Rakel Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Eldste jenta er nå blitt voksen, og har bestemt seg for å reise til Sør-Amerika helt alene i 4 måneder. Jeg tenkte først at det var et innfall, og håpet at hun ville slå det fra seg. Har advart og skremt, men dette er tydligvis en drøm som hun er fast bestemt på å gjennomføre. Hun ønsker å lære mer om dans, og reise der de danser de forskjellige stilene. Hun skal til Argentina og danse Tango, Brasil og Samba, Cuba og salsa, osv.. Hun vil ikke reise sammen med noen, fordi hun føler at de da vil "hindre" henne siden de ikke har samme interessen. Derfor skal hun reise helt alene som backpacker med en ryggsekk og bo på hostel i de forskjellige landene. Hun sier at hun vil bli kjent med å reise sammen med folk som hun treffer der. For meg virker alt veldig naivt, og det høres ut som hun tror at de står klar på hostelet med kaffe og ønsker henne velkommen. Nå er dagen kommet, hun reiser 2. Mai, og jeg er livredd. Våkner hver morgen med sterk redsel og kan ikke tro det er sant. Brasil...Colombia.. farlige land, og min lille jente reiser rett til løvens hule. Slikt føles det. Dette er noe hun selv har spart til, bestilt og ordnet på egen hånd. Jeg trenger sårt noen råd eller tips fra andre som har reist slikt. Trøst og beroligende ord er også velkommen!
Modic Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Jeg skjønner at du er engstelig. Her må du imidlertid stole på at du har gjort en god jobb når det gjelder oppdragelse, slik at hun er i stand til å ta vare på seg selv. Det vil helst gå bra, og det blir sannsynligvis et minne for livet!
Gjest Eks-backpacker Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Det kommer til å gå bra. Jeg reiste på tilsvarende vis da jeg var 19, også alene og det gikk helt fint. På diverse overnattingssteder ble jeg kjent med folk, vi laget middag sammen, gikk på kino - det var sosialt og hyggelig. Hun er sikkert ei tøff jente med bein i nesa, du kommer til å få se at hun kommer glad og fornøyd (og rågod til å danse!) hjem igjen. Når det er sagt: Tanken på at et av mine egne barn skal reise så langt og aleine, ville gjort meg også bekymret. Men vi må jo faktisk slippe dem fri når de blir voksne (og helst litt gradvis, så det gjelder å komme i gang).
Bintou Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Jeg skjønner engstelsen, men man vokser utrolig mye på en sånn tur Får bare håpe hun ikke forelsker seg, sånn som jeg gjorde.. det kan bli en kamp Mamma har erfaring med dette.. jeg dro alene til Gambia som 18-åring, og det var vel ingenting noen kunne gjøre for å stoppe meg! Så du får bare gi henne de beste rådene du kan og holde kontakten underveis. Du kan ikke reise og besøke i løpet av oppholdet? Syns du skal være stolt av at hun er så selvstendig, jeg
Eplefe Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Jeg hadde ikke dradd til Sør-Afrika slik stemningen i landet er nå, og jeg har en bror jeg kan bo hos der. Sorry, jeg har beroligende ord å komme med både i Colombia og Brasil, men ikke SA, ikke nå. :/
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #8 Skrevet 27. april 2010 Jeg hadde ikke dradd til Sør-Afrika slik stemningen i landet er nå, og jeg har en bror jeg kan bo hos der. Sorry, jeg har beroligende ord å komme med både i Colombia og Brasil, men ikke SA, ikke nå. :/ Det er jo ikke så farlig, all den tid TS sin datter skal til Sør-Amerika og ikke Sør-Afrika
Miss Puddel Skrevet 27. april 2010 #9 Skrevet 27. april 2010 et lite tips fra min bror, som dro som backpacker i sør amerika for flere år siden: lag en foring i ryggsekken av lett hønsenetting. De fikk han og kompisen tips om, fordi tyver sniker seg innpå bakfra og åpner sekken med kniv. Om man har hønsenetting på innsiden får de ikke gjort akkurat det. Ellers så er det vel ikke så lett å få stoppet noen som er myndig og som vil reise, med mindre man har ekstremt god kontakt med vulkanene på Island... Nå er det jo litt kort tid igjen, ellers hadde jeg vel insistert på et selvforsvarskurs før hun dro. Husker da broren min var der, det var før internett etc, så det var å holde kontakt når han var i nærheten av en telefon, nå er det jo lettere , med mobil og internett. Skjønner at du er bekymret, det hadde jeg også vært om mine barn dro på tur slik, selvom jeg har gutter, og de kanskje ikke er like utsatte. Men hun er ikke den første jenta som drar ut på den måten, og jeg har faktisk inntrykk av at jenter som drar helt alene slik blir ofte litt "adoptert" av omgivelsene, det fremmer morsfølelser selv hos gamle menn liksom. lykke til!
