Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg kjenner så altfor lett igjen engstelsen og frykten du sitter med TS. Har vært der selv, og gråt meg i søvn hver kveld en uke før min egen datter skulle ut på en tilsvarende reise. Jeg forberedte meg på et evig farvel, mens hun forbredet seg på en uforglemmelig tur. Reiste alene, og skulle bo på hosteller rundt i verden. For meg var bare betegnelsen "hostell" det samme som hospits... eller enda verre..bordell.... Hun reiste alikevel.

Kom tilbake like hel, rik på opplevelser og med et enormt tilskudd av venner for livet. Hun lærte at mennesker stort sett er snille og hjelpsomme, og ikke banditter som jeg trodde :-) Hun er trygg på å bli kjent med nye mennesker, tror det beste om folk uten å være godtroende. Og best av alt: hun forteller meg at verden enda er god, og at de aller fleste mennesker kun vil andre godt. :-) Jeg vil bare gi deg et trøstende ord, TS. Det vil helst gå bra og de kommer seg hjem igjen.

Før hun reiste på den lengste turen sin alene, så opprettet hun en FB profil for meg, og vi holdt kontakt der. Hun var flink til å si fra om hun skulle bort og ikke kunne sende meg en hilsen på noen dager. Og til slutt: det er verst før hun reiser, og et par dager etterpå før hun får etablert seg litt og så blir det bedre og du vil engste deg mindre. Vær stolt av dattteren din. Dette vil hun, hun har selvtillit og hun har tro på seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i Brasil, Bolivia, Chile, Peru og Nicaragua, men har dessverre ikke hatt gleden av Colombia enda. Har fremdeles til gode å bli utsatt for fare, fordi jeg ikke drar til "tilfeldige bekjentskaper", jeg drar til verifiserte couchsurfers, og har aldri opplevd at noen av dem har villet meg noe vondt.

Mvh. Eplefe sin venninne som ikke har egen konto.

Som du ser, er det lov å skrive her som gjest.

Det er mulig du har gjort dette på en tryggere måte (og du har kanskje en helt annen alder og erfaring enn ts sin datter), men i mitt svar forholder jeg meg til det ts skriver. Hennes datter vil basere seg på tilfeldige mennesker hun møter de stedene hun kommer til.

Det er ikke min hensikt å ta fra noen gleden ved å reise, men jeg har vært disse stedene, og snakker av erfaring. Jeg ville vært minst like redd som ts dersom min unge datter hadde funnet på noe sånt.

Skrevet

Du bør tenke deg om. I mitt alderskull fra VGS dro nesten halvparten til Sør-Amerika. Halvparten av de igjen kom hjem med ymse kjønnssykdommer.

Det virket som at flesteparten dro på sånne turer for å ligge rundt med latin-amerikanske menn, noe jeg har hørt fra en del at de virkelig oppnådde til det fulle også.

For meg virket det som at backpacker tur til Latin-Amerika er blitt det nye Aya Napa, bare at det varer i gjerne 6 mndr til et et års tid...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du bør tenke deg om. I mitt alderskull fra VGS dro nesten halvparten til Sør-Amerika. Halvparten av de igjen kom hjem med ymse kjønnssykdommer.

Det virket som at flesteparten dro på sånne turer for å ligge rundt med latin-amerikanske menn, noe jeg har hørt fra en del at de virkelig oppnådde til det fulle også.

For meg virket det som at backpacker tur til Latin-Amerika er blitt det nye Aya Napa, bare at det varer i gjerne 6 mndr til et et års tid...

Hvem bør tenke seg om ? Hvis det er TS du sikter til så spiller det ingen rolle hva hun tenker, da datteren er myndig. Dessuten handler ikke alt om sex, en slik tur er nok opplevelser og læring på førsteplass, og skulle man finne noen man liker godt så er jeg sikker på at datteren til TS er smart nok til å beskytte seg, i og med at jenta faktisk har hatt god nok peiling til å spare penger selv til turen, og legge den opp. Denne jenta virker oppegående, og hun er nok mer enn klar over at folk som deg slenger skremselspropaganda.

