Gå til innhold

Matmonsteret skal bli


Sitronsaft
 Del

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge fulgt med på andres dagboker, og tenkt på at det jeg burde lage en selv. Så hei, her er jeg.

Jeg er 18 år gammel jente, 165 cm. Kg'ene er jeg ikke sikker på ettersom vi ikke har vekt (!). Får ta og veie meg på Wii fiten idag :fnise: . Som mange andre ønsker jeg å stramme opp, ved å trene mer og spise sunt. Er litt for glad i sjokolade ja :rødme: . Egentlig mat generelt, hvis jeg ikke hadde visst bedre hadde jeg spist hele dagen! Også har jeg faktisk lyst å bygge muskler! Ikke sånn voldsomt, men ettersom jeg "hater" løping, er styrketrening mer greien for meg. Jeg synes det er pent med litt markerte muskler. I tillegg til litt aerobic-trening da :lur: . Går på skole, noe som er veldig stillesittende, så får en liten utfordring der ja!

Ikke vær redd for å gi en liten lyd i dagboken min! Jeg gleder meg til å bli fit sammen med dere :trene:

Klem fra Sitronsaft :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var dagens treningsøkt gjennomført! Jeg er litt usikker på om jeg skal skrive nøyaktig hvilken øvelser jeg har gjort, kg osv? Jeg trente iallefall styrke, både mage, lår/rumpe og armer. Deilig å være ferdig :mrgreen:

Maten min har vært slik hittil:

Frokost kl 9: 2 havreknekkebrød og et bløtkokt egg

Lunsj kl 13: 2 glass ( :sjenert: ) smoothie laget av skogsbær, banan, eplejuice og et halvt beger skyr naturell

Nevnte jeg forresten at magen min er helt innstilt etter klokken og etter 3-4 timer MÅ jeg ha mat :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudinna

Gratulerer med egen treningsdagbok Sitronsaft!! :goodbye:

jeg er akkuratt som deg, etter 3-4 timer er jeg alltid sulten og MÅ ha noe å spise. Klarer ikke konsentrere meg eller tenke klart før jeg får mat. Men det er jo bare bra å spise jevnt gjennom dagen! :) Skal du ned i vekt eller bare stramme opp/få mer muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, så koselig med tilbakemelding :biggrin: Takk for det!

Ja, ikke sant! Humøret synker også kraftig hvis jeg ikke får energipåfyll :P

Det har jeg ikke bestemt meg helt for, må bare få somle meg til å veie meg først :flau: Men tenker egentlig å gå litt ned/få vekk det "overflødige" (og da går jeg vel gjerne ned?), samtidig som jeg prøver å stramme opp/få mer muskler. Kanskje det vil være lurt å ta mål også, for å se fremgangen bedre :trene:

Kan forresten legge til dagens middag, som ble inntatt i 3-tiden. En ristet skive vita grovbrød (4 på fullkornsskalaen), en karbonade laget av 100% rent kjøtt (fra kjøttforhandler). Tilbehør var litt vita ost, paprika, agurk og tomat. Min måte å spise hamburger på, nam nam :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudinna

Den middagen hørtes både god og sunn ut! :)

Du burde absolutt ta mål i tilegg til å veie deg! Venninna mi gikk faktisk opp i vekt men ned mange cm når ho begynte å trene ;) merker mye raskere forskjell når man måler. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gudinna: Ja, tror det kan være lurt. Jeg kan godt gå opp i vekt så lenge det er muskler som kommer og fett som forsvinner :sjenert: Da blir altså målebånd neste punkt på handlelisten min!

EmmaL: Tusen takk, det trenger jeg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter middag ble det nok et mellommåltid, denne gangen 300 gram frosne jordbær og to havreknekkebrød før jeg la ut på en kort tur med hunden. Når jeg kom hjem oppdaget jeg at vi hadde ferske jordbær i kjøleskapet, og hey; 400 gram jordbær til ble fortært :sjenert: Sammen med en god kopp te da :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmmaL

Er jordbærne nå gode? De ser så fristende ut! Og de inneholder vel så og si ingen kcal? Må si du er heldig som har hund. Bra turkamerat det!

