Gå til innhold

Til alle som skriver bokmål!

Gjest AnonymBruker

Hva gjør du?  

144 stemmer

1. 1. Hopper du over innlegg skrevet på nynorsk?

Anbefalte innlegg

Nynorske innlegg hopper jeg over altså, jeg tenker at slike innlegg må være skrevet av bønder og bønder har som kjent ikke greie på annet enn melking av ku og høsting av korn... ;)

MM, jadda, yes, sæærlig :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble oppriktig overraska over at noen faktisk gjør dette. Fascinerende! :ler:

Så nei, jeg hopper ikke over innlegg skrevet på nynorsk. Faktisk tror jeg ikke jeg engang legger merke til om innlegget er på nynorsk eller bokmål.

Jeg skumleser lange innlegg uten avsnitt og med veldig mye skrivefeil, ellers leser jeg det meste uten problem.

Hopper dere over nynorske innlegg fordi dere synes de er vanskelig å lese, eller har dere andre grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje noko problem for meg å lese norsk! Eg både skriv og les norsk og fjelldansk! For meg er norsk (det andre kallar nynorsk)det opprinnelege språket vårt. Eg blir irritert når eg høyrer folk sei at nynorsk ikkje har noko med norsk å gjere. Korleis kan ein person frå til dømes trøndelag sei at han ikkje har noko til felles med nynorsk? Og kvifor heiter det nynorsk?

Norsk må jo være språket som er tufta på dialektene. Bokmål er jo tufta på dansk!

Jeg er fra Ålesund. Jeg er trent til å skrive bokmål, men jeg liker mye bedre norsk! Det siste året har jeg blitt bedre i norsk, da bedrifta jeg jobber i benytter norsk som offisielt språk. Det er det som i mine øyne er det riktige språket. Norsk ligger mye mer opp mot dialektene. Det kan ingen sette spørsmålstegn ved. Bokmål er jo språket for de dannede... overklassen! Er det slik i dag og? Har oslo-folk alltid rett?

Jeg blir sjokkkert over personer som ikke "klarer" å lese nynorsk. Hva er problemet liksom? At man har problem med å skrive det har jeg stooor forståelse for. Jeg sliter jo selv....

Jeg elsker norsk! Det er et fint språk, hvor man i stor grad legger til rette for skriving med dialektinnslag!Dialektene er et av særtegna til nordmenn, og det er viktig å ta vare på både oslo-dialekt og verdal's dialekta.

Jeg skulle ønske jeg ble trent i å skrive norsk fra jeg var liten.

Norsk=nynorsk. Har aldri skjønt hvorfor det skal hete nynorsk.. Det er jo norsk!!!

Bokmål=fjelldansk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phalaenopsy

Jeg skriver nynorsk til vanlig, og hopper selvsagt ikke over de innleggene her på KG. Jeg blir glad hver gang jeg ser innlegg på nynorsk :)

Skrev nynorsk her før, men føler jeg blir mer anonym som bokmålskriver.

Hopper egentlig ikke over noen innlegg. Men de som er veeeldig lange, og uten avsnitt (og kanskje en dæsj skrivefeil/sms-språk i tillegg) orker jeg ikke alltid å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hopper over innlegg som:

- er uleselige eller uforståelige, usammenhengende eller så fullt av skrivefeil at det ikke går an å få med seg meningen

- mangler tegnsetting, stor bokstav etter punktum, etc.

- er skrevet på dialekt eller sms språk

Nynorsk, dansk eller svensk har jeg ikke problemer med - dvs. jeg sliter nok litt mer med svensk enn de andre. Men jeg hopper ikke over kun pga språket.

Jeg synes ikke nynorsk har noe som helst med min dialekt å gjøre, da denne ligger langt nærmere bokmål enn nynorsk.

Jeg gjør ikke narr av mennesker som pga dysleksi ikke klarer lese nynorsk og jeg prøver å strekke meg langt når jeg vet at innlegget er skrevet av en dyslektiker for å forstå det som er skrevet. Dessverre kommer man enkelte ganger ikke forbi at det ikke lar seg gjøre å forstå meningen. Hvis jeg ber om forklaring synes tydeligvis enkelte at jeg har vond vilje som ikke skjønte. Så jeg har sluttet å lese eller kommentere innlegg med skrivefeil som jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle som er født i Norge bør kunne begge skriftspråkene. Om en ikke er superflink til å skrive på nynorsk så bør en kunne lese det!

Så ja, jeg leser innlegg på nynorsk. Jeg svarer vanligvis på bokmål, men det er vel fordi bokmålen er så innebygd (jeg skriver nynorsk når jeg må :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Det hender jeg hopper over innlegg på nynorsk, men det er absolutt ikke fordi jeg ikke liker nynorsk! Jeg synes det er utrolig vakkert. Men her på Kvinneguiden er jeg som regel "bare innom", og da hopper jeg noen ganger over lange innlegg på bokmål og halvlange innlegg på nynorsk, rett og slett fordi jeg bruker litt lenger tid på å lese det.

Det betyr ikke at jeg ikke liker å lese på nynorsk. Lyrikk er vakrest på nynorsk, og jeg har også flere bøker på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser nynorsk uten å tenke over det, men svarer ikke på det - til det har det gått for mange år siden jeg hadde det på skolen og hatet det ;)

Nå synes jeg det er vakkert.

Grunnen til at så mange ikke makter kan skyldes både dårlige lærere og manglende interesse for et skriftspråk som er konstruert.

Det jeg glatt hopper over, er sms-språk og innlegg skrevet på dialekt. Det gidder jeg simpelthen ikke, det fremstår som uintelligent hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet burde vært: Hopper du over innlegg fordi de er skrevet på nynorsk?

Ja, jeg hopper over innlegg skrevet på nynorsk. Jeg hopper også over innlegg skrevet på bokmål, for ikke å snakke om innlegg skrevet av kvinner.

Kort fortalt; Jeg hopper ofte over innlegg, fellesnevneren er at de er uinteressante eller ikke angår meg.

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg gjøre det? Tenk så mye jeg ville gått glipp av dersom jeg ikke leste innlegg, artikler og bøker på nynorsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hmmm, kan eg få stemme her, eg som har bokmål som hovudmål, men skriv alle innlegga mine på KG på nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg gjør det. Jeg er selv utenlandsk, jeg klarer fint å lese norsk men ikke nynorsk/svensk/dansk. Da hopper jeg også lett over de, sorry, men å lære et språk er vanskelig nok. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hopper ikke over det nei, men om jeg svarer på nynorsk, det er noe annet. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...