Reveal Skrevet 27. april 2010 #10 Skrevet 27. april 2010 Jeg hadde ikke dradd til Sør-Afrika slik stemningen i landet er nå, og jeg har en bror jeg kan bo hos der. Sorry, jeg har beroligende ord å komme med både i Colombia og Brasil, men ikke SA, ikke nå. :/ Det er jo ikke så farlig, all den tid TS sin datter skal til Sør-Amerika og ikke Sør-Afrika Og ei heller er Sør-Amerika et land. Et kontinent derimot- som inneholder både Colombia og Brasil som Eplefe har beroligende ord å komme med;-)
Kjetil S. Skrevet 27. april 2010 #11 Skrevet 27. april 2010 Rakel, Du aner ikke hvor godt jeg kan forstå deg!! Man skulle bare ønske at man ganske enkelt kunne ha sagt nei, dette er helt utelukket... Men ettersom at det aller, aller kjæreste man noen gang har hatt har blitt gammelt nok til selv å bestemme så kan man veldig beklageligvis ikke det. Og sjansen for at alt vil gå galt er bare så altfor stor til å kunne bare svelge sånn helt uten videre. Det eneste positiv, hvor lite det enn nå er verdt, er at enkelte mennesker her i verden virkelig evner å se verdien i sine barn, og logikken for deres aller, aller beste. Vi kommer helt til kort, og vi liker det ikke...!!!! Men vi gjør, og har gjort så absolutt best vi kan. Av og til så strakk det bare ikke helt til... Livet kan være et helvete av og til, når man bare vil det aller, aller beste for noen, og våre gode ønsker bare ikke når helt frem. Stakkars oss er bare nødt til å sitte igjen her i vår egen elendighet og bare å håpe på at det beste utfallet vil komme, fremfor det verst tenkelige resultat... ...Og tro du meg, jeg føler VELDIG med deg!!
thirteen Skrevet 27. april 2010 #12 Skrevet 27. april 2010 Nå vet jeg ikke om dette svarer på spørsmålet ditt, men søskenbarnet mitt var utvekslingstudent i et land jeg ikke husker atm. Hun syntes folkene der var veldig trivelig å imøtekommende, og drar gjerne tilbake dit flere ganger. Men hun bodde jo i et hjem og på samme plass i et år.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #13 Skrevet 27. april 2010 Rakel, Du aner ikke hvor godt jeg kan forstå deg!! Man skulle bare ønske at man ganske enkelt kunne ha sagt nei, dette er helt utelukket... Men ettersom at det aller, aller kjæreste man noen gang har hatt har blitt gammelt nok til selv å bestemme så kan man veldig beklageligvis ikke det. Og sjansen for at alt vil gå galt er bare så altfor stor til å kunne bare svelge sånn helt uten videre. Det eneste positiv, hvor lite det enn nå er verdt, er at enkelte mennesker her i verden virkelig evner å se verdien i sine barn, og logikken for deres aller, aller beste. Vi kommer helt til kort, og vi liker det ikke...!!!! Men vi gjør, og har gjort så absolutt best vi kan. Av og til så strakk det bare ikke helt til... Livet kan være et helvete av og til, når man bare vil det aller, aller beste for noen, og våre gode ønsker bare ikke når helt frem. Stakkars oss er bare nødt til å sitte igjen her i vår egen elendighet og bare å håpe på at det beste utfallet vil komme, fremfor det verst tenkelige resultat... ...Og tro du meg, jeg føler VELDIG med deg!! Skjerp deg og la være å svare TS som om dette er en dødsdom.
Eplefe Skrevet 27. april 2010 #14 Skrevet 27. april 2010 Brasil og Colombia har et ufortjent dårlig rykte. Jeg regner med at datteren din er fornuftig nok til å ikke vandre rett inn i favelaen i Buenos Aires, liksom.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #15 Skrevet 27. april 2010 Derfor skal hun reise helt alene som backpacker med en ryggsekk og bo på hostel i de forskjellige landene. Hun sier at hun vil bli kjent med å reise sammen med folk som hun treffer der. For meg virker alt veldig naivt, og det høres ut som hun tror at de står klar på hostelet med kaffe og ønsker henne velkommen. Hun har jo forsåvidt rett, jeg har vært ute og reist, en del alene, og det er veldig lett å komme i kontakt med folk, og det er helt vanlig at folk som skal samme sted slår seg sammen. Spesielt jenter er flinke til å passe litt på hverandre, når man reiser slik alene, og 90% av guttene er også bra karer som vil beskytte en hvis det skjer noe. Så det er ingenting galt med planen hennes, så lenge hun følger standard regler om å ha låsbar ryggsekk og bruke hodet i forhold til mørke smug på nattestid. Hvis du vil at hun skal høre på råd fra deg bør du heller ikke være for redd og negativ, siden hun da vil tenke at mamma er hysterisk og har ikke peiling. Greier du å holde deg litt saklig er sjansen langt større for at hun faktisk lytter til det du har og si. Og så lenge hun er myndig kan du uansett ikke si noe fra eller til, så da er det best å være litt positiv. Jeg er i etterkant glad jeg turte å reise alene, siden det har gitt meg gode minner for resten av livet, og jeg synes du skal prøve å glede deg på din datters vegne. Selv har jeg foreldre som bare såvidt hadde vært utenfor Norges grenser da jeg dro, men de var bare stolte over meg, og i etterkant har de også blitt inspirert til å begynne å reise mer selv.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2010 #16 Skrevet 27. april 2010 Brasil og Colombia har et ufortjent dårlig rykte. Jeg regner med at datteren din er fornuftig nok til å ikke vandre rett inn i favelaen i Buenos Aires, liksom. Det er ikke uten grunn at disse landene har fått et slikt rykte. Jeg har en bekjent som kommer fra Colombia, og jeg har vært i landet flere måneder selv. Etter min mening er dette ikke et land en enslig ung jente drar til for å reise rundt på egenhånd. Det kan gå bra, men det kan også gå veldig galt.
