Gå til innhold

Treningsskravling


Klips

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært innom denne boken såpass mange ganger at jeg føler et visst snev av dårlig samvittighet hvis jeg ikke står frem som den snikleseren jeg er :sjenert:

Morsomt å lese om erfaringene dine. Og markløft er ikke bare, bare. Du fortjener skryt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, Vilje :)

Jeg er vel skrudd sammen slik det visst er normalt for kvinner, mer styrke i bena mens armene kun er til pynt.

Gleder meg allerede til neste styrkerunde (fredag).

:hjerte: it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel skrudd sammen slik det visst er normalt for kvinner, mer styrke i bena mens armene kun er til pynt.

:ler:

Gleder meg allerede til neste styrkerunde (fredag).

:hjerte: it!

Dette varmer et styrketreningshjerte!

Også er du jo sterk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo ekstra blid av å komme inn hit, med alle de søte meldingene.

Jeg har ikke råd til (eller forsåvidt behov for) å kjøre PT hele tiden, men jeg tipper det blir en time eller to utover høsten, når jeg er kommet litt inn i det og trenger nye utfordringer? Nevnte jeg at han var ung og kjekk?

Kremt :sjenert:

PT-klippekort er jo også sånn man kan ønske seg til jul og bursdag har jeg kommet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hjelpe og trøste, skuldrene har vært sykt stive og ømme siden i går.

Skal på en corebartime nå snart, det høres vondt ut, men det høres vondere ut å bare sitte stille og la hele kroppen stivne ytterligere.

Får stille meg i bakerste hjørne med den letteste bar'en.

Ble champagnefeiring av nytt hus i går også, kjenner bakerste hjørne-planen blir bedre og bedre.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, trening funket som rene underverket. Kunne nesten ikke snu hodet tidligere i dag, nå er det bare litt ømt.

Klistremerkene i boks, så nå kan jeg trene hvor jeg vil.

605 minutter så langt i juni, målet om 900 skal nås sånn akkurat greit.

Pølselunsj på garasjetaket, jeg ble bedt om å hoppe strikk (altså ikke ned fra taket, men slik vi gjorde som småjenter). I høye hæler selvsagt. Sitter i blodet. (Både hælene og strikken.)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au, nå har jeg vondt et nytt sted i nakken. Må vel spenne ett eller annet når jeg tar disse øvelsene. Det må vel gi seg.

Fredag 18: styrke:

Knebøy:

10x30 kg (oppvarming)

10x40 kg

10x45 kg

10x45 kg

Nedtrekk til bryst(underhåndsgrep):

3 sett, 10x35 kg

Magemaskin:

3 sett, 10x55 kg

Benk (flat):

10x20 kg (oppvarming)

3 sett 10x35kg (helt på grensen til hva jeg klarer, men jeg klarte det!)

Step-up:

3 set, 10x5 kg (manualer)

Markløft:

3 set, 12x31 kg (får liksom ikke denne til å ta skikkelig, blir vel bedre med tyngre vekt)

Pullup, BW:

To halvveis må jeg kunne si jeg klarte, så gad jeg ikke mer :ler:

Ro, BW:

10 + 8, så mistet jeg resten av styrken i grepet og klarte ikke holde meg fast i noe som helst :ler:

Rygghev:

10x10 kg

10x10 kg

5x10 kg

Auauau, helt nederst i nakken!

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo kjempesterk. Sterkare enn meg i alle fall, ser eg. :)

Håper nakken sluttar å tulla!

Eg fekk litt vondt i nakken etter knebøy i starten, fordi eg bøyde hovudet fram, eller opp. Du skal holda nakken meir eller mindre rett,og se fram og litt ned. Og stanga skal ligga på skuldre,ikkje nakken. Detta veit du sikkert, men om ikkje så er det mest sannsynlig grunnen til vondten ;) Sjøl gjorde eg alle desse feilene og noen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det kan godt hende at jeg ser for mye opp. Supert med sånn tilbakemelding, skal være nøye på riktig nakke neste gang.

En annen ting jeg lurer på er hvilken rekkefølge det er smartest å ta øvelsene mine i?

Det er altså disse jeg har i dag:

Knebøy(god start)

Nedtrekk

Magemaskin (dersom ikke corebar dagen før eller etter tar jeg også hofteløft & planke)

Benkpress

Step-up (opp på benkpressbenken)

Markløft (tror rygghev utgikk da denne kom inn i programmet)

Pullup

Ro med kroppsvekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med knebøy og markløft i hvertfall, da disse krever full kosentrasjon og overskudd til å holde ryggen riktig.

Avslutt med magemaskinen. Den krever minst da du bare må konse om én muskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Da må jeg ha benkpress litt uti. Sånn at jeg ikke bruker opp de morsomste øvelsene de første ti minuttene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, motivasjonen for å komme seg ut etter barnas leggetid helgedagene er visst ikke tilstedeværende for tiden. I dag fx. ville jeg heller klore meg fast i mine siste timer fri før jeg skal rekke et fly alt for tidlig i morgen.

(Har lekt doktorsisten med superkjappe småbarn, da, sykt slitsomt :ler: )

Da blir det fem dagers treningsfri på rad.

Huff og huff.

Ny frisk fra torsdag, da er alle de lange jobbreisene over.

(For denne gang)

Uke 24:

Mandag 14: styrke

Tirsdag 15:

Onsdag 16: styrke

Torsdag 17: corebar I :hjerte: (and hate) you

Fredag 18: styrke

Helgen:

Uke 25:

Mandag 21:

Tirsdag 22:

Onsdag 23:

Torsdag 24: corebar I :hjerte: (and hate) you

Fredag 25: styrke

Helgen: (20' oppoversykling hjem fra byen) kan jo ha som formål å løpe :sjenert:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes å huska sisten som ganske intens intervalltrening :) Hiv på deg pulksklokka om du har så vil du nok få "bevis" for det.

