Gå til innhold

Hvor mye sparer du per måned?


Pinkyh

  

111 stemmer

  1. 1. Hvor mye sparer du pr mnd?

    • kr. 0
      7
    • kr. 0-500
      11
    • kr. 501-1000
      8
    • kr. 1001-3000
      13
    • kr. 3001-5000
      21
    • mer enn kr. 5000
      36
    • ikke fast sparing, veldig variabelt
      14


Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på hva folk sparer i måneden. Jeg skal sette opp et sparesystem framover, og tror kanskje jeg kan klare opp mot 5000,- i mnd med inntekt på 20k. Har aldri spart noe særlig før, men nå som jeg har fast jobb og i en alder av 28 år ikke har opparbeidet meg noe egenkapital, ser jeg at det er på tide! :sjenert:

Så, hva sparer du i måneden? :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har begrenset inntekt, men sparer fast:

- 2000 i måneden på BSU-konto (til jeg har fylt kontoen for året)

- 1000 i måneden på en sparekonto

Ellers setter jeg over alle "overflødige" penger på en bufferkonto så jeg alltid har penger i bakhånd i tilfelle noe skjer, men beløpet varierer veldig fra måned til måned. De pengene jeg er helt sikre på at jeg kan spare setter jeg inn ekstra på sparekontoen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i overkant av 5000 kr. hver måned, det samme gjør sambo.

Sparingen er fordelt på BSU, bufferkonto, pensjon og div. fond.

Vi kunne nok spart mer, men det holder for oss. Har som regel penger til overs på brukskonto hver måned også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et par som sparer 1000,- hver på BSU, og 500 til vårt felles barn pr mnd.

Sparer ellers på sparebøsse når vi husker det ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sparer det som er til overs hver mnd, men minst 3000,- på BSU (til den er "full") og minst 1000,- på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 300 kr per måned på BSU (mellomlegget frem til maksbeløp blir satt inn hver jul fra arven min som står på en annen konto), mannen sparer 1000 kr per måned.

I tillegg sparer vi 5000 kr hver i måneden som vi setter inn på en felles sparekonto. Her går også eventuelle bonuser inn, samt skatteoppgjøret.

Vi setter også inn altfor mye penger på mat- og regningskontoen hver måned (8500 kr hver eller noe) - det samme gjør jeg på min private regningskonto - som utgjør en buffer i tilfelle noe skulle skje, eller bare at vi vil kose oss ekstra mye. I tillegg til dette har vi stående en del på brukskontoene våre til enhver tid.

Sånn alt i alt burde vi spart mer på sparekonto, men vi synes begge det er okei å ha en del stående på brukskonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BSU-en min blir på "magisk vis" fylt opp hver desember. Ellers har jeg en kortsiktig sparing på 5000 i måneden akkurat nå, men jeg regner med at veldig mye av dette ryker til flytting og massevis av utgifter forbundet med det. Møbler, hvitevarer, etc.

Etter flytting regner jeg med å kunne spare 4000 i måneden, der 3000 foreløpig går til å bygge opp bufferen igjen, 1000 til felles feriesparekonto. Så får jeg se hva som skjer etter "full" bufferkonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg setter 3000 per måned på sparekonto.

I tillegg har vi valgt så kort nedbetalingstid vi syntes vi kunne på huslånet. Dette ser jeg også på som sparing. (Selve avdragene er jo rett og slett sparing i egen bolig, og med kort nedbetalingstid blir rentebeløpet vi betaler inn totalt mindre.)

Vi setter også inn mer enn vi må på felleskonto hver måned, så i tillegg til å være en driftskonto blir felleskontoen også en buffer i tilfelle uventede utgifter. Denne har vi av og til "gjort opp" når det har stått litt mye på den, og da har vi satt inn overskuddet i huslånet. På den måten har vi forkortet nedbetalingstiden ytterligere.

Jeg sparte i BSU fram til jeg ble for gammel til det. Savner denne utmerkede ordningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden går mye av sparepengene til fytting og møbler, men etter det er i orden skal vi igjen i gang med å spare 10 % av inntekten hver mnd. For meg tilsvarer det ca 1000, for mannen ca 3000.

Pengene går på høyrentekonto og bsu. Orker ikke og sette oss inn i fond og sånn akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer min 100.000 i året men ingen ting fast annet enn avdrag på bolig lånet da. også er jo bsu 01.01 fast. Liker mye bedre å spare når jeg har råd til det og ha mulighet til å handle når det passer sånn. så høye faste trekk er ikke helt min ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 3000 på BSU hver mnd til den er fylt opp. Ellers sparer jeg alt jeg har ekstra på kontoen, etter at jeg har betalt regninger, satt av penger til mat, og satt av til lommepenger. Varierer hvor mye, men gjerne 2-3000. Mannen min gjør det samme. :) Og så sparer vi endel av feriepengene og skattepengene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har begynt å spare 20000 hver måned, men så sparer jeg jo til reising da, så det er vel ikke så fornuftig sparing sånn sett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ca 13 000 utbetalt hver måned og av historien på nettbank kan jeg se at jeg i snitt har spart 4980 i mnd'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en spareplan som er satt opp for to år fram i tid, en spareplan jeg følger ganske nøye. Har ingen fast sum, mye fordi det varierer hvor mye jeg kan spare fra måned til måned. I sommermånedene er det jo f.eks ikke utbetaling av studielån, og da blir sparingen mindre fordi lønnen går primært til husleie og mat.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er student som nylig har fått deltidsjobb. Svarte 0, men planlegger å prøve å spare 1000 kr i mnd i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sparer ikke fast, men: er student med ujevn inntekt som selvstendig næringsdrivende ved siden av, og den ekstrainntekten prøver jeg å unngå å bruke. Så hvis jeg regner på det har jeg vel spart ca 10 000 i måneden i år etter skatt, men regner ikke med så mye inntekt resten av året+fler utgifter (noe som kan utgiftsføres+økt husleie/flytting), så kanskje 3-4000/mnd, og det er vel bra for en student... Samtidig har jeg sløst litt med studielånet den siste måneden :sjenert: Har ellers variert veldig hva jeg har spart opp gjennom årene, jeg har stort sett et lavt forbruk, så sparer fort noen kroner, men har også hatt veldig ujevn inntekt bestandig og måttet bruke større deler av sparepengene flere ganger. Men godt å ha en buffer i slike situasjoner da, i stedet for å komme bakpå med regninger og ikke vite hvordan en skal løse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Jeg betaler maks ned på huslånet - ser på det som den største sparingen min.

I tillegg kjøper jeg aksjer for 1500 kroner pr mnd - også setter jeg 1000 kroner inn på sparekontoen min. Det som går inn på sparekontoen min er penger jeg bruker på hus og hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, men tjener bra, prøver likevel å spare litt. Regner med at jeg sparer rundt 10-15.000 i måneden. Snart vil mesteparten gå med til nedbetaling av huslån, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...