Gå til innhold

Kommunikasjon

Steinar40

Anbefalte innlegg

GENERALISERING :

Som det nevnes her er ikke menn alltid så flinke til å lese kroppsspråk.

F. eks

Mannen: Sier noe nedsettende eller kjefter :kjefte:

Kvinnen: Blir lei seg, men gråter ikke, men hele holdningen viser at hun ikke har det bra

Mannen repliserer: Er du sur nå da? – altså det er det han ”ser” eller antar at hun er. Han tenker ikke tanken engang på at hun kan bli lei seg så lenge hun ikke gråter – og menn liker ikke at kvinner gråter.

Kvinnen: Nei jeg er lei meg :tristbla:

Mannen: ?

Det gjør meg ingenting at dama gråter bare jeg vet sånn ca hva det kommer av. Hvis jeg ikke vet det, så er det derimot et problem for meg, ja.

Ta den klassiske, kvinnen hakker på mannen settingen. Hvor mange har ikke vært i den situasjonen eller bivånet den fra sidelinjen når de har vært sammen med vennepar? Hva får en kvinne til å tro at kommunikasjon med partneren blir bra av hakking? En hver person, kvinne som mann, liker ikke å bli snakket nedsettende til. For det er det den er denne hakkingen, nedsettende….

Meget uheldig situasjon. Dette må man sørge for at ikke skjer. Ikke foran barn heller.

Kommunikasjon har ingenting med kjønn å gjøre i den grad at alle mennesker er forskjellige. Jeg har mannlige venner som kan finne på å si til meg at de aldri har snakket med noen på den måten de kan snakke med meg. Og venninner som ikke skjønner filla av min tankemåte. Mange kvinner snakker bedre med menn enn med kvinner og motsatt, dette kan ha noe med at det finnes kvinner som ikke orker den der ”rundt og rundt” uten å komme til poenget type snakkingen som en del kvinner bedriver. MEN dette er individuelt.

:klemmer:

Hva kommer det egentlig av at kvinner bedriver den der ”rundt og rundt” uten å komme til poenget type snakkingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Prøvekandidat

Hva kommer det egentlig av at kvinner bedriver den der ”rundt og rundt” uten å komme til poenget type snakkingen?

Jeg vet ikke om kvinner generelt driver med det, jeg selv er mer av den typen som vil ha løsninger. Kan gjerne diskutere og få råd, men orker ikke snakke meg i hjel om problemer. Men det er meg, andre trenger den "rundt og rundt" snakkingen - det passer for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Du får spørre BM hvorfor han tror jeg er mann da, vet du. Så kanskje du lærer noe.

Fordi når du legger ut om dine seksuelle preferanser så er det som å høre en mann sine innerste drømmer. Fordi når du forteller om dine ønsker for et forhold, så er det som å høre en mann sine drømmer. Fordi når du diskuterer, så er det som å høre en direktør.

Uredd, en slutt i senga (fra min munn er det et STORT kompliment) samt lojal og trofast. <- Det er en klassisk Mann det :cool: Finnes knapt norske kvinner som tør være seksuelle vesen i dag... *sukk* Men OK, med tanke på hva slags pepper slike kvinner får, her og andre plasser, er det vel ikke så rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Uredd, en slutt i senga (fra min munn er det et STORT kompliment) samt lojal og trofast. <- Det er en klassisk Mann det :cool: Finnes knapt norske kvinner som tør være seksuelle vesen i dag... *sukk* Men OK, med tanke på hva slags pepper slike kvinner får, her og andre plasser, er det vel ikke så rart?

Det er derfor jeg holder en lav profil her på det området :biggrin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg holder en lav profil her på det området :biggrin: .