Håper du får ein fin tur og topp trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pulsklokke, kan vel hende jeg kjøper meg det på et tidspunkt, anbefalinger?

Og trener man bedre når man har det? Er det nødvendig?

Tilbake fra tur (& fyll & fanteri ;) ) prøve å leve sunt litt igjen. Holde meg ung og sånn.

Blitt noen lange opphold denne måneden (en tredagers og en femdagers) men gjennomsnittet av 12 treninger på 24 dager er jo annenhver dag, så ingen grunn til skam.

710 min er rett under målet om gjennomsnittlig 30 min per dag.

Juni-innspurt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vi får nå se. Fikk en helt uforklarlig feber i kveld, ingen andre symptomer bare feber liksom? Hva er det for noe'a?

Anywho, muligheter neste uker (ferien begynner og jeg skal kanskje flytte - enda mer uberegnelig uke enn vanlig :ler: ):

Uke 26:

Mandag 28: jobbreise

Tirsdag 29: (joggings eller) funk 1800 på nærsenteret?

Onsdag 30: styrke

Torsdag 1: joggings?

Fredag 2: styrke fredag eller lørdag

Lørdag 3:

Søndag 4: zumba 1600 på nysenteret?

(alternativt drite i det lille interessante på timeplanene og kjøre styrke: tirsdag 29. torsdag 1. lørdag 3. samt løpings onsdag 30. og fredag/søndag)

Uke 27:

Mandag 5: styrke

Tirsdag 6: joggings?

Onsdag 7: styrke (zumba 1800 på nysenteret)

(Joggesko i kofferten og:

ettbens knebøy

pullup(s) ;)

pushups

dips

situps, planke, div.)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt usikker/uvant med oppvarmingen jeg bedriver nå.

Fredagens økt ble:

3 sett, 10 reps

Knebøy (oppvarming 30 kg): 45 kg

Markløft (oppvarming 20 kg): 35 kg (ny øvelse)

Benk (opparming 20 kg): 35 kg

Pullup: en halv

Step up: 2x5 kg

Roing med kroppsvekt, stangen på 4. hakk

Nedtrekk (overhåndsgrep igjen, tar best nedover ryggen): 35 kg

Magemaskin: 60 kg

Fikk svakt vondt i halsen fredag (etter den mystiske feberen), den ga seg nok til at jeg fikk tatt styrke på ettermiddagen men blir brukt som unnskyldning for ikke å løpe i dag.

Løpemotivasjonen har virkelig helt tatt kvelden etter at jeg rotet bort den mottakeren til Nike+ settet :ler:

Enda jeg kan jo bruke iPhonen, egentlig. (Men da må jeg holde den i hånden og da blir jo fine telefonen svett :sjenert: )

Når ferien begynner godtas ingen unnskyldninger. Da skal det løpes!

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale pulsklokke til løping - eller andre utholdenhetsidreter.

Er viktig med helt rolige økter innimellom og da må du nesten ha en pulsklokke. Men ellers er det jo bra å legge opp treningen etter pulssoner.

Jeg sykler en del og logger alle økter med gjennomsnittsfart, lengde og snittpuls - er litt gøy å følge treningene/resltatene over tid og forh. se en forbedring i løpet av sesongen. Dvs. jeg klarer å sykle raskere på samme distanse med høyere fart og/eller lavere puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg løper jo ikke mer :ler:

Joda, men hvorfor er det viktig med de rolige øktene? Nå har jo jeg bare løpt rolige 10 kilometre for det meste, med oppover og nedoverbakker, jeg vet jo at å gjenta det til det kjedsommelige ikke er det ultimate opplegget for formforbedring på sikt, forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg løper jo ikke mer :ler:

Joda, men hvorfor er det viktig med de rolige øktene? Nå har jo jeg bare løpt rolige 10 kilometre for det meste, med oppover og nedoverbakker, jeg vet jo at å gjenta det til det kjedsommelige ikke er det ultimate opplegget for formforbedring på sikt, forsåvidt.

Rolige økter er et must hvis man har lyst å forbedre løpeformen for langdistanse! For utrente/vanlig dødelige som ikke løper 5+ økter i uka handler det å løpe veldig mye om å lære kroppen til å tåle belastningen det er for bein, muskler, sener mm. å løpe. Videre er all aerob trening god trening, men for å få maks utbytte må det gjøres på en smart måte.

- Tanken er at man blir god på det man øver på, og for å bli god til å løpe må man løpe. Mye. Rolig løping gir mye "fyll"-kilometre og er relativt sett lettere å motivere seg for.

- For å få fremgang, må man restituere mellom slagene. Intervalltrening som kjøres i sone 3-4 "koster" veldig mye av systemet, og restitusjonstiden blir lengre. Rolig langkjøring i sone 1 skal det veldig mye til å bli overtrent av - såfremt beina tåler det (det er belastningsskadene som er killeren).

Som du sier er det ikke lurt å kjøre samme greia dag ut, dag inn. Det geniale med løping er at man etter en stund blir i stand til å løpe lengre i løpet av en time men på samme pulsbelastning, slik at man logger flere km i løpet av uka. Eller man kan øke fra 60 til 70 og så videre til 80 minutter på langkjøringen.

Alt jeg har lest om løping bygger på at denne basetreningen må være på plass - hvis ikke blir det som å prøve å kjøre 65 kg i benkpress på første treningsøkt. Ikke særlig suksess, mao. Kan grave frem noen linker hvis du er interessert i å lese mer? (Alt det om mitokondrier og o2-opptak og sånn er jeg ikke så stø på i og med at jeg feiga ut av realfag allerede på ungdomsskolen... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...