Endret av EmmaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var det så lett å se? :sjenert: Logget inn med et brukernavn jeg bruker på de fleste andre nettsider, og la ikke merke til at det var en annen bruker. Hadde helt glemt den jeg, tabbe :plystre:

Jeg er veldig lite kresen på jordbær da, så jeg synes de er kjempegode. Ikke så gode som norske, men gode nok :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide meg før den lille styrkeøkten min idag (midt på formiddagen, er vel bedre om morgenen). Da viste vekten 57,3 kg (!). Sist jeg veide meg (som var rundt nyttår :sjenert: ) veide jeg 55. Så det var et demotiverende tall! Etter treningen veide jeg meg på nytt, for å se om dette virkelig kunne stemme. Da hadde jeg tatt av den ytterste buksen og genseren, slik at jeg bare sto i stilongs, singlet og sokker. Da viste vekten 56,5. En skulle ikke tro at klærne hadde såå mye å si? :huh:

Uansett, viktig å se fremover. Første delmål: 55 kg.

Fant ikke målebånd i dag, men skal se om jeg får lett bedre. Vil virkelig få målt også :kul:

Treningen idag: Styrke; et lite mageprogram etterfulgt av knebøy. Er så støl etter igår at jeg ikke klarer stort mer styrke. Klarte 7,5 kg på hver side på knebøy idag, det er 2,5 mer enn tidligere!

Senere blir det en halvtimes joggetur, forhåpentligvis sammen med en venninne. Håper ikke hun feiger ut, for jeg har ikke motivasjon til å komme meg ut alene :sukk:

Forresten, et lite spørsmål: Når man sier hvor mye vekt man tar på de forskjellige øvelsene, regner dere med stangen? For jeg veide den idag, og den veide 7 kg, det er jo veldig mye! :trene:

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gudinna

Du skal veie deg på morgenen, før frokost og etter du har vært på do ;) Det er den korrekte vekten.

57 kg høres jo uansett ikke mye ut da :) Syns du bør fokusere på å stramme opp, ikke på å gå ned i vekt. :)

Endret av Gudinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Ja, er det jeg har hørt også ;) Så får ta det på nytt imorgen, og bruke fredag som offisiell veiedag :cool:

Mener å ha lest at "idealvekten" ofte er 10 mindre enn så høy du er :unsure: Nei, er vel ikke så mye, er heller det at jeg har gått opp. Merker det på buksene også, for å si det slik. For et år siden eller to var jeg rett over 50-tallet :dåne: Men som sagt, vekten er ikke så grusomt viktig, må bare komme meg i gang med målebåndet.

Enig med deg, skal heller fokusere på en real oppstramming!

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudinna

Idealvekten er jo individuelt fra person til person, og selv om jeg ikke er noen tilhenger av BMI sier den kalkulatoren at du kan være normalvektig selv om du veier 65 :)

Jeg er selv 167 cm høy, og treneren min målte og sjekka fettprosent, muskelprosent etc og ut i fra det sa han at idelvekten min ligger på 67-70 kg! I følge BMI kan jg veie både 53 til 70! Hehe, litt forskjell... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i det ;) Stor forskjell! Hvordan fikk du sjekket det? Høres interressant ut :jepp:

Men musklene kommer vel ikke så fort, så første mål blir iallefall å være tilbake der jeg var for noen måneder siden i vekt, så kan heller cm få krympe og vekten gå opp etter hvert om den vil :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudinna

Det var en sånn vekt-sak.. Man sto på den som en vanlig vekt, så måler den alt mulig. Hvis du er medlem på et treningssenter burde du spørre om å prøve den :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke ut det, EmmaL :)

Maten idag har vært så som så. Sov hos kjæresten i natt, så fikk verken laget lunsj eller spist slik frokost som jeg "pleier".

Frokost: 3 sportsknekkebrød

Lunsj: 1 YT jordbær yoghurt (namnam) + 400 gram jordbær

Mellom: 1 kokt egg

Middag: 2 porsjoner kyllingsalat (uten dressing)

Mellom: 400 gram jordbær + 1 jordbær activia yoghurt

Blir nok en kvelds senere også, kanksje to knekkebrød.

Det siste måltidet med jordbær og yoghurt spiste jeg bare for å ha noe å gomle på mens vi hadde kake og kaffe-besøk. Hadde spist et kakestykke hvis ikke, garantert! Er vanskelig å se andre kose seg med sånne godsaker. Må innrømme at jeg syndet litt, med å smake to t-skjeer ostekake fra kjæresten :plystre: Kunne vært verre!

Av trening idag ble det som nevnt noen mageøvelser, i tillegg til 3x10 med knebøy. Vekten var 7,5 kg på begge sider (+ stangen på 7 kg), stolt :briller2: . Merker jeg må trene armmuskler, for slet virkelig med å få stangen opp på skuldrene :haar:

Nå skal jeg ut på tur med hunden igjen, og forhåpentligvis jogge litt. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kommet godt i gang ser jeg! Synes du var kjempeflink som klarte å begrense deg til to kakebiter :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

×
×
  • Opprett ny...