Gå til innhold

Kommunikasjon

Steinar40

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå ikke begynne med å påstå at kvinner er fra Venus og menn fra Mars ;)

Etter min mening er kvinner og menn relativt ulike på grunn av medfødt biologi og ulik opplæring/påvirkning utifra kjønn. Dessuten er alle ulike individer.

Men hvorfor har kvinner og menn ofte så vanskelig for å forstå og kommunisere med hverandre?

Hva er de største problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En av problemene er at kvinner har subtile meldinger som de mener er klar som dagen, mens vi menn tolker de helt motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel at generellt sett vil kvinner prate; som i å lufte tanker, bare fortelle om hvordan hun har opplevd hva nå enn. Mens menn er løsningsorientert, og gjerne avbryter henne for å gi en løsning. Hun er da ikke på jakt etter en løsning, hun har den mest sannsynlig selv ( om det trengs en løsning da) hun bare lufter tanker! Så vi kvinner føler da kanskje til tider at dere menn ikke hører etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nå ikke begynne med å påstå at kvinner er fra Venus og menn fra Mars ;)

Etter min mening er kvinner og menn relativt ulike på grunn av medfødt biologi og ulik opplæring/påvirkning utifra kjønn. Dessuten er alle ulike individer.

Men hvorfor har kvinner og menn ofte så vanskelig for å forstå og kommunisere med hverandre?

Hva er de største problemene?

Jeg tror at de største problemene ligger i at vi kommuniserer med hverandre (kan like gjerne være mann/mann, kvinne/kvinne) som om "tolknings" filteret var likt eller i det minste ga samme tolkede mening i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel at generellt sett vil kvinner prate; som i å lufte tanker, bare fortelle om hvordan hun har opplevd hva nå enn. Mens menn er løsningsorientert, og gjerne avbryter henne for å gi en løsning. Hun er da ikke på jakt etter en løsning, hun har den mest sannsynlig selv ( om det trengs en løsning da) hun bare lufter tanker! Så vi kvinner føler da kanskje til tider at dere menn ikke hører etter!

Ja, det er ganske fascinerende hvordan kvinner lett kan prate i en halvtime uten å komme fram til noe poeng ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske fascinerende hvordan kvinner lett kan prate i en halvtime uten å komme fram til noe poeng ...

Men du vet at vi kvinner flirer av dere menn i f.eks. eksempelet i gata, der en mann har panseret åpent på bilen sin, og det står 5 menn å alle har forskjellige meninger om hva eier av bilen burde gjøre!

Ellers kan dere menn også lett prate over en kopp kaffe og to da :-)

Poeng ja, vel, det var det om å bare lufte en tanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du vet at vi kvinner flirer av dere menn i f.eks. eksempelet i gata, der en mann har panseret åpent på bilen sin, og det står 5 menn å alle har forskjellige meninger om hva eier av bilen burde gjøre!

Ellers kan dere menn også lett prate over en kopp kaffe og to da :-)

Poeng ja, vel, det var det om å bare lufte en tanke!

Men hva er vitsen med å lufte en tanke som du allerede har løsningen på, og som du absolutt ikke ønsker å høre en annen løsning på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Men hva er vitsen med å lufte en tanke som du allerede har løsningen på, og som du absolutt ikke ønsker å høre en annen løsning på?

Formålet er:

- Bekreftelse

- Å bli sett og hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Poenget er selve kommunikasjonen: det har en egenverdi å bli sett og hørt. Det styrker relasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lufter tankene våre fordi de blir veldig mye klarere når vi sier dem høyt.

