Gå til innhold

Hvor mye sparer du per måned?


Pinkyh

  

111 stemmer

  1. 1. Hvor mye sparer du pr mnd?

    • kr. 0
      7
    • kr. 0-500
      11
    • kr. 501-1000
      8
    • kr. 1001-3000
      13
    • kr. 3001-5000
      21
    • mer enn kr. 5000
      36
    • ikke fast sparing, veldig variabelt
      14


Anbefalte innlegg

Gjest Spinell

Jeg må bare si at jeg er kjempeimponert over dere som er studenter og klarer å spare så mye hver måned!

Da jeg var student(men uten ekstrajobb) gikk økonomien akkurat rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer så mye jeg får til, i snitt 3-4000/mnd. Sparer opp egenkapital til bolig, men kontoen fungerer også som buffer/trygghet. Nå har jeg litt mer å rutte med enn jeg trenger for å dekke mitt (moderate) forbruk, så da sparer jeg mye i forhold til at jeg har utbetalt ca 14.000 i mnd.

Høsten er usikker med tanke på barnehageplass og jeg må muligens være hjemme med barn og strøjobbe, og da blir nok bufferen god å ha, om det blir så trangt som det kan bli. Har mann som jobber.

Fra sparekontoen overførte jeg hele BSU-beløpet 01.01 for å kunne få maks rente der, og kommer å gjøre det de kommende årene også.

Jeg klattsparer, og setter over når jeg får store beløp som første stipend-utbetaling, skatte- eller feriepenger. Ellers blir det hver måned, litt når jeg får penger, og mer etter hvert om jeg har bra med kroner i slutten av måneden.

Har en del studielån, men ikke boliglån ennå, målet er å ha det om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer alt jeg får fra lånekassen, dvs 6570 per mnd. Dette går til boligsparing, buffer og en tusenlapp til pensjonssparing. Om sommeren får jeg ingenting fra lånekassen så da spares det jeg får fra sommerjobb og evt skattepenger. Feriepengene går til ferie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg sparer alt jeg får fra lånekassen, dvs 6570 per mnd. Dette går til boligsparing, buffer og en tusenlapp til pensjonssparing. Om sommeren får jeg ingenting fra lånekassen så da spares det jeg får fra sommerjobb og evt skattepenger. Feriepengene går til ferie:)

Hva betaler du husleie, strøm, transport, osv med da?

Nå begynner jeg etterhvert å forstå alle som sier at de aldri har hatt så god råd som da de studerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betaler du husleie, strøm, transport, osv med da?

Nå begynner jeg etterhvert å forstå alle som sier at de aldri har hatt så god råd som da de studerte.

Har en helgejobb der jeg tjener ca 7500 per mnd. Holder til de månedlige utgiftene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde meg sparekonto først i januar, og har planer om å prøve å spare 10.000 kr hver måned. Men ser ut til at jeg har vært flinkere enn som så, så målet er å spare 100.000 til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden tror jeg det er 4000 som rusler inn på sparekontoen. Når jeg ser hvor flinke studentene her er, så tror jeg kanskje jeg burde øke beløpet... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Tråden er fra 2010, sparer vi mer i år enn vi gjorde for 4 år siden mon tro? :)

Lurer også på om dere som sparer fra 10.000+ har bolig og boliglån?



Anonymous poster hash: 7dbcb...c1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer nok noe mer nå enn i 2010, men på andre måter. Har litt mer penger i aksjefond selv om jeg også setter noe på sparekonto. Tror det siste er omtrent som det var i 2010. Største sparingen er vel i grunnen at jeg betaler langt raskere ned på boliglånet enn jeg må, så jeg kunne strengt tatt vært gjeldfri nå, men blir det i allfall i løpet av et par års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer omtrent 10.000 hver måned. Det har økt betydelig fra mine 1000kr for fire år siden :fnise: Har bolig og boliglån :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det mindre sparing fordi jeg har kjøpt meg leilighet og pengene mine går primært til å betale ned mest mulig på lånet. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student, jobber mye ved siden av.

Sparer 2000 i mnd på BSU, 500 i fond, ca 1500 i morsom spar. Noen ganger impulssparer jeg penger også på morsom spar, så går litt opp og ned hvor mye jeg sparer der.

Skatter 35%, så sparer på skatten også. Skattepengene skal brukes til egenkapital, og settes på bsu når de blir utbetalt. Har planer om å spare opp såpass at jeg får fylt opp BSU fortest mulig for å få mest ut av rentene.

Etter at jeg fikk kontroll på økonomien syns jeg det faktisk er GØY å drive med penger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student, jobber mye ved siden av.

Sparer 2000 i mnd på BSU, 500 i fond, ca 1500 i morsom spar. Noen ganger impulssparer jeg penger også på morsom spar, så går litt opp og ned hvor mye jeg sparer der.

Skatter 35%, så sparer på skatten også. Skattepengene skal brukes til egenkapital, og settes på bsu når de blir utbetalt. Har planer om å spare opp såpass at jeg får fylt opp BSU fortest mulig for å få mest ut av rentene.

Etter at jeg fikk kontroll på økonomien syns jeg det faktisk er GØY å drive med penger :fnise:

Jeg er helt enig med deg, penger er faktis gøy når man har kontroll og mestrer økonomien.

Jeg virkelig hatet alt med økonomi, tall og matte, holdt på å stryke på skolen grunnet matten, men nå kan jeg ta meg selv i å sitte å pludre og reine på både det ene og andre innen min økonomi. Jeg legger planer og koser meg, har opparbeidet meg en betydelig formue relativt min alder :)

Anonymous poster hash: 7dbcb...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...