Gå til innhold

Kryssninger mellom Neadertalerene og vår slektsgren

Midgard

Anbefalte innlegg

At vi og neandertalerene ar veldig nært beslektet er det liten tvil om.

Det er ikke tilfeldig at navnene er Homo sapiens sapiens og Homo sapiens neanderthalis.

Nå er det kommet nye og SVÆRT spennende opplysninger. Man har gode indikasjoner på at det har forekommet kryssinger TO ganger. Første gang ca 60.000 år siden i middelhavsområdet og en for 45.000 år siden i Asia.

Spennende tid dette vi er i nå. Der ny sekvenseringsteknologi er i stand til virkelig å gå dypt å analysere vårt genome og dens historie.

Selv om det er mye man ikke vet og at vår historie er mye mere komplisert enn hva man trudde for få år siden så lærer man bit for bit.

Hvilken konsekvenser vil dette få for vår forståelse for hvem vi er og hvor vi kommer fra ?

Hva har det å si for tanken om at vi er de ENESTE gjenlevende av hele menneskeslekta ?

Kilde:

Neanderthals may have interbred with humans

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Er dette en ny oppdagelse?

Jeg har hørt om dette i årevis... ÅREvis faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Det nye er at man har funnet spor i genene våre. Fingeravtrykk, om du vil, av neandertalerblod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg så veldig mye mer om neandertalene enn hva wikipedia sier. Men:

Neanderthals are either classified as a subspecies of humans (Homo sapiens neanderthalensis) or as a separate species (Homo neanderthalensis).

Så vær forsiktig med å snakke om den ene av dem som en slags vitenskaplig sannhet. Homo sapiens sapiens er heller ikke den eneste klassifiseringen. Da den krever at Homo sapiens idaltu virkelig er en annen rase/underart innenfor Homo sapiens arten.

Ellers er det ufattelig mye fram og tilbake på alt dette hele tiden. Når man fordyper seg så høyt opp i det taksonomiske treet blir det vanskelig, da nyansene er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har du ikke, du kan selv se datoen i linken.

For få måneder siden var det faktisk slik at man ikke hadde noen grunn til å tenke i disse banene.

Denne krysningen er heller ikke et endelig faktum, men disse nye data kan best forklares med to slike hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det har du ikke, du kan selv se datoen i linken.

For få måneder siden var det faktisk slik at man ikke hadde noen grunn til å tenke i disse banene.

Denne krysningen er heller ikke et endelig faktum, men disse nye data kan best forklares med to slike hendelser.

Vel, noen har tydeligvis tenkt i de baner allikevel da, siden jeg har hørt om det for mye lenger siden enn noen måneder. Du behøver ikke tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trajan

Jeg tviler på at det var krysninger mellom neandertalere og homo sapiens. Det er nok fult mulig at de kanskje hadde sex med hverandre men jeg tviler egentlig på det

Men dette er vel noe vi aldri kan få vite med 100% sikkerhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om disse funnene det snakkes om her har dukket opp nylig har det vært snakk om muligheten for at det kan ha skjedd i årevis.

Tror det må være rundt omkring 5 år siden jeg leste om sånne teorier i ilustrert vitenskap og jeg hadde hørt om det før det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trajan

Hvorfor tviler du på det Trajan?

Helt ærlig så vet jeg ikke. Jeg bare tviler kanskje er det fordi jeg ikke helt kan se det for meg.

Jeg aviser ikke muligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de levde samtidig og i de samme områdene så er det vel ikke spesielt usannsynlig at de også kryssformerte seg. Ikke nødvendigvis frivillig kanskje... kanskje heller ved at menn fra den ene stammen forgrep seg på den andres kvinner.

Som i filmen Ildkrigen, for dem som er gamle nok til å huske den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, noen har tydeligvis tenkt i de baner allikevel da, siden jeg har hørt om det for mye lenger siden enn noen måneder. Du behøver ikke tro det.

Jeg tror deg. Du har sikkert hørt mye rart.

Men det er ikke sant det du har hørt, ingen har noen gang hatt ryggdekning for å si noe slikt. Ikke for noen uker siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Trajan

Om de levde samtidig og i de samme områdene så er det vel ikke spesielt usannsynlig at de også kryssformerte seg. Ikke nødvendigvis frivillig kanskje... kanskje heller ved at menn fra den ene stammen forgrep seg på den andres kvinner.

Som i filmen Ildkrigen, for dem som er gamle nok til å huske den.

Vel kanskje men om de hadde hat sex med hverandre så er det jo ikke sikkert at en homo sapiens kunne gjort en neandertal kvinne gravid. Og det er vel ikke helt sikkert at en neandertal mann kunne gjort en homo sapiens kvinne gravid. Men jeg tror uansett ikke at neandertalerene ble utryddet pga at de kanskje formet seg med hverandre.

Hvordan neandertalerene ble utryddet tror jeg er en komplisert sak og som nok har mange og ikke 1 grunn til at det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt om dette før... Kanskje ikke bevis, men iallefall teorier.

Det har lenge vært lekt med tanken (spekulasjoner), men det er pr i dag at man data som muligens støtter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har fundert på om det kunne være en mulighet for at Neanderthalere og homo sapiens kunne ha blandet seg. Men det har vært basert på noen få funn av skjeletter av barn som viste trekk som var forenlig med begge grupper. Så vidt jeg skjønner, har det ikke vært mulig å egentlig underbygge antakelsen. Så det har altså vært på det spekulative planet. What if...?

Det nye her, er at man har funnet noe i DNA som underbygger det litt mer solid. Genetiske spor er mer pålitelige enn anatomiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deg. Du har sikkert hørt mye rart.

Men det er ikke sant det du har hørt, ingen har noen gang hatt ryggdekning for å si noe slikt. Ikke for noen uker siden...

Du har rett, jeg hører og leser mye, men ikke nødvendigvis rart.

Jeg har også hørt om dette før... Kanskje ikke bevis, men iallefall teorier.

Ja, tanker.. det er antakelig det jeg har plukket opp også, og så er det såpass lenge siden at jeg ikke husker detaljene. Det er jo ikke sånt jeg går rundt og sparer på :)

Det har lenge vært lekt med tanken (spekulasjoner), men det er pr i dag at man data som muligens støtter det.

Ja, og antakelig er det sånn, fordi det ikke er noen grunn til at det ikke skal være sånn.

Jeg ser etterkommerne av dem rett som det er ;)

Man har fundert på om det kunne være en mulighet for at Neanderthalere og homo sapiens kunne ha blandet seg. Men det har vært basert på noen få funn av skjeletter av barn som viste trekk som var forenlig med begge grupper. Så vidt jeg skjønner, har det ikke vært mulig å egentlig underbygge antakelsen. Så det har altså vært på det spekulative planet. What if...?

Det nye her, er at man har funnet noe i DNA som underbygger det litt mer solid. Genetiske spor er mer pålitelige enn anatomiske.

Det er sikkert de funnene jeg har plukket opp ett eller annet sted på veien, ergo er ikke tanken ny, selv om det altså som midgard påpeker først er nå man kanskje kan konkludere med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...