Jeg kommer i hvertfall ofte frem til løsninger av meg selv bare ved at jeg snakker om problemet. (Det er derfor vi liker menn som er gode lyttere, de avbryter ikke prosessen med sine egne dårlige løsninger.. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere menn er flinkere til å gi råd, å være inneforstått med at det er et råd, ta imot, vurdere, å gi uttrykk for at du velger eller ikke å gjøre så eller så. Mens vi kvinner lufter tanker, og kvinne til kvinne, og uten noe blir navngitt som råd, oppfattet som råd, men "bare løst snakk", så skjer det allikevel en vurdering og en avgjørelse. Vi gir ikke hverandre løsninger i den grad menn gjør, vi tar opp andre sider av saken, slik at den som lufter tanken, tar sin egen avgjørelse basert på både sine egne og den nye informasjonen.

Selvfølgelig tar dere menn også egen avgjørelse basert på egen og ny informasjon, vi kvinner gjør det bare mer subtilt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Selvfølgelig tar dere menn også egen avgjørelse basert på egen og ny informasjon, vi kvinner gjør det bare mer subtilt :-)

Det stemmer, vi kvinner gjør ofte tingene mer subtilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dere menn er flinkere til å gi råd, å være inneforstått med at det er et råd, ta imot, vurdere, å gi uttrykk for at du velger eller ikke å gjøre så eller så. Mens vi kvinner lufter tanker, og kvinne til kvinne, og uten noe blir navngitt som råd, oppfattet som råd, men "bare løst snakk", så skjer det allikevel en vurdering og en avgjørelse. Vi gir ikke hverandre løsninger i den grad menn gjør, vi tar opp andre sider av saken, slik at den som lufter tanken, tar sin egen avgjørelse basert på både sine egne og den nye informasjonen.

Så det er derfor ei kvinne må prate i en evighet med alle venninnene sine i mils omkrets for å kunne ta en avgjørelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er derfor ei kvinne må prate i en evighet med alle venninnene sine i mils omkrets for å kunne ta en avgjørelse da?

Om jeg generaliserer litt her nå, så er svaret ja.

Nå trenger hun kanskje ikke å prate med alle for å ta en avgjørelse, men tilbake til det med å lufte tanken, at vi kvinner kan ha behov for å bare si det høyt, for da blir alt mye klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Nei, man tar det som innspill. Man snakker med andre og hører deres innspill - avgjørelsen tar man til slutt selv. (Ikke alle kvinner gjør det, selvsagt, men mange av oss gjør det!) Man ser verdien i å drøfte et spørsmål med andre og liker å høre hvordan de tenker.

Menn kan se på det slik:

Tenk på jobben deres, der sjefen vil ha saker ut på høring, for så å ta en beslutning til slutt. Ofte har jo sjefen en mening selv, men det kan være nyttig med andres innspill.

Om sjefen er en taus person som ikke deler og kommuniserer med andre, så gir jo det signaler ut til de ansatte om en distansert sjef.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg generaliserer litt her nå, så er svaret ja.

Nå trenger hun kanskje ikke å prate med alle for å ta en avgjørelse, men tilbake til det med å lufte tanken, at vi kvinner kan ha behov for å bare si det høyt, for da blir alt mye klarere.

Ja, men på meg virker det uselvstendig. Dårlig selvtillit. Må liksom ha godkjennelse av venninnene. Er det grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Ja, men på meg virker det uselvstendig. Dårlig selvtillit. Må liksom ha godkjennelse av venninnene. Er det grunnen?

Enkelte kvinner er slik at de søker andres godkjennelse. Jeg tolker som deg det som lav selvtillit og veldig uselvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan kanskje, men snakker jeg for meg selv, så nei. Men nå er ikke jeg den som løper rundt å må ha inspill fra alle vennindene. Det er som gjestdeluxe sier, det er greit med innspill til tider, når man føler behov for å lufte en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Generaliserer du utifra den kvinnen du er sammen med? Etter hva jeg har forstått, har du ikke omgang med andre kvinner på noen som helst måte. Så hvordan kan du vite noe om kvinners natur? Det er sjelden jeg lar meg irritere, men dine bastante oppfatninger og meninger provoserer meg. Kvinner er også mennesker på lik linje med menn! De er ikke skapt for å være haleheng for menn, noen å "stakre" og flire av.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...