Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ambisiøs mann er et stort pluss. Jeg er ambisiøs selv. Selv om mannen ikke er overambisiøs med henhold til yrket sitt, er det viktig med en kar som "brenner for noe" og ikke lar alle dagene bare flyte forbi.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Joda, jeg tviler ikke på det, men du har ikke levd lenge nok til å innse det ennå.

Bare vent ;)

Selv pleier jeg å unngå aldersarroganse overfor de som er yngre enn meg selv.

Selv om du er i en viss alder, betyr ikke det at alle andre menn på samme alder ser verden på samme måte som deg. Jeg kjenner en del menn som er på din alder og eldre: og selv om livet har ulike faser, menn har vært skilt og har barn fra før, noen er vonbråtne og skuffet, osv, så vil "ambisiøs" her bety å gjøre det beste ut av situasjonen man er i: altså hvordan man takler den.

Alder er ingen unnskyldning for å miste ambisiøsiteten i eget liv. Jeg kjenner menn som er eldre enn deg, som ikke er uenig i det altså.

Steinar: det er ikke alle som mister gnisten selv om de er over en viss alder.

Endret av gjestdeluxe
Skrevet

Å være ambisiøs i forhold til yrke kan være et pluss hvis det betyr at man er "on the same page". I følge mine egne erfaringer kan det være vanskelig å få forståelse for ambisiøsitet som kvinne når mannen ikke er interessert i karriere osv. men forventer at vi begge skal leve et nøkternt familieliv hvor mitt bidrag skal være husarbeid og barnepass... (I tillegg til at jeg mistet mye av respekten for mannen som ville være tilfreds med enten drittjobb eller uføretrygd, og ikke gadd å prøve å forbedre situasjonen sin selv - og det gikk mest på det å klare å utfordre seg selv, ønske å lære noe nytt, bidra osv... ikke penger.) For det å se at en person tør å ta utfordringer, er standhaftig, tålmodig og gjør en innsats for noe - er veldig attraktivt.

Men - det finnes nok mange situasjoner hvor man kan bli enige om en kvinnen jobber- og mannen er hjemme-løsning også. Eller der begge er fornøyde med små ambisjoner osv osv i alle varianter.

Skrevet

Selv pleier jeg å unngå aldersarroganse overfor de som er yngre enn meg selv.

Selv om du er i en viss alder, betyr ikke det at alle andre menn på samme alder ser verden på samme måte som deg. Jeg kjenner en del menn som er på din alder og eldre: og selv om livet har ulike faser, menn har vært skilt og har barn fra før, noen er vonbråtne og skuffet, osv, så vil "ambisiøs" her bety å gjøre det beste ut av situasjonen man er i: altså hvordan man takler den.

Alder er ingen unnskyldning for å miste ambisiøsiteten i eget liv. Jeg kjenner menn som er eldre enn deg, som ikke er uenig i det altså.

Steinar: det er ikke alle som mister gnisten selv om de er over en viss alder.

Var ikke ment som alderarroganse da men. Poenget er bare at man ser og tenker litt annerledes med årene når man kan se seg litt mer tilbake i livet. Sikkert ikke alle som gjør det, men jeg gjør det.

Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke har ambisjoner om f.eks å gjøre en best mulig jobb.

Men samtidig ønsker jeg heller ikke å leve for jobben.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke har ambisjoner om f.eks å gjøre en best mulig jobb.

Men samtidig ønsker jeg heller ikke å leve for jobben.

Så var det heller ikke slik jeg "definerte" begrepet ambisiøs. Tvert i mot, så la jeg et helhetlig perspektiv i det, og trakk inn både familie, jobb og livet generelt.

Skrevet

Personlig har jeg aldri brukt et ord som "ambisiøs" før, for å beskrive "drømmemannen".

Synes igrunn det ordet er litt skremmende.

Dersom en mann blir beskrevet som "ambisiøs", så tenker jeg om den mannen at han ikke har særlig mye tid å bruke på kona si. At han setter familien sin i andre rekke til fordel for jobben.

MEN - - - -

Det mange kanskje mener når de sier at de vil ha en "ambisiøs" mann, er at de vil ha en mann som brenner for noe, er engasjert i noe, som søker utvikling fremfor stillstand i jobbsammenheng og ellers, og som ønsker å bety noe for omgivelsene sine, både som fagperson og medmenneske.

SLIK ønsker jeg at "min" mann skal være, hvis jeg noen gang finner en det skulle klaffe med. ;)

Skrevet

Så var det heller ikke slik jeg "definerte" begrepet ambisiøs. Tvert i mot, så la jeg et helhetlig perspektiv i det, og trakk inn både familie, jobb og livet generelt.

Syns det er mer motiverende med felles mål jeg :)

Ikke like lett å sette seg mål alene i lengden.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Er man par, så lager man vel noen felles mål og er ambisiøse på forholdets vegne.

Likevel: uansett hvor mye par man er, så bør man absolutt også være ambisiøs på egne vegne også.

Det er ikke enten eller.

Skrevet

Er man par, så lager man vel noen felles mål og er ambisiøse på forholdets vegne.

Likevel: uansett hvor mye par man er, så bør man absolutt også være ambisiøs på egne vegne også.

Det er ikke enten eller.