Ta deg en bolle og slapp av.. nam nam : )

Skrevet

Herlighet, så mange som har svart! Jeg var på jobb i går kveld, så fikk ikke svart før nå, men det var utrolig kjekt å høre de forskjellige synspunktene.

Og takk for all oppmuntring og trøst. Det har hjulpet utrolig mye!! :)

Etter å ha lest her, så innser at jeg har vært altfor negativ ovenfor min datter. Jeg har kun fokusert på hvor farlig det er, at hun er gal, nå helt til det siste. Jeg ser også at hun har forberedt seg på mange måter, har tatt Judokurs, kjøpt inn utstyr, Spanskkurs m.m.

Jeg er jo stolt av henne, og synes hun er flink, men har aldri sagt det til henne. Frykten har jo hele tiden dominert. Så jeg tok en telefon og sa til henne at jeg faktisk også synes at hun er veldig flink. Hun har klart å spare til dette helt selv på mindre enn et år. Og hun har evne til å nå målene sine, ikke bare snakke om ting. Hørtes ut som det gledet og lettet henne. Takk skal dere ha! :)

Det er som om jeg har tenkt at dersom jeg på noen måte sier noe bra, så støtter jeg henne og bidrar til at hun reiser på noe hun kanskje ikke er klar for.

Men nå skal hun jo reise alikevel, og uansett hva jeg sier, så er dagen kommet nå til helga.

(Hvis ikke Vulkanen våkner til live igjen, ;) eller nye skyer driver hit.. som det sto i nyhetene i dag)

Skrevet

jeg kjenner så altfor lett igjen engstelsen og frykten du sitter med TS. Har vært der selv, og gråt meg i søvn hver kveld en uke før min egen datter skulle ut på en tilsvarende reise. Jeg forberedte meg på et evig farvel, mens hun forbredet seg på en uforglemmelig tur. Reiste alene, og skulle bo på hosteller rundt i verden. For meg var bare betegnelsen "hostell" det samme som hospits... eller enda verre..bordell.... Hun reiste alikevel.

Kom tilbake like hel, rik på opplevelser og med et enormt tilskudd av venner for livet. Hun lærte at mennesker stort sett er snille og hjelpsomme, og ikke banditter som jeg trodde :-) Hun er trygg på å bli kjent med nye mennesker, tror det beste om folk uten å være godtroende. Og best av alt: hun forteller meg at verden enda er god, og at de aller fleste mennesker kun vil andre godt. :-) Jeg vil bare gi deg et trøstende ord, TS. Det vil helst gå bra og de kommer seg hjem igjen.

Før hun reiste på den lengste turen sin alene, så opprettet hun en FB profil for meg, og vi holdt kontakt der. Hun var flink til å si fra om hun skulle bort og ikke kunne sende meg en hilsen på noen dager. Og til slutt: det er verst før hun reiser, og et par dager etterpå før hun får etablert seg litt og så blir det bedre og du vil engste deg mindre. Vær stolt av dattteren din. Dette vil hun, hun har selvtillit og hun har tro på seg selv.

Akkurat sånn er det jeg har det! :) Våkner med et rykk hver morgen, forbereder meg til et evig farvel. Tar bilder, ser på henne, tar vare på minnene, stemningen når vi sitter å tuller alle sammen i familien, bekymringsløse. Fullt klar over at dette er "her og nå", og at fremtiden vil bringe nye faktorer, og stemningen vil endre seg.

Helt sprøtt! :sprettoy:

Håper at du har rett i at det vil bli bedre etter hun har reist, de første dagene. :)

Skrevet

Kan du ikke i hvert fall anbefale datteren din http://www.couchsurfing.org/ ?

Se etter verifiserte og "vouched for"-verter de stedene hun skal til. :)

Tusen takk for tipset! Jeg var inne og så på det, er det familier du bor hos, eller kan man treffe en "guide" derfra? Er det dyrt?

Skrevet

Hvor gammel er datteren din?

Hun er 20 år. :)

Skrevet

Tusen takk for tipset! Jeg var inne og så på det, er det familier du bor hos, eller kan man treffe en "guide" derfra? Er det dyrt?

