Gå til innhold

Er prisen vi betaler for internett for høy?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

http://nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.7086613

Det er en dokumentar om overgrep som har blitt mulige på grunn av internett.

Dokumentaren avsluttes med at det vises sterkt sensurerte klipp av en film en av overgriperene har spilt inn. Jeg er fortsatt kvalm....

Og så slo det meg.

Er prisen for internett for høy?

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at overgrep ikke skjedde før internett fantes, men slik jeg oppfattet dokumentaren så vanliggjorde internett overgrep slik at flere agerte på egene "fantasier".

Det finnes virituelle verdner der man kan kjøpe småbarn....

Jenta som er hovedperson i dokumentaren sendte et bilde av seg selv i truse/bh til overgriperen sin. Med det bildet fikk han en enorm makt over henne.

Siden så filmet han overgrepene sine og truet med å hacke skolens hjemmeside og legge ut film og bilder der. Som hun sa, om han gjorde det, var alt over. Da hadde hun ingenting igjen.

Det er sterke ord altså!

Jeg er jo fult ut klar over internett sin fortreffelighet, jeg er nettjunkie selv.

Men er prisen for høy? Bør nettet begrenses i langt større grad?

Kun infoflyt og ingen sosiale arenaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trippel nei.

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye skade som kan gjøres ved bruk av nettet, burde det i det minste hvert noen former for tiltak, i dag har vi jo strengt tatt ingen...

Tenker ofte på at det burde vært et krav om et førerkort for å bevege seg ut på nettet, i likhet med bil :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje myndighetene kunne lagt på en "justis-skatt" (kr. 10,-/bruker/mnd ?) som kunne gått til støtte av politiets aktiviteter ? Vi har jo ikke penger til politi i Norge så da får vi vel gjøre en innsamlingsgsaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Nei, på ingen måte!

Man bør ikke begrense noe fordi noen få ikke takler det - spilleautomater, vinsalg i butikkene, ølsalg etter kl. 18 osv.: alle regler som antas å hjelpe for de få - men som går utover de mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe

Kansje myndighetene kunne lagt på en "justis-skatt" (kr. 10,-/bruker/mnd ?) som kunne gått til støtte av politiets aktiviteter ? Vi har jo ikke penger til politi i Norge så da får vi vel gjøre en innsamlingsgsaksjon.

Kanskje myndighetene kan gjøre som med veiavgiften og miljøavgifter: å la de gå til den generelle statskassen - uten å være øremerket?

:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='AnonymBruker' date='23 april 2010 - 15:44'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke for høy så lenge foreldre ikke makter å forkynne vett og forstand til ungene sine. Overgripere finner sine ofre både med og uten internett, men selvsagt har de lettere tilgang gjennom internettets anonymitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.7086613

Det er en dokumentar om overgrep som har blitt mulige på grunn av internett.

Dokumentaren avsluttes med at det vises sterkt sensurerte klipp av en film en av overgriperene har spilt inn. Jeg er fortsatt kvalm....

Og så slo det meg.

Er prisen for internett for høy?

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at overgrep ikke skjedde før internett fantes, men slik jeg oppfattet dokumentaren så vanliggjorde internett overgrep slik at flere agerte på egene "fantasier".

Det finnes virituelle verdner der man kan kjøpe småbarn....

Jenta som er hovedperson i dokumentaren sendte et bilde av seg selv i truse/bh til overgriperen sin. Med det bildet fikk han en enorm makt over henne.

Siden så filmet han overgrepene sine og truet med å hacke skolens hjemmeside og legge ut film og bilder der. Som hun sa, om han gjorde det, var alt over. Da hadde hun ingenting igjen.

Det er sterke ord altså!

Jeg er jo fult ut klar over internett sin fortreffelighet, jeg er nettjunkie selv.

Mediet skaper ikke overgrep, og overgrep forsvinner heller ikke, selv om mediet forsvinner eller sensureres. Så nei.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...