Nei, men det blir relativt annerledes. Prioriteringer og fokus blir helt annerledes.

Men det betyr selvfølgelig ikke at man aldri kan gjøre noe for seg selv, og på egen hånd.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det å ha felles mål i livet er sikkert ikke feil.

Og hvilke mål tenker du da som relevante for et par?

Hva tror du? Det er soleklart for meg. ;D

Jeg mener at par som ikke er positive for hverandre har vansker med å sette felles mål sammen fordi de ikke klarer å roe seg med tanken ved å tilbringe resten av livet med hverandre, og fordi man ikke har nok til felles for å ha like drømmer.

Det å feire sin egen invidualitet er også et viktig mål, og da snakker jeg om å stadig lære, stadig utvikle seg selv. Og ikke la nærheten og sikkerheten man har sammen bli en sone hvor man lar seg forfalle moralistisk sett.

Skrevet

Hva tror du? Det er soleklart for meg. ;D

Jeg mener at par som ikke er positive for hverandre har vansker med å sette felles mål sammen fordi de ikke klarer å roe seg med tanken ved å tilbringe resten av livet med hverandre, og fordi man ikke har nok til felles for å ha like drømmer.

Det å feire sin egen invidualitet er også et viktig mål, og da snakker jeg om å stadig lære, stadig utvikle seg selv. Og ikke la nærheten og sikkerheten man har sammen bli en sone hvor man lar seg forfalle moralistisk sett.

Ja, jeg vil tro du har helt rett i at det er et klart faresignal for et par når de ikke klarer å sette felles mål i sammen. Interessant.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vil tro du har helt rett i at det er et klart faresignal for et par når de ikke klarer å sette felles mål i sammen. Interessant.

Faresignal ja, om man ser på et brudd som 'farlig' når man er i et dårlig forhold.

Et brudd er forårsaket av en så godt som uløselig konflikt, enten det er en felles konflikt,eller negativitet som oppstår fra den ene parten.

En konflikt som stammer fra mangel på felles interesser, er for meg uløselig om begge nekter å utvikle seg. Da er ikke et evt brudd et faresignal, men heller en løsning.

Skrevet

Faresignal ja, om man ser på et brudd som 'farlig' når man er i et dårlig forhold.

Et brudd er forårsaket av en så godt som uløselig konflikt, enten det er en felles konflikt,eller negativitet som oppstår fra den ene parten.

En konflikt som stammer fra mangel på felles interesser, er for meg uløselig om begge nekter å utvikle seg. Da er ikke et evt brudd et faresignal, men heller en løsning.

Ja, jeg er enig i dette forsåvidt. Det bare føles ikke helt så enkelt når man er midt oppe i en slik situasjon. Og mindreårige barn kompliserer alltid et brudd i vesentlig grad, selv om jeg ikke har noen barn selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er klart det er vanskelig når man er midt i det, og når barn er involvert. Da er det selvfølgelig mye mere komplisert.

Skrevet

Ambisiøs har jeg vel ikke trengt å bruke. Men jeg trenger en mann som vet hva han vil, som har mål og ikke bare drømmer. Jeg er ikke så begeistret for luftslottbyggere, eller sånne med store tanker som det ikke blir noe av. Jeg vil heller ha en mann som sier han skal bygge en hytte, og faktisk bygger den, snarere enn som sier han skal bygge et slott, men bare snakker om det jævla slottet.

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Absolutt.

Ambisiøs betyr for meg at man vet hvor man vil her i livet - ikke i detalj, men de store linjene og retningene. Dette gjelder privat og jobb.

For eksempel: som mann vet man at man ønsker seg familie og har tanker om hvordan dette bør være: hva slags far han vil bli - og klarer å kommunisere dette ut til kvinnen.

Han har ambisjoner på vegne av seg og sin familie. I jobb har han ambisjoner om å gå videre eller å gjøre det veldig bra i det han jobber med.

Ambisiøs blir et begrep som dekker en person engasjement i eget liv, tilstedeværelse, trygghet på seg selv, og hva han vil her i verden. Det betyr ikke at han ikke kan være usikker, slik alle er til tider. Men han har en sterk indre motivator og er en avbalansert person som ser helheten og balansen mellom jobb og fritid.

Jeg forventer noe av det samme i en partner som jeg tar som en selvfølge hos meg selv.

Ja, helt enig i din definisjon av ambisiøs, det er sånn jeg ser på det også. :)

Skrevet

Da jeg leste overskriften tenkte jeg "neitakk", og ved nærmere ettertanke står jeg ved det. Jeg har overhodet ikke noe ønske om en ambisiøs mann.

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Jeg forundres stadig over dine evner til å trekke feil/merkelige konklusjoner ut fra de innleggene som skrives her inne. Jeg har samme definisjon på ambisiøs som gjestdeluxe og ser ikke at den definisjonen utelukker felles mål.

Ellers er jeg enig KateW om at jeg foretrekker den mannen som bygger hytta framfor å snakke om den hytta han vil bygge og som aldri blir bygd.

Skrevet

Ellers er jeg enig KateW om at jeg foretrekker den mannen som bygger hytta framfor å snakke om den hytta han vil bygge og som aldri blir bygd.

Ganske smart hun KateW... :nigo:

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Ganske smart hun KateW... :nigo:

Ja, ikke sant ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...