Det er stort sett gratis, og alt fra enkeltpersoner til familier. "Guide" fungerer de fleste som uansett, og de er til stor hjelp når man er langt vekke hjemmefra. I de mindre trygge stedene føler man seg plutselig mye tryggere når man har et sted å dra til. :)
Skrevet

Det er stort sett gratis, og alt fra enkeltpersoner til familier. "Guide" fungerer de fleste som uansett, og de er til stor hjelp når man er langt vekke hjemmefra. I de mindre trygge stedene føler man seg plutselig mye tryggere når man har et sted å dra til. :)

Kjempebra tips! :tommelsmil:

Hun hadde hørt om dette, men visste ikke helt hva det var, sa hun.

Tenker at det kan være nyttig når hun skal til Rio de Janeiro i Brasil. (hjelpes) Der er det jo kjempeviktig å vite hvor man bør gå, eller holde seg borte fra. Men mye fattigdom der, og mye lureri også... forstår at man se på anbefalte familier da.

Skal se nærmere på det nå. :)

Skrevet

Se etter de som er verifiserte, de har donert litt til couchsurfing slik at de har fått bekreftet at de er den de er, og de som er vouched for har hatt besøk før som er villig til å gå god for dem. :)

Er kjempekjekt med couchsurfing, og det er litt mindre tilfeldig enn å satse på snille fremmede, og samtidig kjempefint å møte nye mennesker. Anbefales på det sterkeste. :)

Skrevet

judokurs og diverse andre selvforsvarkurs hjelper ikke mot skytevåpen som jo er ganske vanlig i flere av de landene det her er snakk om.

det eneste som hjelper er å ha soleklare regler på forhånd: aldri dra steder på kvelden uten følge man kjenner, aldri dra hjem igjen alene på kvelden, ikke la noen vite hvor du bor uansett hvor snille de virker, aldri sett deg inn i et kjøretøy med ukjente mennesker, ikke drikke mye alkohol, ja....

som jente må man faktisk være veldig forsiktig, og da spesielt når du er nordisk i et fattig land eller dårlige strøk.

kjenner mange som har reist i de landene, men alle har vært organisert gjennom studier/venner etc.

samtlige betegner det som ganske farlig med mindre du vet hvor du skal oppholde deg.

regner jo med denne datteren har gjort god research på forhånd og vet hva hun skal unngå:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fra en ungdoms (selv om jeg er litt eldre enn din datter) sitt perspektiv så synes jeg det er utrolig bra at du har fortalt din datter at du er imponert over alle forberedelsene hun har gjort.

Jeg planlegger tur nå, og min mors reaksjon var akkurat den samme som din, utelukkende negativ. Da vi diskuterte det påsto hun at det bare var for at jeg skulle tenke gjennom alle de forskjellige sidene ved det å reise, men det har jeg jo allerede gjort. Så for meg oppfattet jeg det bare som om hun var negativ, og at hun spilte på at jeg skulle få dårlig samvittighet og ikke reise.

Så støtt henne så godt du kan, finn tips, gi råd, men for all del tenk at dette kommer til å bli en positiv opplevelse for din datter, og at du har gitt henne det hun trenger for å klare seg her i verden gjennom din oppdragelse gjennom mange år.

Gjest gjesten
Skrevet

Brasil og Colombia har et ufortjent dårlig rykte. Jeg regner med at datteren din er fornuftig nok til å ikke vandre rett inn i favelaen i Buenos Aires, liksom.

:fnise: Favelaen i Buenos Aires? I Colombia? :fnise:

Det går helt sikkert bra, men jeg forstår at du bekymrer deg for henne. Kan hun spansk? Bruk de siste dagene på å be henne være flink til å holde kontakt med dere, og på å forberede ting som kopi av pass, kontaktinformasjon til forsikringsselskap og finne lure tips til hvordan hun kan reise sikkert, og så ønsker du henne god tur, selv om du helst ikke vil la henne reise.

Skrevet

Som du ser var det mer enn et land nevnt.

Gjest gjesten
Skrevet

Som du ser var det mer enn et land nevnt.