Ditto - og det er ikke så dumt når man ser hva slags pes Kate får til stadighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm... Tre slutty kvinner på ett sted :lur: Det finnes en gud :cool:

Å vi er mange - vi tør bare ikke si det så høyt bestandig :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være en myte at kvinner er spesielt bedre enn menn til å kommunisere. Ja - mange kvinner kan være flinkere til å sette ord på tanker og følelser, men det betyr ikke nødvendigvis at de er bedre kommunikasjonspartnere. Å snakke godt for seg er ikke det samme som å være en god samtalepartner. En partner som kan snakke godt, sette ord på alt, men som ikke kan lytte, stoppe opp i taleflommen og gi plass til den andre - h*n får som regel en taus samtalepartner. En partner som både stiller spørsmålene og svarer i samme åndedrag er ikke en god samtalepartner.

Taushet er også kommunikasjon, det samme er blikk, kroppsholdning, ansiktsmimikk, stemmeleie, ordtempo, setningsmelodi etc. Det kan godt være at kvinner leser dette bedre enn menn, og derfor tenker at menn leser det like godt. Iallefall har jeg selv den erfaringen fra mitt eget forhold. Og du verden så mange misforståelser denne ulikheten har ført til her i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være en myte at kvinner er spesielt bedre enn menn til å kommunisere. Ja - mange kvinner kan være flinkere til å sette ord på tanker og følelser, men det betyr ikke nødvendigvis at de er bedre kommunikasjonspartnere. Å snakke godt for seg er ikke det samme som å være en god samtalepartner. En partner som kan snakke godt, sette ord på alt, men som ikke kan lytte, stoppe opp i taleflommen og gi plass til den andre - h*n får som regel en taus samtalepartner. En partner som både stiller spørsmålene og svarer i samme åndedrag er ikke en god samtalepartner.

Taushet er også kommunikasjon, det samme er blikk, kroppsholdning, ansiktsmimikk, stemmeleie, ordtempo, setningsmelodi etc. Det kan godt være at kvinner leser dette bedre enn menn, og derfor tenker at menn leser det like godt. Iallefall har jeg selv den erfaringen fra mitt eget forhold. Og du verden så mange misforståelser denne ulikheten har ført til her i heimen.

Har du eksempler på slike misforståelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eksempler på slike misforståelser?

Kommer ikke på noen konkrete hendelser nå, men det handler vel i bunn og grunn om ulike måter å tolke hverandre på. Kommunikasjon er ingen objektiv størrelse, den blir til i den relasjonen og den konteksten man er i, til enhver tid. Å snakke sammen behøver ikke innebære god kommunikasjon, hvis den ene parten "supplerer" det h*n sier med et kroppspråk som avviker helt fra budskapet som formidles. På den annen side kan den som "lytter" også tolke inn en masse ting i det partneres sier, fordi h*n leter med lupe etter små signaler som bekrefter det h*n tror at partneren sier. Men som kun er en tolkning. Akkurat det siste har jeg vært altfor flink til.

Det er fort gjort å forveksle hva som blir sagt, med det en tolker og "hører" at blir sagt. Og det er fort gjort å tro at partneren alltid vil oppfatte budskapet slik en selv mener det skal oppfattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på noen konkrete hendelser nå, men det handler vel i bunn og grunn om ulike måter å tolke hverandre på. Kommunikasjon er ingen objektiv størrelse, den blir til i den relasjonen og den konteksten man er i, til enhver tid. Å snakke sammen behøver ikke innebære god kommunikasjon, hvis den ene parten "supplerer" det h*n sier med et kroppspråk som avviker helt fra budskapet som formidles. På den annen side kan den som "lytter" også tolke inn en masse ting i det partneres sier, fordi h*n leter med lupe etter små signaler som bekrefter det h*n tror at partneren sier. Men som kun er en tolkning. Akkurat det siste har jeg vært altfor flink til.

Det er fort gjort å forveksle hva som blir sagt, med det en tolker og "hører" at blir sagt. Og det er fort gjort å tro at partneren alltid vil oppfatte budskapet slik en selv mener det skal oppfattes.

