Gå til innhold

Overtid

Titti72

Anbefalte innlegg

Skriver dere opp kun hele timer?

Min lønn ble nå plusset betraktelig på, pga. at jeg har jobbet i 2,5, 1,5, 3,5 o.s.v. timer. Nå får jeg for hele timer. Er det vanlig?

Har alltid regnet ut det som er korrekt, men det ble vist for mye å regne ut for regnskapskont. så for å "forenkle" det blir de rundet av oppover!?! Det er jo digg for meg, men alikevel syns jeg det er litt rart.

Hva gjør dere på deres arbeidsplass?

Tror jeg "tjente" 4-5 overtidstimer på dette... :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Engel, ikke pålogget

Vi skriver timelister og får ikke skrive annet enn hele timer. Men det vil si at hvis jeg har en halvtime her, så slår jeg den sammen med en halvtime fra en annen dag, og skriver 1 time på en av dagene. Eller jeg skriver ingenting, og heller tar meg friheten å gå en halvtime før en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Der jeg jobber går alt elektronisk, så det er ikke så vanskelig å regne ut. De runder opp etter at de har lagt sammen timene i en mnd; eks 24,5 time blir 25. Ikke mye å tjene på det du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bedrifta jeg jobber i er den eneste der vi deler opp en time i 100 deler' date=' så vi skriver for hvert eneste minutt vi jobber vi.... :wink:[/quote']

Visste ikke at det var 100 minutter i en time ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bedrifta jeg jobber i er den eneste der vi deler opp en time i 100 deler, så vi skriver for hvert eneste minutt vi jobber vi.... :wink:

Det synes jeg hørts veldig rart ut. Der hvor jeg jobber får vi betalt for en halvtime, hvis det er påbegynt halvtime. La oss si at jeg jobber til 16.00, men må jobbe 10 min. ekstra. Da har jeg krav på å få utbetalt overtid for en halv time.

Er tillitsvalgt på jobben, hadde sjefen begynt med en annen praksis, ville han fått både meg og fagforeninga på nakken... :fy: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GreenSky: Det der kan også misbrukes. Det kan jo være noen som bar «må» jobbe 10 min for mye hver dag...

Føres det forresten motregning? Blir man trekt for en halvtime om man komemr 10 minutter for sent på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg jobber som vekter, og hvis jeg kommer for seint, trekker de av lønna mi, ja... De må jo betale overtid til den som jobber over tida. Det må jo sitte en vakt der, så det er ikke bare å gå selv om en egentlig er ferdig på vakt...

Og det kan vanskelig misbrukes, da en må skrive på timelista hvorfor en måtte jobbe overtid, og det må være en "god" grunn. F.eks at jeg fikk en alarm 30 sek. før jeg var ferdig på vakt, eller noen satt fast i heisen eller noe sånt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at arbeidsmiljøloven (eller en eller annen tariffavtale) sier at man skal beregne hvert kvarter man jobber. Jobber man da til 5 over hel, skal hel skrives opp. Jobber man til 10 over, skal man skrive til 15 over.

Jeg skriver opp det jeg har rett på (og mener vårt elektroniske system takler kvarter). Jeg er lei av å jobbe gratis overtid (som jeg gjorde i mine yngre dager på butikk og bensinstasjon - og ungdomsklubb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det var 100 minutter i en time ;)

Det visste ikke jeg heller - før jeg begynte i den jobben. Når vi jobber 1 time og 45 minutter skriver vi 1,75 på timelista, og jobber vi 12,5 minutter skriver vi 20,83 på timelista......Forstå det den som kan :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde timelister skrev jeg opp halvtimer. Jeg kunne godt skrevet ned til minste minutt, men synes det var greiest å runde opp eller ned til nærmeste halvtime. Kom litt an på om jeg hadde jobbet uten å skrive timer for det, om jeg rundet opp eller ned.

Hadde aldri noen retningslinjer på hvordan timelistene skulle skrives så i prinsippet kunne man rundet opp til nærmeste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...