Men ikke landet hvor Buenos Aires er hovedstad. ;) Og favelaene (forresten et portugisisk ord) ligger ikke i Buenos Aires...

Men som sagt: Rakel, det er skummelt å slippe barna ut på en slik tur, men det er flott å se at du tar til deg alle de positive erfaringene som kommer fram i denne tråden.

Gjest reiseglad
Skrevet

Jeg har også reist på en slik tur, var da 21 år. Jeg reiste riktignok ikke alene, men sammen med min søster. Det var verst for våre foreldre, de trodde nok at vi aldri skulle komme hjem igjen. Dette er flere år siden og vi hadde verken mobiltelefon eller internett. Det var derfor helt umulig for de her hjemme å komme i kontakt med oss i løpet av 4 måneder. Vi var innom internettkafeer, men foreldrene våre hadde den gangikke tilgang til mail. De hadde kun reiseruta vår og vi ringte hjem en dag i uka. Samtalene foregikk til omtrent samme tid, begge foreldrene våre satt omtrent klare ved telefonen. I dag er ting mye lettere med internett og SMS.

Turen vår gikk selvsagt utrolig bra. Vi var også i Asia i tillegg til øde stillehavsøyer og mye mer. Det er imidlertid mye lettere å være midt i situasjonen enn å sitte hjemme. Jeg har mange ganger tenkt på hvor tøffe vi egentlig var da vi landet på fremmede steder uten plass å bo eller særlig kunnskap om stedet. Der og da føltes det helt naturlig. Jeg kunne tenkt meg å reise igjen, gjerne alene. Man kommer i kontakt med mye folk og trenger aldri være alene med mindre man ønsker det selv. Jeg er sikker på at datteren din kommer hjem igjen med opplevelser for livet.

Skrevet

judokurs og diverse andre selvforsvarkurs hjelper ikke mot skytevåpen som jo er ganske vanlig i flere av de landene det her er snakk om.

det eneste som hjelper er å ha soleklare regler på forhånd: aldri dra steder på kvelden uten følge man kjenner, aldri dra hjem igjen alene på kvelden, ikke la noen vite hvor du bor uansett hvor snille de virker, aldri sett deg inn i et kjøretøy med ukjente mennesker, ikke drikke mye alkohol, ja....

som jente må man faktisk være veldig forsiktig, og da spesielt når du er nordisk i et fattig land eller dårlige strøk.

kjenner mange som har reist i de landene, men alle har vært organisert gjennom studier/venner etc.

samtlige betegner det som ganske farlig med mindre du vet hvor du skal oppholde deg.

regner jo med denne datteren har gjort god research på forhånd og vet hva hun skal unngå:)

Signerer.

Det er utrolig hvor naive nordmenn er. Å tro at en ungjente skal kunne forsvare seg med litt judo, blir ganske tåpelig.

En annen sak, er språket. Du kommer ikke langt med engelsk, de færreste snakker det. Man må kunne gjøre seg godt forstått på bl.a. spansk, ellers blir man ganske hjelpeløs og isolert.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Signerer.

Det er utrolig hvor naive nordmenn er. Å tro at en ungjente skal kunne forsvare seg med litt judo, blir ganske tåpelig.

En annen sak, er språket. Du kommer ikke langt med engelsk, de færreste snakker det. Man må kunne gjøre seg godt forstått på bl.a. spansk, ellers blir man ganske hjelpeløs og isolert.

TS skriver at datteren har forberedt seg med bl.a. spanskkurs. Og jeg tror nok at når man kommer dit vil man komme langt med grunnsetningen, men at man må omstille seg litt fordi gatespråket aldri er slik man lærer språket i Norge.

Men det tror jeg går bra, den beste måten å lære språk på er å oppholde seg der det snakkes til vanlig.

TS, verden er ikke stor nå. Det er utrolig enkelt å få tak i folk på mobiltelefon. Pass på at hun har et abonnement som fungerer hos de fleste operatører i utlandet. Ellers er jo Skype en mulighet om hun har med seg datamaskin.

Du skal se at du får henne hjem om noen måneder som en helt ny person, som har lært seg mye ny dans. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...