Vet ikke egentlig om jeg prøver så veldig mye å tolke hva som blir sagt. Kanskje jeg ikke gjør det fordi jeg er mann?

Hva er vitsen med å tolke det som blir sagt? Fordi du er usikker på sannhetsgehalten i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke egentlig om jeg prøver så veldig mye å tolke hva som blir sagt. Kanskje jeg ikke gjør det fordi jeg er mann?

Hva er vitsen med å tolke det som blir sagt? Fordi du er usikker på sannhetsgehalten i det?

Vits eller ikke vits, det handler om kommunikasjon, og selv om du mener du bare forholder deg til de ordene du hører, så vil det du hører være preget av en rekke andre faktorer, som f. eks kontekst, blikk, stemmeleie og en rekke andre ting. Det er ikke noe som er spesifikt for hverken mann eller kvinne, vi mennesker forholder oss fortolkende enten du vil eller ikke. Det hevdes at når vi kommuniserer med et annet menneske,så foregår 20% av dette via språket, de resterende 80% via kroppspråket og andre ikke-verbale uttrykk.

Dette handler om hvordan mennesker kommuniserer, og ikke om hvorvidt en tolker bevisst fordi en er usikker på sannhetsgehalten i det som blir sagt. Kommunikasjonsteori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vits eller ikke vits, det handler om kommunikasjon, og selv om du mener du bare forholder deg til de ordene du hører, så vil det du hører være preget av en rekke andre faktorer, som f. eks kontekst, blikk, stemmeleie og en rekke andre ting. Det er ikke noe som er spesifikt for hverken mann eller kvinne, vi mennesker forholder oss fortolkende enten du vil eller ikke. Det hevdes at når vi kommuniserer med et annet menneske,så foregår 20% av dette via språket, de resterende 80% via kroppspråket og andre ikke-verbale uttrykk.

Dette handler om hvordan mennesker kommuniserer, og ikke om hvorvidt en tolker bevisst fordi en er usikker på sannhetsgehalten i det som blir sagt. Kommunikasjonsteori.

Ja, det er i hvert fall merkelig hvis det betyr så mye syns jeg.

Kan egentlig ikke se poenget med det.

Det som betyr mest er vel å vite hvilken følelsestemning den andre har.

Glad, sint, nervøs, redd, avslappet, blid, sur ...

Ikke alltid like fornuftig å henge seg for mye opp i dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er i hvert fall merkelig hvis det betyr så mye syns jeg.

Kan egentlig ikke se poenget med det.

Det som betyr mest er vel å vite hvilken følelsestemning den andre har.

Glad, sint, nervøs, redd, avslappet, blid, sur ...

Ikke alltid like fornuftig å henge seg for mye opp i dette heller.

Du trenger ikke se poenget. Mitt poeng, er at mennesker uansett kommuniserer mer enn det de sier med ord, og oppfatter mer enn det som blir sagt med ord. Det er ikke bevisste "handlinger." Hvordan oppfatter du f. eks at andre mennesker er glad, sint, nervøs, redd, avslappet, blid, sur etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke se poenget. Mitt poeng, er at mennesker uansett kommuniserer mer enn det de sier med ord, og oppfatter mer enn det som blir sagt med ord. Det er ikke bevisste "handlinger." Hvordan oppfatter du f. eks at andre mennesker er glad, sint, nervøs, redd, avslappet, blid, sur etc?

Jo, det er ved kroppsspråk, stemme og ansiktsuttrykk.

Men jeg tror ikke det vanligvis endrer mitt inntrykk av hva som faktisk sies.

Dvs. at som regel er det samsvar imellom det som sies og sinnsstemning.

F.eks hvis jeg er sliten, så har jeg ikke lyst til å si noe.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er ved kroppsspråk, stemme og ansiktsuttrykk.

Men jeg tror ikke det vanligvis endrer mitt inntrykk av hva som faktisk sies.