Eplefe Skrevet 27. april 2010 #17 Skrevet 27. april 2010 Veldig galt kan det også gå i Oslo sentrum, Øst-Europa, Amerika, Kina osv., men fakta er at med litt vett i pannen og litt research på forhånd og muligens litt couchsurfing for kontakt med folk som bor der og kan hjelpe deg med å være trygg/finne frem i området så er sjansen ganske stor for at man klarer seg. Med mindre man vandrer rett inn i favelaen og antar at alle der er like hyggelige som de du bor hos.
marta i farta Skrevet 27. april 2010 #18 Skrevet 27. april 2010 Hei Jeg har en veninne som netopp har vært i sør amerika. Hun jobbet som frivelig og bodde litt i vertsfamilie og masse på hosteller. Hun kom hjem som en ny person, hun hadde lært så mye som person og seg selv og av landene hun hadde vært i. Hun har fortalt så mye at alle vennene hennes har lyst å dra for å oppleve det samme. Jeg skjønner hvis det føles som at jenten din ikke er helt klar for å dra ut i den store verden, men jeg tror hun er det. Hun har dette planlagt og gleder seg. Hun kommer til å få en fantastisk opplevelse du unner henne. Hvis det oppstår problemer er det gode råd ved en telefonsamtale... scape er også en fin kommunikasjonsmåte. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2010 #19 Skrevet 27. april 2010 Veldig galt kan det også gå i Oslo sentrum, Øst-Europa, Amerika, Kina osv., men fakta er at med litt vett i pannen og litt research på forhånd og muligens litt couchsurfing for kontakt med folk som bor der og kan hjelpe deg med å være trygg/finne frem i området så er sjansen ganske stor for at man klarer seg. Med mindre man vandrer rett inn i favelaen og antar at alle der er like hyggelige som de du bor hos. Kan jeg spørre om du har vært i Colombia? Når du trekker sammenligninger med Oslo sentrum, Amerika osv., så vitner det om at du ikke er helt inneforstått med forholdene. Det er ikke det samme å møte tilfeldige bekjentskaper rundt omkring (som egentlig ikke føler de har noe ansvar for deg) som det er å ha et fast reisefølge. Bare det å velge trygge steder å bo, kan være en utfordring slike steder. Noe kan skje uansett hvor man oppholder seg, men sjansen er langt større når man drar til steder som er så belastet med kriminalitet. Derfor er det smart å ta sine forholdsregler, og etter min erfaring er det ikke lurt for en ung jente å dra alene.
Eplefe Skrevet 27. april 2010 #20 Skrevet 27. april 2010 Kan jeg spørre om du har vært i Colombia? Når du trekker sammenligninger med Oslo sentrum, Amerika osv., så vitner det om at du ikke er helt inneforstått med forholdene. Det er ikke det samme å møte tilfeldige bekjentskaper rundt omkring (som egentlig ikke føler de har noe ansvar for deg) som det er å ha et fast reisefølge. Bare det å velge trygge steder å bo, kan være en utfordring slike steder. Noe kan skje uansett hvor man oppholder seg, men sjansen er langt større når man drar til steder som er så belastet med kriminalitet. Derfor er det smart å ta sine forholdsregler, og etter min erfaring er det ikke lurt for en ung jente å dra alene. Jeg har vært i Brasil, Bolivia, Chile, Peru og Nicaragua, men har dessverre ikke hatt gleden av Colombia enda. Har fremdeles til gode å bli utsatt for fare, fordi jeg ikke drar til "tilfeldige bekjentskaper", jeg drar til verifiserte couchsurfers, og har aldri opplevd at noen av dem har villet meg noe vondt. Mvh. Eplefe sin venninne som ikke har egen konto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå