter og grønnsaker du spiser, men hvis du er veldig interessert, så kan jeg gi deg noen tips.

Advocado burde du holde deg unna, for det inneholder mye fett og er veldig kaloririkt.

Banan er den feteste frukten, og bør spises i moderate mengder. Pluss at en vanlig banan inneholder mellom 100 og 120 kalorier.

Skal du se på kaloriinntaket når det kommer til frukt, kan du tenke deg at de søteste fruktene inneholder mest fruktsukker, det vil si mest kalorier.

Grønnsaker og frukter som inneholder mye vann kan du spise ubegrenset av, som f.eks. agurk, vannmelon (selv om vannmelonen ikke anbefales av slankeguruene, så skal det MYE vannmelon til for at du skal ha i deg en betydelig mengde fruktsukker, siden den består av så mye vann)

Spis rå grønnsaker, fordi da får du i deg alle næringsstoffene. Disse går det ann å koke vekk, og da er jo litt av poenget borte.

Håper det hjalp!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om folk som har lagt på seg fordi de har spist for mye bananer og har også hørt om et tilfelle som la på seg av epler.... Folk er vel forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal bekymre deg så mye over hvilke frukter og grønnsaker du spiser, men hvis du er veldig interessert, så kan jeg gi deg noen tips.

Advocado burde du holde deg unna, for det inneholder mye fett og er veldig kaloririkt.

Banan er den feteste frukten, og bør spises i moderate mengder. Pluss at en vanlig banan inneholder mellom 100 og 120 kalorier.

Skal du se på kaloriinntaket når det kommer til frukt, kan du tenke deg at de søteste fruktene inneholder mest fruktsukker, det vil si mest kalorier.

Grønnsaker og frukter som inneholder mye vann kan du spise ubegrenset av, som f.eks. agurk, vannmelon (selv om vannmelonen ikke anbefales av slankeguruene, så skal det MYE vannmelon til for at du skal ha i deg en betydelig mengde fruktsukker, siden den består av så mye vann)

Spis rå grønnsaker, fordi da får du i deg alle næringsstoffene. Disse går det ann å koke vekk, og da er jo litt av poenget borte.

Håper det hjalp!

Klem

Hør på Lilleputt, hun vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...