Dvs. at som regel er det samsvar imellom det som sies og sinnsstemning.

F.eks hvis jeg er sliten, så har jeg ikke lyst til å si noe.

Riktig, du oppfatter andres følelestilstander ved å se på kroppspråk etc.

Men, hypotetisk situasjon: Dama di ser sur ut en dag, du spør henne om hun er sur for noe, om hun har det bra etc. Og hun hveser tilbake uten antydning til et smil: Jeg har det bra og er ikke sur.

Hva støtter du deg til da? Det hun sier, eller kroppsspråket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig, du oppfatter andres følelestilstander ved å se på kroppspråk etc.

Men, hypotetisk situasjon: Dama di ser sur ut en dag, du spør henne om hun er sur for noe, om hun har det bra etc. Og hun hveser tilbake uten antydning til et smil: Jeg har det bra og er ikke sur.

Hva støtter du deg til da? Det hun sier, eller kroppsspråket?

Når man prater med dama så er det ikke alltid samsvar mellom det som sies og kroppspråket, nei :ler:

Men ho lurer ikke meg. Tror jeg er ganske god på å lese sinnstemninger.

I dette tilfellet var hun selvfølgelig sur av en eller annen grunn.

Skulle nok fått lurt det ut av ho også ;)

Det er forresten veldig artig å prate med kvinnfolk på tlfen. Fordi de legger alltid på når de blir sure! Herregud for noen barnslige folk altså! :kjefte:

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man prater med dama så er det ikke alltid samsvar mellom det som sies og kroppspråket, nei :ler:

Men ho lurer ikke meg. Tror jeg er ganske god på å lese sinnstemninger.

I dette tilfellet var hun selvfølgelig sur av en eller annen grunn.

Skulle nok fått lurt det ut av ho også ;)

Det er forresten veldig artig å prate med kvinnfolk på tlfen. Fordi de legger alltid på når de blir sure! Herregud for noen barnslige folk altså! :kjefte:

Poenget mitt var vel bare å si at når du sier du ikke skjønner vitsen med å fortolke, så sier jeg at jeg ikke skjønner utsagnet ditt, siden du sier du er ganske god på å lese sinnsstemninger. Å lese sinnstemninger er å fortolke det du ser og hører, som ikke blir sagt med ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var vel bare å si at når du sier du ikke skjønner vitsen med å fortolke, så sier jeg at jeg ikke skjønner utsagnet ditt, siden du sier du er ganske god på å lese sinnsstemninger. Å lese sinnstemninger er å fortolke det du ser og hører, som ikke blir sagt med ord.

Jeg tenker at det er en viss forskjell på å lese en sinnsstemning, og det å tolke sammenhengen mellom det som sies og hvordan det sies.

Er ikke kvinner berømte for alle sine tolkninger? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det gjør eksen min også, og det er en mann.. tror nok det heller er et personlighetstrekk og ikke kjønnsbasert. :ler:

En annen ting når det gjelder kommunikasjon er våre egne reaksjoner.

Vi reagerer ikke på det som blir sagt, men på hva vi forventer av den som kommer med utsagnet.

Tenk deg selv - Sønnen din på 5 år kaller deg en dust, du vil reagerer annerledes når han sier det enn hva du ville gjort om en kollega hadde sagt akkurat det samme. Og om din kjære hadde sagt det samme ordet? hvordan hadde du reagert da?

Altså, kommunikasjon handler ikke bare om ord, det handler også om våre egne forventninger til den som sier ordene og sammenhengen de blir sagt i.Det er det vi reagerer på, ikke på ordene som sådan, for betydningen for oss, forandrer seg ut fra mange flere faktorer enn det rene ord, også av kroppsspråk. Så tenk mer på det temaet før du blir for kategorisk, observer egne og andres reasjoner på ord i forskjellige sammenhenger og du vil se det selv. Forutsatt at du er observant da. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...